Zeer groot probleem met geplaatste powermodule.

hobby-ist

Honourable Member

Lambiek,

Ik vind dit een extreem interessant topic.
Ik heb het stuk goed gelezen.
Ik heb ervaring met energiesystemen en energiedistributie.

Hier mijn opmerkingen en tips:

PUNT 1]
Ik zie dat je de netfrequentie hebt gemeten met een Voltcraft handheld meter, en deze data hebt ingelenzen in de laptop waarvan je een plot hebt gemaakt.
Hier zag je dat de netfrequentie ruig tussen de 50 en 80Hz verloopt, soms zelfs op 100Hz..

a]
Slim dat je hier een batterij-gevoede meter voor gebruikt, meters die aan het "verdachte" net hangen kunnen OOK weer voor onbetrouwbare meetresultaten zorgen.

b]
Ik zou ook eens meten met een oscilloscoop hoe de netspaning eruitziet..
Ik zou ook hier weer de oscilloscoop en de differentieel AC-probe uit een batterij voeden. Of bebruik een 12V accu die je aansluit op een 12--> 230Vac SINUS omvormer. Victron maakt die ook.

Mijn vermoeden is dat de netspanning zo "verstoort is" tijdens een "periode van events" dat jouw voltcraft een verstoring "interpreteert" als een periode waarin er 100Hz staat.

Weet dat er in die Voltcraft meter ook een bepaald circuit zit dat de netfrequentie meet, bijvoorbeeld door het tellen van de nuldoorgangen.
Indien er wilde slingeringen op het net staan kan er gedurende 100us wel 3 slingeringen door nul voorkomen of zoiets.

Daarom mijn advies om de ECHTE sinus te bekijken.
Gebruik een goede scope.
Ik vermoed dat je geen mooie sinus hebt met welke frequentie dan ook (50 Hz, 60Hz, 80HZ 100Hz?), maar een sterkt VERVUILDE sinus met opslingeringen, vuile pieken dat soort ellende.

PUNT 2]
Ik weet dat je problemen kunt verwachten als de batterij te ver weg staat van de Victron-omvormers.
Zowel de ohmse weerstand van de kabel alswel de induktie van de kabel kunnen voor problemen zorgen.
Door zowel de plus als de min tegen elkaar te leggen in een kabelgoot oid verklein je de induktie.
Te lange of te dunne kabels (of beide) kunnen voor problemen zorgen, met name bij hoge belasting van het systeem, of bij peak-loads.
Domweg vanwege het feit dat er dan meer stroom loopt.

Is er een foto van de aansluiting van de pylontech op de Victron-producten?
Hoe dik zijn de kabels?

Je zou tijdens een "event" ook eens de DC-spanning op de RAIL bij de Victron-producten moeten meten.

Let op:
Indien je meerdere kanalen van scope gebruikt zonder gebruik te maken van diff-probes onstaan gevaren en problemen omdat bij de scope alle kanalen de zelfde rEF-hebben, nl de metalen BNC-jacket.
Je creeert loops , zij het een harde sluiting van DC-zijde naar AC-zijde.

PUNT 3]
zoals al eerder geschreven hier in dit topic, sommige lasten zijn erg vuil.
Victron producten, maar ook veel andere producten kunnen prima omgaan met zuiverse ohmse lasten die relatief LANGZAAM op het net komen.
Het bijpluggen van een 2kW kacheltje (ohmse last) op een 10kW Victron is PEANUTS. Plug je 7kW erop, dan is dat relatief veel, en zal de omvormer in korte tijd moeten bijregelen.
En omgekeerd ook:
Koppel je deze last LOS, dan zie je ook enige effecten.

Ohmse lasten is dus een ding, maar er zijn veel ergere lasten.
Bijvoorbeeld fase-aansnijding , cycle-skipping, lasten met een slechte cos-phi, lasten die alleen maar energie opnemen in de top van de sinus en veel veel meer waaronder echte rare dingen.
De ene last is de andere niet.

