Belgen worden aangeklaagd wegens weigering meterwissel

Dit topic is gesloten

Op donderdag 9 januari 2025 16:10:36 schreef EricP:
[...]Dat is de verkeerde vraag. De juiste vraag is: waarom zou een ander er inzicht in moeten hebben???

dynamisch contract? Elk uur je meterstand doorgeven is ook zo'n karwei om dat via de telefoon te doen

Heb je ook al een groot zeil over je huis heen gespannen om je privacy te bewaken voor de gemeente die ieder jaar satelietfoto's neemt?

McAwesome

Golden Member

Even wat bijkomende informatie rond de slimme meter in België:

1. De Europese regelgeving legt op dat 80 % van de aansluitingen moet voorzien zijn van een digitale meter. Van een algemene verplichting is dus geen sprake.
  2. In België staan alle digitale meters in de zogenaamde "spionagemode", je kan niet vragen dat je meter niet van op afstand uitgelezen wordt.
  3. Met de Belgische slimme meter kan de stroomtoevoer van op afstand uitgeschakeld worden. Dat opent perspectieven voor hybride aanvallen...
  4. Zodra je een slimme meter hebt in België ben je ook onderhevig aan het capaciteitstarief waar hier al heel wat over geschreven is en wat ik nog steeds in zijn huidige vorm fundamenteel onrechtvaardig vind.
  5. De slimme meters hebben allemaal een batterij, ook die voor elektriciteit en moeten om de 10 tot 15 jaar vervangen worden, dit in tegenstelling tot ferrarismeters.

Zo positief is het dus allemaal niet en ik ben blij dat ik nog steeds een ferrarismeter heb :)

Het om het kwartier uitlezen van de meter is nodig bij een zogenaamd dynamisch energiecontract maar heeft ook nadelen. Uit de gegevens die per kwartier worden doorgegeven is ook wel af te leiden of iemand thuis is of niet. Er moet bij het energiebedrijf maar een corrupte medewerker zitten die die informatie doorverkoopt aan lieden met minder eerlijke bedoelingen... Zeg niet dat het niet gebeurt want recent zijn nog bankmedewerkers betrapt op het doorspelen van informatie van vermogende klanten.

[Bericht gewijzigd door McAwesome op donderdag 9 januari 2025 16:27:23 (20%)

EricP

mét CE

@DK: je snapt zelf ook wel dat dat nergens op slaat. Net zo min als elk uur een meterstand doorgeven. Ik hoef niet zo nodig een dynamisch contract... En ook geen grafiekjes.
En het meest storende is dat jij meent te moeten bepalen wat er van MIJN data verzameld wordt en als ik dat niet wil, ik de wappie ben - in jouw optiek. Je hebt zeker ook klanten kaarten, klanten apps en bent vervent gebruiker van google en clouds enzo? Niks te verbergen...

@McAwesome: dat zijn de minst schadelijke mogelijkheden (en de data is er DUS het gebeurt...). Een FLIR vertelt je ook zo of er iemand thuis is of niet. Heb je geen lekkende medewerker voor nodig...

Een lekkende medewerker nadat er illegaal uitgelezen wordt, dan iemand zijn leefpatroon analyseren

Ja dat is voor een crimineel veeeel makkelijker dan zeg
Even op de hoek wachten tot je vertrekt, en de achterdeur open breken 1 minuut later

Wie zegt dat je verbruik uberhaupt daalt als je van huis gaat? Ook die flir zegt niks

Je hebt genoeg data/documenten met waarde
Maar een kwh puls? Daar kun je echt geen strijd voor gaan voeren
Info als: dat huis ligt geld, is veel waardevoller voor die crimineel

McAwesome

Golden Member

Op donderdag 9 januari 2025 16:17:01 schreef DK:
[...]Heb je ook al een groot zeil over je huis heen gespannen om je privacy te bewaken voor de gemeente die ieder jaar satelietfoto's neemt?

