Zeer groot probleem met geplaatste powermodule.

Lambiek

Special Member

Op woensdag 8 januari 2025 16:02:25 schreef hobby-ist:
Zijn er mensen van Victron geweest kijken op deze site?

Er is iemand van Victron bij geweest met het meten, of er hier iemand mee leest van Victron weet ik niet.

Ik heb een vermoeden dat het iets te maken heeft met de interfaces die aan de zware omvormers zitten. EMC, groundloops zoiets.

Dat gaan we zien als dat bedrijf komt meten, ik kan dat niet heb er de spullen niet voor.

Er zitten divers kleine connectortjes op een omvormer met zaken zoals een alarmrelais, en de Vbat meting, en veel meer.

Dat zelf gefrubelde ding (die SparkControle) baard mij ook zorgen, die hangt aan de bus.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
EricP

mét CE

Betrek ook je signaal pad (voor data) erbij als jullie gaan zoeken naar een 'loop'. Ik kan me zo voorstellen dat de voeding voor alles wat 'meet' dezelfde is als die voor data gebruikt wordt. Als dat echt zo is, dan zou een klein beetje ellende aan de 'data' kant forse invloed op de meetwaarden en daarmee op het regelgedrag kunnen hebben.

een afgeschermde kabel waar een bus over loopt via meerdere toestellen in die keten waar overal de afscherming van aangesloten zit kan al ellende geven. door potentiaal verschillen die via de afscherming gaan lopen en datafouten kan geven.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Lambiek

Special Member

We gaan het zien aan het eind van deze maand. Eerder kon het bedrijf niet komen meten.

Pff. Wat een schema. Dus zowel de zonnepanelen, de batterijbank en de windmolen hebben elk hun omvormer en zetten elk onafhankelijk stroom op het "netwerk" (spinnekop)? Je zou voor minder verward geraken als elektron. Ik vermoed dat de 100Hz niet letterlijk te nemen is als mooie sinus. Heb je de netsinus op beeld gezet tijdens die fluctuerende metingen? omvormers blijven geven bij stroomuitval 8)7

Wel heel spannend topic.

Edit. Ik zie nu pas dat er meerdere pagina's zijn. Nog leeswerk.

[Bericht gewijzigd door EricN op vrijdag 10 januari 2025 09:58:39 (13%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Lambiek

Special Member

Op vrijdag 10 januari 2025 09:55:57 schreef EricN:
Pff. Wat een schema. Dus zowel de zonnepanelen, de batterijbank en de windmolen hebben elk hun omvormer en zetten elk onafhankelijk stroom op het "netwerk" (spinnekop)? Je zou voor minder verward geraken als elektron.

Als het goed is vinden die hun weg wel. :)

Ik vermoed dat de 100Hz niet letterlijk te nemen is als mooie sinus. Heb je de netsinus op beeld gezet tijdens die fluctuerende metingen? omvormers blijven geven bij stroomuitval

De netfrequentie is uiteraard gewoon 50Hz, maar het probleem zijn de harmonische die roet in het eten gooien en waar dat allemaal vandaan komt, Joost mag het weten.

Het is wel zo, hoe dichter bij je bij de power module meet, hoe erger het wordt. Dus volgens ons is daar iets mis mee, maar wat dat is nog de vraag.

Het kunnen groundloops, probleem via de SparkControle, een probleem via het bus systeem, enz. We zijn er nog niet dus.

Heb je gecheckt of alles met unshielded UTP is bedraad? Ik heb wel eens rare problemen gehad met een omvormer die via shielded UTP was aangesloten.

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Frederick E. Terman

Honourable Member

shielded UTP

Shielded unshielded twisted pair? :o

e: OK, er bestaan kennelijk nogal wat variëteiten:
(link)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Lambiek

Special Member

Op vrijdag 10 januari 2025 12:55:33 schreef Benadski:
Heb je gecheckt of alles met unshielded UTP is bedraad? Ik heb wel eens rare problemen gehad met een omvormer die via shielded UTP was aangesloten.

Nee, niet naar gekeken. Gaan we meenemen bij de volgende metingen, bedankt voor de tip.

