Steekklemmen VS Lasdoppen: Het gevecht.

Gebruik zelf ook alleen draailasdoppen, naar mijn idee is de las pas goed als het zonder dop al goed vast zit, daarna zorgen dat de veer het hele las omsluit.
Hornbach heeft goede pijp, Pipelife, buigt en trekt goed.

Transistors are Cool Tubes are Hot

Op zondag 17 november 2024 23:57:20 schreef maartenbakker:
Met die PVC buis van de bouwmarkt ben ik het niet persé eens. Ik heb zelf geen duidelijk vergelijkend warenonderzoek gedaan maar volgens mijn vader was het vroeger in elk geval bocht, in zekere zin letterlijk. Het knikte of brak veel makkelijker als je het moest buigen.

Tegenwoordig is dat al een stuk beter en hebben de meeste bouwmarkten Martens of Wavin pvc. Andere merken moet je in mijn optiek ook niet willen gebruiken.

Op maandag 18 november 2024 01:33:25 schreef Richard2000:
Gebruik zelf ook alleen draailasdoppen, naar mijn idee is de las pas goed als het zonder dop al goed vast zit, daarna zorgen dat de veer het hele las omsluit.

Ik geloof dat ze in de VS draailasdoppen zonder veer gebruiken...

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
revado

Honourable Member

Op maandag 18 november 2024 08:27:12 schreef Ledlover:
[...]
Ik geloof dat ze in de VS draailasdoppen zonder veer gebruiken...

Die hebben hier ook bestaan van porcelein.
Maar die zijn van ver voor mijn tijd.
Daar is, zoals @Richard2000 ook al zegt, het goed twisten nog belangrijker.
In hele oude installaties met "linnen draad " heb ik ook wel bolletjes "teer-linnentape" gezien over de getwiste las.
Die zat er dan al 80 jaar of zo in een stalen lasdoos onder de vloer.
De collegae hier herkennen dat zeker.

Problematische steeklasdoppen die wij nog wel eens vinden met storingen zijn:
1. De eerste generatie grijze steeklasdoppen, vaak slechte contacten, of een compleet losgeschoten contact.
2. De oranje bouwmarkt steeklasdoppen, veel te veel speling, schieten makkelijk los, of door slecht contact vonken met uiteindelijk smelten.

Wat wij vaak zien aan storingen met nieuwe en goede steeklasdoppen:
1. Beschadigde en/of kromme aders uit een oude las oversteken in een nieuwe lasdop, wat slecht contact kan geven.
2. Te kort aanstrippen waardoor de draad met blanke ader niet goed in de lasdop vast zit.
3. Losse draden schots en scheef onder mechanische spanning in een steeklasdop gepropt. Kunnen hierdoor losschieten.

Tips:
1. Strip de draad aan volgens de aanwijzingen van het merk/type steeklasdop.
2. De isolatiemantel van de draad moet een stukje in de steeklasdop zitten/klemmen voor de stevigheid
3. Alle draden in een steeklasdop op 1 lengte en uitkammen voor het insteken, dan als vlak geheel invouwen in de centraaldoos of lasdoos.
4. Gebruik het transparante van de steeklasdoppen waarvoor het bedoel is; controleren of alle aders volledig in de lasdop gestoken zitten.

Lambiek

Special Member

Op zondag 17 november 2024 13:40:07 schreef nonius:
Binnen 15 minuten kun je dat aan een aap van het uitzendbureau leren, net als MIG-lassen.

(Even een reactie op MIG-lassen.)
Denk het ook ja, tot dat er een foto gemaakt wordt van de las. De las kan er van de buitenkant mooi uitzien, maar dat wil niet zeggen dat hij goed is. Is dus pure onzin wat je zegt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
GJ_

Moderator

Op maandag 18 november 2024 08:27:12 schreef Ledlover:
[...]
Ik geloof dat ze in de VS draailasdoppen zonder veer gebruiken...

Die worden daar gebruikt op "semi soepele" draad. De "vertinde koperharen" zijn daar veel dikker dan die in de hier gebruikte soepele draad.

Je ziet ze daar in huisinstallaties maar ook bijvoorbeeld in hun draken van elektromotoren die daar geen aansluitplaatje hebben.

Ik ben zelf geen ervaren installateur en gebruik dus nooit draailasdoppen. Die enkele keer dat ik iets dergelijks nodig heb gebruik ik Wago's met een oranje heveltje. Dat is in dit geval altijd beter en veiliger, daar is geen discussie over mogelijk.

