Wat moet gemeggerd worden?

Hubie

Golden Member

Ik heb die NEN3140 keuringen een paar jaar gedaan met die Secutest die fred101 laat zien.Daar zat ook een klein printertje bij zodat ik de meetgegevens kon uitprinten bij het geteste apparaat (wat uiteraard genummerd is) Maar voor het meten altijd eerst een visuele keuring.Tule,trekontlasting,breuken of barsten in de behuizing et.etc.
Toch kwam ik wel eens rare dingen tegen.Er kwam geen 1 klokpomp door de keuring.Logisch dacht ik,vocht of condens,die pompen liggen soms maanden in een put.Maar ook een splinternieuwe klokpomp kwam niet door de keuring.Het kwam door de (aanloop)condensator in de pomp,die secutester sloeg op tilt door die condensator.
Hieronder @Sine.idd

Sine

Moderator

@KlaasZ,
Oh, no worries, die twijfels heb ik nog steeds ;)

@Hubie,
Voor handgereedschap zijn die keuringen ook zo gek niet, zeker niet als het door gorilla's van 120kilo gebruikt wordt, en ik gok eens dat voor handgereedschap het al snel visueel duidelijk is dat er iets royaal mis is voordat je er ook maar met een tester bij in de buurt geweest bent.

benleentje

Golden Member

Op maandag 6 januari 2025 20:13:34 schreef Toeternietoe:
Natuurlijk zijn deze keuringen onzinnig, dat is een APK van de auto ook.
Totdat er wat ernstigs is gebeurt.

ik heb zelf ruim 10 jaar gekeurd en hoewel ruim 90% van het spul prima in orde is, is er echt een deel wat je nier in orde tot echt gevaarlijk is. Dus als een keurmeester zijn werk serieus doet is het keuren niet onzinnig.

En van de APK. Ik kan me herinneren van TV van toen ik nog een klein jochie was dat er auto's rondreden zonder stoelen maar met een aardappelkistje erin. Dus in absolute zin is APK ook zinnig.

Dubbelgeïsoleerd spul werd in aluminium folie gewikkeld en dat werd gemeggerd tegen de stekerpennen. Ik had mijn twijfels over het nut, maar van de deskundigen moest het zo.

Als je de visuele controle goed heb uitgevoerd dan zou je een eventuele scheur in de behuizing wel gezien hebben. Maar toch zou het volledig inwikkelen in alle folie nog de meest beste manier van meten zijn. Maar wat mij betreft zinloos.

en ik jaag ze uit de serverruimte ... ga iemand anders pesten

Ik zou ook niet weten wat ik een server ruimte moet keuren. Maar als keurmeester wel vaker ergens niet welkom. Maar ze vergeten dan dat ze zelf met het gereedschap werken en dat als er iets gebeurt dat ze dan zelf verantwoordelijk zijn en niet ik. En als ze dat eenmaal door hebben dat ben je ineens hun vriend ;).

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op maandag 6 januari 2025 20:25:47 schreef High met Henk:
@toeternietoe:
dan hoop ik niet dat jij dezelfde cursusleider had als ik en wijlen shiptronic, want het was zonder twijfels de meest onzinnige technische cursus die ik ooit gevolgd heb: heb er NIETS geleerd en mijn vragen zijn onbeantwoord gebleven.

Ik heb een antwoord nog niet eigenlijk:
wat moet er nu exact op die verzamellijst staan en wat moet er op die certificaten staan?

Owh en ik heb de man op maar liefst 8 fouten betrapt tijdens deze cursus van 1 dag...
ABNOMINABEL slecht!

Zo’n cursuslijder heb ik ook gehad (bij het ROVC).

Maar nu even terug naar de oorsprong.
Soms zijn de keuringen elk jaar wel wat overdreven.
Denk aan kantooromgeving, maar ook daar is het best wel zinvol dat er af en toe goed naar een een en ander gekeken word.

