Ontvanger voor vliegerijband

Behalve dan dat "Breda Airport" zoals ze zichzelf schaamteloos misnoemen helemaal geen "tower" heeft want enkel gecontroleerde luchtvaartterreinen kunnen een "tower" hebben.

Maar gelukkig sprak ik dan ook niet over de Internationale luchthaven (voorheen de grasstrip) Seppe, maar over het veldje in m'n durpke (EHWO), met een startbaan van 2440m, taxibaan, en nog wat andere faciliteiten. En we hebben wel degelijk een Tower! En een radartoren van 86m. En ILS, TACAN, PAPI's, een remkabel en nog wat andere flauwekul zoals een eigen meteodienst en brandweer. Maar helaas, *niet* 'International'.....

U bent de enige niet die 'Breda International Airport' een aanmatigende naam vindt voor een veldje dat altijd een grasstrip is geweest en nog niet eens zo heel lang een korte verharde baan heeft. De baan op het veldje in m'n durpke is 3x zo lang als die van de 'International Airport'....

Een collega-zendamateur (die ook op dit forum zit) kan het niet laten elke keer dat hij er langs rijdt (2x per dag, van en naar het werk), smalend te vermelden dat hij langs 'Breda International Airport' rijdt. De arrogantie, dikkenekkerij en blaaskakerij zijn ten hemel schreiend.

</off-topic>

set SCE to AUX.
Paulinha_B

Honourable Member

Ah, sorry, dan had ik u een beetje gedelocaliseerd, assumption is the mother of all... Guilty, your honour :) !

Ja, Woensdrecht is een aloude militaire basis, met inderdaad alles drop en dran, en er schijnt ook wel enige ruimte te zijn voor deeltijdse burgerlijke activiteit.

En jawel, een zendmast van 86m hoog lijkt me veel aannemelijker op de luchtmachtbasis Woensdrecht dan op de koeienweide Seppe, ik vond het al vreemd - zelfs al hebben ze dan de piste verhard... :)

Dat Woensdrecht er echtig en techtig een tower - met bijgaande gezag en autoriteit - op na houdt lijkt me heel normaal, althans tijdens hun actieve tijden. Beetje vreemd dat ik deze niet terugvind in de AIP, maar wellicht wordt er een aparte militaire AIP gepubliceerd.

Met herhaald excuus voor het off-topic gaan,

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op zondag 6 april 2025 22:28:16 (25%)

De term is hier al even voorbij gekomen, maar waarom probeer je het niet eens met een rtl sdr stick? Dit is de IT benadering van bijna elke ontvanger tegenwoordig. Een stickje, antenne en wat software en je kan meer ontvangen dan met eender welke ontvanger die je kan bouwen. Eigenlijk de enige reden om zelf een ontvanger te bouwen is het plezier of de ervaring van het bouwen zelf. Met de rtl sdr stick en software, zoals GQRX, airspy, of nog beter, openwebrx maak je zelf een ontvanger in software op de computer die flexibeler, handiger in gebruik en veelzijdiger zijn dan welke hardware dan ook. Als het alleen de bedoeling is om iets te ontvangen is het zeker de moeite waard om dit te overwegen. Openwebrx is bijvoorbeeld te bekijken via http://sdr.on4pra.be De andere voorbeelden zijn software die op je computer zelf draaien.
Probeer het maar eens.

Frank

Paulinha_B

Honourable Member

Dankjewel, Frank, maar ge hebt wel keurig aangegeven waar het me om gaat.

Eigenlijk de enige reden om zelf een ontvanger te bouwen is het plezier of de ervaring van het bouwen zelf

Ik heb er zelf geen fraaier verwoording voor! Het gaat me eigenlijk vooral om het leren. Bijna een boutade: het beste dat me kan overkomen is dat het na de eerste opbouw niet werkt, en dat ik op zoek kan gaan - uiteraard met hulp vanaf dit heerlijke forum!

Hubie

Golden Member

Volgens mij staan er in dit boekje wel 3 of 4 simpele airband ontvangertjes.Ik heb dat boekje (ergens) liggen.

