Inrichten van DIY thuisaccu

Bij deze post wou ik om een bevestiging vragen of mijn bevindingen en berekeningen kloppen om een diy thuisbatterij te maken.

Daly Smart BMS Bluetooth LiFePo4 16S 48V

Victron MultiPlus-II 48/3000/35-32 GX

Current Transformer

3.2V 280AH LiFePO4 batterijcel

ik wil 16 van deze cellen in serie schakelen om 48 volt te krijgen en deze laten werken op die bms en aansluiten op die Victron

Elke cel heeft een vermogen van 3.2 * 280Ah = 0.896 kW * 16 = ruim 14 kWh

Kosten zijn dan voor deze thuisbatterij zijn:

€ 122 Daly Smart BMS Bluetooth LiFePo4 16S 48V 200A
€ 817 Victron MultiPlus-II 48/3000/35-32 GX
€ 50 Current Transformer
€ 977 3.2V 280AH LiFePO4 batterijcel 16 stuks

Kosten zijn dan ongeveer €2100 voor een 14 kW thuis accu.
Deze laad dan op als er stroom wordt geleverd door mijn 6 kW zonnepanelen en ontlaad op mijn thuis installatie (1 fase) als er geen levering plaats vind van mijn pv installatie.

kloppen mijn bevindingen en berekeningen en is dit een goed betrouwbaar systeem?

benleentje

Golden Member

Ik mis in de berekening de BMS.

Wat ik ook mis is de berekening van de terug verdien tijd.

klopt = aangepast.
De terugverdientijd is afhankelijk van het verbruik, en is niet erg lang lijkt me vergelijkbaar met andere veel duurdere systemen.
Mijn verbruik is ongeveer 4000kW.

[Bericht gewijzigd door powerbankie op vrijdag 18 oktober 2024 20:45:26 (10%)

Paulinha_B

Honourable Member

Mijn verbruik is ongeveer 4000kW.

Permanent???
Dus 4000*24*365 oftewel 35040000 kWh per jaar? Of mis ik iets in de berekening?

@onderstaande: lach maar met uzelf. Had er nu nog gestaan "mijn jaarverbruik" dan had ik de tikfout nog wel kunnen detecteren, nu deed ik mijn best om te interpreteren wat er geschreven stond. Alweer fout, dus, zogezegd.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op vrijdag 18 oktober 2024 21:27:37 (44%)

Op vrijdag 18 oktober 2024 20:53:33 schreef Paulinha_B:
[...] Permanent???

Owjee iemand zei kW i.p.v. kWh, snel maak hem belachelijk :?

@hierboven, jij denkt dat TS een verbruik van 10000 huishoudens wil compenseren met 6kW panelen en 14 kWh accu? Laat me niet lachen dat je dat een 'serieuze' interpretatie vindt

Je mist nog
- Behuizing
- Zekeringen en kabels
- Cerbo + aansluitkabels (of vergelijkbaar)
Een GX is wel erg beperkt kwa aansluitinen en mogelijkheden, zeker als je tzt ook dingen als een dynamic ESS wilt draaien of met NodeRed wil gaan spelen

Ipv de current transformer zou je de VM-3P75CT kunnen overwegen. Dan kun je ook over alle fases meten/regelen.

Met 1 CT ben je beperkt tot 1 fase, terwijl je, als je 3-fase hebt, toch over de fases heen je meter op 0 wilt houden

En waarom specifiek de Daly? Ik zou in een ESS eerder een Seplos BMS nemen of een andere die ook BMS-CAN kan

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op vrijdag 18 oktober 2024 21:12:04 (15%)

ik ben hetzelfde van plan. maar dan 8 batterijen op 24V met een ecoflow powerstream omvormer (max 800W).
ik wil vooral mijn nachtverbruik annuleren. 130W x 10uur = 1,3kWh. en dat 365dagen lang.

ook vandaag met de weinige zon had ik toch nog 1kwh injectie

ik heb
1) ecoflow omvormer 81€
2) accu 8x 75€ = 600€ (300Ah op 24V of 7kWh)
3) een arduino/esp die de ontlaad en laad controle voor zich neemt. die kan namelijk met mijn reeds bestaande raspberry/arduino's communiceren die de zonnepanelen beheren.

kostprijs is dus een fractie van de handels accu's, en ik wil een 50-70% ontladen als max houden wat maakt dat de accu in principe +10jaar zal meegaan

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op vrijdag 18 oktober 2024 20:53:33 schreef Paulinha_B:
[...] Permanent???