Ja, om je te beboeten wegens het illegaal kappen van een boompje in je tuin op basis van satellietfoto's weten ze je wel te vinden. Als je het slachtoffer wordt van een misdrijf dan hebben ze ineens geen informatie of beelden en als er al beelden zijn worden ze niet aanvaard als bewijs. Het moet zijn dat criminelen oppakken en straffen minder opbrengt...

Op donderdag 9 januari 2025 16:34:20 schreef DK:
Ja dat is voor een crimineel veeeel makkelijker dan zeg
Even op de hoek wachten tot je vertrekt, en de achterdeur open breken 1 minuut later

Je kan zo wel meerdere potentiële targets (waar geld ligt) in de gaten houden vanachter je warme bureau. Ik heb ooit zelf voor een semi-overheidsdienst "gewerkt" en ik had toen van de hele dag niks te doen. Tijd zat dus, om dat soort fratsen uit te halen.

[Bericht gewijzigd door McAwesome op donderdag 9 januari 2025 16:55:21 (30%)

Op donderdag 9 januari 2025 12:20:57 schreef MGP:
[...]
Ik begrijp die uitspraak niet zo goed, ik ben ook zo iemand en laat zonder problemen zo'n meter installeren.
Onze installatie werd grotendeels door de belastingbetaler betaald (2011 nog aftrekbaar) heeft al 20400E aan certficaten opgeleverd met nog 7jaren te gaan en al 13j zero verbruik!
Waarom nog tegenstribbelen wat er toch gaat komen |:(

ja, bij jou wel.
ik kocht mijn huis in 2020, 302€/maand voor electriciteit (accumulatie).
19000kWh verbruik voor 3600€ (19ct/kWh).

2021 werd voorschot verhoogd naar 640€/maand. gelukkig had ik al een installatie voorzien van warmtepomp (4000€).
voorschot verhoging geweigerd en verlaagd naar 150€/maand. 9000kwh verbruik voor 1800€ of 20ct/kWh.

in 2021 nog een zonnepaneel installatie aangevraagd omdat de energieprijzen fel stijgen en met die warmtepomp ging het nog te duur uitvallen.
2022 komen de zonnepanelen op het dak (8000€) en was er toen een nieuwe regel die zei dat nieuwe installaties in 2022 VERPLICHT de digitale meter moeten aanvaarden (installatie aanvraag was van 2021 nog).

Met die 12 000€ investering was mijn voorschot verlaagt naar 30€. (netto 1200kWh verbruik met salderen en met 360€ voorschot was de dure energie net weer gedekt)

Door die digitale meter mag ik toch nog 100€/maand betalen.
die 1200kWh dat ik netto verbruik kost door de digitale meter nu dus 1€/kWh (krijg 2,5ct/kWh voor de injectie en betaal 28ct/kWh voor het verbruik)

de uitleg dat installaties van 2022 direct een digitale meter moeten hebben omdat de zonnepanelen 'goedkoop' zijn, is ook dikke zever.
ik ben van 150€/maand naar 30€/maand gegaan door de panelen.
dat maakt 1440€ besparing per jaar.
met die digitale meter is de besparing maar 600€ meer en is de terugverdientijd van mijn 8000€ zonpaneel installatie ineens 13,3jaar.

met dat capaciteitstarief dat de digitale meter meet (analoge meter krijgt 2,5kW aangerekent) schiet het bij mij richting 5-6kW.
aan 48€/kW dus weer 170€ extra kost per jaar. dat zorgt ervoor dat de teruglevertijd van mijn installatie richting 18jaar gaat.

zowel bij mij thuis als het appartement is alles electrisch, want was het properste volgens de overheid vroeger.
een thuis batterij koop ik niet, zal zelf iets proberen bouwen, maar die absurd hoge prijzen om ze te kopen, dat is erover. binnenkort vinden ze dan weer iets om accu eigenaars te bestraffen.
EV's gaan ze in de toekomst ook verplichten om het net mee te helpen stabiliseren. een peperdure accu slijtage geven terwijl je niet rijd, goed zot.

ik zou nu ook ene zijn die kost wat kost die digitale meter weigert

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ja dat bedoel ik, die komen wel voor dat boompje
Maar of ik 1kw, 10kw gebruik of 3 maanden 0,
Daar heeft nog nooit iemand een mailtje over gestuurd