Ik heb niet alles gelezen, Maar is er ook getest of er 2 syngronisatie sturingen zijn zowel van het net als uit de nieuwe power unit? er mag als ze beide actief zijn alleen maar gesyngroniseerd worden met de netspanning!!
Controleer ook of de sperfilters tegen de draaggolven uit de omvormers goed werken, twee gemengde +/- KHz signalen reageren als Mexikaanse honden.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Lambiek

Special Member

Op zaterdag 11 januari 2025 22:37:41 schreef Hunebedbouwer:
Ik heb niet alles gelezen, Maar is er ook getest of er 2 syngronisatie sturingen zijn zowel van het net als uit de nieuwe power unit? er mag als ze beide actief zijn alleen maar gesyngroniseerd worden met de netspanning!!

Dat gebeurt ook, daar is niets mis mee.

Controleer ook of de sperfilters tegen de draaggolven uit de omvormers goed werken, twee gemengde +/- KHz signalen reageren als Mexikaanse honden.

Daar is nog niet naar gekeken, gaan we meenemen.

joopv

Golden Member

Ik heb zo m'n vraagtekens bij die metingen van je... Je meet op een gegeven moment een frekwentie van 1850Hz. Wat is de golfvorm van de netspanning op dat moment? Welke amplitude heeft de 1850Hz component t.o.v. de 50Hz component?

De counter zou namelijk wel eens veel gevoeliger kunnen zijn voor hogere frekwenties dan voor 50Hz.

Een loggende digitale scoop? Waterval display?

Een paar maanden geleden had ik nog een BMI4800 netspanningsanalyzer in V&A staan... Was geen interesse in... Misschien ligt het ding nog op de plek waar ik heb ingeleverd heb.

Lambiek

Special Member

Op zondag 12 januari 2025 00:31:54 schreef joopv:
Ik heb zo m'n vraagtekens bij die metingen van je... Je meet op een gegeven moment een frekwentie van 1850Hz. Wat is de golfvorm van de netspanning op dat moment?

Als je bijvoorbeeld met een Fluke meet, meet je 50Hz, maar de verlichting knippert als een malle. Als ik mijn meter er dan aanhang krijg je plaatjes tezien zoals geplaatst. Schakel je de power module uit dan meet ik 50Hz en de verlichting is zoals het hoort, dus zeg het maar. En uiteraard is de frequentie gewoon 50Hz, wat je ziet tijdens de meeting zijn harmonische en als die er zijn knippert de verlichting.

Dus wat er precies aan de hand is en waar het door komt zeg het maar. Maar één ding is duidelijk als die power module bij staat zijn de problemen er. Als ze alleen op Stedin zitten is er niets aan de hand.

Heb je dan het net en de module in prallel bedrijf wanneer het knippert?
Zo ja zie mijn eerdere post.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Lambiek

Special Member

Op zondag 12 januari 2025 10:57:31 schreef Hunebedbouwer:
Heb je dan het net en de module in prallel bedrijf wanneer het knippert?
Zo ja zie mijn eerdere post.

Ja.

Maar het loopt netsychroon, dat filter weet ik niet.

trix

Golden Member

kan zelf niks nuttigs bij dragen, maar ik vind het wel interessant (en spannend :))
dat harmonische gebeuren moet ik nog eens bekijken, heb dat nooit gehad op mijn opleiding (MTS).

volgens mij heb je nergens vermeld waar die boederij staat, mischien leest er hier een "expert" mee die toevallig in de buurt woont en ook nieuwsgierig is.

in ieder geval succes met de voortgang.

eigenwijs = ook wijs
Lambiek

Special Member

Op zondag 12 januari 2025 13:21:35 schreef trix:
volgens mij heb je nergens vermeld waar die boederij staat,.....

Dat heb ik expres niet vermeld.

in ieder geval succes met de voortgang.

Bedankt, dat zullen we nog nodig hebben.

Op woensdag 8 januari 2025 16:34:27 schreef Lambiek:
Er is iemand van Victron bij geweest met het meten, of er hier iemand mee leest van Victron weet ik niet.