@onderstaande: lach maar met uzelf. Had er nu nog gestaan "mijn jaarverbruik" dan had ik de tikfout nog wel kunnen detecteren, nu deed ik mijn best om te interpreteren wat er geschreven stond. Alweer fout, dus, zogezegd.

Natuurlijk is dat jaarverbruik ;)

Op vrijdag 18 oktober 2024 21:10:39 schreef DJSmiley:
Je mist nog
- Behuizing
- Zekeringen en kabels
- Cerbo + aansluitkabels (of vergelijkbaar)
Een GX is wel erg beperkt kwa aansluitinen en mogelijkheden, zeker als je tzt ook dingen als een dynamic ESS wilt draaien of met NodeRed wil gaan spelen

Ipv de current transformer zou je de VM-3P75CT kunnen overwegen. Dan kun je ook over alle fases meten/regelen.

Met 1 CT ben je beperkt tot 1 fase, terwijl je, als je 3-fase hebt, toch over de fases heen je meter op 0 wilt houden

En waarom specifiek de Daly? Ik zou in een ESS eerder een Seplos BMS nemen of een andere die ook BMS-CAN kan

behuizing dat kan, bv een leuk houten kistje (het moet zo goedkoop mogelijk)
Zekering en kabels, zijn niet al te duur
Cerbo + aansluitkabels, wat bedoel je hier mee?
dynamic ESS of NodeRed kan ik idd gaan gebruiken is dus een optie.
ik heb en blijf bij 1 fase.
Een Daly is lekker makkelijk en ook te monitoren.
Die andere bms ken ik niet en weet ook niet wat de zijnvoordelen en denk ook dat hij een stuk duurder is.

Op vrijdag 18 oktober 2024 21:36:46 schreef fcapri:
ik ben hetzelfde van plan. maar dan 8 batterijen op 24V met een ecoflow powerstream omvormer (max 800W).
ik wil vooral mijn nachtverbruik annuleren. 130W x 10uur = 1,3kWh. en dat 365dagen lang.

ook vandaag met de weinige zon had ik toch nog 1kwh injectie

ik heb
1) ecoflow omvormer 81€
2) accu 8x 75€ = 600€ (300Ah op 24V of 7kWh)
3) een arduino/esp die de ontlaad en laad controle voor zich neemt. die kan namelijk met mijn reeds bestaande raspberry/arduino's communiceren die de zonnepanelen beheren.

kostprijs is dus een fractie van de handels accu's, en ik wil een 50-70% ontladen als max houden wat maakt dat de accu in principe +10jaar zal meegaan

Deze kan maar 800 Watt aan en ik heb 10*430 watt op 4200 growatt + 5*380 op 1500 growatt en 2*350 op een 500 goodwe.
dat worden heel wat micro omvormers.

Op vrijdag 18 oktober 2024 23:30:05 schreef powerbankie:
[...]

die andere bms ken ik niet en weet ook niet de voordelen zijn en denk ook dat hij een stuk duurder is.

Maar wat mijn punt is, kloppen mijn berekening wat ik zei in mijn inleiding wat betreft het vermogen wat ik op kan slaan en wat ik dan weer in de avond kan gebruiken als hij vol is?

Op vrijdag 18 oktober 2024 23:42:54 schreef powerbankie:
Maar wat mijn punt is, kloppen mijn berekening wat ik zei in mijn inleiding wat betreft het vermogen wat ik op kan slaan en wat ik dan weer in de avond kan gebruiken als hij vol is?

Nou ja, als ik uitga van fcapri's rendementswens, bespaar je ongeveer 280 €uro per jaar. Op een investering van minimaal 2100 €uro zit je dus al aan een terugverdientijd van 7,5 jaar. Denk je dat jouw oplossing zo'n lange levensduur heeft?