Dan heb je nog regeltechniek..
Omvormers regelen hun netspanning (en frequentie) door een stukje analoge of digitale regeltechniek.
Sommige (deel) regelingen zijn snel, andere traag.
LASTEN zijn vaak ook geregeld. Bijvoorbeeld een SMPS die van 230Vac 400Vdc maakt.
Regelingen KUNNEN elkaar in de haren zitten, waardoor het complete systeem instabiel raakt.

Punt 4]
Ontstaan de problemen toevallig als de accu vol is?

Tenslotte]
In in jouw geval zou ik met 2 ervaren technici (ook vanwege veiligheid) aan de slag gaan met een bak goede meetapparatuur gevoed op accu.

1]
Vaststellen dat het probleem NIET ligt aan het accu-deel, verificatie door metingen tijdens een "event".

2]
Proberen vast te stellen door welk apparaat of in welke situatie een "event" onstaat.
Vaak moet je hier een beetje te werk gaan met trial and error.

succes!!

Er ist wieder da...
vergeten

Golden Member

Op donderdag 19 december 2024 18:55:02 schreef Lambiek:
......problemen met de net frequentie sinds er een accu bank staat met een powermodule.

Als die afgekoppeld wordt (waarschijnlijk al geprobeerd) gedraagt het net zich dan weer "normaal"?

Doorgaans ben ik duidelijk over wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
EricP

mét CE

@Lambiek: je kun er wat vraagtekens bij zetten uit veiligheidsoogpunt.
Dat hele scope-gedoe is vanuit verzekeraars - en natuurlijk weer allerlei volk wat er een slaatje uit slaat. Technisch heeft het doorgaans geen waarde.
De boel zal zich niet anders gaan gedragen als er een extra schakelaar tussen komt...

Eerst maar eens kijken waar dat rare gedrag vandaan komt.

@hobby-ist: die 7kW er 'zomaar' op, daar wordt zo'n ding ook niet warm of koud van. Doorgaans is de inertia nihil tot afwezig. De meest gebruikelijke manier is om vanuit DC een sinus in elkaar te PWM-en. Dat kun je in minder dan een mS bijregelen (en dat gebeurt ook).
Wat wel een 'dingetje' kan zijn met sommige lasten, is dat die omvormer wellicht niet zo lekker om gaat met de combinatie van PV/wind meuk en een zware last die afschakelt. Als in: de PV/wind meuk staat lekker te leveren, de last schakelt af, de spanning vliegt omhoog en nou moet die omvormer daar tegen in gaan duwen om de frequentie wat op te krikken zodat de PV/wind meuk minder gaat leveren. Dat zou wel eens een hand vol cycli kunnen duren. En ook wel eens een paar handen vol.
Als je nou een FO eens als een snel schakelende last beschouwt... PFC zou het moeten voorkomen. Ik heb geen ervaring met FO achter een Victron. Echter ook niet met 'zware' motoren (laten we zeggen: 1 motor die meer dan 50% van het nominaal vermogen van de Victron trekt). Victron een beetje kennende is het wellicht ff hoesten, maar ze doen het wel.
Vandaar toch elke keer weer: ze de PV/wind meuk gewoon eens uit en kijk of het dan wel stabiel is.
'Te lange' kabels (voor hun dikte) zijn tot op zekere hoogte vooral verlies (gewoon, Ohms). Als je verder gaat, dan komt er ruim voortijdig een 'low battery', maar het apparaat blijft gewoon werken. Tot het echt te ver gaat en de boel afschakelt. In de manual staan doorgaans kleine tabellen voor de doorsnede bij een bepaalde lengte. Functioneel kun je daar best wat onder zitten (zo leert de ervaring; omvormer gaat hemelen, er komt een nieuw apparaat, uiteraard zwaarder dan de vorige maar wel op dezelfde accukabel... hey... we kunnen er nu ook een water koker op draaien!). Je zit dan in het 'Ohmse verlies')

@vergeten: Uiteraard is het dan weer normaal - de frequentie van het net trek je echt niet mee. Maar... ik denk niet dat de weg terug voor een experiment er is. Of Lambiek moet ff de hoofdzekeringen stiekem verzwaren - de 'dikke' voedingskabel en meter zullen wel niet gewijzigd zijn... Goede smoes verzinnen voor een verbroken zegel :)

Lambiek

Special Member

Op vrijdag 20 december 2024 11:38:06 schreef hobby-ist:
Ik vind dit een extreem interessant topic.
Ik heb het stuk goed gelezen.
Ik heb ervaring met energiesystemen en energiedistributie.