Sine

Moderator

Voor soepel (of soepel naar vast) is de wago 221 ideaal inderdaad

Voor "lusters" (lees: lampen) zijn er ook rechte uitvoeringen, dat is 10x beter dan pielen met kroonsteentjes op een ladder.

Voor "regulier" laswerk gebruik ik de 2273 serie

In volle centraaldozen ben je dan erg blij met het compacte formaat, en de 8-voudige variant.

Als je dat met lasdoppen moet doen heb je er daar alweer twee van nodig, nee dankjewel ;)

En inderdaad, in het algemeen een beetje gezond verstand gebruiken.

-geen "bouwmarkt" lasdoppen gebruiken
-geen kromme/scheve/geoxideerde draden insteken.
-niet hergebruiken
-niet met de hamersteel in een doos proppen maar netjes er in vouwen

HVinduction

Special Member

Op maandag 18 november 2024 09:19:44 schreef Lambiek:
[...] (Even een reactie op MIG-lassen.)
Denk het ook ja, tot dat er een foto gemaakt wordt van de las. De las kan er van de buitenkant mooi uitzien, maar dat wil niet zeggen dat hij goed is. Is dus pure onzin wat je zegt.

Nou nee. Doordat de wago 221 en wago 2273 transparant zijn kan je zien of de draad er ver genoeg in zit, en als je nieuwe lasklemmen gebruikt waar de veer dus nog genoeg druk van heeft mag je ervan uitgaan dat de verbinding goed is. Volgens mij worden er bijna alleen nog maar transparante lasklemmen gebruikt. Je hebt zelfs al groepenkasten waar de automaten al steekverbindingen hebben, enige wat je dan nog hoeft aan te draaien is de voeding en aarde, alhoewel het altijd verstandig is om de schroeven van de hoofdschakelaar en aardlekjes nog even aan te draaien op moment.

Er zit verschil in lasdoppen, bij die Amerikaanse draai je de dop volgens mij alleen om de punt van de draden, die kan je niet zoals bij de Conex geheel om de draden draaien en de huls dan losschroeven om te kijken of de las goed gemaakt is.

Maar het systeem in Amerika is gewoon hartstikke achterhaald, 120v met zo'n beetje dubbele stroomsterke als wij hier hebben, aardlek in de meterkast bestaat daar pas sinds kort en aarde zit daar met de nul verbonden. Hier heeft bijna elk huis wel een 30mA aardlek en een eigen aardelektrode dus geen wonder dat daar zoveel ongelukken gebeuren...

Er zijn twee typen WAGO lasklemmen: een forse grijze, met stevig ogende hefboompjes en een transparante, veel ielere uitvoering. De laatsten werken door de kleinere afmetingen prettiger.

MAAR:

  1. Wat is het beste????
  2. Hoe reageert zo’n ding op herhaald in en uitsteken?
  3. Waarom zijn de huidige rijgklemmen tegen woordig ook als steeklas uitgevoerd??
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

Over lasdoppen gesproken: ik heb nog een doosje bakelieten Conex doppen met veertje liggen.
De instructies zeggen niet dat je de draden moet twisten voordat je de dop er op draait. Gewoon de dop er op, draden vasthouden, stevig draaien.
Wat is nu de juiste aanpak? Wel of niet twisten voor gebruik?

Ik heb er ooit eentje als test op wat eindjes installatiedraad gedraaid, en tot op zekere hoogte lijkten ze vanzelf te twisten als je die dop er stevig opdraait tot het veertje 'losklikt'.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
HVinduction

Special Member

Draden lang genoeg aanstrippen, over elkaar heen doen en dan met een combinatietang stevig in elkaar draaien zodat ze allemaal in een krul vast zitten, en dan tot ongeveer 11 mm afknippen, dan kan je de lasdop erop draaien.

Lambiek

Special Member

Op maandag 18 november 2024 09:46:06 schreef HVinduction:
Nou nee........

Misschien even goed lezen wat er staat en waar ik een reactie op gaf. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Sine

Moderator

Op maandag 18 november 2024 09:52:19 schreef Tidak Ada:
Er zijn twee typen WAGO lasklemmen: een forse grijze, met stevig ogende hefboompjes en een transparante, veel ielere uitvoering. De laatsten werken door de kleinere afmetingen prettiger.

