Zeer groot probleem met geplaatste powermodule.

Lambiek

Special Member

Ik ben door een ex collega benaderd of ik wat wilde meten bij een agrarisch bedrijf, de bewoners hebben problemen met de net frequentie sinds er een accu bank staat met een powermodule.

De standaard situatie was een aansluiting van 3 X 80A, die is terug gebracht naar 3 X 25A. De powermodule moet de rest opwekken, er staan twee windmolens op het terrein en er liggen zonnepanelen op stal – 2. De accu’s worden geladen via de windmolens of de zonnepanelen en als er weinig verbruik is worden de accu’s geladen via het net en voor nood via de generator set. De generator achter de tractor wordt eigenlijk niet meer gebruikt, maar zou in een situatie waarbij de powermodule en de net aansluiting in storing staan nog voor noodstroom kunnen dienen.
Hieronder het kabelplan van het bedrijf.

Maar nu het probleem.
Sinds de powermodule er staat hebben ze een enorm probleem met de net frequentie, eigenlijk in ieder gebouw. De verlichting knippert, motoren veranderen van toeren, er gaan dimmers stuk, er gaan airco’s stuk, er is een ventilatie box stuk en ga zo maar door. Er zijn ook momenten dat er niets aan de hand is, het probleem is dus heel grillig. De bouwer van het systeem is er al verschillende malen bij geweest, maar krijgen het niet op gelost en vertikken het om er hulp bij te halen. Als zij de frequentie meten, “met een Fluke meter” meten ze 50Hz. Ze hebben met een scoop meter gemeten en dan zien ze wel wat rommel op de sinus, vooral in het stijgende en dalende gedeelte van de sinus. Dus ik ben daar na de vraag van mijn ex collega ook eens gaan meten en ik meet iets heel anders. De meter die ik gebruik is een gekalibreerde Voltcraft VC840, deze meter kun je aan de pc hangen en daar een schrijver mee laten schrijven.
Ik zal eerst een Hz meting laten zien die ik thuis gedaan heb.

De meting varieert tussen de 50.2 en 49.95Hz, prima dus. Maar nu de meting bij het bedrijf en daar zag ik iets heel anders dan de waarde die de bouwers van het systeem gemeten hadden. Zie hier het resultaat.

Hier fluctueert het aantal Hz tussen de 50 en +/- 80Hz met uitschieters naar 100Hz, dat zijn wel hele korte pieken maar toch. Persoonlijk vind ik dit vrij ernstig en ik begrijp dat er apparaten stuk gaan.
Ook de netspanning fluctueert enorm, terwijl je zou denken dat die powermodule dat op zou moeten vangen.
Hier de meting van de netspanning.

De netspanning fluctueert tussen de +/- 225 en 210VAC, met uitschieters naar beneden en naar boven. Nu is het wel zo dat de hoofd kabel van Stedin zwak is daar, maar toen ze nog een 80A aansluiting hadden, hadden ze de problemen met de frequentie niet. Dus ook geen knipperende verlichting en dergelijke, wel een lage netspanning en af en toe uitval van de netspanning. Vandaar ook de overweging om over te gaan op dit systeem en om energie op te kunnen slaan.
De power module bestaat uit drie Victron omvormers van 15kW, een goed en betrouwbaar merk dus. Het accu pakket is van het merk Pylontech type US5000 met een BMS, spanning 48VDC. Er staan 5 X 5 accu’s paralel met een totaal DC vermogen van 125kW. De accu’s voeden een DC-bus (48VDC) waar de omvormers aan hangen met de benodigde beveiligingen. Er is ook communicatie via internet om de omvormers te starten en te stoppen op afstand en om data uit te lezen.
Het verste woonhuis staat rechtstreeks op de powermodule en heeft dus niets met de aansluiting van Stedin te maken, daar is de verlichting af en toe net een kermis attractie, maar soms is er ook niets aan de hand en is de frequentie gewoon 50Hz.
Je ziet op het kabelplan dat er twee kabels naar de powermodule lopen. Ze hebben boven de hoofdschakelaar bij de hoofdverdeler de bedrading los gemaakt die naar alle groepen gaan en daar is een van de kabels aangesloten die naar de powermodule gaan, de andere kabel die terug komt van de powermodule is weer aangesloten op alle groepen in de hoofd verdeler. De voeding van Sedin komt dus binnen bij de powermodule en gaat van daar naar de hoofdverdeler.

