Hier op het forum zijn 56V voedingen te koop bij joopv in eindhoven
Aangeboden: 56V / 13A (715W) en 12V 65A (750W) voedingen
Geplaatst door joopv
Datum dinsdag 15 oktober 2024 09:41
Woonplaats Eindhoven
Prijs € 20,00
Hier op het forum zijn 56V voedingen te koop bij joopv in eindhoven
Aangeboden: 56V / 13A (715W) en 12V 65A (750W) voedingen
Geplaatst door joopv
Datum dinsdag 15 oktober 2024 09:41
Woonplaats Eindhoven
Prijs € 20,00
Op zaterdag 19 oktober 2024 15:37:22 schreef fcapri:
... je zal zien, binnen 2-3 jaar gaat iedereen er eentje moeten hebben, want ze zullen met 1 of andere belasting afkomen als je niet verbruikt tijdens zonnedagen.
Laat u niet opjagen, er wordt veel te veel verondersteld, eerst de kat uit de boom kijken en goed narekenen, ik heb mijn panelen gelegd (2011) enkel en alleen voor de certificaten/belastingaftrek en mag er dus niets aan veranderen tot 2031 zonder toestemming.
Door mijn leeftijd zal er hier geen warmtepomp meer binnenkomen, zelfs al gaat de gasprijs omhoog want ik kan die warmtepomp nooit terugverdienen en een batterij zie ik ook niet zitten.
Btw. Een diy accu zal niet meetellen, de netbeheerder zal er controle moeten over hebben en je zult op mooie dagen nooit uw overschot kunnen wegwerken.
Maar iedereen doet wat ie wilt natuurlijk en sommigen maken er een full time flexi-job van
Edit: wat die warmtepompen betreft, verleden jaar werden er achter mijn huis 14 luxe huizen afgewerkt, prijs all-in 450K.
8 ervan zijn al verkocht en bewoond waarvan 1 eigenaar (werkt bij Daikin) voor een warmtepomp heeft gekozen de rest heeft voor gas gekozen, hoe knoop je dat elkaar in deze tijd?
De 6 anderen staan nog in ruwbouw te wachten op een koper.
Op zaterdag 19 oktober 2024 15:35:26 schreef powerbankie:
[...]
Die is qua capaciteit en laadvermogen meer afgestemd op een huishouden, dus maakt vaker volle cyclussen
Alleen geen idee hoe het laad/ontlaad algoritme werkt in die dingen, kan best nog wat extra slimmigheid inzitten
Verder is dat 5kwh voor 1400 (1/3e inhoud voor 2/3e prijs)
Wat hem eigenlijk gewoon te duur maakt voor wat je ervoor terugkrijgt
Op zaterdag 19 oktober 2024 16:57:56 schreef MGP:
Door mijn leeftijd zal er hier geen warmtepomp meer binnenkomen, zelfs al gaat de gasprijs omhoog want ik kan die warmtepomp nooit terugverdienen en een batterij zie ik ook niet zitten.
dat denk je.
ik heb een GROOT huis, 237m².
groot bureau, badkamer, 2 toiletten, massagesalon met massagebad en infrarood sauna, grote keuken, grote woonkamer, cinemakamer, 2 speelkamers, 3 slaapkamers en een dressing.
wij doen ALLES electrisch. koken, verwarming met 3 warmtepompen (8kW beneden, 3,5kW in massagesalon en 3,5kW bovenverdieping). 2 warmwaterboilers, vaatwas, wasmachine en (warmtepomp)droogkast die dagelijks draaien. heb 24/24 3 servers draaien (raspberry) voor website , huis monitoring systemen en camerasysteem
ik betaal nu 100€/maand aan electriciteit. geen gas, geen stookolie.
huis van 1930, geen vloerisolatie, geen muur isolatie. muren zijn wel 3stenen dik (50cm). overal dubbelglas van 1970. de ramen in het massagesalon zijn nieuw HR++ glas omdat het daar tot 30° wordt verwarmd.
no way, en ik zeg no way dat je dat hier goedkoper krijgt met gas.
ik betaalde in 2020 305€/maand aan electriciteit door accumulatie verwarming (en een eindafrekening waar ik 400-500€ mocht opleggen). dat ging omhoog naar 540€/maand door de oekraine crisis en dure energie kosten. ik had toen al 4200€ betaald voor de 8kW warmtepomp.
in 2021 heb ik 7200Wp aan panelen gelegd, 8000€.
in 2022 had ik terugdraaiende teller, dus ALLES wat de zonnepanelen opbrachten is verbruikt geweest. sinds maart 23 heb ik digitale meter.
ipv 540€ betaal ik 100€. eindafrekening was 125€ betalen (11x 100€ + 125€ is dus mijn jaar verbruik).
ik bespaar 440€/maand.