Ik ben ook blij met je reactie.

PUNT 1]
Ik zie dat je de netfrequentie hebt gemeten met een Voltcraft handheld meter, en deze data hebt ingelenzen in de laptop waarvan je een plot hebt gemaakt.
Hier zag je dat de netfrequentie ruig tussen de 50 en 80Hz verloopt, soms zelfs op 100Hz..

Dat is natuurlijk niet de echte frequentie, maar gewoon rommel die op de installatie zit, om welke reden dan ook.

a]
Slim dat je hier een batterij-gevoede meter voor gebruikt, meters die aan het "verdachte" net hangen kunnen OOK weer voor onbetrouwbare meetresultaten zorgen.

Daar heb ik inderdaad ervaring mee ja. :)

b]
Ik zou ook eens meten met een oscilloscoop hoe de netspaning eruitziet..
Ik zou ook hier weer de oscilloscoop en de differentieel AC-probe uit een batterij voeden. Of bebruik een 12V accu die je aansluit op een 12--> 230Vac SINUS omvormer. Victron maakt die ook.

Er is al gemeten door de installateur en die zag op de opgaande en neergaande flank rommel zitten, dat is eigenlijk ook wat ik meet. Maar ik wil zelf ook nog meten, maar dan met een analoge scoop. Ik ga mijn dure digitale scoop er niet aan wagen.

Ik heb een differentieel AC-probe, dus dat komt goed. De tip om de voeding van de differentieel probe niet aan het net te hangen neem ik mee.

Mijn vermoeden is dat de netspanning zo "verstoort is" tijdens een "periode van events" dat jouw voltcraft een verstoring "interpreteert" als een periode waarin er 100Hz staat.

Dat vermoeden heb ik ook, maar dat is niet erg. Zo kom je er wel achter dat er iets niet in de haak is.

Weet dat er in die Voltcraft meter ook een bepaald circuit zit dat de netfrequentie meet, bijvoorbeeld door het tellen van de nuldoorgangen.
Indien er wilde slingeringen op het net staan kan er gedurende 100us wel 3 slingeringen door nul voorkomen of zoiets.

Er zit iets in de meter die dat registreert inderdaad, boven of onder een bepaalt aantal Hz gaat hij anders meten. Maar dat is alleen in de AC stand, DC meet hij tot 1MHz.

Ik vermoed dat je geen mooie sinus hebt met welke frequentie dan ook (50 Hz, 60Hz, 80HZ 100Hz?), maar een sterkt VERVUILDE sinus met opslingeringen, vuile pieken dat soort ellende.

Dat is al gezien door de installateur, maar die schijnt zich daar niet aan te storen of weet er geen raad mee.

PUNT 2]
Ik weet dat je problemen kunt verwachten als de batterij te ver weg staat van de Victron-omvormers.

Die staan in de zelfde kast.

Zowel de ohmse weerstand van de kabel alswel de induktie van de kabel kunnen voor problemen zorgen.

Ben ik met je eens.

Door zowel de plus als de min tegen elkaar te leggen in een kabelgoot oid verklein je de induktie.

Is allemaal kunststof goot, gaat hier dus niet op.

Te lange of te dunne kabels (of beide) kunnen voor problemen zorgen, met name bij hoge belasting van het systeem, of bij peak-loads.
Domweg vanwege het feit dat er dan meer stroom loopt.

Helemaal mee eens, maar ga dat maar eens aanpassen. De installateur is niet erg behulpzaam zoals je kunt lezen.

Is er een foto van de aansluiting van de pylontech op de Victron-producten?
Hoe dik zijn de kabels?

Is er wel, maar die moet ik even op de PC zien te krijgen.

Je zou tijdens een "event" ook eens de DC-spanning op de RAIL bij de Victron-producten moeten meten.

Dat zou ik nog kunnen doen ja.