Dus wie heeft er een idee wat er mis zou kunnen zijn, de bewoners zijn echt ten einde raad. Zelf denk ik aan interferentie of een EMC probleem, de powermodule is niet op EMC getest ook een dingetje vind ik zelf.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Dit verhaal is toch alleen maar mogelijk als het hele systeem in eilandbedrijf draait. Als het systeem net gekoppeld is, en de frequenties lopen niet in de pas, gaan alle zekeringen er uit. Ik vermoed dat alle stroomopwekkers + het net de DC-bus voeden. Alle verbruikers worden dan via de omvormers gevoed. Deze zijn blijkbaar niet in staat om onder alle omstandigheden de stabiliteit van het eilandnet te garanderen.

benleentje

Golden Member

Ik vermoed dat de windmolens daar verantwoordelijk voor zijn en datdie omvormer normaal net gekoppeld is en dus gedwongen om sychroon te blijven maar dat nu niet kan of lukt

Welke instellingen staan erin en welke netmeter wordt er gebruikt?

(stroomtrafo's of direct gemeten, en hoe snel is de interval hiervan?)

De interval wisselt bij de diverse modellen. Het kan zijn dat ie niet snel genoeg bijregelt.

https://www.victronenergy.nl/upload/documents/Datasheet-Energy-Meters-…
(Ik zou de VM-3P75CT nemen en dan via CAN op de cerbo aansluiten)

Is er al eens gekeken naar de DC ripple? Dat kan ook de nodige effecten geven. 3x15kW op een 48V systeem zijn toch stevige stromen. Dan zijn goede kabels enz wel essentieel.

Als die Pylontechs per 5 parallel staan is er dus per string wel ruim 45kVA/5/50V (bij benadering) zo'n 200A stroom.

Zit alles met losse busbars aangesloten of wordt er gebruik gemaakt van een Lynx (+ bijbehorende shunt voor monitoring)

En hoe staan de MP settings? Als er teveel spanningsval is dan kan de Multiplus ook gaan uitschakelen wegens een te lage netspanning. Default staat die op 180V

Hebben de omvormers de laatste firmware (kun je ook via de VRM remote updaten)?

Je zou, ter test, de windmolens eens kunnen afkoppelen en kijken wat er dan gebeurt met de stabiliteit.

En anders via de installateur Victron erbij halen? Mijn (Victron) distributeur is ook Victron service partner en ik gok dat de distri van de installateur dat ook wel is. Zeker bij zo'n installatie lijkt het me dat de distributeur van de installateur prima mee kunnen denken/oplossen.
Dit soort oplossingen koop je niet bij een webshopje.

Combi Noord is iig Victron service center (daar koop ik alles) maar volgens mij Top Systems en NST BV ook. (Via de installateur) daar iemand inhuren oid lijkt me geen gekke optie (en zijn ook de kosten niet tov de hele installatie en zeker de ellende)

Henk H.

Golden Member

Er is niet vermeld welke Victron systemen gebruikt zijn, maar Victron heeft systemen die hier heel geschikt voor zijn. Is dit probleem aanwezig op elk van de 3 fasen?

Wij hadden op het werk 3f 15 kVA UPS'en met elk 32 kleine accu's, altijd wel een of twee gaar en weer het hele pakket vervangen. Drie van die dingen vervangen door Victron opzet, met 3 omvormers, waarbij elke omvormer één van de fasen voor zn rekening neemt. Ook 48 V accubank, voeding (3f 400V vanaf generatoren hoofd- of noodschakelbord). Werkt vlekkeloos en stabiel.

Ik zou hier in eerste instantie geen EMC problemen verwachten als installatievoorschriften Victron zijn opgevolgd. En dat is echt niets exotisch met zware eisen aan afschermingen, aarding etc. Het is behoorlijk basic allemaal.

Ik zou de bedrading controleren, kijken of daar niets verkeerd zit. Slecht gekrompen kabelschoenen etc. Netaansluiting zou binnen moeten komen op AC IN van de Victrons, alle gebruikers op AC OUT. Hoe/waar je de windmolen en zonnepanelen aan zou moet sluiten zou Victron het beste kunnen zeggen. Wellicht op hoofdvoeding (voor de Victrons)?

Checken of de gebruikte Victrons geschikt zijn voor 3f combi bedrijf en goed ingesteld zijn. En wellicht proberen alle verbruikers uit te schakelen en dan een voor een inschakelen (per groep/onderverdeling) en kijken wanneer het feest begint.

Zou het nog kunnen dat er per ongeluk 2 fasen aan elkaar hangen via de een defecte verbruiker, achter de Victrons? Gare elektromotor oid? Kan me voorstellen dat de Victrons daar misschien toch van in de hik raken, als ze gekoppeld zijn in 3f configuratie.

Is het misschien te reproduceren, de kermis gaat los als ik verbruiker X start, of groep Y weer aanzet?