[Bericht gewijzigd door Hubie op zondag 6 april 2025 23:31:52 (16%)

Net dat boek er even bijgepakt; #230 is een luchtvaartband communicatieontvanger. Maar is een superreg, en met een AF239 in de ingang.... oftewel, ernstig gedateerd.

Schakeling #127 is een 'VHF ontvanger van 70 tot 150MHz', ook weer een superreg. Zijn toch ontwerpen uit eind jaren '70/begin '80.

Zijn allebei niet schakelingen die ik zelf zou bouwen. Sterker nog, de keren dat ik vroeger dergelijke schakelingen heb gebouwd heb ik ze nooit werkend gekregen.

Zou gewoon voor een superheterodyne gaan, met PLL gestuurde VCO.

Heb zojuist wel het ontwerp teruggevonden voor de zelfbouwontvanger op basis van een TV-tuner, waar ik het in een vorige post over had, maar ik denk dat Paulinha_B juist de uitdaging wil om zelf het HF-deel op te bouwen, zonder terug te vallen op allerlei 'kant-en-klaar' oplossingen zoals een TV-tuner (of SDR-stick).

Daarnaast ook het ontwerp teruggevonden van m'n weersatelliet-ontvanger, de RX-137; deze ontvanger werkt erg goed, heb er veel WX-satplaatjes mee ontvangen. Het HF & MF - gedeelte (bovenste stuk) zou de basis kunnen vormen voor een zelfbouw luchtvaartontvanger; moet er nog wel een PLL voor de varicap-afstemming gemaakt worden, en de AM-demodulatie uitgevogeld worden....

set SCE to AUX.
Hubie

Golden Member

In elk elektor xxx schakelingen boek staat wel een airbandontvangertje,meestal een "quencher" en dat is idd niet simpel om aan de praat te krijgen.

In elk elektor xxx schakelingen boek staat wel een airbandontvangertje,meestal een Quencher en dat is idd niet simpel om aan de praat te krijgen.

Yep, en geen van allen heb ik ooit werkend gekregen (in m'n jonge jaren wilde ik maar wat graag 'de vliegtuigen' kunnen horen). Bij de opening van de Conrad-vestiging in Rotterdam (Blaak) heb ik daar de 'openingsaanbieding' gekocht: een analoog-afstembare breedbandontvanger, o.a. met de luchtvaartband. Was ook een superreg. Werkte erg beroerd, afstemmen was een crime (en toen hadden we nog 25kHz kanaalafstand). Ik woonde onder een aanvliegroute van Zestienhoven maar de ontvanger was zelfs daarvoor volkomen waardeloos.

Ik heb de oprechte vraag of er *iemand* is die er ooit in geslaagd is zo'n werkende superreg-luchtvaartbandontvanger te bouwen. Of dat het gewoon mijn incompetentie (gebrek aan kennis, vaardigheid en meetapparatuur) was waardoor ik ze nooit werkend kreeg. (metaaldetectors was nog zo'n categorie van schakelingen waarbij ik veel pogingen heb gewaagd, zonder enig resultaat.)

[Edit: nu ik eraan terugdenk, zelfs de superreg uit m'n Philips EE2050 doos heb ik nooit werkend gekregen....]

set SCE to AUX.
Hubie

Golden Member

Nou..ik ook niet. :) De eerste stond in het boek Jongensradio en daar ben ik,ongeveer 12 jaar oud, dagenlang mee bezig geweest,nooit werkend gekregen en daarna nooit meer een (airbandRX) poging gedaan.(jeugdtrauma..... :) )

RAAF12

Golden Member

Ha ook met 2 toltrimmers als afstemming, zoiets heb ik ook eens gebouwd uit een Radio Blan.