Let op:
Indien je meerdere kanalen van scope gebruikt zonder gebruik te maken van diff-probes onstaan gevaren en problemen omdat bij de scope alle kanalen de zelfde rEF-hebben, nl de metalen BNC-jacket.
Je creeert loops , zij het een harde sluiting van DC-zijde naar AC-zijde.

Weet ik, ben niet van gisteren. :)

PUNT 3]
zoals al eerder geschreven hier in dit topic, sommige lasten zijn erg vuil.
Victron producten, maar ook veel andere producten kunnen prima omgaan met zuiverse ohmse lasten die relatief LANGZAAM op het net komen.
Het bijpluggen van een 2kW kacheltje (ohmse last) op een 10kW Victron is PEANUTS. Plug je 7kW erop, dan is dat relatief veel, en zal de omvormer in korte tijd moeten bijregelen.
En omgekeerd ook:
Koppel je deze last LOS, dan zie je ook enige effecten.

Klopt, maar helaas zijn de meeste lasten inductief.

De ene last is de andere niet.

Helaas niet.

Regelingen KUNNEN elkaar in de haren zitten, waardoor het complete systeem instabiel raakt.

In die richting ga je onderhand wel denken ja.

Punt 4]
Ontstaan de problemen toevallig als de accu vol is?

Niet dat ik weet.

Tenslotte]
In in jouw geval zou ik met 2 ervaren technici (ook vanwege veiligheid) aan de slag gaan met een bak goede meetapparatuur gevoed op accu.

In Januari komt er een bedrijf metingen verrichten, die doe normaal ook EMC metingen. Morgen ga ik waarschijnlijk weer en dan komt er ook iemand die bij de stroomwinkel gewerkt heeft, die maken ook zulke systemen en zijn Victron dealer.

1]
Vaststellen dat het probleem NIET ligt aan het accu-deel, verificatie door metingen tijdens een "event".

2]
Proberen vast te stellen door welk apparaat of in welke situatie een "event" onstaat.
Vaak moet je hier een beetje te werk gaan met trial and error.

Zijn we afgelopen week al mee bezig geweest, we hebben veel los gehad en iedere keer gemeten. Resultaat erg wisselend, soms is de frequentie zo strak als een snaar en soms allemaal rommel. Er is dus geen pijl op te trekken.

succes!!

Bedankt.

En nog even aan iedereen, ik mag denk wel zeggen van de bewoners dat ze erg blij zijn met de input. Dus dank daarvoor. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Lambiek

Special Member

Op vrijdag 20 december 2024 12:19:48 schreef EricP:
je kun er wat vraagtekens bij zetten uit veiligheidsoogpunt.
Dat hele scope-gedoe is vanuit verzekeraars - en natuurlijk weer allerlei volk wat er een slaatje uit slaat. Technisch heeft het doorgaans geen waarde.
De boel zal zich niet anders gaan gedragen als er een extra schakelaar tussen komt...

Dat ben ik met je eens. Maar als je de hoofdschakelaar uitzet verwacht je wel dat de boel spanningsloos is toch.

Eerst maar eens kijken waar dat rare gedrag vandaan komt.

Ja en dat is nog een dingetje, al een half jaar trouwens.

Of Lambiek moet ff de hoofdzekeringen stiekem verzwaren - de 'dikke' voedingskabel en meter zullen wel niet gewijzigd zijn... Goede smoes verzinnen voor een verbroken zegen :)

:) :)

hobby-ist

Honourable Member

Met dit soort klachten en een installatie van deze schaal (vergeleken met iemand die zijn afzuigkap defect heeft en wat hulp nodig heeft via dit forum)
denk ik dat dit een soort uitdaging is waarbij je enkele dagen op locatie moet verblijven.

Er waren invoedende eenheden?

Misschien kun je de klant eens adviseren om windmolen en zonnepanelen UIT te schakelen zodat deze geen invloed meer hebben.
Als het "probleem" verdwijnt na afschakelen weet je genoeg (of in ieder geval meer..).
Dit kan de klant zelf.

Je kunt de klant een instructielijst geven over welke units in welke week niet gebruikt mogen worden (lees afgekoppeld worden in de meterkast).

Blijft wel een dingetje dat er tijdens "events" apparaten stuk gaan...