Zelf zat ik bij monteurs die veel buiten werkten. Daar is goed (lees veilig) apparatuur van levensbelang.
Er zullen hier ook wel lui zijn die bv veel op bouwplaatsen komen / kwamen, constructiewerkplaatsen en noem maar op.
Dan zie je het nut van een kontrole wel in, zou wel vaker dan 1x per jaar gecontroleerd moeten worden.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op maandag 6 januari 2025 20:33:21 schreef ohm pi:
[...]Sinds de APK voor personenauto's werd ingevoerd hebben we geen "wrak van de week" meer. Dus helemaal onzinnig is de APK niet.

Prima dat je me citeert, maar pak er dan wel de relevante volgende regel bij.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Hubie

Golden Member

In de Weg en Waterbouw is een jaarlijkse NEN3140 keuring hard nodig,alles is nat en alles gaat kapot bij die grotbewoners/neanderthalers.. :)

Op maandag 6 januari 2025 21:07:09 schreef KlaasZ:
[...]Bij ons op het werk werd het handgereedschap jaarlijks getest. Dubbelgeïsoleerd spul werd in aluminium folie gewikkeld en dat werd gemeggerd tegen de stekerpennen. Ik had mijn twijfels over het nut, maar van de deskundigen moest het zo.

dubbel geisoleerd spul zonder aanraakbare metalen delen heeft geen nut om te testen. bij een verfbrander bijv weer wel, daar steekt een metalen stuk uit wat ik al weleens onder spanning heb gehad bij een nagenoeg nieuw toestel. als zo'n ding valt breekt de ophanging van het element in mica of keramiek weleens. mn tester zeurt steeds over toestellen die in sluiting liggen bij slijptollen ed waar je de knop van in moet houden met testen. nog niet 1x gehad dat er ook echt sluiting inzat. is puur de ohmse meting tussen L en N met een lage weerstand.

In de Weg en Waterbouw is een jaarlijkse NEN3140 hard nodig,alles is nat en alles gaat kapot bij die grotbewoners/neanderthalers..

bij slopers is gereedschap keuren ook wel nodig. die hebben een 10mA aardlek tussen een frees zitten omdat het ding nat word gebruikt. aardlek gaat er teveel uit dus was die maar doorverbonden. tja waarom zou dat toch zijn.

[Bericht gewijzigd door testman op maandag 6 januari 2025 21:47:08 (17%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
fred101

Golden Member

Ik heb een service scoop van iemand gerepareerd die service aan metaalbewerking machines deed. Dat ding zat vol ijzergruis. Ik zou zelf voor zoiets een scoopmeter gebruiken.

Ik was niet van plan officiële keuringen te gaan doen en dus ook geen cursus. Het is puur voor een extra "zekerheid" want het enige wat ze nu doen is iets in het stopcontact steken en kijken of het werkt. Bij 90% van het spul is het ook niet echt zinvol en met een verkoopprijs van 1 tot 5 euro gaan we zo'n ding niet helemaal uit elkaar trekken. Ik ben er maar 1 ochtend per week. Die andere 4 dagen blijven ze doen wat ze nu doen. Die secutest gaat steeds met mij mee naar huis. Er wordt daar te veel gejat.

Maar ik dacht, omdat ik hem toch al gebruik zou het wat toe kunnen voegen om het toch weer wat beter te doen met maar een klein beetje meer werk.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Heel veel spullen hoeven niet jaarlijks gekeurd te worden ,ligt aan het gebruik.
Veel spul in kantoor omgeving kan zelf steekproefsgewijs gecontroleerd worden (bij identieke spullen).

Gr.F_S

Sine

Moderator

@Fred,
Dan zou ik niet verder gaan dan waar ik het in het begin al over had.

-Aardfout bij toestellen waar dat praktisch kan
-Beschermingsgeleider bij klasse I toestellen, ook weer .. waar dat praktisch kan.

Met de toevoeging wellicht van
-Visueel (maar dat doe je uiteraard al)

benleentje

Golden Member

Precies en bij twijfel je gezond verstand gebruiken een elektrische deken verdient extra aandacht. Maar een accu lader dat kan enkel visueel.

Die andere 4 dagen blijven ze doen wat ze nu doen.

Ze zouden wel twijfel gevallen apart kunnen houden.

want het enige wat ze nu doen is iets in het stopcontact steken en kijken of het werkt.