En anders Victron er bij halen, dan heeft het agrisch bedrijf misschien ook een goed onderbouwd verhaal, als er aansluitfouten oid gevonden worden, richting de installateur. Wellicht valt er nog wat te claimen.

idd kan die netfrequentie nooit naar 100hZ gaan als het net nog gekoppeld is. ofwel klinkt alsof het eiland bedrijf is en de diverse lasten de frequentie op de installatie flink laten schommelen. beetje generator effect, last komt in, spanning en frequentie zakken in, worden bij geregeld. schakelt een last uit, komt er overshoot zonder dat het net parallel staat aan die omvormers.

nadeel is, dat je met veel kans geen 3x80A meer terug krijgt nu, en dat kan ook best lang zo blijven. de setup klopt wrs gewoon niet, output is een elektronisch geregelde spanning welke nooit stabiel blijft onder de lasten van een boerderij in bedrijf. motoren en toeren geregelde compressoren zijn niet de fijnste lasten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
EricP

mét CE

Enige tijd geleden heb ik me eens wat in de solar-ambities van Victron verdiept.
Zo ff uit de losse pols en het geheugen: ze spelen met de frequentie om de zonne paneel omvormers te temmen. Ofwel: als zij naast 50Hz gaan zitten, dan schakelen die dingen af, zo is het idee. Ze staan niet parallel aan het net (althans... het spul waar ik toen naar heb gekeken niet), maar hebben een 'in' en een 'uit'.
Ze doen dan een soort van 'power assist' (alleen dan net ff anders).

Bij power-assist stel je in wat je uit het net mag trekken. Trek je meer, dan levert het ding bij uit de accu. Nu wil ja waarschijnlijk zo min mogelijk uit het net treken en zoveel mogelijk uit de accu... Of toch niet? (was het doel alleen de aansluitwaarde verlagen??).

Het zou me niks verbazen als de ellende uit die hoek komt: een solar stuk ellende wat niet leuk reageert op 'uit gezet' worden.
Goed, op het moment geen zon. Maar bij een windmolen zou het wel eens op dezelfde manier kunnen werken. Alleen zal daar de regeling anders in elkaar zitten - panelen zijn sneller te MPPTen dan een windmolen door de massatraagheid van alles wat draait.

Je zou eens kunnen kijken of de boel wel stabiel blijft als je danwel de windmolen, danwel de zonnepanelen afschakelt.

Het zal niet allemaal parallel staan op het net. Dan zou je als je 'mee' gaat voeden uit de accuset ook de buren van stroom voorzien. Zo hebben ze het vast niet verzonnen :)

Tevens weet ik niet hoe die Victron omvormers op 'gore' en 'forse' belastingen reageren. Je kunt er best een hoop aan instellen (als je de interface en de software hebt).

Dan zomaar nog eens een wilde gok - die er ook waarschijn naast zit... Victron maakt geen 3-fase spulletjes voor zover ik weet. Het zijn 3x 1-fase spulletjes die via 'de bus' gekoppeld zijn. Daarmee loopt het in sync en 120° verschoven van elkaar, zodat wanneer je het in ster zet je toch 3P hebt. Daar zou toch niet ergens een rot contact in zitten zodat 1 fase soms 'free running' is?

Dat ze vroeger geen problemen met de frequentie hadden... duh... dat net wordt qua frequentie echt niet warm of koud van een handje kWs... (en van een paar MW ook niet direct). Qua spanning is het natuurlijk een ander paar mouwen.

Verder ook nog ff nadenken over harmonischen die door 'de nul' moeten. Als dat onhandig uit pakt, dan moet dat wel 'ergens' vandaan komen. En dan zou je zomaar eens zo'n ding in 'overload' kunnen trekken zonder dat je aan de max. belasting zit (nou ja, daar zit je eigenlijk wel, maar je snapt waar ik heen wil).
Tevens kan ik me zo voorstellen dat die omvormers zich wellicht verslikken in een FO met alle ellende die die op het net zet.

Dan nog een andere: je zegt: 3x victron van 15kW. Victron specificeert normaal in kVA. 15kVA zou dan in de buurt van 12kW zitten - ook bij Victron heeft marketing toegeslagen.

Tenslotte: ik weet niet in hoeverre je je meter kunt vertrouwen. Die zal vast wel mooi frequentie kunnen meten bij een sinus. Maar als het daar niet meer op lijkt, dan moet het ook maar net goed gaan. Weet je zeker dat je meter je niet in de luren legt met de frequentie meting?
Verlichting is meestal niet zo gevoelig voor frequentie, tenzij het LED bagger is met een serie-condensator als voeding. Maar dat is ook extreem gevoelig voor niet-sinus spanningen / spikes / rommel.

Kortom: zat dingetjes waar het voor ellende kan zorgen. Meten en experimenteren lijkt vooralsnog de enige weg te zijn, na je ingelezen te hebben over hoe het zou moeten werken.

Ik verwacht eerder dat de AC out niet gebruikt wordt (hoogstens voor het achterliggende huis) en dat alles netgekoppeld is.

