Wat moet gemeggerd worden?

fred101

Golden Member

Ik doe vrijwilligerswerk bij een kringloop van het Leger des Heils. Ik check de dingen die binnen komen en doe wat reparaties aan alles elektrisch. Ze kijken of het spul werkt maar niet of het veilig is (bij gebrek aan kennis/apparatuur)

Nu heb ik een G&M Secutest, ik weet wel hoe ik hem moet gebruiken maar niet voor welke dingen het zinvol of nodig is. Ik denk zelf alleen dingen waar je met je handen aan iets kunt komen wat onder stroom kan komen te staan maar ik heb verder geen idee. Gewoon een stukje extra veiligheid. Ik gebruik het ding toch al als powermeter en het kan automatisch dingen testen dus veel werk is het niet maar ik wil ook niks "opblazen" cq beschadigen..

We hebben
- het nodige witgoed zoals koelkasten en wasmachines.
- Audio zoals Radio/TV/versterkers etc
- Keuken gereedschap zoals koffiezetters, mixers, broodbak machines, citrus persen etc
- Dingen met water waar je bv met je voeten of handen in het water moet (voet massage geval)
- Lampen
- Ventilators
- dingen als laders
- electrisch tuin gereedschap
Welke apparaten zijn zinvol/nodig/verplicht, welke test spanning en welke testen moet ik toepassen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Sine

Moderator

Wat 'moet' getest worden? Dan kom je in de richting van NEN 3410 keuringen. (Ik zit niet in die wereld ... ik kijk alleen maar vreemd als men *alweer* langs komt om de netsnoeren en stekkerdozen te testen 8)7 )

Klasse II apparaten zonder metalen delen kun je natuurlijk niet meggeren ... want, waartegen?
Klasse I spul kun je een isolatietest doen, en wellicht nog belangrijker, een continuïteitstest van de beschermingsgeleider.

benleentje

Golden Member

Ik heb zelf jaren lang NEN3140 keuringen voor mijn werk gedaan en ik vond de meting die verplicht waren bijna nooit zinvol.

Behalve aarde draad in kabels en kabelhaspels.

Meest belangrijke is dat bij een geaard toestel de aarde ook echt een lage weerstand heeft en dat de behuizing er op aangesloten. OP mijn meter moest dat onder de 30mΩ zijn.

Bij elektrisch gereedschap kan je ook de lekstroom meten door er 230V over te zetten en dan net zo meten als een aardlek dat doet. Zo haal je er heel soms wel een slechte uit. Meestal had een motor die hevig aan het vonken was ook wel aardig wat lekstroom. En mijn meter keurde het af als dat 0,5mA of hoger was. Dus nog lang geen 30mA van een ALS

Maar veel belangrijker dan het meten is gewoon een goede visuele controle.

en het kan automatisch dingen testen dus veel werk is het niet maar ik wil ook niks "opblazen" cq beschadigen..

Meggeren doe je door fasen en nul van het apparaat onder de ene klem van je megger en de andere op een een stuk metaal of de behuizing en alles moet wel tegen die 500V kunnen. En anders kan je het ook op 250V meggeren.

En voor dubbel geisoleerd kan je de er 230V op zetten en dan meten zoals een aardlek schakelaar dat doet. Maar het enige waar ik ooit wel eens iets aan lekstroom heb gemeten is bij elektrisch gereedschap maar nog nooit bij bv een lader.

[Bericht gewijzigd door benleentje op maandag 6 januari 2025 19:40:28 (27%)

High met Henk

Special Member

die NEN3140 testers zijn leuk: een klasse 2 apparaat met een kunstof behuizing (bijv een lasapparaat of plastic fan)
WEL een aarde, maar geen metalen aanraakbare delen...
zoiets dus:
https://www.lpmw.nl/thumbnail/32/ea/77/1721224152/4a1ef08e13f623080b1c67a512bee674_1920x1920.jpeg
https://www.welda.be/images/photolib/noresize/55458/f5446dac4805.png

moet je zo'n apparaat eens proberen door een test heen te laten komen....
Kun je trouwens ook eens met je laptop adapter proberen..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
vergeten

Golden Member

Een apparaat zonder aanraakbare metalen delen (geheel van kunststof) kan nog steeds een netfilter hebben die tegen aarde filtert.
Als de filtercondensatoren genoeg lekken, kan een aardlek toch afschakelen.