Er ist wieder da...
Lambiek

Special Member

Op vrijdag 20 december 2024 14:27:20 schreef hobby-ist:
Met dit soort klachten en een installatie van deze schaal (vergeleken met iemand die zijn afzuigkap defect heeft en wat hulp nodig heeft via dit forum)
denk ik dat dit een soort uitdaging is waarbij je enkele dagen op locatie moet verblijven.

Ja, maar ik ben wel met pensioen hé.

Er waren invoedende eenheden?

Wat bedoel je daar mee, windmolen en zonnestroom?

Misschien kun je de klant eens adviseren om windmolen en zonnepanelen UIT te schakelen zodat deze geen invloed meer hebben.
Als het "probleem" verdwijnt na afschakelen weet je genoeg (of in ieder geval meer..).

Dat is allemaal al uit getest, met wisselende beelden. Dan rommel en dan weer een strakke 50Hz. Het is dus zoeken in de spreekwoordelijke spel in een hooiberg. :)

Je kunt de klant een instructielijst geven over welke units in welke week niet gebruikt mogen worden (lees afgekoppeld worden in de meterkast).

Dat is allemaal al gebeurt, ze houden het zelf allemaal bij. Het is zelf een slimme jongen.

Blijft wel een dingetje dat er tijdens "events" apparaten stuk gaan...

Ja dat is het zeker en na een half jaar zeer frustrerend, ik neem ook mijn petje af voor de bewoners hoe rustig ze er onder blijven. Had bij mij niet gebeurt.

EricP

mét CE

Dat ben ik met je eens. Maar als je de hoofdschakelaar uitzet verwacht je wel dat de boel spanningsloos is toch.

Ik ben inmiddels al zoveel constructies tegen gekomen dat ik nergens meer van op kijk. Aanname doen en na schakelen controleren.
Best wel een grappige: ergens een 24V zekeringkast van z'n plek trekken en dan een tik van de - rail krijgen. WTF... Blijkt er ergens in een messing lasdoos zowel 230V als 24V te zitten. De 230V zonder aarde. Maar, zo heeft men verzonnen, de - van de 24V hangt hard aan de scheepshuid, dus we gebruiken die wel als aarde. Met de bouwlamp ging dat nog een soort van... Toen kwam daar LED bagger in met een netfilter. Maar goed... dat zit meer in de hoek van het 'beunwerk'...

De PV/wind meuk uit zetten zou niet zo moeilijk moeten zijn. Je hoeft er ook niet bij te blijven: draai zo eens een paar dagen en kijk of de boel 'koest' blijft. Zo nee: eens gaan meten (en ja, dat kan wel eens ff duren voor je prijs hebt). Zo ja: zet de ene eens bij. Zet de andere eens bij. Dat zijn allemaal dingen die simpel te doen zijn en als je een goede 'slaaf' op locatie hebt, dan hoef je er de deur niet voor uit.
Waar dit nog wel eens fout gaat is dat er ook nog andere lieden bij betrokken zijn geraakt die ook hun experiment willen uitvoeren. Als je dat gelijktijdig doet, dan schiet het ook niet op...

hobby-ist

Honourable Member

De eerste "aansprakelijke" is de installateur.
Als die er niet meer uitkomt, en jij komt er ook niet meer uit, dan zie ik nog maar een optie, en dat is dat je contact opneemt met Victron zelf.
Misschien dat zij enkele mensen kunnen sturen inclusief apparatuur om metingen te verrichten.
Voor hun is dat ook erg leerzaam.
Niet zeggen dat het mijn idee was.

Er ist wieder da...
Lambiek

Special Member

Op vrijdag 20 december 2024 16:17:44 schreef EricP:
Ik ben inmiddels al zoveel constructies tegen gekomen dat ik nergens meer van op kijk.

Breek me de bek niet open. :S En uiteraard gebeurt dat controleren ook. :)

Best wel een grappige: ergens een 24V zekeringkast van z'n plek trekken en dan een tik van de - rail krijgen. WTF... Blijkt er ergens in een messing lasdoos zowel 230V als 24V te zitten. De 230V zonder aarde. Maar,...

Ja, op schepen kom je helemaal van alles tegen.