Die windmolens (en mogelijk ook PV) kunnen niet achter de omvormer tenzij die frequency shifting ondersteunen. Netgekoppeld lijkt me de meest logische optie voor zo'n setup.

EMC betwijfel ik ook. Enige plek waar dat zou kunnen uitmaken is als er een brakke/lange kabel is tussen stroommeter en de Cerbo (en er geen gebruik gemaakt wordt van een CAN of ethernet verbinding met de stroommeter)

Lambiek

Special Member

Op donderdag 19 december 2024 20:02:31 schreef RP6conrad:
Dit verhaal is toch alleen maar mogelijk als het hele systeem in eilandbedrijf draait. Als het systeem net gekoppeld is, en de frequenties lopen niet in de pas, gaan alle zekeringen er uit.

Het systeem is net gekoppeld staat dus niet in eiland bedrijf. Ben met je eens als het niet net synchroon loopt dat de zekeringen om je oren vliegen.

Op donderdag 19 december 2024 20:12:29 schreef benleentje:
Ik vermoed dat de windmolens daar verantwoordelijk voor zijn en datdie omvormer normaal net gekoppeld is en dus gedwongen om sychroon te blijven maar dat nu niet kan of lukt

Windmolens gekoppeld geven bij een Windmolen wel een iets ander beeld. Maar met los gekoppeld molens is het probleem er ook. Maar soms is het ook gewoon goed, is zeer vreemd allemaal.

Edit:

Ik zit nu op mijn telefoon, ga het nu allemaal lezen en morgen reageren. :)

EricP

mét CE

@DJSmiley: Victron wil die PV juist achter het apparaat hebben: we douwen eerst de accu vol, en daarna gaan we het net op (of niet als je dat niet wilt). Hebben we het vermogen niet nodig als de accuset vol is (en omdat we het net niet op willen of kunnen), dan speelt het ding met de frequentie om de PV-meuk af te schakelen. Is gewoon gedocumenteerd gedrag van een aantal 'solar' uitvoeringen...

@Lambiek: ik denk dat het dus wel in 'eiland bedrijf' draait. Zo ken ik het spul van Victron en als je net-gekoppeld bent, dan kan die frequentie niet afwijken. Tenzij zoals reeds eerder genoemd je meter zich het bos in laat sturen. Maar dan zouden motoren niet van toerental veranderen, alhoewel dat ook nog wat in spanning / stroom kan zitten (veranderende slip).

Overigens: eiland bedrijf is een rekbaar begrip in deze en ambigu. De boel draait - zoals ik het begrepen heb van Victron - los van het net. Als in: er wordt wel voeding uit het net gehaald, maar dat gaat wel via DC en dus is er geen koppeling in frequentie of spanning.

Ik zit nu op mijn telefoon

Ik geef nog steeds de voorkeur aan een stoel :)

Het hele verhaal nog eens gelezen hebbende: je zou - als het niet te beroerd gedimensioneerd is - volledig op accu moeten kunnen draaien. Dus: PV uit, wind-ding uit, net los. En dan eens kijken of het dan wel stabiel is. Lastig als het niet op afroep reproduceerbaar is, dat wel...

[Bericht gewijzigd door EricP op donderdag 19 december 2024 20:50:45 (11%)

Ik heb hier geen verstand van; maar hoe ik er naar kijk;

Zoals ik de schets interpreteer is alles aan de AC kant gekoppeld.
Dat zou maken dat de Victron's overweg moeten kunnen met alle harmonische uit de windmolens en solar installaties.
Die zullen in dit geval de 50 Hz uit de kleine netaansluiting / hoge netimpedantie kunnen overheersen waardoor het geheel niet goed meer werkt.
De frequentiemeting is dan feitelijk betekenisloos, een meting van een ruisig spectrum met veel harmonische uit verschillende bronnen. Er is vast ook wel iets in de buurt van 50 Hz. Dan raakt alles in de war.

Het zou ook kunnen dat de nadruk ligt op het niet goed samenwerken van de diverse spanningsregelingen, maar dat meer theoretische onderscheid zal flink meten vereisen.

Oplossingsrichtingen: Roterende omvormers, grotere omvormer en solar en wind als DC de accu in, of mogelijk zijn er inmiddels omvormers die tot een behoorlijk hoge frequentie vierkwadranten (een dikke klasse-D eindtrap) zijn?

[edit]
Vervelend, maar wel erg interessant. Dit is het soort problemen waar wij m.i. ook op grotere schaal tegenaan zullen lopen.

High met Henk

Special Member

@lambiek; praten de windmolens, accuset en omvormers met elkaar via een bestaande bus?
hoe weten ze wie wat levert?

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ik ga er van uit dat de Victrons in powerassist mode staat om 3x25 op te krikken naar naar 80A.

