Daar zijn we weer.
Afgelopen donderdag ben ik weer wezen meten met de bouwer van het systeem en de eigenaar van greenpowersupplies.
Hier een paar metingen:
Het bovenste plaatje is het woonhuis dat direct op de powermodule staat. Hier kun je dus goed zien dat we met harmonische te maken hebben.
Hieronder is de meting van het achterhuis van de boerderij.
Als je naar de piek kijkt hier, kun je zien dat we met een 37ste harmonische te maken hebben. Dat is niet mis dus.
Op het bovenste plaatje zijn er uitschieters naar een 24ste harmonische.
Maar we hebben wat gevonden. Na een lange dag zoeken kamen we uit op een UPS die gevoed werd door de omvormer die fase-1 verzorgt. De UPS is ook een Victron omvormer, een omvormer van 600W. Dat ding verzorgde de voedingsspanning voor de besturing van het systeem en er zat ook een ventilator op. Na loskoppelen van de omvormer was de rommel voor +/- 90% weg, verlichting knipperde niet meer. Na het opnieuw aansluiten van de omvormer was het probleem weer terug.
Ook zijn er wat instellingen veranderd binnen de omvormers, zodat ze niet continu het net op en af gaan. Dat gaf nogal wat spanningspieken op het net van het bedrijf.
Zie plaatje hieronder.
Ik heb even gewacht met het plaatsen van het bericht om er zeker van te zijn dat het goed bleef gaan, tot nu toe zijn de problemen voor 90% weg.
Maar er komt nog wel een bedrijf metingen verrichten deze maand. Ze gaan nog kijken of het nog schoner kan worden, ik heb daar de apparatuur niet voor. Maar ben wel blij dat we wat gevonden hebben en de bewoners ook.