Ik zat te ver van 16hoven af om vliegtuigen te kunnen ontvangen.

https://www.pe1abr.nl/home-server/blan/Blan_34.pdf

100.000 Youtube views Gentle on my mind https://www.youtube.com/watch?v=WQXmNRoO8YA

Hetzelfde radio Blan ontwerp ook gebouwd en nooit goed werkend gekregen. Als je er nu op terugkijkt is het m.i. een te eenvoudig ontwerp. Een soort kristalontvanger met (niet al te veel) versterking erachter. Je moet wel erg dichtbij Schiphol zitten om dan nog wat te horen. Een vage omroepzender was de enige herkenbare ontvangst

Op zondag 6 april 2025 23:48:17 schreef nonius:
Ik heb de oprechte vraag of er *iemand* is die er ooit in geslaagd is zo'n werkende superreg-luchtvaartbandontvanger te bouwen. Of dat het gewoon mijn incompetentie (gebrek aan kennis, vaardigheid en meetapparatuur) was waardoor ik ze nooit werkend kreeg. (metaaldetectors was nog zo'n categorie van schakelingen waarbij ik veel pogingen heb gewaagd, zonder enig resultaat.)

Ik :)

ik ben bezig geweest om te kijken of ik een eenvoudige FM omroepontvanger kon verzinnen waarbij je nog echt op componentniveau kan zien wat ie doet. Daarom dus wat superregjes getest, en al gauw geconcludeerd dat het niet te doen is voor onervaren mensen. Zelfs eentje waarbij de spoel in de printplaat geëtst is, kreeg ik niet lekker werkend met moderne onderdelen.

Ook nog het ontwerp van deze nagebouwd:

Daar zit een klein printplaatje met de FM superreg bij. Als kind merkte ik al dat de FM ontvangst bar slecht was. 20 jaar later nagebouwd adhv het schema - maar dat deed gewoon niets. Heb ik nog een topic over gestart.

Een van de andere geteste ontwerpjes wilde niet lekker werken op de omroepband (90% vervorming en ruis, 10% geluid, de zenders kreeg ik wel binnen, par for the course voor superregs in het FM stereotijdperk geloof ik), maar toen ik de spoel wat uitrekte kwamen er wel vliegtuigen binnen. De AM modulatie was veel zuiverder in de oortelefoon. Locatie Zaandam.

Dat vereiste overigens wel dat je je hand als een Thereminbespeler op een specifieke afstand van het (kale) printplaatje hield. Ik heb 'm nooit in een kastje gebouwd dus er was enorm veel handeffect.

Superregs werken, maar zijn zo'n beetje de meest onvoorspelbare en wispelturige schakelingen die je kan bouwen. Het is overigens wel leuk en leerzaam omdat je zo'n ding in een uurtje op een stukje onbewerkte print hebt opgebouwd. Werkt het niet, dan zoek je een van de paar honderd alternatieve schakelingen en bouw je die. Maar er is natuurlijk geen bal aan voor de beginnend knutselaar die graag een werkend iets wil hebben.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Vraagje aan Hubie,
Ben wel benieuwd naar de rest van dat artikel uit het 'jongensboek'. Zou je van het vervolg aub nog een foto willen maken en hier plaatsen? (of zijn er pdf-downloads van het betreffende boek op internet te vinden?)

[Hubie] De eerste stond in het boek Jongensradio en daar ben ik,ongeveer 12 jaar oud, dagenlang mee bezig geweest,nooit werkend gekregen en daarna nooit meer een (airbandRX) poging gedaan.(jeugdtrauma....

Ocharme, getekend voor het leven ;)

Maar da's geen superreg maar gewoon een kristalontvangertje met twee extra trapjes audioversterking er achter. Dit lijkt me toch vrij simpel te bouwen zijn. Kristalontvangertjes hebben wel altijd gewerkt bij mij. (maar heb er nooit eentje voor de VHF gebouwd, moet ik toegeven).

En FM wordt gedemoduleerd met een trucje: flankdetectie. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan....

De omschrijving in de kop komt trouwens niet overeen met de frequentiebanden: 2m zit in het 150MHz bereik, net als de luchtvaart. Overigens, het politiebureau stond schuin tegenover m'n ouderlijk huis, dat signaal kwam gewoon binnen op m'n FM-omroepdoos als ik hem helemaal onderin de band afstemde, rond 87-86 MHz.

set SCE to AUX.