Ik weet ook van een bedrijf hier die dat ook doet, daar zitten er per fase 2 10kW victrons.

In power assist lijkt mij het voor een Victron heel moeilijk zo niet onmogelijk om de 50hZ te veranderen daar is het net veel te sterk voor.

Er zijn vele tests mogelijk bv djsmiley al zegt hoe wordt het ingaande vermogen gemeten?
In powerassist heb je een goede meter nodig.

Hoe is de dc bekabeling gemaakt, diameters.?

Een 15kW victron is er niet wel een 12kW/15kVA deze zijn in staat een korte tijd 27kW te leveren. De Victrons zijn lomp uitgevoerd een zware last schakelen is geen probleem.
Op youtube zijn veel zwaardere installaties te zien, installatiefouten en software instellingen lijken voor de hand liggend. Windmolens kan makkelijk getest worden door ze een dag uit te zetten.

@ericP Victron kan dit al heel lang met bv Fronius omvormers werkt dit perfect in offgrid en ongrid.

Ik hoop dat de installatie is aangelegd door een professioneel bedrijf.
zie hier maar eens vergelijkbare grote https://www.youtube.com/watch?v=2Nfw_vDdpHc

https://www.youtube.com/watch?v=2QWJLCx7ihc
Dit soort installaties zijn eigenlijk ook bedoeld om door professionals gebouwd te worden.

EricP

mét CE

@Peter: dat is power assist.
Het hele solar gebeuren is een ander beest. Het idee is om zoveel mogelijk van wat je zelf opwekt in een accuset te frotten. Als die 'vol' is en je wilt (of kunt) niet terug leveren (kan niet omdat je bijvoorbeeld aan een genny hangt), dan kunnen ze - als ik het goed begrepen en onthouden heb - de frequentie wat opkrikken om de PV meuk af te laten schakelen. Dat gaat nooit werken als er een harde koppeling tussen 'in' en 'uit' is.
De eerste manual die ik vind, zegt dat ook: §2.2. Letterlijk.

Lambiek

Special Member

Ik heb het allemaal een beetje gelezen, ga er eens over nadenken en morgen reageren. Zal ook benoemen wat er allemaal gebruikt is in de installatie, het meeste is allemaal Victron.

@EricP,

Ben je weer op de wereld, tijdje niet gezien hier. :)

En ik zit niet letterlijk op mijn telefoon hé. :)

PV kan ook netgekoppeld worden.

De PV gaat dan simpelweg terugleveren, de meter 'ziet' dat en zet de acculader een stand harder (om zo het net op 0 te houden en die energie de accu in te jagen). Bij een hoger netverbruik zal de lader gaan terugschalen (net op 0 houden), of zelfs gaan terugleveren (vanuit de accu om zo het net te supporten)

PV aan de AC-uit kant van de omvormer koppelen is wat trickier, aangezien dan frequency shifting ondersteunt moet worden om in eilandmode ook te fungeren. Daarnaast zit je nog met de 1:0 factor waardoor met 3x15kVA je PV vermogen enigszins beperkt is (ik ga ervanuit dat de PV AC gekoppeld is).
Nu zal dat in deze setup mogelijk geen punt zijn (aangezien het net maar 3x25A is) maar als er meer PV ligt kan dat wel een dingetje zijn.

Kwa apparatuur gok ik op de Multiplus 2 of een Quattro. De MP2 is de meest voor de hand liggende optie alleen moet er dan handmatig naar de generator geschakeld worden op de ingang.
Met de Quattro heb je dat niet, maar dan moet er wel een extra islanding gerealiseerd worden. (Die zie je, in NL, daarom veel minder toegepast worden)

Lambiek

Special Member

Op donderdag 19 december 2024 21:56:07 schreef DJSmiley:
Kwa apparatuur gok ik op de Multiplus 2 of een Quattro.

Het zijn drie multiplus 2 omvormers en zijn via de bus gekoppeld. En de terug gaande kabel zit op de hoofd verdeler. Ik heb het niet verzonnen.

En zoals je in het kabel plan schema kunt zien zitten de windmolens en de omvormers van de panelen op de uitgang van de Victrons.

De ingangen van de Victrons hangen ook aan het net van Stedin.

Edit:

Wat ik wel wat vreemd vind, is dat er een eigen module in zit. Zij noemen het een SparkControle, dat ding is opgebouwd rond een Raspbery Pi. Daar ziten wat beveiligingen op, 230VAC monitoring, een noodstop, start stop generator en nog wat dingen. Zit ook een beetje verstop achter een bedienpaneel, beetje hobby bob vind ik zelf. Dat ding hangt aan ethernet.