De PV/wind meuk uit zetten zou niet zo moeilijk moeten zijn. Je hoeft er ook niet bij te blijven:

Dat aan en uit zetten is al gebeurt, alleen nog niet voor langere tijd.

Op vrijdag 20 december 2024 16:21:43 schreef hobby-ist:
De eerste "aansprakelijke" is de installateur.

Maar die doet niet veel. Ik zou me kapot schamen als een klant een half jaar in de shit zit en het probleem nog niet is opgelost. Nog maar niet te spreken over slapeloze nachten.

Als die er niet meer uitkomt, en jij komt er ook niet meer uit, dan zie ik nog maar een optie, en dat is dat je contact opneemt met Victron zelf.

Morgen komt er iemand, dan gaan we weer kijken. En anders nog hoger op zoeken.

Misschien dat zij enkele mensen kunnen sturen inclusief apparatuur om metingen te verrichten. Voor hun is dat ook erg leerzaam.

Dat gebeurt half Januari.

Niet zeggen dat het mijn idee was.

Ik zeg niets. :)

Op vrijdag 20 december 2024 14:02:37 schreef Lambiek:
[...]
Klopt, maar helaas zijn de meeste lasten inductief.

Misschien moet je condensatoren bijzetten om de cosinus φ te verbeteren.

Lambiek

Special Member

Op vrijdag 20 december 2024 16:57:25 schreef ohm pi:
Misschien moet je condensatoren bijzetten om de cosinus φ te verbeteren.

Dat zou misschien een optie zijn, maar dat is niet aan mij en ook niet aan de klant.

Laatste bericht is nu dat het net een stuk stabieler is, de powermodule staat nu continu aan het net. Eerst werd er continu geschakeld als er vraag was, in de avond schakelde de module +/- om de 10 seconde aan en uit. Daar zorgde de Sparkcontrole voor, die heeft nu die functie niet meer. Maar ik denk zelf dat er meer gebeurt is op afstand, maar kan dat niet bewijzen natuurlijk.

GJ_

Moderator

Even kijken: die meting met frequenties tot 100Hz kan niet kloppen dat is al wel duidelijk toch? Dus, rare metingen, apparatuur die stuk gaat, enz enz dan is mijn eerste gedachte harmonischen. Deze symptomen heb ik allemaal voorbij zien komen bij diverse fabrieken, ik ben zeker geen deskundige op dit gebied.

EricP

mét CE

in de avond schakelde de module +/- om de 10 seconde aan en uit.

Welke manager heeft dat verzonnen???

Er is wel het nodige aan Victron spul wat een NTC als inrush current limiter gebruikt. Dat spul vindt het helemaal niet leuk om zo snel 'gecycled' te worden. Meestal is de schade beperkt tot een NTC en wat zekeringen die je om de oren vliegen; ik heb er al de nodige gerepareerd na een 'hot restrike'.

Daarnaast: die dingen kunnen - als het zo geconfigureerd is; ik hoop van niet - ook terug leveren. Daarmee sta je dus elke 10 seconden de PV/wind meuk te vertellen dat het weer anders moet. Geen wonder dat het instabiel wordt!

Verder zou je eens kunnen kijken of die 'module' ook aan de VE.Bus zit. Als dat zo is, dan zou het een gateway kunnen zijn en dan zouden ze ook inderdaad in de config hebben kunnen zitten harken.
Als de boel stabiel is, snel de internet stekker er uit trekken. Te makkelijk om in Shodan gevonden te worden en te ontdekken dat ook de beveiliging door een manager is verzonnen...

Die manager gaat zeker niet betalen voor alle schade, ellende en zoekwerk?

Ik vraag me af wat die manager doet...

Is dat echt iets specifieks wat hun ontworpen hebben? Of is het gewoon een rPI met VenusOS en wat interfaces in een doosje gevrot?