46maand x 440€ is 20240€ bespaard op een investering van 12200€.
ik heb sinds dit jaar 2 warmtepompen bijgezet. kostprijs 3600€ en dat is een slecht geisoleerd huis van 1930 met een EPC waarde van 590 dacht ik 582.
hoog in klasse F, kan bijna niet slechter. wordt totaal afgeraden om een slecht geisoleerd huis te voorzien met WP, en toch hé.
die accu komt er. ze is gekoppeld aan een zonnepaneel omvormer die terug levert. de energiebeheerder kan dus NIKS zeggen want die omvormer is conform de wetgeving. kunnen mij niks maken dat er ook een accu aan kan of niet
Ik zeg alleen maar, dan zie je wat moderne isolatie doet
Verder inderdaad, je bent van absurd naar gemiddeld gegaan
dus jij hebt met je gas en electriciteit minder kost dan ik?
collega op het werk woont in de stad en betaald 300€/maand voor zijn gas en electra. rijwoning
ik woon in een halfopenbebouwing op den boerenbuiten
Op zaterdag 19 oktober 2024 18:30:12 schreef fcapri:
....wij doen ALLES electrisch.
Had je ook geen bijverwarming met hout/pellets als ik mij nog goed herinner?
Wij betalen 109E/m gas/elek ZONDER investeringen maar ik kan moeilijk geloven dat jij toekomt met 100E voor wat je beschrijft maar je krijgt het voordeel van de twijfel.
Op zaterdag 19 oktober 2024 19:26:39 schreef MGP:
[...]
Had je ook geen bijverwarming met hout/pellets als ik mij nog goed herinner?Wij betalen 109E/m gas/elek ZONDER investeringen maar ik kan moeilijk geloven dat jij toekomt met 100E voor wat je beschrijft maar je krijgt het voordeel van de twijfel.
een kleine sierpelletkachel om de schouw te vullen, maar die is niet in dienst nu.
zo een kleintje van 4kW
nu met die aanpassing van prijzen (injectie van 20ct naar 2-3ct/kWh) moet ik gaan nadenken over een accu, want zoals hierboven ergens berekent ga ik nu op 1500€ komen daardoor (140€/maand dan).
ik heb er wel voor gezorgd dat mijn nacht 'sluipverbruik' van tegen de 300w is teruggebracht naar 130W
Ik betaal nu 2 euro per maand voor gas/licht (gas ~120m3/jaar)
( Ik lever genoeg elektra terug om hier op te komen)
Daarnaast stook ik ca 800 kg pellets per jaar ~ 300 euro.
Ik zit nu nog met een 3 jarig contract welke in december afloopt. Dit ijn nog prijzen voor Putin met zijn speciale operatie begon.
Op zaterdag 19 oktober 2024 17:12:41 schreef DK:
[...]
Verder is dat 5kwh voor 1400 (1/3e inhoud voor 2/3e prijs)
Ik begrijp je niet , dit ding is 2.7 kW voor €1400.
Dan is de prijs/inhoud dus nog dubbel beroerder dan ik dacht
Op zaterdag 19 oktober 2024 22:30:31 schreef fcapri:
nu met die aanpassing van prijzen (injectie van 20ct naar 2-3ct/kWh) moet ik gaan nadenken over een accu, want zoals hierboven ergens berekent ga ik nu op 1500€ komen daardoor (140€/maand dan).
ik heb er wel voor gezorgd dat mijn nacht 'sluipverbruik' van tegen de 300w is teruggebracht naar 130W
Misschien is het voor de verstandhouding beter van uw jaarverbruik in kWh eens te zeggen ipv van het over euro's te hebben, geld zegt niet zoveel omdat het bij iedereen anders is.
Mijn verbruik is 145kWh elek en 9519kWh/837m³ gas.
Ik betaal bv nog prosumentenvergoeding voor 5kWp zonnepanelen.
Edit: voor die 9519kWh gas betalen wij all-in 867 euro/jaar, dat inwisselen voor een warmtepomp/boiler zou te gek zijn, dat krijgen wij er nooit meer uit.
....
die accu komt er. ze is gekoppeld aan een zonnepaneel omvormer die terug levert. de energiebeheerder kan dus NIKS zeggen want die omvormer is conform de wetgeving. kunnen mij niks maken dat er ook een accu aan kan of niet
Dat voldoet niet ...https://www.certiweb.be/tips-advies/keuring-thuisbatterij-verplicht/
Zijn die Belgen nou zo slim of wij zo dom in Nederland. In NL mag een particulier van alles en nog wat aan het net hangen mits het voldoet aan de Netcode en de apparaten op de toegelaten lijst staan.
