Het Lampendraadje

https://youtu.be/V51_MvOqbRM

Een demonstratie van wat een kapotte HPL-N ballon doet als je die over een klein UVC-lampje zet.

Het UVC lampje geeft weinig zichtbaar licht, maar behoorlijk veel UVC licht, wat je direct ziet als je de ballon over de UVC lamp zet.

Deze gloei/gasontladingslampjes werken overigens perfect op 18 a 20v wisselspanning, met een 25 ohm weerstand in serie. De stroom komt dan op 300 a 320mA uit.
Je kan ze op aliexpress krijgen zowel met als zonder ozonproductie (bij die zonder is het glas met kobalt of titanium gedopeerd om de 185mm golflengte te blokkeren)

De fosfor zit niet 'vastgelijmd' aan de ballon. Een beetje daarvan is op de UVC lamp en op de beschermingskooi terecht gekomen en zichtbaar als rode vlekjes.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op woensdag 13 november 2024 20:26:32 (12%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
revado

Honourable Member

Ik heb ook nog een paar hpl-n comfort liggen, die waren verbazend snel ter ziele.
Als je die de "nek" af klopt kan je daar ook mee spelen.
Daar zit andere fosfor in, die geven veel mooier licht.
Ze moeten kleur 640 zijn, en dat klopt ook wel.

revado

Honourable Member

Op woensdag 13 november 2024 20:55:45 schreef revado:
Ik heb ook nog een paar hpl-n comfort liggen, die waren verbazend snel ter ziele.
Als je die de "nek" af klopt kan je daar ook mee spelen.
Daar zit andere fosfor in, die geven veel mooier licht.
Ze moeten kleur 640 zijn, en dat klopt ook wel.

Die HPL-Comfort 50w uit de kringloop is hier in regelmatig gebruik. Prima kleurweergave, aangenamer dan type 640 TL buizen vind ik.
Ik heb ook nog twee stuks Osram HQL comfort (made in china) liggen, 80w. Die zijn 'iets' te fel om binnenshuis te gebruiken.

Ik moet nog achterhalen welke specifieke fosfors in die dingen zitten.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ik zat al een tijdje te bedenken wat ik met m'n 4w buisjes zou doen. Ik kwam bij Aurora-Kontakt een slaapkamerlampje tegen met e14 fitting.
Met wat knutselwerk past er netjes een 4w buisje (kleur 29/530 in dit geval, heb ik nog 2 gebruikte reserve van - en dan nog 3 in kleur 765 daglicht) in.

Het VSA zit in een los kastje op maat gemaakt op de lasersnijder, met genoeg ventilatiesleufjes er in. Ondanks dat wordt het nog pittig heet. Maar ook zonder kastje worden TL VSA's vaak érg warm. Ik heb het kastje nog niet geschilderd. We zullen zien of dat goed gaat. Een metalen kastje zou beter zijn voor de warmteafvoer, maar dan komt er weer zo'n irritant dikke kabel met aarde aan (voor in geval van een doorbrandende ballast lijkt me dat wel zo verstandig).

Ik heb zelf de binnenzijde van het slaapkamerlampje wit gespoten. Dit was van oorsprong dezelfde kleur als de buitenzijde, maar dat maakte hem wel schandalig inefficiënt.
Nu geeft het lampje genoeg licht om een schemerig hoekje te verlichten. Zeer tevreden met het resultaat. Een verzameling lampen is leuk maar ze moeten wel iets doen!
(uitgezonderd de ene kleur 32 warmwit-deluxe die ik heb, die zijn te zeldzaam om 'op te branden')

revado

Honourable Member

Van die 40 watt / 32 de luxe heb ik er intussen nog een stuk of 5 weggehaald en door Led vervangen.
Als iemand er een wil... ze doen het nog prima.