Dus dat zeil voor de gemeente is belangrijker dan een rechtzaak tegen de meterboer

McAwesome

Golden Member

Op donderdag 9 januari 2025 16:51:18 schreef DK:
Ja dat bedoel ik, die komen wel voor dat boompje
Maar of ik 1kw, 10kw gebruik of 3 maanden 0,
Daar heeft nog nooit iemand een mailtje over gestuurd

Wees maar gerust dat als je verbruik plots afwijkt van het normale dat je het kan gaan uitleggen. Heb ik aan de hand gehad met het ouderlijk huis waar na het overlijden van mijn vader plots geen verbruik meer was omdat het een tijdje had leeggestaan. Het was geen probleem omdat ik een plausibele uitleg had, maar ik zeg maar...

En in de VS zijn op basis van meterdata toch wel een aantal bedrijfjes die illegaal zonder "business license" opereerden tegen de lamp gelopen. De meterboeren daar doen dan toch meer met de info dan alleen verbruiksfacturen opstellen.

revado

Honourable Member

Op donderdag 9 januari 2025 12:09:09 schreef OXO:
Daar komt een digitale meter.
Dit valt enkel voor bij eigenaars met een overgedimensioneerde energie centrale op hun dak en een bepaalde ingesteldheid... je herkent ze ook direct in het verkeer >:)

_/-\o_

Wij hebben er nu ook eentje voor gas en elektriciteit, verplicht want nu kan je naar de rechtbank gestuurd worden. Allemaal voordelen natuurlijk, maar het ergste vond ik nog dat ze met dat ding op afstand je hele huis zonder stroom kunnen zetten... Dat zeggen ze nergens en wordt niet medegedeeld. Alleen online ergens verborgen vind je dat... Bij de gebruiksaanwijzing toont een symbooltje dat je stroom aan is...

Echt hatelijk te noemen. Binnenkort ook voor water. Je kan er toch niks tegen doen, of je nu wilt of niet, DIE komt er!

Wij moesten een tijd geleden uitleggen waarom zo weinig water verbruik met onze 15000 liter regenput. Ik heb daar tot op heden nooit op geantwoord en niks meer gehoord. Ze moeten zelf maar komen kijken als het hun niet aan staat.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op donderdag 9 januari 2025 17:37:12 (18%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
revado

Honourable Member

Op donderdag 9 januari 2025 17:34:16 schreef CrossFireX:
Wij hebben er nu ook eentje voor gas en elektriciteit, verplicht want nu kan je naar de rechtbank gestuurd worden. Allemaal voordelen natuurlijk, maar het ergste vond ik nog dat ze met dat ding op afstand je hele huis zonder stroom kunnen zetten... Dat zeggen ze nergens en wordt niet medegedeeld. Alleen online ergens verborgen vind je dat... Bij de gebruiksaanwijzing toont een symbooltje dat je stroom aan is...

Echt hatelijk te noemen. Binnenkort ook voor water. Je kan er toch niks tegen doen, of je nu wilt of niet, DIE komt er!

Is dat echt zo?
Dat verhaal heb ik eerder gehoord maar nog nooit een meter met enorm dikke contactor er in gezien ( in NL).

McAwesome

Golden Member

Op donderdag 9 januari 2025 17:38:47 schreef revado:
[...]

Is dat echt zo?
Dat verhaal heb ik eerder gehoord maar nog nooit een meter met enorm dikke contactor er in gezien ( in NL).

Ik kan dat bevestigen dat dat écht zo is en dat er waarschijnlijk een contactor in die meter zit. Dat wordt onder andere gebruikt voor klanten met een budgetmeter of om vanop afstand de meter te sluiten als je je aansluiting opzegt.

Op donderdag 9 januari 2025 14:56:37 schreef EricP:
... data versturen naar de netbeheerder.

Je kunt alleen aangeven dat je niet wilt dat de netbeheerder de informatie aan je leverancier door stuurt. En dan maar hopen dat ze dat ook niet doen.