Op zondag 6 april 2025 20:10:12 schreef nonius:
[...]
M'n tweede reactie was: de prijs van een Icom luchtvaarporto is tegenwoordig zodanig laag dat ik zelf eigenlijk niet meer zou gaan bouwen. Voordeel is dat je kunt terugpraten tegen degenen die je hoort.... Op de meeste apparaten kun je ook VOR-bakens ontvangen (op onderstaande niet). [...]

Terugpraten?? Zou ik alleen maar doen met een goedgekeurd en geregistreerd toestel. Ook de (verplichte) vergunning niet vergeten na examen (in België BIPT). Ik weet niet of Paulinha_B ook ooit een eed is moeten gaan afleggen bij het BIPT. Mijn nicht, vrijetijds helikopterpilote, heeft dat alleszins moeten doen.

Voor beperkt radiobrevet marifoon was een examen dan weer voldoende.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Wasluis1971

Golden Member

Op zondag 6 april 2025 23:48:17 schreef nonius:
Ik heb de oprechte vraag of er *iemand* is die er ooit in geslaagd is zo'n werkende superreg-luchtvaartbandontvanger te bouwen. Of dat het gewoon mijn incompetentie (gebrek aan kennis, vaardigheid en mee).

Mijn ervaringen met superregontvangers (anders dan die uit de EE2050-serie) zijn ook niet erg positief.
Wel stond in het Jongens Transistorboek (Kluwer, 1974) een heel leuk ontvangertje dat ik ooit heb nagebouwd (en dat ik nog steeds in mijn bezit heb, zie bijgevoegde foto). Het werkte prima!

Noot: Op de foto ontbreekt de variabele condensator, die is helaas in ongerede geraakt...

Leve het transistortijdperk!
Wasluis1971

Golden Member

Ik heb het schakelschema van bovenstaand ontvangertje even opgezocht, zie foto onder dit bericht.

Leve het transistortijdperk!
Wasluis1971

Golden Member

Dubbelpost, kan verwijderd worden.

Leve het transistortijdperk!
Paulinha_B

Honourable Member

Eventjes ademhalen: ik had al veel negatiefs vernomen over superregs, maar de unanimiteit en stelligheid van de veroordelingen alhier verbaast me toch een beetje. Niet dat ik het ooit zelf heb geprobeerd, HF was nooit mijn ding zoals reeds gesteld.

Ik ben intussen naarstig bezig met het schema uit de openingspost in te tikken in KiCad, voeding en LM386 en oscillator zijn al gedaan, de hoofdschotel duw ik nog eventjes voor me uit.

De beschikbaarheid van de "Sonderteile" blijft me echter zorgen baren: de halfgeleiders lijken nog vlot te vinden, maar hoe zit dat met die filters? Dat is voor mij terra incognita.

Kan overigens iemand me uitleggen wat het voordeel is van een dubbelsuperheterodyne? Lang geleden heb ik eens gehoord en genoteerd dat een superheterodyne toelaat om zonder veel moeite de bandbreedte "in te kaderen" op een constante midenfrequentie - maar waarom het nog een keertje overdoen ;) ?

Paulinha_B

Honourable Member

Op maandag 7 april 2025 21:01:39 schreef buckfast_beekeeper:
[...]

Terugpraten?? Zou ik alleen maar doen met een goedgekeurd en geregistreerd toestel. Ook de (verplichte) vergunning niet vergeten na examen (in België BIPT). Ik weet niet of Paulinha_B ook ooit een eed is moeten gaan afleggen bij het BIPT. Mijn nicht, vrijetijds helikopterpilote, heeft dat alleszins moeten doen.

Voor beperkt radiobrevet marifoon was een examen dan weer voldoende.

Wow, gij hebt rijke familie, beste vriend bieboer :) Helicoptervliegen is zelfs in Belgie duur, de simpelste R22 is per uur nog altijd 3-4 keer zo duur als een Cessna of Piper! Het afleggen van die eed (een soort van vertrouwelijksclausule) is legendarisch onder Belgische privepiloten, maar was toch al afgeschaft toen ik zover was, dat moet +/- 2005 geweest zijn.