Als je nu 2100 €uro over hebt kun je dat beter op een spaarrekening zetten en daar elke maand 280/12 €uro van af halen. Zelfs met de huidige lage rente hou je het dan ook ongeveer 10 jaar uit. En zit je aan het eind niet met een indrukkend aantal kilo's zwaar vervuilend afval

[Bericht gewijzigd door LuckyStrike op zaterdag 19 oktober 2024 05:35:36 (21%)

Op vrijdag 18 oktober 2024 23:38:24 schreef powerbankie:
Deze kan maar 800 Watt aan en ik heb 10*430 watt op 4200 growatt + 5*380 op 1500 growatt en 2*350 op een 500 goodwe.
dat worden heel wat micro omvormers.

bij mij is dat een afzonderlijk systeem en niks te maken met mijn zonnepanelen.
ik heb 20x 360Wp op mijn huis liggen met een 5000W sma omvormer (begrensd op 4500W nu)
ik heb nog 2x 450Wp tegen mijn garagepoort hangen (zuid) op een DS3 omvormer van 880W.

dat werkt prima om mijn huis te voeden. allen het verbruik snachts kan ik NOOOOIt wegwerken met een zonnepaneel.
ik heb per jaar nu 5700kWh verbruik en een 4400kWh injectie.
met terugdraaiende teller of salderingsregeling zou ik maar 1200kWh moeten betalen.
ik heb echter een digitale meter en salderen bestaat niet in belgie. dus ik betaal die 5700kwh en krijg vergoed voor die 4400.
in het begin was het redelijk, 28ct voor verbruik, 20ct voor injectie.
factuur dus 1600€ - 880€ = 700€

nu echter betaal ik 30ct en krijg ik 2-3ct voor de injectie. dat is een nogo en vandaar maak ik ook een accu.
immers betaal ik nu 1700€ - 100€ = 1500€.

mijn accu moet 5nachten kunnen overbruggen zonder laden (dat is normaal genoeg om ze 90% van de tijd op een zonnige dag weer op te laden).
130W x 10uur = 1,3kWh per nacht of een accu van rond de 7kWh.
opladen gebeurt dynamisch. is er 100W over van de panelen, moet 100W in de accu. is er 1000W over, moet er 1000W in. weet nog niet hoe ik dat precies ga aanpakken.

Op vrijdag 18 oktober 2024 23:42:54 schreef powerbankie:

je moet vooral gaan bekijken:
1) hoeveel overschot heb je
2) hoeveel verbruik heb je, en kan je dat overbruggen.

als je de accu elke dag kan leegtrekken, dan moet je ze ook elke dag kunnen opladen en dat zit er in de winter niet in.
in de zomer het omgekeerde, je gaat er elke dag 14kWh kunnen in opladen, maar als je ze niet leegtrekt, kan je de dag erna niks meer.
daarom is mijn omvormer begrensd op 4,5kW. in de winter halen mijn panelen maar een 4kW aan piekvermogen, in de zomer doen ze 7kW. ik heb ze dan niet nodig.

ik zou de accu ook begrenzen tegen leegtrekken, dus max een 10-12kWh gebruiken. gaat ze langer van mee

Op zaterdag 19 oktober 2024 05:12:51 schreef LuckyStrike:
bespaar je ongeveer 280 €uro per jaar. Op een investering van minimaal 2100 €uro zit je dus al aan een terugverdientijd van 7,5 jaar. Denk je dat jouw oplossing zo'n lange levensduur heeft?

hoe heb je dat berekent? ik ken TS zijn verbruik overdag niet, alsook zijn injectie. ik kan dus enkel mijn eigen berekeningen bekijken:

ik verbruik een 10000kWh per jaar (alles electrisch thuis, optelsom van onderstaande).
mijn zonnepanelen wekken 9000kWh op (gemeten waardes).
verbruik net: 5700kWh (gemeten waardes)
injectie net: 4400kWh (gemeten waardes)
direct verbruik 9000-4400 = 4600kWh (berekening) en dat zijn best goeie cijfers.
factuur electriciteit: 1500€

stel nu dat ik overdag niet thuis ben en slechts 2000kWh zou direct verbruiken.
dan krijg ik 7000kwh injectie aan 3ct = 210€
7700kwh netverbruik x 0.30ct = 2300€
netto dus 2100€ of 600€ DUURDER.
zou ik dat deel dat ik overdag niet gebruik met een accu neutraliseren, dan kan ik 600€ besparen.
neem nu 4zonnige maanden om dat te realiseren. (ik heb al van april tot september overschot en dus meer injectie dan verbruik. dat is 6maand)
moet ik 2000kWh in 4zomer maanden opvangen of 16kwh per dag.

TS zijn 14kWh accu kost 2100€ met zelfbouw. hij gebruikt 16x 280Ah. ik neem nu 314Ah cellen
60€ voor 280ah cellen of 75€ voor 314Ah cellen.
16x15€ verschil = 240€ meerkost en ik heb 16kWh accu.