P.S.
Wil je zo'n apparaat meggeren, dan de ene meggerklem aansluiten op de 2 netsteker-pinnen en de andere meggerklem op de randaarde van de netsteker.
Je mag ook elke netsteker-pen afzonderlijk doen.

Doorgaans ben ik duidelijk over wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

https://maptools.nl/documents/NEN%203140.pdf

Hierin staat een lijstje waaraan eea aan moet voldoen.

Zelf moesten wij steeds meer gaan controleren en heb toen de EazyPat geadviseerd zeer makkelijk te gebruiken zonder veel instellingen.

Gr.F_S

Als eerste laders. En wel tussen de kortgesloten netvoedingspennen en kortgesloten/belasting aan uitgang. Gewoon om zeker te weten dat de SMPS trafo e.d. niet gaar is of dat het een gaar chinees ongeisoleerd geval betreft.

Keuken en huishoudspul is ook wel handig om te testen. Mijn toenmalige kringloop kreeg ooit eens 500 afgekeurde broodroosters. Bleek dat weggeven goedkoper was dan afvoeren voor de fabrikant. Reden afkeur: Van de partij netsnoer met aangegoten stekker was bij productie nul en randaarde verwisseld. Goed snoer monteren koste ook geld, dus weggeven was het goedkoopst.

De afstof en poets TD'er van de kringloop wist daar niets van en keurde die zooi goed voor verkoop. Dat resulteerde in veel boze klanten die of een optater kregen of dat de aardlek er uitvloog. De testafdeling witgoed was eerder, door een vriendje van de manager die-er-verstand-van-had, ook van de aardlek afgehaald omdat een deel van de winkel te vaak in het donker zat tijdens testen. Want een eigen groep met eigen aardlek aanleggen koste ook weer geld.

Tuinspul wat met zo'n oranje of gele dan wel groene e.d. ongeaarde verlengkabel werkt.

Lampen e.d. als die metalen delen hebben. Tussen net en metalen delen.

Op maandag 6 januari 2025 19:52:01 schreef F_S:
https://maptools.nl/documents/NEN%203140.pdf

Hierin staat een lijstje waaraan eea aan moet voldoen.

Zelf moesten wij steeds meer gaan controleren en heb toen de EazyPat geadviseerd zeer makkelijk te gebruiken zonder veel instellingen.

Gr.F_S

gebruik zelf de multipat XE, maar als deze zn calibratie krijgt komt er al een aanbeveling voor een nieuwe mee retour. ding haalt een 20 jaar intussen.

in een kringloop zou ik dingen meggeren die daar terecht kunnen zijn gekomen doordat er een probleem mee was wat niet meteen duidelijk is. bijv een gourmetset die de aardlek tript. dat haal je met een megger er uit. de aardlek van de werkbank kan net inblijven door gebrek aan lekstroom die je in een woonhuis wel hebt. dus toestellen met een element erin of waar water door loopt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
fred101

Golden Member

Meggeren doe je door fasen en nul van het apparaat onder de ene klem van je megger en de andere op een een stuk metaal of de behuizing en alles moet wel tegen die 500V kunnen. En anders kan je het ook op 250V meggeren.

Bij de secutest duw je gewoon een stekker in de ingebouwde WCD en wanneer er iets op metaal moet zegt het apparaat dat tegen je en daarvoor zit er een probe aan. Het ding zet zelf overal waar nodig spanning op, meet weerstand etc. Aan het eind krijg je een mooi schermpje met alle test resultaten. Heel handig.