Op donderdag 19 december 2024 18:55:02 schreef Lambiek:
Maar nu het probleem.
Sinds de powermodule er staat hebben ze een enorm probleem met de net frequentie, eigenlijk in ieder gebouw. De verlichting knippert, motoren veranderen van toeren, er gaan dimmers stuk, er gaan airco’s stuk, er is een ventilatie box stuk en ga zo maar door.

Hoe is het met de buren? Gaat daar ook van alles stuk?

Lambiek

Special Member

Op donderdag 19 december 2024 22:40:40 schreef ohm pi:
[...]Hoe is het met de buren? Gaat daar ook van alles stuk?

Nee, niet dat ik weet. En volgens de bewoners ook niet.

Op donderdag 19 december 2024 22:10:30 schreef Lambiek:
[...]
Het zijn drie multiplus 2 omvormers en zijn via de bus gekoppeld. En de terug gaande kabel zit op de hoofd verdeler. Ik heb het niet verzonnen.

En zoals je in het kabel plan schema kunt zien zitten de windmolens en de omvormers van de panelen op de uitgang van de Victrons.

De ingangen van de Victrons hangen ook aan het net van Stedin.

Edit:

Wat ik wel wat vreemd vind, is dat er een eigen module in zit. Zij noemen het een SparkControle, dat ding is opgebouwd rond een Raspbery Pi. Daar ziten wat beveiligingen op, 230VAC monitoring, een noodstop, start stop generator en nog wat dingen. Zit ook een beetje verstop achter een bedienpaneel, beetje hobby bob vind ik zelf. Dat ding hangt aan ethernet.

ben al vaker rasberrypi tegen gekomen in apparaten, maar in alle gevallen had het een groot knutsel gehalte en duurde het niet lang tot de ellende kwam.

mag hopen dat die generator aansluiting voorzien is van PV deactivatie. is een scope12 afkeurpunt als de PV terug kan leveren met netuitval en een generator die vanzelf inschakelt. al vaker de wat grotere installaties voorzien van een relais voor de PV groepen wat vanzelf afvalt bij netonderbreking, zodat de PV niet terug kan leveren aan de generator.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
joopv

Golden Member

Op donderdag 19 december 2024 18:55:02 schreef Lambiek:
.....
Ze hebben met een scoop meter gemeten en dan zien ze wel wat rommel op de sinus, vooral in het stijgende en dalende gedeelte van de sinus. Dus ik ben daar na de vraag van mijn ex collega ook eens gaan meten en ik meet iets heel anders. De meter die ik gebruik is een gekalibreerde Voltcraft VC840, deze meter kun je aan de pc hangen en daar een schrijver mee laten schrijven.
Ik zal eerst een Hz meting laten zien die ik thuis gedaan heb.

[bijlage]

De meting varieert tussen de 50.2 en 49.95Hz, prima dus. Maar nu de meting bij het bedrijf en daar zag ik iets heel anders dan de waarde die de bouwers van het systeem gemeten hadden. Zie hier het resultaat.

[bijlage]

Hier fluctueert het aantal Hz tussen de 50 en +/- 80Hz met uitschieters naar 100Hz, dat zijn wel hele korte pieken maar toch. Persoonlijk vind ik dit vrij ernstig en ik begrijp dat er apparaten stuk gaan.

Het lijkt me dat die meting niet kan kloppen. Hoe wordt die grafiek precies omgebouwd?

Mijn idee is dat er veel troep op het interne net staat, dat daardoor je meting de fout in gaat en misschien ook wel schade veroorzaakt wordt en/of de regelmechanismes van de victrons of solar/wind inverters van slag raken.

Als die andere partij ook al met een scoop rommel op een belast net ziet moet het best heftig zijn. Ik zou een portable AM radiootje meenemen bij een volgend bezoek, als storingsdetector.

EricP

mét CE

Victron wel :)

Ik haalde het niet direct uit je schema, maar ik beschreef het dus zo. Ga maar eens in die hoek zoeken. Een redelijke gok is dat daar wat gaat staan klapperen.
Zo zal er een limiet zitten aan wat er op die manier het lokale net op gedouwd kan worden - niet meer dan het verbruik. Dan kun je nog wat 'accu laden', maar ergens is dat ook over. Als de PV of wind reut meer levert en dat per frequentie terug regelen wil om de ene of andere reden niet, dan verklaart dat veel. Het verklaart ook waarom het soms wel wil: het zal wel onder specifieke omstandigheden gaan staan stuiteren.

Aan ethernet of aan VE.bus? De kabel ziet er hetzelfde uit...
Tsja... hobby bob... Je moet eens in de scheepvaart kijken naar allerlei wheelmarked zooi. Gecertificeerd en getest enzo. Ik kan het op de hobbytafel beter...

@testman: onzin in deze context. Als het goed geconfigureerd is, dan regelt die Victron dat. Het zou zomaar zo kunnen zijn dat het helemaal niet de bedoeling is om terug te leveren. Als dat zo geconfigureerd is, dan is het het wel bekende non-issue.