En inderdaad, het allerlaatste dat men moet willen doen is terugpraten. Tijdens de hele opleiding werd er alsmaar op gehamerd dat men de frequentie zoveel mogelijk vrij moest laten, en dus alleen maar zeggen wat echt moest, en dan zo cryptisch en zo formeel mogelijk. Wie op een zonnige zaterdag eens naar Brussels info luistert (126,900 MHz of kanaal 126,905) kan daar direct inkomen! Het is me gebeurd dat ik van Kiewit opsteeg en pas in de buurt van Aarschot een praatje kon doen met het slachtoffer van dienst...

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op maandag 7 april 2025 21:54:26 schreef Paulinha_B:
Kan overigens iemand me uitleggen wat het voordeel is van een dubbelsuperheterodyne?

Omwille van de preselectie moet de mf niet te laag zijn: de spiegelfrequentie zou dan te dichtbij liggen. Daarom zie je vaak 21,4 MHz of soms 10,7 MHz (en op HF nog andere waarden).
Aan de andere kant, een FM-detector is gemakkelijker te maken voor een tamelijk lage mf, zoals 455 kHz.
Het kan dan de moeite zijn dan toch maar nog een keer te converteren, dus van bijv. 21,4 MHz naar 455 kHz.

Voor een AM- of SSB-detector maakt de mf niet veel uit, en daar zie je het dubbelsuperen dus niet veel.
Soms nog in heel oude ontvangers, omdat in het stenen tijdperk er nog geen voldoend selectieve mf-filters op voldoend hoge frequenties waren.
In zulke prehistorische toestellen was de hoge mf dus - net als nu - voor de spiegelonderdrukking, maar was noodgedwongen 'breed'; de lage was mf voor de nabij-selectiviteit. Dát hoeft nu (sinds de ontwikkeling van de 'echte' kristalfilters, half vorige eeuw) gelukkig niet meer.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op maandag 7 april 2025 21:54:26 schreef Paulinha_B:
Eventjes ademhalen

Mijn advies omtrent HF, VHF en UHF, ongeacht AM of FM e.d.
, luister naar F.E.T. Die is voor mij God qua deze materie. Na electron920.
:P

joopv

Golden Member

Op maandag 7 april 2025 22:05:36 schreef Paulinha_B:
[...]
En inderdaad, het allerlaatste dat men moet willen doen is terugpraten. Tijdens de hele opleiding werd er alsmaar op gehamerd dat men de frequentie zoveel mogelijk vrij moest laten, en dus alleen maar zeggen wat echt moest, en dan zo cryptisch en zo formeel mogelijk. ...

Precies.
Ik heb wel eens geluisterd op de luchtvaartband en ik vond er maar weinig aan. Superkorte uitzendingen in een zeer snel gesproken en gespecialiseerd jargon.

Ondertussen woon ik al 9 jaar vlakbij EIN en de IC-R7000 is niet aan geweest.

Wat me nog wel leuk zou lijken is een soort van integratie van een ads-b en een voice receiver waarbij je op een flightradar24-achtig scherm direct kunt zien waar de pratende piloot zich bevindt.

Op dinsdag 8 april 2025 00:05:26 schreef joopv:
[...]

Precies.
Ik heb wel eens geluisterd op de luchtvaartband en ik vond er maar weinig aan. Superkorte uitzendingen in een zeer snel gesproken en gespecialiseerd jargon.

Ondertussen woon ik al 9 jaar vlakbij EIN en de IC-R7000 is niet aan geweest.

Wat me nog wel leuk zou lijken is een soort van integratie van een ads-b en een voice receiver waarbij je op een flightradar24-achtig scherm direct kunt zien waar de pratende piloot zich bevindt.

Lijkt mij ook leuk. Maar da's niet Paulinha_B haar intentie. Die wil gewoon een ontvanger om dat 'jargon' hoorbaar te maken.

FL24 data koppelen aan 'lokale' VHF data vergt zóveel meer.

Hubie

Golden Member

Op maandag 7 april 2025 20:17:52 schreef Keees:
Vraagje aan Hubie,
Ben wel benieuwd naar de rest van dat artikel uit het 'jongensboek'. Zou je van het vervolg aub nog een foto willen maken en hier plaatsen? (of zijn er pdf-downloads van het betreffende boek op internet te vinden?)

Bij deze: