Op zondag 20 oktober 2024 09:26:39 schreef Ex-fietser:
Allemaal mooie verhalen hier. Maar een ding is mij wel duidelijk. Met zonnepanelen, windenergie en thuisaccu's kun je hoogstens iets besparen op de elektriciteitsrekening. Maar je zult er nooit geld mee kunnen verdienen. Iets wat in veel media continu wordt geroepen.Met of zonder salderings regeling zul je gewoon altijd voor je afgenomen elektriciteit moeten betalen. Tenzij je echt off grid gaat. Maar dan betaal je je weer blauw aan een hoop moeilijk onderhoudbare en soms gevaarlijke en onverzekerbare apparatuur.
Ik hoor de mensen er hier nooit over, maar wat doe je als je een dagje ouder bent, fysiek van alles mankeert en je zelfgebouwde accu batterij systeem gaat stuk? En je hebt door onvoorziene omstandigheden even niet al te breed.
Jij bent de enige in wereld die weet hoe e.e.a. werkt. Even een monteur bellen is er dan niet bij. Dat betekend dus op je oude dag in de koude gaan zitten. Of je nabestaande partner zit in een onmogelijk huis in de koude mocht je zelf onverhoopt wegvallen.
Het lijkt allemaal zo leuk zo'n zelfbouwaccu' met een zonneenergie systeem. En je rekent jezelf heel makkelijk rijk. Maar een warm en comfortabel huis kost gewoon geld. Dat was 1000 jaar geleden zo, is nu nog steeds zo en zal altijd zo blijven. Vroeger was de energie voorziening het dagenlang houtsprokkelen en kostte het dus gewoon werkdagen. Later werden dat dan kolen. In 1963 kostte een mud kolen gewoon 75 gulden. In die tijd voor veel mensen overigens ook echt niet te betalen. Door de ontdekking van de gasbel in Slochteren hebben we daarna heel goedkope gas energiewinning gehad. En dat goedkope gas is dus nu op. Dus gaat iedereen klagen dat alles onmogelijk duur is terwijl de prijzen historisch gezien eigenlijk weer een beetje normaal worden.
Ik vind de energie prijzen uiteraard ook niet leuk Maar geld verdienen met je eigen zelfgebouwde energie centraletje is en blijft gewoon een utopie. De werkelijke aanschaf, afschrijvings, verzekerings en onderhouds kosten zijn vele malen hoger dan de bedragen die je ooit gaat verdienen. En als je zelf te oud wordt gaat het zelfs helemaal niet meer. Iedereen heeft het over looptijden van 10, twintig of zelfs dertig jaar. Na zo'n looptijd zijn veel mensen toch wel te oud om zelf weer met een berg accu's te gaan slepen,of daken en masten met zonnepanelen en windmolens te to gaan beklimmen.
Ik ga in elk geval niet aan zo'n thuisbatterij beginnen. Ik heb twaalf panelen en die zijn inmiddels terug verdiend. Wat ze nu aan energie maken is voor mij een extra'tje. Dat valt waarschijnlijk straks weg of misschien ook wel weer niet. Met de huidige regeringen weet je het immers nooit. Met die panelen draag ik ook nog mijn steentje bij aan de vergroening. Want dat daar iets moet gebeuren staat voor mij buiten kijf.
Ook heb ik nog een cv ketel op gas. Een zeer efficiënt apparaat. Veel efficiënter dan een electrische verwarming. Bij een electrische verwarming zie je de verliezen niet omdat de kachel zelf 100% is. Maar bij de omzetting van gascentrale energie naar electrische energie gaat 50% ofzo van de energie verloren. Terwijl bij een cv ketel die gas direct in warmte omzet maar 1 of twee procent verloren gaat.
Alle cijfers in het nieuws gaan meestal over het elektrisiteits gebruik van de Nederlandse huishoudens. Nederland gebruikt echter veel meer energie dan dat alleen. Energie die uit nucleaire bronnen en bruinkool in de ons omringende landen komt. Wat betreft verliezen en rendementen en mileutechnisch is een cv ketel echt helemaal zo gek nog niet.
Een thuisbatterij gaat het bij mij niet worden. Off grid ook niet. Wel betere isolatie en misschien een hybride warmtepomp in combinatie met een cv ketel. Afhankelijk van de luimen van onze regeringen en energie prijzen zou ik dan nog kunnen kiezen tussen hoe ik ga verwarmen.
Pellet verwarming vind ik niets. Geeft veel vervuiling en problemen voor astmatische mensen. Gas is toch denk ik een van de schoonste brandstoffen.
In België wordt alles van batterijen dat ook maar een schijn heeft van zelfbouw direct afgekeurd, geen discussie mogelijk.
Alle componenten moeten een ce-markering hebben én je moet kunnen aantonen aan de hand van technische documentatie dat de verschillende componenten met elkaar mogen gekoppeld worden van de respectievelijk fabrikanten.
Je zou dat kunnen wegzetten als betutteling. En in bijvoorbeeld een vrijstaande woning zou je nog kunnen suggereren: doe wat je wil, als het misloopt zijn de gevolgen voor jezelf en kan je alleen maar jezelf de schuld geven.
Maar je zal maar de buur zijn van een knutselaar in een appartementgebouw of in een rijwoning.
Als het dan misloopt dan zal het de schuld zijn van die knutselaar maar ook die van de overheid die onvoldoende preventieve maatregelen heeft getroffen. Het is allemaal risicoanalyse.