@joopv: dat schreef ik ook al. Alleen verklaart dat niet dat toerentallen van motoren niet stabiel zijn, met een kleine slag om de arm dat 'spanning' ook nog een rol speelt ivm. slip.

Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Moet je het niet op een andere plek zoeken?
De frekwentie van een net-gekoppeld systeem kun je onmogelijk verhogen of verlagen.
De spanning kun je maar een heel klein beetje verhogen of verlagen.

Zit er geen losse verbinding in je installatie. Vaak een losse (of slechte) nul-verbinding geeft problemen die je in eerste instantie nooit verwacht.
Met een losse nul kun je de spanning (schijnbaar) wel hoger en lager krijgen.
Schijnbaar! Het is relatief tov een andere fase, de ene omhoog! De andere omlaag.

Zeker omdat de problemen lokaal zijn en niet bij de buren optreden.
De losse (of slechte) nul kan natuurlijk ook bij je netbeheerder zitten!

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Lambiek

Special Member

Op donderdag 19 december 2024 20:55:10 schreef Aart:
Ik heb hier geen verstand van; maar hoe ik er naar kijk;

Maar ik waardeer je opmerkingen zeer.

Zoals ik de schets interpreteer is alles aan de AC kant gekoppeld.
Dat zou maken dat de Victron's overweg moeten kunnen met alle harmonische uit de windmolens en solar installaties.

Klopt helemaal. Zelf denk ik ook in de richting van EMC, interferentie of harmonische. Het is ook het eerste bedrijf met windmolens waar dit geïnstalleerd is door de installateur.

De frequentiemeting is dan feitelijk betekenisloos, een meting van een ruisig spectrum met veel harmonische uit verschillende bronnen. Er is vast ook wel iets in de buurt van 50 Hz. Dan raakt alles in de war.

Helemaal mee eens, de meting komt niet in de buurt van 50Hz. Maar daarom kun je wel naar het probleem zoeken en er zijn perioden datje wel gewoon 50Hz meet. Met bijvoorbeeld een Fluke meet je altijd 50Hz, die meter is veel minder gevoelig, heeft ook een kleinere bandbreedte.

Het zou ook kunnen dat de nadruk ligt op het niet goed samenwerken van de diverse spanningsregelingen, maar dat meer theoretische onderscheid zal flink meten vereisen.

Dat kan ook, maar na een hele dag meten en van alles en nog wat loskoppelen begint het toch wel te duizelen.

Vervelend, maar wel erg interessant. Dit is het soort problemen waar wij m.i. ook op grotere schaal tegenaan zullen lopen.

Dat is het zeker, en dit is al +/- een half jaar aan de gang.

Op donderdag 19 december 2024 21:10:08 schreef High met Henk:
@lambiek; praten de windmolens, accuset en omvormers met elkaar via een bestaande bus?
hoe weten ze wie wat levert?

Of het een bestaande bus is weet ik niet, er lopen verschillende netwerken.

Er zitten een aantal energie meters en de stroom wordt aan de ingaande kant van de omvormers gemeten.

Op donderdag 19 december 2024 21:18:25 schreef Peter112:
Ik ga er van uit dat de Victrons in powerassist mode staat om 3x25 op te krikken naar naar 80A.

Dat weet ik dus niet zeker, ik kan er niet in, ik heb de software niet en ga er ook niet aan zitten.

Ik weet ook van een bedrijf hier die dat ook doet, daar zitten er per fase 2 10kW victrons.

De zwaardere multiplus 2 omvormers kun je niet parallel zetten, dat is dan misschien een ander type.

In power assist lijkt mij het voor een Victron heel moeilijk zo niet onmogelijk om de 50hZ te veranderen daar is het net veel te sterk voor.

Wat er precies aan de hand is weet ik niet, maar het gebeurt wel.

Er zijn vele tests mogelijk bv djsmiley al zegt hoe wordt het ingaande vermogen gemeten?

De stroom wordt gemeten aan de ingaande kant van de omvormers.

Hoe is de dc bekabeling gemaakt, diameters.?

Ze hebben twee diameters gebruikt, van de hoofdverdeler naar de omvormers is +/- 25mm2 en van de omvormers naar de hoofdverdeler is +/- 35mm2

Een 15kW victron is er niet wel een 12kW/15kVA deze zijn in staat een korte tijd 27kW te leveren.

Klopt het is een 12kW.

Ik hoop dat de installatie is aangelegd door een professioneel bedrijf.

Ze zeggen dat ze er acht geplaatst hebben, maar dit is de eerste met windmolens.

Op donderdag 19 december 2024 23:14:03 schreef testman:
ben al vaker rasberrypi tegen gekomen in apparaten, maar in alle gevallen had het een groot knutsel gehalte en duurde het niet lang tot de ellende kwam.