600€ besparing per jaar, 2500€ investering, 4jaar terugverdientijd.
120dagen dat ik ze volledig gebruik, dat is 120 laadcycle per jaar x 4jaar = 480 cycles.
lifepo doet 3000-8000 cycles per jaar als je ze goed gebruikt. verdien je met gemak terug.

ALS je natuurlijk een 16kwh in de handel moet kopen (7119€ voor een huawei 15kwh), dan zit je al aan 12jaar

bijkomend als je ze kan inzetten voor het capaciteitstarief te omzeilen.
in belgie betaal je 40€/kW dat je piek verbruik. ik zit zo rond de 5000W. dat kost me dus 200€.
een accu kan dat ook voorkomen door in elke kwartier bv 5min bij te springen om de pieken eruit te halen

Op vrijdag 18 oktober 2024 23:30:05 schreef powerbankie:
[...]

Die andere bms ken ik niet en weet ook niet wat de zijnvoordelen en denk ook dat hij een stuk duurder is.

Daly heeft, afaik, geen BMS-Can dus kun je niet uitlezen in je systeem. Als stand-alone werkt het wel natuurlijk maar persoonlijk vind ik dat net wat minder mooi.
Zonder BMS met interface zul je een shunt moeten installeren zodat je systeem de SOC weet en kan monitoren.

Zekeringen en kabels tikt ook aardig aan, reken snel 100-200 euro. Je moet geschikte zekeringen nemen (die dus 60V aan kunnen), kabelschoenen zijn snel een paar euro per stuk, en 35mm2 kost ook snel 15 euro/meter.

Cerbo: Een GX versie van een Multiplus is een erg geknepen ding. Minder aansluitmogelijkheden, minder CPU en minder geheugen.

Met een Cerbo (of Ekrano) heb je veel meer power om wat meer uitgebreidere dingen te doen. Als je met node red ook je eigen flows wilt gaan maken enz zou ik dat zeker aanraden.

Met interface kabels bedoel ik kabels zoals een VEDirect (voor een kleine MPPT), en dingen als VEBus kabels, can terminatoren enz, al naar gelang wat je allemaal gaat aansluiten.

Ga je de zonnepanelen aan de net zijde (of AC kant als je omvormers frequentieshifing ondersteunen) koppelen dan heb je natuurlijk geen MPPTs nodig, maar soms kiezen mensen er ook voor om een (deel van) de panelen DC te koppelen. Dan heb je bij een stroomstoring overdag ook nog opbrengst uit je panelen

Doen, en zeg je inboedel en opstal verzekering ook gelijk op, word je terugverdien tijd nog korter. 8)7

De meeste verzekeraars keren namelijk niks uit bij schade door dit soort zelfbouw, zie ook dit topic.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Multiplus kan veel goedkoper https://www.nkon.nl/victron-energy-pmp482306000-multiplus-ii-3000-48v-…

Neem geen ct maar een een kwh meter https://www.nkon.nl/victron-energy-et112-energiemeter.html

dalysmart bms heeft geen active balancer, moet je veel beter in de gaten houden. Een neey toevoegen of een complete nemen bv JK

Je vergeet zekeringen, kabels nog

een houten plaatstalen kist maakt niet veel uit als een volgeladen 15kwh pack in thermal rundown gaat.

Zet zoiets dus in de aangebouwde garage en zeker niet in huis.

En die batterijenwinkel is gewoon een Chinese webwinkel in het Nederlands. De 280ah cellen zijn eigenlijk net te goedkoop om A merk cellen te zijn mer qr code. Waaarschijnlijk bijelkaar gezochte B series. Dat hoeft niet altijd een probleem te zijn.

[Bericht gewijzigd door Peter112 op zaterdag 19 oktober 2024 11:46:37 (19%)

ik dacht dat een accu zowieso in een brandvertragende de behuizing moet zitten van klasse ... (ik weet niet wat het was, heb er ooit wat van gelezen ergens).

bij mij komt er een metalen kast van een brandinstallatie tegen de muur waar de lifepo in zitten (was origineel een brandcentrale met lood cellen)

[Bericht gewijzigd door fcapri op zaterdag 19 oktober 2024 13:21:13 (34%)

als ik kijk naar rendement van die multiplus

die heeft een max laadstroom van 35A, dus zo'n 14kW accu zit pas vol na uurtje of 7/8 aan zon

en als ik dan kijk naar de terugverdientijd
dan zit je aan een dagelijks te salderen kwh van 11/12 (80%)
verschil in nederland tussen koop en verkoop is nu een cent of 11
en dat dan een dag of 300? de andere dagen zit je accu niet meer vol

dan kom je inderdaad terug op een terugverdientijd van 6/7/8 jaar ?
als je 'savonds/snachts die 11kwh al op krijgt, iedere dag