Die "grijze met oranje handeltje" 222-wago's zijn oud nieuws, ik zou ook niet weten waarom je die nog zou toepassen.

MAAR:

  1. Wat is het beste????
  2. Hoe reageert zo’n ding op herhaald in en uitsteken?
  3. Waarom zijn de huidige rijgklemmen tegen woordig ook als steeklas uitgevoerd??

De varianten met handeltje kun je hergebruiken (tot binnen redelijkheid) Als je ze niet nodig hebt (dus enkel vaste kern draad en het hoeft niet meer los) dan zou ik de vaste varianten gebruiken (2273)

Rijgklemmen worden ook al 25+ jaar als veerklem uitgevoerd. Schroefklemmen zijn langzaam aan het uitsterven, er zijn nog wat 'fundamentalisten' die ook daar veerklemmen niet vertrouwen en terugvallen op schroefklemmen. Maar ook daar komt langzaam een einde aan. Zeker omdat veel componenten al geleverd worden met veer ipv schroef.
Maar dat is een andere discussie ;)

Bapaktus

Special Member

Op maandag 18 november 2024 09:58:34 schreef HVinduction:
Draden lang genoeg aanstrippen, over elkaar heen doen en dan met een combinatietang stevig in elkaar draaien zodat ze allemaal in een krul vast zitten, en dan tot ongeveer 11 mm afknippen, dan kan je de lasdop erop draaien.

Zoiets herinner ik mij ook.
Ik moest, als leerling radiomonteur/radio detail handelaar (omstreeks 1957), wel eens mee met onze installateur om te helpen met de vervanging van de katoenen leidingen/ metalen lasdozen. En de porseleinen doppen vervangen door de zwarte schroefdoppen. Draden aanstrippen, stevig samen voegen tussen de vingers en dan met de combinatie tang alvast een hele slag draaien. Vervolgens inkorten tot gelijke lengtes.En dan de dop er op. Bij het samenvoegen van die draden (drie maar ook soms vijf) moest ik een stenen stukje gereedschap gebruiken. Aan de ene kant van binnen een grove schroefdraad. De draden er in en dan alvast een slag of 2 draaien. Daarna dat stukje gereedschap omdraaien en dan plaatsen op de dop en dan verder vast draaien. In die kant zat een gat wat precies over een dop paste.
Dat stukje gereedschap was ongeveer 13cm lang.
ruud

GJ_

Moderator

Op maandag 18 november 2024 10:08:02 schreef Sine:...er zijn nog wat 'fundamentalisten' die ook daar veerklemmen niet vertrouwen en terugvallen op schroefklemmen..

klemmenwappies zijn dat. Schroefklemmen zijn zo veel minder betrouwbaar dan verende klemmen.

revado

Honourable Member

Op maandag 18 november 2024 08:38:31 schreef T-sec:
Problematische steeklasdoppen die wij nog wel eens vinden met storingen zijn:
1. De eerste generatie grijze steeklasdoppen, vaak slechte contacten, of een compleet losgeschoten contact.
2. De oranje bouwmarkt steeklasdoppen, veel te veel speling, schieten makkelijk los, of door slecht contact vonken met uiteindelijk smelten.

Wat wij vaak zien aan storingen met nieuwe en goede steeklasdoppen:
1. Beschadigde en/of kromme aders uit een oude las oversteken in een nieuwe lasdop, wat slecht contact kan geven.
2. Te kort aanstrippen waardoor de draad met blanke ader niet goed in de lasdop vast zit.
3. Losse draden schots en scheef onder mechanische spanning in een steeklasdop gepropt. Kunnen hierdoor losschieten.

Tips:
1. Strip de draad aan volgens de aanwijzingen van het merk/type steeklasdop.
2. De isolatiemantel van de draad moet een stukje in de steeklasdop zitten/klemmen voor de stevigheid
3. Alle draden in een steeklasdop op 1 lengte en uitkammen voor het insteken, dan als vlak geheel invouwen in de centraaldoos of lasdoos.
4. Gebruik het transparante van de steeklasdoppen waarvoor het bedoel is; controleren of alle aders volledig in de lasdop gestoken zitten.

Dikke +1

Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
revado

Honourable Member

Op maandag 18 november 2024 10:19:37 schreef Bapaktus:
[...]