Ik hoop alleen niet dat het een kastje/muur verhaal wordt. TopSystems (Stroomwinkel) zal vast kunnen helpen, maar als er iets van derden tussen zit wordt het voor hun ook lastig.
Hangt dat ding in de Victron VRM? (Dat zou nl een rPI image met VenusOS betenen)

Persoonlijk vind ik het ook wat vreemd dat die PV aan de uitgang gekoppeld zit, want hoe gaat het spul dan met netstoringen om (of wordt dat dan hard afgeschakeld)

Met een Cerbo (of vergelijkbaar) is het ook voor een Victron installateur duidelijker (en te supporten)

Lambiek

Special Member

Op vrijdag 20 december 2024 17:32:15 schreef GJ_:
Even kijken: die meting met frequenties tot 100Hz kan niet kloppen dat is al wel duidelijk toch?

Nee natuurlijk klopt dat niet, maar dat heb ik eerder al uitgelegd over de werking van de meter. Boven en onder een X aantal Hz laat hij de rommel zien op het net, terwijl een Fluke gewoon 50Hz weergeeft. Dan denk je dus dat alles oké is.

rare metingen, apparatuur die stuk gaat, enz enz dan is mijn eerste gedachte harmonischen.

Dat dus of foute instellingen van de omvormers.

Op vrijdag 20 december 2024 18:09:11 schreef EricP:
Welke manager heeft dat verzonnen???

De bouwer en de installateur dus.

Daarnaast: die dingen kunnen - als het zo geconfigureerd is; ik hoop van niet - ook terug leveren. Daarmee sta je dus elke 10 seconden de PV/wind meuk te vertellen dat het weer anders moet. Geen wonder dat het instabiel wordt!

Reken maar van yes dus, daar is dat eigen brouwsel "de de sparkcontroller" ook voor, wist ik ook niet maar hoorde dat vanmiddag.

Verder zou je eens kunnen kijken of die 'module' ook aan de VE.Bus zit.

Gaan we ook controleren.

Die manager gaat zeker niet betalen voor alle schade, ellende en zoekwerk?

Dat denk ik niet, maar ik vermoed wel dat dit nog een staartje gaat krijgen.

Lambiek

Special Member

Op vrijdag 20 december 2024 18:53:29 schreef DJSmiley:
Ik vraag me af wat die manager doet...

Ja inmiddels wel, dat ding kijkt naar de stroomprijs en het was de bedoeling om daar op te gaan regelen.

Is dat echt iets specifieks wat hun ontworpen hebben?

Ja.

Of is het gewoon een rPI met VenusOS en wat interfaces in een doosje gevrot?

Het zit in een 3D geprint doosje gevrot, de rest weet ik niet.

Ik hoop alleen niet dat het een kastje/muur verhaal wordt. TopSystems (Stroomwinkel) zal vast kunnen helpen, maar als er iets van derden tussen zit wordt het voor hun ook lastig.

Morgen komt er iemand, dan gaan we samen weer kijken.

Hangt dat ding in de Victron VRM? (Dat zou nl een rPI image met VenusOS betenen)

Weet ik ook niet, alleen de voorkant van de behuizing is los geweest, als je het geheel wil zien is er aardig wat schroefwerk.

Persoonlijk vind ik het ook wat vreemd dat die PV aan de uitgang gekoppeld zit, want hoe gaat het spul dan met netstoringen om (of wordt dat dan hard afgeschakeld)

Er zitten relais in de de windmolens en de zonnepanelen uitschakelen, dus daar is kennelijk aan gedacht.

Met een Cerbo (of vergelijkbaar) is het ook voor een Victron installateur duidelijker (en te supporten)

Er zit een Cerbo in.

Van dit bedrijf komen ze morgen.

https://greenpowersupplies.nl/

joopv

Golden Member

Blijkbaar hebben ze de juiste oplossing voor deze setup.
https://greenpowersupplies.nl/peak-shaving/

Maar grote kans dat die lui alles er uit willen gooien en hun eigen oplossing willen verkopen.

=====================

Dat regelen van de netfrekwentie in eilandbedrijf wat een Victron doet om zonne-invoeding uit te zetten is pragmatisch maar ook wel erg primitief. De betere solar inverters kunnen gewoon teruggeregeld worden, maar ja dan moet je wel die interface ondersteunen.

Lambiek

Special Member

Op vrijdag 20 december 2024 22:28:43 schreef joopv:
Maar grote kans dat die lui alles er uit willen gooien en hun eigen oplossing willen verkopen.