Als dat dan weer achter een aardlekschakelaar zit dan vang je het meeste slechte spul wel op.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op maandag 6 januari 2025 21:43:29 schreef testman:
[...]

dubbel geisoleerd spul zonder aanraakbare metalen delen heeft geen nut om te testen.

Het is ook nuttig om deze apparaten te testen / keuren / inspecteren.
De belangrijkste keuring kan dan visueel plaatsvinden.
Behuizing, snoer en steker controleren op beschadiging etc.
Trekontlasting, snoerinvoer.

Op maandag 6 januari 2025 22:35:18 schreef Toeternietoe:
[...]

Het is ook nuttig om deze apparaten te testen / keuren / inspecteren.
De belangrijkste keuring kan dan visueel plaatsvinden.
Behuizing, snoer en steker controleren op beschadiging etc.
Trekontlasting, snoerinvoer.

ik test ze doorgaans, stekker in wcd en laten lopen. kabelbreuk komt best weleens voor. bij accu laders hebben bepaalde types een te dun snoer waarvan de mantel breekt net langs de lader, keer snoer inkorten. bij boormachines zegt het geluid ook meteen de status van de machine ( mate van slijtage oa ) heb er gehad die bij de keuring al hoorbaar niet lekker meer liepen, geen maand later was het ook over ermee.

[HighmetHenk] die NEN3140 testers zijn leuk: een klasse 2 apparaat met een kunstof behuizing (bijv een lasapparaat of plastic fan) WEL een aarde, maar geen metalen aanraakbare delen...

Bij het lassen raak ik de massa-klem nochtans redelijk vaak aan. En ook de electrodehouder, o.a. bij het wisselen van electrodes.... En het komt ook wel eens voor dat ik in nat gras of in een put met een laagje water sta te lassen.

Vaak met lashandschoenen aan (die enige bescherming bieden tegen electrocutie, alhoewel leer nu ook weer niet de allerbeste isolator is), maar heb ze zeker niet altijd aan wanneer ik electrodes wissel of de massaklem verplaats.

En dank aan F_S voor de samenavtting van de NEN-3140 norm; dat ga ik straks op m'n gemak doorlezen (en waarschijnlijk ook uitprinten, als referentie voor in de toekomst).

set SCE to AUX.
High met Henk

Special Member

Op dinsdag 7 januari 2025 04:25:21 schreef nonius:
[...]

Bij het lassen raak ik de massa-klem nochtans redelijk vaak aan. En ook de electrodehouder, o.a. bij het wisselen van electrodes.... En het komt ook wel eens voor dat ik in nat gras of in een put met een laagje water sta te lassen.

Het ging mij erom dat dit een klasse 1 apparaat is (met randaarde) maar je geen metalen deel hebt wat ook aan die aarde hangt. Ook de massaklem niet. Dus je tester keurt hem af, immers is de aarde onderbroken. Derhalve is je rapport afkeur (test is volledig geautomatiseerd tot en met het rapport toe) terwijl er niets mis is met het apparaat...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Het ging mij erom dat dit een klasse 1 apparaat is (met randaarde) maar je geen metalen deel hebt wat ook aan die aarde hangt.

Maar het is de vraag of er sprake is van 'dubbele isolatie' tussen de massa-klem c.q. electrode, en netspanningsvoerende delen van het apparaat. Als er niet aan de eisen voor dubbele isolatie wordt voldaan (en aan de eis van doorslagvastheid van meer dan 4240V (voor klasse-2)), dan is het dus geen klasse-2 apparaat en vervalt het automatisch tot klasse-1, met bijbehorend netsnoer en stekker met randaarde. (waarbij voor het apparaat dan ook weer wel moet zijn voldaan aan de eis van doorslagvastheid van minimaal 2120V tussen metalen aanraakbare en de netspanning).

Dus de eis dat het een klasse-1 apparaat moet zijn, ondanks het op het eerste gezicht niet aanwezig zijn van aanraakbare, ge-aarde metalen delen, kan overeind blijven staan.