Die ik van jou kreeg was 34/koelwit deluxe. Zeker weten dat je ergens 32 hebt gevonden?

fred101

Golden Member

https://nl.farnell.com/c/optoelectronics-displays/uv-ir-components/uv-…
365nm leds Op de vorige pagina zocht je 365nM UV-A LEDs.
Ik heb zelf een 270-290nm (UV-B), 270-280nm (UV-C) en een 400nm (UV-A) LED

Ik wilde ze testen met mijn spectrometer maar dan moet ik er recht in kijken en dat durf ik niet.

Ik weet niet hoever het oog UV nog ziet maar ik zie ze alle drie heel duidelijk licht geven. Ik ben erg gevoelig voor licht, ik loop buiten eigenlijk altijd met een zonnebril op (Meekleurende brilglazen) omdat het anders zeer doet. Zomers op het water heb ik soms 2 zonebrillen over elkaar op. En dan praat ik over categorie 4 brillen die meer dan 90% tegenhouden. Ik zie vrij goed in het donker. Misschien dat ik daarom UV-C nog zie ? Ik heb het idee dat ik ook meer variaties in kleur zie dan de meeste mensen.

Ik heb nu Linux dus kan ik helaas geen spectroscopie software meer draaien.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Iedere UVC led geeft ook nog wat zichtbaar licht, naast het UVC licht.

Een gewone polycarbonaat beschermbril blokkeert al het UVC licht, meestal ook al het UVB licht, en een aanzienlijk deel van het UVA licht. Je kunt dat dus als uv blokkeringsmiddel gebruiken. Zie je de leds nog schijnen als je die bril er voor houdt, dan zie je zichtbaar licht.

Soms lijkt het ook dat de gebruikte plastic of hars in de ledbehuizing fluoresceert.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op donderdag 14 november 2024 23:03:01 (11%)

revado

Honourable Member

Op donderdag 14 november 2024 22:32:16 schreef Ledlover:
Die ik van jou kreeg was 34/koelwit deluxe. Zeker weten dat je ergens 32 hebt gevonden?

Ik kijk nog even , maar dacht dat er ook 32 bij zat.
Kom er op terug.

revado

Honourable Member

Op donderdag 14 november 2024 22:34:11 schreef fred101:

Ik weet niet hoever het oog UV nog ziet maar ik zie ze alle drie heel duidelijk licht geven. Ik ben erg gevoelig voor licht, ik loop buiten eigenlijk altijd met een zonnebril op (Meekleurende brilglazen) omdat het anders zeer doet. Zomers op het water heb ik soms 2 zonebrillen over elkaar op. En dan praat ik over categorie 4 brillen die meer dan 90% tegenhouden. Ik zie vrij goed in het donker. Misschien dat ik daarom UV-C nog zie ? Ik heb het idee dat ik ook meer variaties in kleur zie dan de meeste mensen.

Dat klinkt heel bekend...
Misschien ook een reden dat ik zo veel last heb van led verlichting op auto's
Ook ik heb al heel lang een meekleurende bril en met veel zon een donkere zonnebril op sterkte omdat het zelfkleuren in de auto niet echt goed werkt.
Als er sneeuw ligt heb ik die zonnebril ook op :)

Op vrijdag 15 november 2024 12:00:47 schreef revado:
[...]

Ik kijk nog even , maar dacht dat er ook 32 bij zat.
Kom er op terug.

Ik houd me er voor aanbevolen als je 32 vindt :)

Die 34's zijn ook mooi. Als iemand anders interesse heeft, ga er vooral voor. Ze geven een mooier licht dan de gangbare 840 moderne buizen (doch met maar grofweg 47lm/w).

Ik hoop ook ooit nog eens een buis in kleur 27 (niet te verwarren met 827) te vinden. De 'lineup' is dan compleet :)

Overigens gaat hier dan de Electrofar 40w koelwit het huis verlaten. Maf ding uit Roemenië met zeer grofkorrelige coating en messing eindkapjes. De liefhebber mag 'm hebben als ik één of twee 32's van Revado krijg, anders wordt het hier te vol met buizen die ik anders toch nooit 'op' krijg in de rest van m'n leven...