Ik denk niet dat dit klopt: Mijn meter heeft een "laatst uitgelezen op .... " schermpje wat bedoeld is om te kunnen controleren dat ie idd niet uitgelezen wordt als je dat hebt gevraagd.

Op donderdag 9 januari 2025 16:34:20 schreef DK:
Wie zegt dat je verbruik uberhaupt daalt als je van huis gaat?

Kijk eens naar dit plaatje. 1x raden wat er aan de hand is.

De data (datums) en het adres heb ik er afgeknipt. Gaat je niets aan.

Op donderdag 9 januari 2025 17:43:07 schreef McAwesome:
[... dikke contactor ... ]

Ik kan dat bevestigen dat dat écht zo is en dat er waarschijnlijk een dikke contactor in die meter zit. .

Volgens mij staat in de nederlandse wet of "normen-voor-meters" dat dit niet mag.

De -NL versie van mijn meter heeft daarom die contactor er fysiek uitgesloopt: Hij MAG er niet inzitten.

[edit: Ah! Dat begon met een opmerking van Maaike die in BE woont. ]

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

In NL zit die optie er ook niet in, dat is een belgische nuk

En rew? Wat moet ik daar in zien? 5000kWh - 15000kWh per dag?

In mijn trend is de grootverbruiker de warmtepomp, en die 'brandt' vrolijk door in een vakantie

Zie jij de 3 weken dat ik op vakantie was?

[Bericht gewijzigd door DK op donderdag 9 januari 2025 17:52:10 (12%)

Er zal zeker een contactor erin zitten, de behuizing is er groot genoeg voor.

Een klein symbooltje op de meter toont een schakelaar gesloten, mocht het toch gebeuren dat die uit kan je die zelfs weer aanschakelen staat in manual, mits goedkeuring Fluvius. Dus ze kunnen dat zeker. Dat vind ik echt gemeen...

Je rekening te laat betalen? Gaan ze je nu zonder stroom zetten dan?

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op donderdag 9 januari 2025 17:53:25 (10%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
McAwesome

Golden Member

Die optie is ook een serieus veiligheidsrisico. Wat als Rusland er via een hybride aanval zou in slagen om alle residentiële elektriciteitsmeters binnen een relatief korte tijdsspanne in een grote stad zoals Antwerpen van op afstand te sluiten, midden in de winter? Zou dat niet tot instabliliteit van het net kunnen leiden, los van duizenden gezinnen die zonder stroom zitten?

Op donderdag 9 januari 2025 17:45:35 schreef DK:
En rew? Wat moet ik daar in zien? 5000kWh - 15000kWh per dag?

Nee Wh. 5k is 5kWh. De "flatline", standby verbruik is dus rond de 1500kWh per jaar. Valt me nog mee, de gebruiker (en verbruikers) kennende. :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
McAwesome

Golden Member

Op donderdag 9 januari 2025 17:45:35 schreef DK:
Zie jij de 3 weken dat ik op vakantie was?

Nee, uiteraard niet omdat dit een grafiek met weekweergave is. Met kwartierdata is dat een ander verhaal. Wedden dat ik het dan wel kan zien...

Hier nog wat interessante PDF-jes:
https://1lab.de/pub/smartmeter_sep11_v06.pdf
(Duits, granulariteit van data en wat je daar dan kan uit afleiden)
https://www.winlab.rutgers.edu/~gruteser/papers/fp023-roufPS.pdf
(kwetsbaarheden van digitale meters in de VS)

[Bericht gewijzigd door McAwesome op donderdag 9 januari 2025 18:19:42 (33%)

Ik ben benieuwd waaraan
Dit is afgelopen donderdag:

Ik kan niet minder dan een uur zien
Maar normaal ben ik tussen 7 & 18u werken

Maar mijn 'leef' kw's vallen in het niets

En dan geloof ik nog steeds niet dat dieven jouw jaardata gaan analyseren en de afwijking meteen ontdekken als jij 1 dag op vakantie bent, die hebben geen vakantie nodig, een inbraak duurt gemiddeld 5 minuten