Ik heb diverse off-grid systemen gebouwd met Victron, de grotere versies waren met 3x15KVA Quattro's met 30 kWh accu (48V).

Wat bij de Victrons heel belangrijk is dat de verbinding tussen de omvormers en het net er niet te dikke voedingskabels worden gebruikt. De spanningsregelaar in de omvormer meet namelijk de lijnspanning t.o.v. de nul en regelt hierop. Omdat intern de 48 VDC door middel van een transformator en H-brug naar 230 VAC wordt gebracht (in de juiste fase 0°, 120° & 240°) reageert het systeem relatief traag.

Dit fenomeen wordt uitgelegd in "Warning against over-dimensioning the AC wiring"

Note: Do not over-dimension the AC cabling. Using extra thick cabling has negative side effects.

Technical background: for a properly working parallel system, the AC current should be evenly distributed between the paralleled units. The resistance in the cabling helps with that and is needed for that; to overcome small differences between one inverter/charger and another, for example in the AC contact on the AC input. When the resistance in the cabling is too low, such small differences in resistance of the current path in a unit itself can results in a large relative difference. This results in bad current distribution.

https://www.victronenergy.com/live/ve.bus:manual_parallel_and_three_ph…

Wat ik zo zie aan de grafiek is dat de spanningsregelaar grillig reageert. Dit zou te maken kunnen hebben met bovenstaande fenomeen. Het klinkt tegenstrijdig, als installateur leg je het liefst mooie dikke kabels aan zodat je zeker bent van je zaak. Maar omdat we hier te maken hebben een regeling die dezelfde kabels gebruikt gaat dit niet. Je krijgt een soort oscillaties in spanningsregelaar waarbij het hele netwerk dat wordt gevoed reageert.

Het zou beter zijn als de Victron omvormer (net als goede spanningsmeters) een aparte aansluiting zou hebben voor de spanningsmeting die parallel aangesloten worden op de automaat (4 wire). Dit maakt het systeem echter complexer qua bedrading (die veelal al complex is). Dit is zeker iets dat ik ga vragen bij Victron, het zou in veel situaties problemen voorkomen mijns inziens.

Verder ben ik benieuwd naar het aardingsstelsel omdat dit ook invloed kan hebben op de spanningspotentiaal tussen de nul en de aarde.

Omdat je meerdere opwekkers hebt, zou ik willen redeneren dat je op de hoofdverdeler een TN-C-S maakt en hier alle producers op aansluit: Stedin, windmolen, powermodule en de genset. Voor de Victrons is het heel belangrijk dat de nul 'schoon' is en dat er geen potentiaalverschil is t.o.v. de aarde (zie documentatie Victron).

Verder zie ik dat het woonhuis doorgekoppeld zit op de powermodule, dit is onjuist en zal je ook moeten voeden vanaf de hoofdverdeler. Het kan voorkomen dat een relatief kleiner verbruiker (2 kW verwarming) een rimpel veroorzaakt in de regeling van de Quattro's. Dit isoleer je door de voedingskabel op de hoofdverdeler te zetten.

Mijn advies zou ook zijn om de genset qua voedingskabel ook direct te koppelen aan de hoofdverdeler.

Ik begrijp dat je misschien niet op graafwerk aan het wachten bent maar ook een genset die een spanningsregelaar heeft wil je zo dicht mogelijk op de 'actie' zetten.

Het is heel moeilijk om een systeem stabiel te maken waarbij je in het netwerk meerdere opwekkers en gebruikers hebt. De meest stabiele spanning krijg je als je één sterpunt maakt waar alle producers en consumers op aangesloten zijn. Je hebt dan èèn spanningsreferentie in plaats van de diverse spanningsvallen over de verschillende kabellengtes. Bedenk ook dat condities die een aggregaat kunnen laten opstarten beïnvloed kunnen worden als er spanningsval over een voedingskabel is.

Lambiek

Special Member

Bedankt voor je reactie, ik ben de bouwer niet, ben alleen wezen meten.

Ik ga je stukje aandachtig bestuderen in ieder geval.

Ze zijn ook wezen meten vorige week, we wachten nog op het meetrapport.