Keuren mag maar doet bijna niemand.
Allemaal mooie verhalen hier. Maar een ding is mij wel duidelijk. Met zonnepanelen, windenergie en thuisaccu's kun je hoogstens iets besparen op de elektriciteitsrekening. Maar je zult er nooit geld mee kunnen verdienen. Iets wat in veel media continu wordt geroepen.
Met of zonder salderings regeling zul je gewoon altijd voor je afgenomen elektriciteit moeten betalen. Tenzij je echt off grid gaat. Maar dan betaal je je weer blauw aan een hoop moeilijk onderhoudbare en soms gevaarlijke en onverzekerbare apparatuur.
Ik hoor de mensen er hier nooit over, maar wat doe je als je een dagje ouder bent, fysiek van alles mankeert en je zelfgebouwde accu batterij systeem gaat stuk? En je hebt door onvoorziene omstandigheden even niet al te breed.
Jij bent de enige in wereld die weet hoe e.e.a. werkt. Even een monteur bellen is er dan niet bij. Dat betekend dus op je oude dag in de koude gaan zitten. Of je nabestaande partner zit in een onmogelijk huis in de koude mocht je zelf onverhoopt wegvallen.
Het lijkt allemaal zo leuk zo'n zelfbouwaccu' met een zonneenergie systeem. En je rekent jezelf heel makkelijk rijk. Maar een warm en comfortabel huis kost gewoon geld. Dat was 1000 jaar geleden zo, is nu nog steeds zo en zal altijd zo blijven. Vroeger was de energie voorziening het dagenlang houtsprokkelen en kostte het dus gewoon werkdagen. Later werden dat dan kolen. In 1963 kostte een mud kolen gewoon 75 gulden. In die tijd voor veel mensen overigens ook echt niet te betalen. Door de ontdekking van de gasbel in Slochteren hebben we daarna heel goedkope gas energiewinning gehad. En dat goedkope gas is dus nu op. Dus gaat iedereen klagen dat alles onmogelijk duur is terwijl de prijzen historisch gezien eigenlijk weer een beetje normaal worden.
Ik vind de energie prijzen uiteraard ook niet leuk Maar geld verdienen met je eigen zelfgebouwde energie centraletje is en blijft gewoon een utopie. De werkelijke aanschaf, afschrijvings, verzekerings en onderhouds kosten zijn vele malen hoger dan de bedragen die je ooit gaat verdienen. En als je zelf te oud wordt gaat het zelfs helemaal niet meer. Iedereen heeft het over looptijden van 10, twintig of zelfs dertig jaar. Na zo'n looptijd zijn veel mensen toch wel te oud om zelf weer met een berg accu's te gaan slepen,of daken en masten met zonnepanelen en windmolens te to gaan beklimmen.
Ik ga in elk geval niet aan zo'n thuisbatterij beginnen. Ik heb twaalf panelen en die zijn inmiddels terug verdiend. Wat ze nu aan energie maken is voor mij een extra'tje. Dat valt waarschijnlijk straks weg of misschien ook wel weer niet. Met de huidige regeringen weet je het immers nooit. Met die panelen draag ik ook nog mijn steentje bij aan de vergroening. Want dat daar iets moet gebeuren staat voor mij buiten kijf.
Ook heb ik nog een cv ketel op gas. Een zeer efficiënt apparaat. Veel efficiënter dan een electrische verwarming. Bij een electrische verwarming zie je de verliezen niet omdat de kachel zelf 100% is. Maar bij de omzetting van gascentrale energie naar electrische energie gaat 50% ofzo van de energie verloren. Terwijl bij een cv ketel die gas direct in warmte omzet maar 1 of twee procent verloren gaat.
Alle cijfers in het nieuws gaan meestal over het elektrisiteits gebruik van de Nederlandse huishoudens. Nederland gebruikt echter veel meer energie dan dat alleen. Energie die uit nucleaire bronnen en bruinkool in de ons omringende landen komt. Wat betreft verliezen en rendementen en mileutechnisch is een cv ketel echt helemaal zo gek nog niet.
Een thuisbatterij gaat het bij mij niet worden. Off grid ook niet. Wel betere isolatie en misschien een hybride warmtepomp in combinatie met een cv ketel. Afhankelijk van de luimen van onze regeringen en energie prijzen zou ik dan nog kunnen kiezen tussen hoe ik ga verwarmen.
