Op donderdag 9 januari 2025 12:20:57 schreef MGP:
[...]
Ik begrijp die uitspraak niet zo goed, ik ben ook zo iemand en laat zonder problemen zo'n meter installeren.
Onze installatie werd grotendeels door de belastingbetaler betaald (2011 nog aftrekbaar) heeft al 20400E aan certficaten opgeleverd met nog 7jaren te gaan en al 13j zero verbruik!
Waarom nog tegenstribbelen wat er toch gaat komen ![|:(](/images/smilies/frusty.gif)
ja, bij jou wel.
ik kocht mijn huis in 2020, 302€/maand voor electriciteit (accumulatie).
19000kWh verbruik voor 3600€ (19ct/kWh).
2021 werd voorschot verhoogd naar 640€/maand. gelukkig had ik al een installatie voorzien van warmtepomp (4000€).
voorschot verhoging geweigerd en verlaagd naar 150€/maand. 9000kwh verbruik voor 1800€ of 20ct/kWh.
in 2021 nog een zonnepaneel installatie aangevraagd omdat de energieprijzen fel stijgen en met die warmtepomp ging het nog te duur uitvallen.
2022 komen de zonnepanelen op het dak (8000€) en was er toen een nieuwe regel die zei dat nieuwe installaties in 2022 VERPLICHT de digitale meter moeten aanvaarden (installatie aanvraag was van 2021 nog).
Met die 12 000€ investering was mijn voorschot verlaagt naar 30€. (netto 1200kWh verbruik met salderen en met 360€ voorschot was de dure energie net weer gedekt)
Door die digitale meter mag ik toch nog 100€/maand betalen.
die 1200kWh dat ik netto verbruik kost door de digitale meter nu dus 1€/kWh (krijg 2,5ct/kWh voor de injectie en betaal 28ct/kWh voor het verbruik)
de uitleg dat installaties van 2022 direct een digitale meter moeten hebben omdat de zonnepanelen 'goedkoop' zijn, is ook dikke zever.
ik ben van 150€/maand naar 30€/maand gegaan door de panelen.
dat maakt 1440€ besparing per jaar.
met die digitale meter is de besparing maar 600€ meer en is de terugverdientijd van mijn 8000€ zonpaneel installatie ineens 13,3jaar.
met dat capaciteitstarief dat de digitale meter meet (analoge meter krijgt 2,5kW aangerekent) schiet het bij mij richting 5-6kW.
aan 48€/kW dus weer 170€ extra kost per jaar. dat zorgt ervoor dat de teruglevertijd van mijn installatie richting 18jaar gaat.
zowel bij mij thuis als het appartement is alles electrisch, want was het properste volgens de overheid vroeger.
een thuis batterij koop ik niet, zal zelf iets proberen bouwen, maar die absurd hoge prijzen om ze te kopen, dat is erover. binnenkort vinden ze dan weer iets om accu eigenaars te bestraffen.
EV's gaan ze in de toekomst ook verplichten om het net mee te helpen stabiliseren. een peperdure accu slijtage geven terwijl je niet rijd, goed zot.
ik zou nu ook ene zijn die kost wat kost die digitale meter weigert