[Bericht gewijzigd door Ledlover op vrijdag 15 november 2024 12:19:31 (23%)

Arco

Special Member

Die doosjes van Ledvance hebben ook 4 UV-C leds tegen aantrekkelijke prijs...
https://bigshopper.nl/product/ledvance-armatuur-uvc-led-sterilization-…
https://img.bigshopper.nl/v7/https%3A%2F%2Fm.media-amazon.com%2Fimages%2FI%2F31LOmAGfagL._SL500_.jpg?width=400&height=400&func=fit&bg_color=white&force_format=webp&q=100&ci_url_encoded=1&org_if_sml=1&ci_sign=bc09cf0061db740ea7eb417808f7103161989d0d
(Action had ze voor 4 euro, maar die hebben ze zo te zien niet meer...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Die zijn vlot goedkoper geworden, in het begin van de pandemie was een enkele UVC led nog 30 euro ofzo.

Maar ik heb al een UVC kwikdamplampje in m'n ali-karretje liggen. Dit keer eentje zonder de 185nm uitstraling die ozon produceert.
Voor de grote 400w lamp moet ik 365nm hebben. 395 werkt ook heb ik ontdekt, maar die leds stralen ook aardig wat blauw licht uit waardoor de lamp paars wordt in plaats van rood. Ik zou eigenlijk een soort highpass-filter voor licht moeten hebben. Wood's glass werkt, maar zulke filters zijn flink duur. Ik ga m'n ogen maar open houden voor een blacklight buis in de recycle bakken, dan kan ik die op milieuvriendelijke wijze kapottikken :+ en het glas als filter voor de LED gebruiken.
Effe in de zuurkast kijken of ik dat glas recht kan buigen. Er kan een geringe hoeveelheid (milligrammen per buis) achterblijven in het glas of de fosfor. De rest in een amalgaamlipje, als het een moderne buis betreft, dat dus gewoon terug de recyclebak in kan.

HVinduction

Special Member

Ik heb deze 2 hele oude lampen, de eerste is een lamp waar je tabletjes op kan leggen om muggen weg te houden en de Mazda lamp is volgens mij van 1950, ondanks dat er al 230v op staat. Werken allebei nog.

Arco

Special Member

De Ledvance kastjes zijn 270-280nm...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
revado

Honourable Member

Op vrijdag 15 november 2024 12:29:10 schreef HVinduction:
Ik heb deze 2 hele oude lampen, de eerste is een lamp waar je tabletjes op kan leggen om muggen weg te houden en de Mazda lamp is volgens mij van 1950, ondanks dat er al 230v op staat. Werken allebei nog.
[bijlage]
[bijlage]
[bijlage]

Dat muggenlampje had ik in het opdruk topic ook laten zien, heb er een nos, maar jij hebt het voetje er bij :)
Met dat tabletje er op is het een GASlampje >:)
Dat is nogal kwalijk spul.

Zijn die mazda lampen al zo oud?

HVinduction

Special Member

Nee, had het zo net opgezocht, blijkt dat deze serie in de jaren 90-2000 is gemaakt dus toch nog niet zo oud haha.

revado

Honourable Member

Op vrijdag 15 november 2024 13:33:34 schreef HVinduction:
Nee, had het zo net opgezocht, blijkt dat deze serie in de jaren 90-2000 is gemaakt dus toch nog niet zo oud haha.

Een youngtimer dus :)

Video: https://youtu.be/RshwQnh_tXw

En de TLS werkend met 100w 230v gloeilamp in serie. Volgens mij zijn ze bedoeld voor 57v en 370mA, met de 100w lamp loopt er 386mA wat iets teveel is. Maar met een 75w lamp, is de stroom aanzienlijk te laag, en dat is zo mogelijk nog slechter.
Draai ik de netspanning met de variac omlaag naar 217v, dan loopt er braaf 370mA en zou ik de combinatie zo kunnen gebruiken. Ik moet er nu nog een armatuur voor bedenken, ik heb de bedrading even met een klodder soldeer aan de TL buis 'geplakt'.