Ik heb zo'n ding omdat ik er heel veel gerepareerd heb (meer dan 40) Ik gebruik hem voornamelijk als powermeter. Ik kreeg vandaag een voetmassage geval op tagel, dus water erin, aan op heat en bubbles. Maar toen had ik zoiets van, om te weten of hij verwarmd moet ik met mijn handen in dat water. En toen bedacht ik me dat dit soort spul wordt aangezet, werkt het dan gaat het de winkel in maar van veel spul weet je helemaal niets. Het wordt verzameld op diverse plaatsen,oa dmv inbreng, via de stort etc Zo staan er nu bv twee hogedruk spuiten en een voetmassage bad met verwarming, twee metalen olie radiators, een oude helemaal metalen boormachine.

Maar ik weet nu wel grofweg waar ik wanneer op moet letten. Bedankt voor alle info en tips
Dit is een secutest, maar ik heb er een met verlicht scherm

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
High met Henk

Special Member

Op maandag 6 januari 2025 19:47:39 schreef vergeten:
[...]
P.S.
Wil je zo'n apparaat meggeren, dan de ene meggerklem aansluiten op de 2 stekerpinnen en de andere meggerklem op de aarde van de netsteker.

zo laat ik ze ook passeren idd. Wij hebben de volledige Gossen metrawat met alles erop en eraan omdat wij veel moeten testen en mobiel moeten zijn: dus 1x invoeren, stickertjes printen ens cannen en gaan met die banaan als je weer moet.
maar dat is voor 1x per jaar neit relevant. Wij moeten ca 2x per maand.

vergeten

Golden Member

Op maandag 6 januari 2025 19:33:50 schreef benleentje:

[...]Meggeren doe je door fasen en nul van het apparaat onder de ene klem van je megger en de andere op een een stuk metaal of de behuizing

Een apparaatsnoer heeft geen fase en nul, wel 2 netsteker pennen en mogelijk een randaarde. ;-)

Doorgaans ben ik duidelijk over wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Verplicht tot keuren (NEN3140) van apparaten, gereedschap etc is verplicht voor alle elektrische apparaten die werken op een spanning > 50 Volt.

Dat is verplicht bij werkgever - werknemer relatie.
En het is verplicht als je repareert voor derden.

Ik raad je aan om een kursus te doen. Ik kan je wel wat zeggen, maar de cursusmap is dik, dat tik ik niet allemaal over,

Op een cursus leer je wat je moet keuren / testen.
Waar je op moet letten.
Wat je moet meten en aan welke waarden je meetresultaten moeten voldoen.
Vastlegging van je keuring (rapportage)
etc.

Natuurlijk zijn deze keuringen onzinnig, dat is een APK van de auto ook.
Totdat er wat ernstigs is gebeurt.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Sine

Moderator

Op maandag 6 januari 2025 20:13:34 schreef Toeternietoe:

Totdat er wat ernstigs is gebeurt.

Voor de haspel en de boormachine die over de werf gesleurd worden. Prima.

Maar voor de stekkerdozen en netsnoeren aan de kantoor PC's die altijd op dezelfde plek staan .... eeeh? Dat is bezigheidstherapie.

Niet mijn afdeling, maar ik sla het met enige verbazing gade, en ik jaag ze uit de serverruimte ... ga iemand anders pesten :P

High met Henk

Special Member

@toeternietoe:
dan hoop ik niet dat jij dezelfde cursusleider had als ik en wijlen shiptronic, want het was zonder twijfels de meest onzinnige technische cursus die ik ooit gevolgd heb: heb er NIETS geleerd en mijn vragen zijn onbeantwoord gebleven.

Ik heb een antwoord nog niet eigenlijk:
wat moet er nu exact op die verzamellijst staan en wat moet er op die certificaten staan?

Owh en ik heb de man op maar liefst 8 fouten betrapt tijdens deze cursus van 1 dag...
ABNOMINABEL slecht!

[Bericht gewijzigd door High met Henk op maandag 6 januari 2025 20:26:36 (13%)

vergeten

Golden Member

Op maandag 6 januari 2025 20:19:44 schreef Sine:
[...]

