Ik ben door een ex collega benaderd of ik wat wilde meten bij een agrarisch bedrijf, de bewoners hebben problemen met de net frequentie sinds er een accu bank staat met een powermodule.
De standaard situatie was een aansluiting van 3 X 80A, die is terug gebracht naar 3 X 25A. De powermodule moet de rest opwekken, er staan twee windmolens op het terrein en er liggen zonnepanelen op stal – 2. De accu’s worden geladen via de windmolens of de zonnepanelen en als er weinig verbruik is worden de accu’s geladen via het net en voor nood via de generator set. De generator achter de tractor wordt eigenlijk niet meer gebruikt, maar zou in een situatie waarbij de powermodule en de net aansluiting in storing staan nog voor noodstroom kunnen dienen.
Hieronder het kabelplan van het bedrijf.
Maar nu het probleem.
Sinds de powermodule er staat hebben ze een enorm probleem met de net frequentie, eigenlijk in ieder gebouw. De verlichting knippert, motoren veranderen van toeren, er gaan dimmers stuk, er gaan airco’s stuk, er is een ventilatie box stuk en ga zo maar door. Er zijn ook momenten dat er niets aan de hand is, het probleem is dus heel grillig. De bouwer van het systeem is er al verschillende malen bij geweest, maar krijgen het niet op gelost en vertikken het om er hulp bij te halen. Als zij de frequentie meten, “met een Fluke meter” meten ze 50Hz. Ze hebben met een scoop meter gemeten en dan zien ze wel wat rommel op de sinus, vooral in het stijgende en dalende gedeelte van de sinus. Dus ik ben daar na de vraag van mijn ex collega ook eens gaan meten en ik meet iets heel anders. De meter die ik gebruik is een gekalibreerde Voltcraft VC840, deze meter kun je aan de pc hangen en daar een schrijver mee laten schrijven.
Ik zal eerst een Hz meting laten zien die ik thuis gedaan heb.
De meting varieert tussen de 50.2 en 49.95Hz, prima dus. Maar nu de meting bij het bedrijf en daar zag ik iets heel anders dan de waarde die de bouwers van het systeem gemeten hadden. Zie hier het resultaat.
Hier fluctueert het aantal Hz tussen de 50 en +/- 80Hz met uitschieters naar 100Hz, dat zijn wel hele korte pieken maar toch. Persoonlijk vind ik dit vrij ernstig en ik begrijp dat er apparaten stuk gaan.
Ook de netspanning fluctueert enorm, terwijl je zou denken dat die powermodule dat op zou moeten vangen.
Hier de meting van de netspanning.
De netspanning fluctueert tussen de +/- 225 en 210VAC, met uitschieters naar beneden en naar boven. Nu is het wel zo dat de hoofd kabel van Stedin zwak is daar, maar toen ze nog een 80A aansluiting hadden, hadden ze de problemen met de frequentie niet. Dus ook geen knipperende verlichting en dergelijke, wel een lage netspanning en af en toe uitval van de netspanning. Vandaar ook de overweging om over te gaan op dit systeem en om energie op te kunnen slaan.
De power module bestaat uit drie Victron omvormers van 15kW, een goed en betrouwbaar merk dus. Het accu pakket is van het merk Pylontech type US5000 met een BMS, spanning 48VDC. Er staan 5 X 5 accu’s paralel met een totaal DC vermogen van 125kW. De accu’s voeden een DC-bus (48VDC) waar de omvormers aan hangen met de benodigde beveiligingen. Er is ook communicatie via internet om de omvormers te starten en te stoppen op afstand en om data uit te lezen.
Het verste woonhuis staat rechtstreeks op de powermodule en heeft dus niets met de aansluiting van Stedin te maken, daar is de verlichting af en toe net een kermis attractie, maar soms is er ook niets aan de hand en is de frequentie gewoon 50Hz.
Je ziet op het kabelplan dat er twee kabels naar de powermodule lopen. Ze hebben boven de hoofdschakelaar bij de hoofdverdeler de bedrading los gemaakt die naar alle groepen gaan en daar is een van de kabels aangesloten die naar de powermodule gaan, de andere kabel die terug komt van de powermodule is weer aangesloten op alle groepen in de hoofd verdeler. De voeding van Sedin komt dus binnen bij de powermodule en gaat van daar naar de hoofdverdeler.
Dus wie heeft er een idee wat er mis zou kunnen zijn, de bewoners zijn echt ten einde raad. Zelf denk ik aan interferentie of een EMC probleem, de powermodule is niet op EMC getest ook een dingetje vind ik zelf.