Lambiek,
Ik vind dit een extreem interessant topic.
Ik heb het stuk goed gelezen.
Ik heb ervaring met energiesystemen en energiedistributie.
Hier mijn opmerkingen en tips:
PUNT 1]
Ik zie dat je de netfrequentie hebt gemeten met een Voltcraft handheld meter, en deze data hebt ingelenzen in de laptop waarvan je een plot hebt gemaakt.
Hier zag je dat de netfrequentie ruig tussen de 50 en 80Hz verloopt, soms zelfs op 100Hz..
a]
Slim dat je hier een batterij-gevoede meter voor gebruikt, meters die aan het "verdachte" net hangen kunnen OOK weer voor onbetrouwbare meetresultaten zorgen.
b]
Ik zou ook eens meten met een oscilloscoop hoe de netspaning eruitziet..
Ik zou ook hier weer de oscilloscoop en de differentieel AC-probe uit een batterij voeden. Of bebruik een 12V accu die je aansluit op een 12--> 230Vac SINUS omvormer. Victron maakt die ook.
Mijn vermoeden is dat de netspanning zo "verstoort is" tijdens een "periode van events" dat jouw voltcraft een verstoring "interpreteert" als een periode waarin er 100Hz staat.
Weet dat er in die Voltcraft meter ook een bepaald circuit zit dat de netfrequentie meet, bijvoorbeeld door het tellen van de nuldoorgangen.
Indien er wilde slingeringen op het net staan kan er gedurende 100us wel 3 slingeringen door nul voorkomen of zoiets.
Daarom mijn advies om de ECHTE sinus te bekijken.
Gebruik een goede scope.
Ik vermoed dat je geen mooie sinus hebt met welke frequentie dan ook (50 Hz, 60Hz, 80HZ 100Hz?), maar een sterkt VERVUILDE sinus met opslingeringen, vuile pieken dat soort ellende.
PUNT 2]
Ik weet dat je problemen kunt verwachten als de batterij te ver weg staat van de Victron-omvormers.
Zowel de ohmse weerstand van de kabel alswel de induktie van de kabel kunnen voor problemen zorgen.
Door zowel de plus als de min tegen elkaar te leggen in een kabelgoot oid verklein je de induktie.
Te lange of te dunne kabels (of beide) kunnen voor problemen zorgen, met name bij hoge belasting van het systeem, of bij peak-loads.
Domweg vanwege het feit dat er dan meer stroom loopt.
Is er een foto van de aansluiting van de pylontech op de Victron-producten?
Hoe dik zijn de kabels?
Je zou tijdens een "event" ook eens de DC-spanning op de RAIL bij de Victron-producten moeten meten.
Let op:
Indien je meerdere kanalen van scope gebruikt zonder gebruik te maken van diff-probes onstaan gevaren en problemen omdat bij de scope alle kanalen de zelfde rEF-hebben, nl de metalen BNC-jacket.
Je creeert loops , zij het een harde sluiting van DC-zijde naar AC-zijde.
PUNT 3]
zoals al eerder geschreven hier in dit topic, sommige lasten zijn erg vuil.
Victron producten, maar ook veel andere producten kunnen prima omgaan met zuiverse ohmse lasten die relatief LANGZAAM op het net komen.
Het bijpluggen van een 2kW kacheltje (ohmse last) op een 10kW Victron is PEANUTS. Plug je 7kW erop, dan is dat relatief veel, en zal de omvormer in korte tijd moeten bijregelen.
En omgekeerd ook:
Koppel je deze last LOS, dan zie je ook enige effecten.
Ohmse lasten is dus een ding, maar er zijn veel ergere lasten.
Bijvoorbeeld fase-aansnijding , cycle-skipping, lasten met een slechte cos-phi, lasten die alleen maar energie opnemen in de top van de sinus en veel veel meer waaronder echte rare dingen.
De ene last is de andere niet.
Dan heb je nog regeltechniek..
Omvormers regelen hun netspanning (en frequentie) door een stukje analoge of digitale regeltechniek.
Sommige (deel) regelingen zijn snel, andere traag.
LASTEN zijn vaak ook geregeld. Bijvoorbeeld een SMPS die van 230Vac 400Vdc maakt.
Regelingen KUNNEN elkaar in de haren zitten, waardoor het complete systeem instabiel raakt.
Punt 4]
Ontstaan de problemen toevallig als de accu vol is?
Tenslotte]
In in jouw geval zou ik met 2 ervaren technici (ook vanwege veiligheid) aan de slag gaan met een bak goede meetapparatuur gevoed op accu.
1]
Vaststellen dat het probleem NIET ligt aan het accu-deel, verificatie door metingen tijdens een "event".
2]
Proberen vast te stellen door welk apparaat of in welke situatie een "event" onstaat.
Vaak moet je hier een beetje te werk gaan met trial and error.
succes!!