High met Henk

Special Member

Hetzij je net als ik van plan Ben off-grid te gaan.
Dan Kun je ook je grid aansluiting opzeggen. En dat scheelt bij mij ruim 100 euro per maand.
Maar ik geeft ook meteen toe dat als je mijn spul echt moet kopen Ben je ca 80k kwijt (ik had geluk met accu's) maar nog altijd 12 k aan PV en nog 1.5 k om accu's aangesloten te krijgen en nog 5 k voor een windmolen. Met aansluiten nog 1 k erbij. Dus mijn installatie kost me nog ca 20 k.

Terugverdientijd is er niet echt (20 jaar ongeveer) En ik Ben nu op zoek naar een noodgenerator voor als het toch ergens misgaat. Dus nog meer kosten.

Overigens Ben ik met fcapri mee: houd rekening met brandwerendheid:

Een lifepo4 die thermal runaway krijgt, gaat niet meer uit.

Ik kies voor flooding van de accu's.

Overigens houden lithium cellen nogal van tussen 5 en 30 graden Celsius zitten; erboven of eronder verouderen de cellen.

Met zo'n zelfbaksel zou ik waarschijnlijk niet graag uw buurman zijn. (Ik heb binnen 200 m geen buren.)

[Bericht gewijzigd door High met Henk op zaterdag 19 oktober 2024 14:13:54 (34%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op zaterdag 19 oktober 2024 13:54:08 schreef DK:

die heeft een max laadstroom van 35A, dus zo'n 14kW accu zit pas vol na uurtje of 7/8 aan zon

Als je wil verdienen neem je een dynamisch contract, deze week de accu weer vol geladen voor 17ct/kwh 2 avonden daarna weer 10kwh verkocht voor 40ct/kwh

dat is €2.30 in 48 uur?
als je dat dan elke 2 dagen doet, ga je van 6 naar 5.5 jaar terugverdienen?

dan twijfel ik nog steeds of je niet beter gewoon €2100 in aandelen kunt zetten

nobel streven voor milieu enzo _/-\o_ maar voor het geld hoef je het echt niet te doen

Op zaterdag 19 oktober 2024 14:21:54 schreef DK:
dat is €2.30 in 48 uur?

nobel streven voor milieu enzo _/-\o_ maar voor het geld hoef je het echt niet te doen

Het is dynamisch tarief, in de zomer pomp ik hem gratis vol met zonne energie en verkoop ik het ook in spits tarief.
Daarnaast heb ik ik in de zomer nagenoeg nul verbruik.

Of het uit kan ik heb ~ 6500 euro uitgegeven aan de batterij setup waarbij ik in zuinige mode 3 dagen en in de zomermaanden off grid kan zijn.

Op zaterdag 19 oktober 2024 13:54:08 schreef DK:

En als ik een plug&play systeem koop van Home wizard koop voor €1400 kan ik die nog terug verdienen met sluipverbruik in de nacht van ongeveer 150 Watt p/u.

Op zaterdag 19 oktober 2024 14:21:54 schreef DK:
dat is €2.30 in 48 uur?

toen ik in 2020 mijn aanvraag deed voor een warmtepomp, deed ook niemand dat. want ze waren 'duur'.
in 2021 deed ik dan mijn aanvraag voor zonnepanelen, ook nog voor de piek. de mijne lagen op het dak en ineens wou iedereen panelen met de lange wachttijden tot gevolg.
nu ben ik vollop aan het bekijken naar een diy accu, want het is het enige dat betaalbaar is. je zal zien, binnen 2-3 jaar gaat iedereen er eentje moeten hebben, want ze zullen met 1 of andere belasting afkomen als je niet verbruikt tijdens zonnedagen.

je geld eruit halen met een commerciele accu wordt moeilijk, maar daar zullen ze wel één of andere boete voor uitvinden dat je niet anders zal kunnen. en tegen dan heb ik de mijne ook werkende ;-)

alleen zoek ik nu een 'variabele' lader zodat ik met 1-40A kan opladen. of ik moet 10laders ofzo van 2A parallel zetten en de ene na de andere inschakelen bij zonne overschot