Ik denk dat het mee valt, ik ken de eigenaar persoonlijk en die wil alleen helpen. Maar we gaan het zien morgen.

Op vrijdag 20 december 2024 22:28:43 schreef joopv:
Blijkbaar hebben ze de juiste oplossing voor deze setup.
https://greenpowersupplies.nl/peak-shaving/

=====================

Dat regelen van de netfrekwentie in eilandbedrijf wat een Victron doet om zonne-invoeding uit te zetten is pragmatisch maar ook wel erg primitief. De betere solar inverters kunnen gewoon teruggeregeld worden, maar ja dan moet je wel die interface ondersteunen.

Dat doet victron ook wel, maar als er in die communicatie was misgaat is microgrid frequentie shift daar een uitstekende oplossing voor.

Via node red in Victron kun je elke PV omvormer aansturen die dit ondersteund. Vele pv omvormer merken hebben dit nogal moeilijk gemaakt. Het zou een stuk makkelijker zijn als er een open standaard zou zijn voor powercontrol.

Ik weet het is deels reclame maar het kan prima met een zwakke netaansluiting. https://www.youtube.com/watch?v=2QWJLCx7ihc&t=450s

Ik heb ooit als werknemer samen met mijn collega's een cursus gehad van deze organisatie https://www.cothink.nl/
De cursus ging over het aanvliegen en oplossen van complexe problemen waar meerdere onafhankelijke partijen betrokken zijn.
Hier is dat Victron, de Boer, de windmolenbouwer, Lliander, Lambiek enz.
Dus problemen die je niet met een condensatortje oplost.
Het is wel een typische managercursus.

Lambiek

Special Member

Op zaterdag 21 december 2024 19:26:50 schreef ohm pi:
Ik heb ooit als werknemer samen met mijn collega's een cursus gehad van deze organisatie https://www.cothink.nl/
De cursus ging over het aanvliegen en oplossen van complexe problemen waar meerdere onafhankelijke partijen betrokken zijn....

Ik denk niet dat een cursus het probleem gaat oplossen. En al helemaal een cursus management niet. Er zijn al veel te veel van die pipo's. :)

revado

Honourable Member

Met je eens Lambiek.
De hele zakelijke wereld draait al om managers, daarom hebben we ook geen goede monteurs meer.
Een echte techneut bedenkt wel een oplossing een manager niet >:)

Ik volg dit topic overigens met interesse, zelf heb ik geen ervaring met deze systemen.
Ben ook heel benieuwd wat er gevonden gaat worden.

Lambiek

Special Member

Op zaterdag 21 december 2024 22:29:03 schreef revado:
Ben ook heel benieuwd wat er gevonden gaat worden.

Wij zijn ook benieuwd wat er uit gaat komen, Januari gaan we helemaal bij nul beginnen met de instellingen van de omvormers. En zo te horen vanmiddag bromt er één omvormer erger dan de andere twee, we gaan het hele systeem weer bekijken.

Maar voor nu draait het redelijk stabiel sinds de omvormers vast aan het net zitten, dus niet meer in eilandbedrijf en zonder regeling voor de tarieven.

Op zaterdag 21 december 2024 23:36:28 schreef Lambiek:
[...]
Wij zijn ook benieuwd wat er uit gaat komen, Januari gaan we helemaal bij nul beginnen met de instellingen van de omvormers. En zo te horen vanmiddag bromt er één omvormer erger dan de andere twee, we gaan het hele systeem weer bekijken.

Maar voor nu draait het redelijk stabiel sinds de omvormers vast aan het net zitten, dus niet meer in eilandbedrijf en zonder regeling voor de tarieven.

Dat brommen heeft te maken met de trafo die in elke multiplus zit Zelfs het type belasting bv cos phi 0.8 geeft adere brom geluiden.
Ik heb hier een 3 fase 5,5 kw hd reiniger. Bij een start krijg je een luid en duidelijk brom geluid. Bij langdurig gebruik start de geforceerde koeling ook.
heb je geen Cerbo / vrm toegang? Hier staat in de tab geavanceerd flink wat grafiek terreur klaar.