Pellet verwarming vind ik niets. Geeft veel vervuiling en problemen voor astmatische mensen. Gas is toch denk ik een van de schoonste brandstoffen.
[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op zondag 20 oktober 2024 09:54:00 (25%)
Golden Member
Ik zit op een boot en betaal 39 euro per jaar aan electra . Twee zonnepanelen, 3 accus. Ik heb een 700W boiler en 's-winters een elektrische olie radiator nu nog op walstroom. Daarnaast een diesel kachel (vorige winter ongeveer 60 liter verstookt). Ik heb, op mijn werkplaats na, bijna alles omgebouwd naar 12V.
Heeft niks te maken met slim of dom.
Verzekering verzekering verzekering...
En dan in geval van calamiteit zal de verzekering graven graven en graven om toch maar iets te vinden dat aantoont dat het toch jou fout is en ze niet moeten uitbetalen.
Punt.
Ander punt, keuren moet in belgie anders komen ze niet aansluiten. OK goed.
Wie heeft er allemaal tuinhuis bijgebouwd? Wie heeft er allemaal een stopcontactje bijgeplaats?
En wie heeft deze laten keuren?
Wie laat herkeuren na 25J?
juist ja... niemand...
Ben je dan nog in orde voor je brand verzekering?...
Doe het zelf, doe het goed, en zwijg erover.
Geneukt word je toch hoor.
En ken keurders die een zelfbouwbatterij systeem nog nooit van dicht gezien heb.... En die ga je dan jou installatie laten keuren??
Keuring is een handeltje op zich... Laat ze het zelf maar uitzoeken, maar als je ze ooit nodig hebt...
Heb bv op Tweakers lang het Thuisbatterij topic gevolgd,
wijselijk me weg getrokken en niet meer op gereageerd...
In den beginne zag je mooi opgebouwde installaties, degelijk uitgevoerd.
Nu kopen ze alles bij ome Ali, en pronken ze met hun systeem... Waarbij 75% nougat bollen beseft met wat ze bezig zijn, want oja er hangt een rookmelder boven wij zijn veilig...
Gezond verstand gaat boven keuring! Maar keuring MOET!
Special Member
Niet in NL.
Je moet voldoen, maar keuren wordt NIET gedaan.
A propos: zijn er in NL of BE al weten/richtlijnen/normen specifiek voor thuisaccu's?
Ik heb gezocht en nog niets officieels gevonden
Elk doet in zijn huis waar hij zin in heeft (binnen het toegestaan wettelijk kader).
Het is ook zeer interessante techniek. Ik volg het zelf van zeer nabij en met veel interesse. Ook beroepshalve heb ik er mee te maken.
Onlangs een nieuw schooltje gezien (lager/kleuter). Alles elektrisch en met warmtepomp. Aangesloten op een teller van 63A en met batterij om de pieken op te vangen. Batterij staat buiten en heeft ongeveer het volume 200x150x120cm. Fantastisch toch?
Maar bij mij thuis gaat voor mij de focus 100% naar het aantal kWh’en zo laag mogelijk krijgen en piekvermogen zoveel mogelijk beperken.
Geen zonnepanelen, geen batterij.
140m² rijwoning met gemak verwarmd met 1 enkele airco unit.
Totaal verbruik is ongeveer 2500kWh/jaar waarvan een 1000kWh voor de verwarming.
Ik hoef niet te investeren in eigen individuele opwek.
Op zondag 20 oktober 2024 08:11:31 schreef MGP:
Misschien is het voor de verstandhouding beter van uw jaarverbruik in kWh eens te zeggen ipv van het over euro's te hebben, geld zegt niet zoveel omdat het bij iedereen anders is.
Mijn verbruik is 145kWh elek en 9519kWh/837m³ gas.
Ik betaal bv nog prosumentenvergoeding voor 5kWp zonnepanelen.Edit: voor die 9519kWh gas betalen wij all-in 867 euro/jaar, dat inwisselen voor een warmtepomp/boiler zou te gek zijn, dat krijgen wij er nooit meer uit.