Ik schrok er eigenlijk ook een beetje van.

mag hopen dat die generator aansluiting voorzien is van PV deactivatie. is een scope12 afkeurpunt als de PV terug kan leveren met netuitval en een generator die vanzelf inschakelt. al vaker de wat grotere installaties voorzien van een relais voor de PV groepen wat vanzelf afvalt bij netonderbreking, zodat de PV niet terug kan leveren aan de generator.

Dat is allemaal wel op orde, maar de scoop-12 keuring moet nog gebeuren en daar heb ik zelf een heel hard hoofd in.

Op vrijdag 20 december 2024 07:02:23 schreef joopv:
Het lijkt me dat die meting niet kan kloppen. Hoe wordt die grafiek precies omgebouwd?

De meter hangt aan een schrijver op de PC. De meting klopt wel, in die zin dat het geen 50Hz is. Maar vaak meet je ook hele periodes wel gewoon 50Hz. Er zit daar gewoon iets goed fout.

Mijn idee is dat er veel troep op het interne net staat, dat daardoor je meting de fout in gaat en misschien ook wel schade veroorzaakt wordt en/of de regelmechanismes van de victrons of solar/wind inverters van slag raken.

Dat er veel troep op zit is wel duidelijk en dat is ook het probleem, waar komt dat vandaan. Het is ontstaan sinds de powermodule er staat.

Als die andere partij ook al met een scoop rommel op een belast net ziet moet het best heftig zijn.

Maar die andere partij doet er niets aan. Die partij is trouwens de installateur.

Op vrijdag 20 december 2024 07:15:18 schreef EricP:
Ik haalde het niet direct uit je schema, maar ik beschreef het dus zo. Ga maar eens in die hoek zoeken. Een redelijke gok is dat daar wat gaat staan klapperen.

Zou kunnen ja.

Zo zal er een limiet zitten aan wat er op die manier het lokale net op gedouwd kan worden - niet meer dan het verbruik. Dan kun je nog wat 'accu laden', maar ergens is dat ook over.

Er wordt wel gedumt over drie 15kW dumploads bij overschot.

Als de PV of wind reut meer levert en dat per frequentie terug regelen wil om de ene of andere reden niet, dan verklaart dat veel.

Ik hoop van harte dat het goed komt, maar heb er niet veel vertrouwen in eerlijk gezegd.

Het verklaart ook waarom het soms wel wil: het zal wel onder specifieke omstandigheden gaan staan stuiteren.

Daar heb je wel een punt ja.

Aan ethernet of aan VE.bus? De kabel ziet er hetzelfde uit...

Volgens mij aan ethernet, de VE-bus hoop ik eigenlijk niet.

Trouwens weer leuk dat je online bent!

Op vrijdag 20 december 2024 09:17:57 schreef Toeternietoe:
De frekwentie van een net-gekoppeld systeem kun je onmogelijk verhogen of verlagen.

Ja, mee eens.

De spanning kun je maar een heel klein beetje verhogen of verlagen.

Ook mee eens.

Zit er geen losse verbinding in je installatie. Vaak een losse (of slechte) nul-verbinding geeft problemen die je in eerste instantie nooit verwacht.

Dat is nog niet gecontroleerd, ik zou ook nog eens met de infraroodcamera kunnen kijken en een keer de scoop eraan hangen.

Zeker omdat de problemen lokaal zijn en niet bij de buren optreden.
De losse (of slechte) nul kan natuurlijk ook bij je netbeheerder zitten!

De buren hebben er inderdaad geen last van. Een losse nul bij net beheer zou ik niet verwachten. Als je op de binnen komende kabel meet, is de frequentie stabiel op alle drie de fase. Hoe verder je weg gaat meten hoe erger het wordt.

Het woonhuis dat direct op de powermodule staat is helemaal erg, de verlichting daar lijkt op een flipperkast.

Lambiek

Special Member

Nog even een aanvulling.

De binnen komende kabel van Stedin is boven de hoofdschakelaar omgeleid naar de ingaande kant van de omvormers, die kabel is dus dunner dan de kabel die op de uitgaande kant zit. De kabel die op de uitgaande kant zit, zit dan weer op de hoofdverdeler en voed het hele spul. Wel met alle beveiligingen die nodig zijn.

Maar er is nog een probleem waardoor het nooit door de scoop-12 keuring komt. Als je de hoofdschakelaar op de hoofd verdeler uit zet, staat er nog vrolijk spanning op het hele systeem. Dat wordt op dat moment geleverd door de powermodule, persoonlijk vind ik dat levens gevaarlijk. Je moet dus eerst naar de powermodule lopen om daar ook alles uit te zetten, dit begrijp ik ook echt niet!!!!!