Ik heb er geen enkele twijfel over dat Kemppi (niet het eerste het beste merk op het gebied van lasapparaten) zich terdege aan de veiligheidsregels houdt.

set SCE to AUX.
mel

Golden Member

NEN3140 is leuk, vooral de visuele inspectie. Er mag geen scheurtje of beschadiging zitten in klasse 2 behuizingen, zelfs niet iets ingegraveerd. Als er iets is ingegraveerd, dan is het afkeur..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
High met Henk

Special Member

@nonius: wat je zegt trek ik allerminst in twijfel, wat ik zeg is dat die Kemppi niet zonder foefelen door de nen3140 tester goedgekeurd wordt!

En dan is het ineens een stuk lastiger als tester.
Hetzelfde geldt voor laptop adapters; ik zie zelfs adapters met het dubbel isolatie teken en een RA snoer. De duurdere (ik zeg bewust niet betere) tester ziet ze toch echt als klasse 1...

En idd de aardprobe bij de steker erbij duwen zorgt dat je netjes erdoorheen komt, maar dat is dus foefelen.
En dan moet je wel weten wat je aan het doen bent!!

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ik begrijp je probleem, Henk. Er zal ongetwijfeld een procedure voor bestaan, die Kemppi ook zelf zal gebruiken, om het te meten.

Misschien toch wel een interressante vraag om aan de technische dienst van Kemppi te stellen, ik begin toch wel nieuwsgierig te worden hoe ze dat in de praktijk aanpakken dan. Of hopelijk weet iemand op het forum dit.

set SCE to AUX.
benleentje

Golden Member

wat ik zeg is dat die Kemppi niet zonder foefelen door de nen3140 tester goedgekeurd wordt!

Ja dat kwam ik ook wel eens tegen. In mijn tester kan ik altijd nog een eigen profiel aanmaken.

Het keuren van gereedschap is een stuk meer dan wat je even op een cursus kan leren. Het hebben van algemene kennis van electro en elektronica is brood nodig en daarmee bepaal je dan samen met je gezonde verstand of iets wel of niet goed gekeurd kan worden.

de aarding hangt niet hard aan de DC uitgang van lasapparaten, is puur om de ontstoring normen te kunnen halen. de netfilter en wrs ook een koppeling van de secundaire via een condensator. geen aanraakbare aarding op een randaarde toestel, dan is het feitelijk een dubbel geisoleerd toestel. heb ook bouwlampen met randaarde in de keuring, puur vanwege de wcd's die erop zitten. en nu net die lampen zijn allemaal van een nieuwe stekker voorzien in de jaren omdat de aarde of andere geleider brak. ook met haspels al gehad, middenin de kabel zelfs en niks aan te zien ook. echter de tester trekt er 5 of 10A overheen dus slechte draden haalt ie er wel uit.

De Secutester heeft inderdaad een ingebouwde printer.
Echter is er ook bijbehorende software van Centix beschikbaar.
Je kan er veel mee maar aan alles hangt een prijskaartje.
Wij werken hier niet meer mee, omdat het programma Centix steeds meer problemen ging geven.
Telkens bij een overgang van Windows software (Windows 98 > XP > Windows 7 > Windows 10 moesten we ook aan nieuwe Centix software.
Wat het advies was: neem er ook een abonnement bij voor updates en het verhelpen van problemen die ontstonden tijdens gebruik van de nieuwe software.

Je hebt nu ook een App, waarbij je online de testcertificaten kan beheren.
Handig voor monteurs die een bijbehorende testcertificaat bij de hand hebben en ze kunnen gereedschap verplaatsen, zodat een keurmeester weet waar het gereedschap zich bevind.
Ook kan je nog een foto toevoegen van het item.

De certificaten staan op een server van Centix dus je huurt serverruimte om je certificaten te stallen. Elk certificaat heeft een uniek ID-nummer en daar betaal je voor. Is het item stuk / gestolen dan blijf je betalen voor de serverruimte. Wissen zou niet mogelijk zijn.

Dan de cursus Keurmeester Elektrisch handgereedschappen.
Iedereen kan deze cursus volgen ook als je geen elektrotechnische achtergrond hebt.
Heb je wel een elektrotechnische achtergrond en visueel inzicht kom je al een heel eind. De cursus is meer om je juridisch in te dekken maar bedenk: de keuring is een momentopname.
Ben je eenmaal keurmeester dan zijn er instanties die herhalingscursussen geven. Bij de ene instantie is de interval twee jaar en bij de ander weer drie jaar voor een herhalingscursus.