[Bericht gewijzigd door DK op donderdag 9 januari 2025 18:15:56 (35%)

huizen met warmtepompen zijn duurder uit in verbruik. ken er meerdere gevallen van, dikke 300€ per maand aan stroomverbruik, mede omdat de warmtepomp te krap is gekozen en deze te veel op het element gaat draaien. zo'n installatie is vaak wel ergens niet goed ingeregeld en dan gaat het hard. immers doet een m3 gas een 1,42€ waar een kWh 0,38€ doet. 1 kuub gas staat gelijk aan ~9,5 kWh aan stroom. kom je dus op 3,61€ voor 9,5kWh uit als je elektrisch verwarmt tegen 1,42€/m3 nog met een HR keteltje..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Er is zoiets als COP
Een warmtepomp gebruikt geen 9.5kWh om 1m3 gas aan warmte op te wekken

Op donderdag 9 januari 2025 18:17:45 schreef DK:
Er is zoiets als COP
Een warmtepomp gebruikt geen 9.5kWh om 1m3 gas aan warmte op te wekken

evengoed is het rendement van een HR ketel nog net hoger als dat van een warmtepomp. een warmtepomp voor de verwarming is alleen leuk als je een beste hoeveelheid zonnepanelen hebt liggen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
McAwesome

Golden Member

Op donderdag 9 januari 2025 18:10:03 schreef DK:
Ik ben benieuwd waaraan

Ten eerste is de granulariteit van 1 uur niet erg hoog en kan ik niet vergelijken met andere dagen om een patroon te zoeken.

Je moet niet naar de absolute verbruiken kijken maar naar de differentiaal van jouw verbruik, de verschillen dus. Dan valt het op dat in de periode dat je gaat werken, er nogal wat uurverbruiken zijn met onderling weining verschil zoals 7 en 8 uur, 11 en 12 uur, 13, 15, 16 en 17 uur. Vermoedelijk ging je rond 23-24 uur slapen. Met een hogere granulariteit zou er meer te zien zijn. In België is dat dus per kwartier.

Met een theoretische granulariteit van twee seconden zou men zelfs kunnen zien naar welke film je kijkt.

benleentje

Golden Member

En dan geloof ik nog steeds niet dat dieven jouw jaardata gaan analyseren en de afwijking meteen ontdekken als jij 1 dag op vakantie bent,

Nee dat geloof ik ook niet tenzij er heel veel geld te halen valt maar niet voor een doorsnee woning. En dat hoeft ook niet via social media kan je veel makkelijker zien wie er met vakantie is.

Bovendien schat ik een inbreker niet zo hoog in. En die mikt veel meer op gelegenheid. En in de avond zie je ook net zo makkelijk of er iemand thuis is. Bij veel buren zie ik dat zo dat ze er niet zijn. en als ik dat zie dan ziet iemand dat met slechte bedoelingen ook wel en die gaat dan echt niet via iets kijken wat het verbruik op dat moment is.

[Bericht gewijzigd door benleentje op donderdag 9 januari 2025 18:31:09 (16%)

Op donderdag 9 januari 2025 18:24:35 schreef testman:
[...]

evengoed is het rendement van een HR ketel nog net hoger als dat van een warmtepomp. een warmtepomp voor de verwarming is alleen leuk als je een beste hoeveelheid zonnepanelen hebt liggen.

ligt eraan
zodra je gemiddelde COP boven de €0.38/€1.42 = 3.7 uit komt
is het dus rendabeler met een warmtepomp

maar 3.7 vooral in de winter is best een uitdaging
in de zomer ga ik gemakkelijk >5 heen
al met al zou het niet veel uit moeten maken, zeker met de nieuwere

Op donderdag 9 januari 2025 18:26:30 schreef McAwesome:
[...]
Ten eerste is de granulariteit van 1 uur niet erg hoog

dat is dan data die ik niet meer aankan
toch vraag me af of tussen de pieken zoals 2u snachts toen de warmtepomp begon te branden, je deltawaarden waar je naar zoekt niet totaal verwaarloost worden door bv het aanslaan van je koelkastcompressor

en ook mijn wasmachine begint van afstand, meestal halverwege de middag omdat de stroom goedkoop is

Dit topic is gesloten