Voor de haspel en de boormachine die over de werf gesleurd worden. Prima.

Maar voor de stekkerdozen en netsnoeren aan de kantoor PC's die altijd op dezelfde plek stan .... eeeh?

Bij een wat rommeligere kantoor omgeving liggen die vaak op de grond. Dan verzameld zich veel (brandbaar)stof onder de bureau's en wordt er tegenaan geschopt en gestofzuigd.
Al vaker op deze plekken risicovolle situaties aangetroffen.

zo'n cursus kost een paar honderd € en je leert er nog best iets van. oa dat je een 230V installatie op 250V meggert komt voorbij. had de cursus bij n opleider in de regio, die hadden een klaslokaal met allerhande lesmateriaal en meetapparatuur. de leraar die ik had wist er wel echt iets van. moet zeggen dat veel cursussen tegenwoordig worden gegeven door 1 leraar die van alle cursussen die worden gegeven niet echt iets zelf weet. en dat merk je als je de cursus toch elke 5 jaar hebt. was in dit geval niet zo.

en idd hoe hoe je meet en waarom is een groot deel van de cursus. als je er al ervaring mee hebt scheelt wel. merkte in de cursus wel dat andere cursisten dit werk nog moesten gaan doen en geen ervaring hadden.

idd is het een dingetje als het fout gaat dan kun je zeggen, toestel is gekeurd 4 maanden terug, hier is t rapport en diploma van degene die de keuring deed. de keurings interval bepaalt ook de keurder, gezien de uitval over het aantal toestellen wat ik keur in het jaar heb ik die interval groter gemaakt. er gaat best wat tijd in zitten en dat loopt altijd stroef, nog steeds komen er dingen voorbij die in geen jaren gekeurd zijn omdat ze steeds niet afgegeven worden.

Bij een wat rommeligere kantoor omgeving liggen die vaak op de grond. Dan verzameld zich veel (brandbaar)stof onder de bureau's en wordt er tegenaan geschopt en gestofzuigd.
Al vaker op deze plekken risicovolle situaties aangetroffen.

ook vaak afkeur op stekkerdozen die niet vastschroefbaar zijn en toch vastzitten. geen ogen voor schroeven aan buitenzijde stekkerblok, dan mag die niet vastgezet worden. heb er bijgehad waar men gewoon 2 hout schoeven door de wcd gaten had geschroefd.

Op maandag 6 januari 2025 20:13:34 schreef Toeternietoe:

Sinds de APK voor personenauto's werd ingevoerd hebben we geen "wrak van de week" meer. Dus helemaal onzinnig is de APK niet.

Sine

Moderator

Op maandag 6 januari 2025 20:32:52 schreef testman:
zo'n cursus kost een paar honderd € en je leert er nog best iets van. oa dat je een 230V installatie op 250V meggert komt voorbij.

Tijd om je geld terug te vragen, die meet je uiteraard bij 500V.
250V ligt ruim onder de Vt van 325V.

High met Henk

Special Member

dat diploma heeft geen ENKELE waarde
een vel WC papier heeft evenveel waarde.

Iedereen met minimaal niveau 3 elektro mag dat papier uitgeven. Ik ben ECHT geen voorstander van die cursus.
Fred weet prima wat hij doet en wat veilig is en wat niet en dat leer je niet op zo'n cursus. Domme regeltjes.

overigens is NEN3140 tooltest NIET verplicht als je werknemers hebt: het is een norm, maar geen wet.
Arbo zal wel gaan piepen, maar als jij aan kan tonen dat je toch veilig werkt. Laten we zaken AUB niet door elkaar gaan halen.