Spreekt voor zich dat de efficiëntie nu erg slecht is, omdat de gloeilamp op maar 150-170v draait in plaats van 230v. Maar de TLS start echt net zo 'instant' als de gloeilamp zelf. Leuk :)

En even geïmproviseerd opgehangen. Dit zou wel een leuke vorm als armatuur zijn - TL en lamp onder elkaar. Het geeft zo wel een aangenaam licht, maar ik durf het zo niet te laten hangen. Als de boel verschuift en de soldeerverbinding aan de pennetjes losbreekt, heb ik straks een kluwen 230v bedrading op de grond liggen :+

[Bericht gewijzigd door Ledlover op zaterdag 16 november 2024 16:18:25 (19%)

revado

Honourable Member

Het aansluitsnoertje met een tyrapje aan het zwarte blokje vastzetten.
Vraag mij niet hoe ik dat weet :)
Die fittingen zijn knap schaars aan het worden.
En de bakken waar ik ze in hoopte te hebben zitten zijn toch gestript destijds ;(
Gisteren toevallig even gekeken.

eSe

Honourable Member

Misschien is dit wat? In de jaren '80 honderden van deze stekkers gebruikt om TL's aan te sluiten. Heel veel TL's, discotheek effect verlichting, looplicht, lichtorgel, stroboscoop.

Ik heb er nog 4 liggen maar weet echt niet meer vanwaar ze origineel komen.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..

Op vrijdag 8 november 2024 22:56:02 schreef Ledlover:

[bijlage]

En twee 20w lampen kunnen dus in serie worden aangesloten op één stabiluxlamp, doch een ontsteekhulpje blijkt wel nodig te zijn. Over die condensator heb ik nog niets kunnen vinden maar dat zal proefsondervindelijk wel uit te vinden zijn.

In de bijlage ook nog de catalogus.

Hier moet ik nog even op terugkomen. Een gangbare stabilux-lamp voor een 40w buis is 500mA, terwijl als ik me niet vergis de 20w buizen op 370mA werken, afgaande op de info die Marcel op lighting gallery plaatste.

Ook werken 40w TL's volgens mij op grofweg 400mA.

Hoe zit dit? Ik zat te redeneren dat 2 20w TLS'en in serie op 114v 370mA werken. Met een amerikaanse 110v 40w lamp zit je op 360mA wat zeer aardig in de buurt komt. Maar blijkbaar moet die lamp dus anders gedimensioneerd zijn, gezien Philips die stabilux lampen als 500mA presenteert.

Iemand ideeën? Worden de stabilux lampen bewust op onderspanning gebruikt, en halen ze de 500mA niet?

Of wijken de TLS'en qua stroom en spanning af van de gegevens die ik tot nu toe heb kunnen vinden?

@ESE: deze TL's hebben één verzonken pinnetje per kant. Het is een geheel afwijkend type.

revado

Honourable Member

Op zaterdag 16 november 2024 17:27:19 schreef eSe:
Misschien is dit wat? In de jaren '80 honderden van deze stekkers gebruikt om TL's aan te sluiten. Heel veel TL's, discotheek effect verlichting, looplicht, lichtorgel, stroboscoop.

Ik heb er nog 4 liggen maar weet echt niet meer vanwaar ze origineel komen.

Groetjes,
eSe

[bijlage]
[bijlage]

Die passen niet op een TL_S helaas...
Daar zit een R18S fitting aan..

https://www.marktplaats.nl/v/huis-en-inrichting/lampen-losse-lampen/m2…

Voor de liefhebber of de installateur die onderhoud doet bij raffinaderijen, een flink aantal TL-X buizen.

Overigens, nog iemand ideeën over het dimensioneren van de stabilixlamp, waarom die dus zoals ik het zie, een veel te hoge stroom door de buis gaat jagen terwijl de lamp op onderspanning draait wat ten koste gaat van het rendement?

[Bericht gewijzigd door Ledlover op donderdag 21 november 2024 17:18:10 (35%)