Is bij zo'n cursus alles nieuw voor je dan steek je wel wat op van de theorie. De praktijk: dat moet je zelf ervaren. Je hebt zoveel verschillende merken/types keurapparaten in diverse prijsklassen.
Win ervaring in bij andere gebruikers in, welke tester(s) hun gebruiken en wat is hun ervaring en informeer ook naar de verborgen kosten.

Zelf de cursus voor keurmeester gevolgd in het jaar 2000
Certificaat had toen geen geldigheidsduur. 21 jaar later heb ik op aanraden van een ISO auditer een "opfriscursus" (herhalingscursus) gedaan.
Ben je daar iets wijzer van geworden: nee
Vorige maand bij een andere instantie de cursus weer gedaan.
Ben je daar iets wijzer van geworden: nee

Persoonlijk vind ik die herhalingscursussen maar geldklopperij.
De keurmeester krijgt weer een certificaat dus iedereen weer blij.

Op maandag 6 januari 2025 21:43:29 schreef testman:

dubbel geisoleerd spul zonder aanraakbare metalen delen heeft geen nut om te testen. bij een verfbrander bijv weer wel, daar steekt een metalen stuk uit wat ik al weleens onder spanning heb gehad bij een nagenoeg nieuw toestel. als zo'n ding valt breekt de ophanging van het element in mica of keramiek weleens. mn tester zeurt steeds over toestellen die in sluiting liggen bij slijptollen ed waar je de knop van in moet houden met testen. nog niet 1x gehad dat er ook echt sluiting inzat. is puur de ohmse meting tussen L en N met een lage weerstand.

Op de foto: een haakse slijpmachine van het merk Hitachi
Klant heeft het gereedschap door een bedrijf laten keuren. Zo ook deze slijpmachine. Een dubbel geisoleerde machine. Gewoon een twee aderige aansluitsnoer met aangegoten stekker.
Deze ligt op een metalen werkbank, welke geaard is.
Monteur heeft in zijn ene hand het metalen gedeelte van de slijpmachine en raakt met zijn andere hand de werkbank aan. Krijgt vervolgens een elektrische schok.
Dan is meten is weten. Meten met een duspel.

Op woensdag 8 januari 2025 01:11:58 schreef Edwass:
[...]
Op de foto: een haakse slijpmachine van het merk Hitachi
Klant heeft het gereedschap door een bedrijf laten keuren. Zo ook deze slijpmachine. Een dubbel geisoleerde machine. Gewoon een twee aderige aansluitsnoer met aangegoten stekker.
Deze ligt op een metalen werkbank, welke geaard is.
Monteur heeft in zijn ene hand het metalen gedeelte van de slijpmachine en raakt met zijn andere hand de werkbank aan. Krijgt vervolgens een elektrische schok.

de G13sr3 of sr4 zo te zien. die test je op dubbel geisoleerd, klem op de kap. de kop is tevens tandwielkast en dus het anker zit gelagerd in die kap. tevens weet niet elke keurder dat je de machine in dient te schakelen met keuren anders zijn de meetwaarden altijd goed..

Dan moet de monteur wel goed meten: dat geldt ook met een Duspol. Hij meet nu hoogohmig, dus het zou ook ongevaarlijke lekkage kunnen zijn. Hij gebruikt hem hier eigenlijk als een verkapte spanningszoeker(schroevendraaier)...

Er zitten twee knoppen op deze Duspol (ik heb exact dezelfde) die ingedrukt moeten worden voor een laag-ohmige meting. Indien er een motortje gaat trillen (duidelijk voelbaar en hoorbaar) in de Duspol is er sprake van een gevaarlijk hoge stroom.

Maar zoals hij nu meet is het redelijk weinigzeggend. Deze meting kun je net zo goed met een DMM doen, die is ook hoogohmig, en zegt ook nauwelijk iets over het aanwezig zijn van gevaarlijke spanningen.

set SCE to AUX.