Enkele citaten van mijn cursusleider:
.1 met zo'n ceritficaat sta je in geval van een rechtzaak sterk: GELUL dus, heb het zelf meteen bij oud papier gegooid
.2 De formule Rho = (r * a) / l was rho veranderd in een getal wat ervoor zorgde dat je de formule in mm2 in kon vullen en de lengte in meters. echter was de eenheid nog wel in ohm * meter
.3 daarop beweerde de man dat mm2/m toch gewoon hetzelfde was als m. Ik heb hem toen even uitgelegd dat dat niet het geval was en de rho gewoon niet klopte.
.4 je mocht 1 bladzijde erbij houden tijdens examen, maar dat werd niet gecontroleerd
.5 Hij beweerde dat NEN3140 een afgeleide van een europese wet EN-50110 was, maar das ook gewoon een norm en geen wet.
.6 degene die zakten mochten half uur langer blijven en kregen ook zo'n bedrukt vel WC papier..

[Bericht gewijzigd door High met Henk op maandag 6 januari 2025 20:47:55 (44%)

Op maandag 6 januari 2025 20:38:02 schreef Sine:
[...]

Tijd om je geld terug te vragen, die meet je uiteraard bij 500V.
250V ligt ruim onder de Vt van 325V.

fout, dat heb ik dus ook gezegd met die cursus. je meggert sowiso al met DC en geen AC. en je merkt wel als je meggert met apparaten nog op de installatie dat varistoren een vertekend beeld geven op 500V. op 250V niks aan de hand en meet je ook echt isolatie welke slecht is of water ergens. punt is dat veel meggers alleen maar op 500V meggeren. mijn megger deed ook alleen 500 en 1000V. echter bleek ook fluke de truc met de draaiknop die je kunt aanpassen te hebben. toen bleek er ook een 250V en 100V stand te zijn :P

[Bericht gewijzigd door testman op maandag 6 januari 2025 20:46:42 (18%)

Sine

Moderator

Een >installatie< meet je zonder verbruikers.

En inderdaad, 250dc < 325dc wat de piek is van 230ac

Op maandag 6 januari 2025 20:49:23 schreef Sine:
Een >installatie< meet je zonder verbruikers.

En inderdaad, 250dc < 325dc wat de piek is van 230ac

leuk als je een installatie tekening hebt, maar in mijn wereld is dat zeldzaam, en zeker een kloppende tekening.

had er vandaag nog 1, aardlekstoring, op uiteraard buitenverlichting. overstek verlichting die normaal droog blijft. 1e lamp eruit vielen de natte ratten keutels er al uit. verderop liep het water ruim uit de overstek betimmering. en toch bleek er een vsa verbrand wat de oorzaak was. ook weer niks geen tekening daar.

Op maandag 6 januari 2025 19:06:24 schreef Sine:
Klasse II apparaten zonder metalen delen kun je natuurlijk niet meggeren ... want, waartegen?

Bij ons op het werk werd het handgereedschap jaarlijks getest. Dubbelgeïsoleerd spul werd in aluminium folie gewikkeld en dat werd gemeggerd tegen de stekerpennen. Ik had mijn twijfels over het nut, maar van de deskundigen moest het zo.

Hubie

Golden Member

Ik heb die NEN3140 keuringen een paar jaar gedaan met die Secutest die fred101 laat zien.Daar zat ook een klein printertje bij zodat ik de meetgegevens kon uitprinten bij het geteste apparaat (wat uiteraard genummerd is) Maar voor het meten altijd eerst een visuele keuring.Tule,trekontlasting,breuken of barsten in de behuizing et.etc.
Toch kwam ik wel eens rare dingen tegen.Er kwam geen 1 klokpomp door de keuring.Logisch dacht ik,vocht of condens,die pompen liggen soms maanden in een put.Maar ook een splinternieuwe klokpomp kwam niet door de keuring.Het kwam door de (aanloop)condensator in de pomp,die secutester sloeg op tilt door die condensator.
Hieronder @Sine.idd

Sine

Moderator

@KlaasZ,
Oh, no worries, die twijfels heb ik nog steeds ;)

@Hubie,
Voor handgereedschap zijn die keuringen ook zo gek niet, zeker niet als het door gorilla's van 120kilo gebruikt wordt, en ik gok eens dat voor handgereedschap het al snel visueel duidelijk is dat er iets royaal mis is voordat je er ook maar met een tester bij in de buurt geweest bent.