Zoiets herinner ik mij ook.
Ik moest, als leerling radiomonteur/radio detail handelaar (omstreeks 1957), wel eens mee met onze installateur om te helpen met de vervanging van de katoenen leidingen/ metalen lasdozen. En de porseleinen doppen vervangen door de zwarte schroefdoppen. Draden aanstrippen, stevig samen voegen tussen de vingers en dan met de combinatie tang alvast een hele slag draaien. Vervolgens inkorten tot gelijke lengtes.En dan de dop er op. Bij het samenvoegen van die draden (drie maar ook soms vijf) moest ik een stenen stukje gereedschap gebruiken. Aan de ene kant van binnen een grove schroefdraad. De draden er in en dan alvast een slag of 2 draaien. Daarna dat stukje gereedschap omdraaien en dan plaatsen op de dop en dan verder vast draaien. In die kant zat een gat wat precies over een dop paste.
Dat stukje gereedschap was ongeveer 13cm lang.
ruud

Dat stenen gereedschapje herinner ik mij ook, maar op school mochten we dat niet gebruiken.
"Dat heb je niet altijd bij je en en tang is overal wel voorhanden" was de redenatie.
En tangen waren genoeg voorhanden op school, al waren het sommige leraressen maar :)
Een ruim stuk strippen, eerst 2 licht twisten dan eventueel de 3e, 4e en 5e er bij en alles stevig in een mooie twist draaien.
Afknippen en de dop er op.
Bij de conexen zit tegenwoordig een hulpgereedschapje voor de schroeftol.

Ik gebruik alleen wago, de doorzichtige voor steeklassen.
De grijze 222 met oranje hendeltje voor laagspanning, dat is vaak 0,8 en 0,5 soepel en dergelijke en dat werkt net even lekkerder dan die doorzichtige 221.
De 221 vraagt wel beduidend minder kracht dan de 222 serie om het hendeltje te bedienen.

En in apparaatkasten dinrail rijgklemmen, eventueel met die doorverbindklemmen er in gedrukt om ze te koppelen.
Om dat ik daar vaak soepel gebruik met een adereindhulsje neem ik de schroefuitvoering.

mel

Golden Member

Dat gereedschap heet een ¨twister". ik heb er ook nog ergens eentje ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
High met Henk

Special Member

Op maandag 18 november 2024 09:39:27 schreef Sine:
Voor soepel (of soepel naar vast) is de wago 221 ideaal inderdaad

[bijlage]

Voor "lusters" (lees: lampen) zijn er ook rechte uitvoeringen, dat is 10x beter dan pielen met kroonsteentjes op een ladder.
[bijlage]

Voor "regulier" laswerk gebruik ik de 2273 serie
[bijlage]

In volle centraaldozen ben je dan erg blij met het compacte formaat, en de 8-voudige variant.

[bijlage]

[...]

Mij is dus geadvisserd om in een vaste installatie met solid dus de 2273 serie te gebruiken.
Voor tijdelijk, signaaldraden of lampjes o.i.d. in een huiskamer kun je best die heveltjes wel gebruiken.

En Centraaldozen moet je gewoon helemaal niet willen: die dingen zijn ALTIJD te KLEIN om alle lassen in te verwerken en te GROOT om te bedekken met een lamp.

Gewoon een hoofdleiding systeem nemen heb je maximaal een 4 las in een doosje en helemaal top.

maar er zijn meerdere testen te vinden met deze klemmen:
https://www.youtube.com/watch?v=B1pmuRsf1co dit is er 1

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
pietplof

Golden Member

festina lente
Sine

Moderator

Op maandag 18 november 2024 12:51:48 schreef High met Henk:
[...]

Mij is dus geadvisserd om in een vaste installatie met solid dus de 2273 serie te gebruiken.

Dat zeg ik ;)

En Centraaldozen moet je gewoon helemaal niet willen

In mijn geval gaat het meestal om bestaande bouw, dan heb je niet zoveel keuze. En als je helemaal pech hebt is dat een installatie uit de jaren 60 waar vanalles bij gemaakt is en er per verdieping minstens twee uitpuilende lasdozen te vinden zijn.

Ook heb je daar niet zelden ondiepe muurdozen, dus dan ben je ook erg blij met platte lasdoppen.
Zeker als je er overal aarde bij moet trekken en de (nu geaarde) WCD's dieper in de muur komen.

Op maandag 18 november 2024 13:25:19 schreef pietplof:
Daar zijn ,,ze"

Aah, "snuif", ruik de nostalgie ;)

De heerlijke lucht van ozon, stof en verhitte elektriek >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.