Dat voldoet niet ...https://www.certiweb.be/tips-advies/keuring-thuisbatterij-verplicht/
dat stond hierboven al
ik verbruik een 10000kWh per jaar (alles electrisch thuis, optelsom van onderstaande).
mijn zonnepanelen wekken 9000kWh op (gemeten waardes).
verbruik net: 5700kWh (gemeten waardes)
injectie net: 4400kWh (gemeten waardes)
direct verbruik 9000-4400 = 4600kWh (berekening) en dat zijn best goeie cijfers.
factuur electriciteit nu met slecht 2ct injectietarief: 1500€
vroeger had ik geen warmtepomp en was mijn verbruik in de winter bijna 2000kWh/maand. een jaarverbruik van 19 000kWh
de evolutie is goed te zien hier.
maart 2021 de warmtepomp
mei 2022 de zonnepanelen
maart 2023 de digitale meter (grafiek staat eronder maar de oude meetmethode loopt door. weliswaar 'berekent' uit de zonnepanelen en digitale meter gegevens. de onderste grafiek, daar betaal ik alles wat blauw is, en krijg ik injectievergoedintg voor alles wat rood is.
sinds de zomer 2024 heb ik ook een warmtepompboiler en hoop daar ook een impact van te zien. tegen lente volgend jaar zou de accu operationeel moeten zijn en zouden de blauwe 'nachtverbruik' blokjes ook moeten minderen
een warmtepomp heeft een COP van 3 a 4:1. dus uw 9500kwh op gas zal een 3000kwh electrisch zijn.
jij hebt ook nog terugdraaiende meter aangezien je prosumenten tax betaald. wacht als de nieuwe digitale meter er staat, we praten dan nog eens.
in 2022 moest ik maar 1000kWh betalen, 10 000 verbruik, 9000 zonnepaneel opbrengst. netto 1000 betalen + prosumententax.
nu betaal ik 5700kWh (30ct) en krijg ik 4400kwh (2-3ct) terugbetaald als injectie.
ik heb 7200wp aan panelen op een 5kW omvormer. ik had dus ook die prosumententax vroeger (iets van 400€ ofzo). t was allesinds goedkoper dan de digitale meter nu
ze zijn er nu mee bezig om die 'plugin' batterijen wel beperkt toe te laten (600W of 800W). en dan zit ik wel goed.
ik gebruik nu zo een ecoflow omvormer waar je ook een accu kan inpluggen.
de mijne zal maar 130W op het net zetten voor nachtverbruik te neutraliseren. heeeeel beperkte impact dus
Op zondag 20 oktober 2024 09:45:50 schreef evelo:
Ik hoef niet te investeren in eigen individuele opwek.
als ze het weer toelaten, een klein paneel op je balkon/tuin ingeplugt in stopcontact. lage investering, altijd winst
Special Member
Ik Ben echt verbaasd dat iedereen nog geld terug krijgt.
Ik leverde vorige maand netto 700 kWh terug en moest 10 euro betalen NAAST de aansluitkosten van 104 euro...
Op zondag 20 oktober 2024 09:26:39 schreef Ex-fietser:
Allemaal mooie verhalen hier.
De nagel op de kop, vele huizen waar een diy-er bezig is geweest zullen praktisch 'onbewoonbaar' worden of zwaar in de kosten moeten gaan als die persoon om een of andere reden wegvalt.
Zoals ik hierboven ook al vermeldde zie je de dingen anders als je een dagje ouder wordt
Op zondag 20 oktober 2024 09:53:10 schreef fcapri:
jij hebt ook nog terugdraaiende meter aangezien je prosumenten tax betaald. wacht als de nieuwe digitale meter er staat, we praten dan nog eens.
Denk het niet, ik betaal liever extra dan nog eens alles te veranderen en de certificaten (nog 8j) zullen ook wel helpen.
Moest ik jonger zijn, ben nu 70, dan zou ik erover nadenken maar nu niet meer.
[Bericht gewijzigd door MGP op zondag 20 oktober 2024 10:52:40 (35%)
Special Member
Op zondag 20 oktober 2024 10:03:02 schreef High met Henk:
Ik Ben echt verbaasd dat iedereen nog geld terug krijgt.Ik leverde vorige maand netto 700 kWh terug en moest 10 euro betalen NAAST de aansluitkosten van 104 euro...
Dat is een voorschotbedrag, wacht op de jaarrekening.
Want je neemt hier van alles niet mee zoals de teruggave energiebelasting. Vorig jaar betaalde ik elke maand iets van 120 Euro, de laatste drie maanden stelde de leverancier dat op 0 Euro en bij de jaarafrekening kreeg ik nog meer terug!
Special Member
Nee, Nee Nee
Het voorschot wat ik betaal is ruim 200 euro, want nog uit de tijd dat ik geen zonnepanelen geïnstalleerd had (liggen pas sinds januari op het dak, want was te warm of te nat)
Dus ik heb het niet over het bedrag wat ik betaal, maar hetgeen op het maandoverzicht staat..
[...]muren zijn wel 3stenen dik (50cm).
Vergeleken met een halfsteense muur lekt daar dus maar 1/6 van de warmte door weg
Mazzelaar! Je hoeft dus niet persé met schuim of glaswol te isoleren.