M'n eerste reactie was: wie luistert er *vrijwillig* naar luchtvaartcommunicatie?! Een opdrogend nat washandje biedt meer vermaak.... Maar goed, elke gek hep z'n gebrek. En deze gek (ondergetekende) beperkt zich zelfs niet tot één gebrek 
M'n tweede reactie was: de prijs van een Icom luchtvaarporto is tegenwoordig zodanig laag dat ik zelf eigenlijk niet meer zou gaan bouwen. Voordeel is dat je kunt terugpraten tegen degenen die je hoort.... Op de meeste apparaten kun je ook VOR-bakens ontvangen (op onderstaande niet).
https://www.portofoonweb.nl/yaesu-fta-250l-luchtvaart-portofoon-raster…
Voor 230 euro een compleet werkend kant-en-klaar apparaat. Voor 170 euro een 'Wouxon': https://www.portofoonweb.nl/wouxun-kg-r36-luchtvaart-vhf-8-33-portofoo….
Een mens moet wel heel gemotiveerd zijn en graag zelfbouwen om nog zelf de soldeerbout warm te stoken....
Derde gedachte: wie toch héél gemotiveerd is om zelf te bouwen, zou ik eerder aanraden ergens een oude luchtvaartradio op te scharrelen (met 25kHz kanalenraster; die moeten in ruime mate te koop zijn voor een appel en een ei, verwacht ik) en daar een nieuwe PLL voor bouwen, met 8.33 kHz kanaalraster en het midden-frequent smaller maken voor de smallere bandbreedte. Dan heeft men een up-to-date ontvanger, waarbij het merendeel van het moeilijke werk al door de fabrikant is gedaan (VHF ingangsversterker, HF filters, mixer, (deel van het middenfrequent), demodulatie, audo-versterking, squelch, behuizing, voeding.....
Een leukere beginnersuitdaging voor VHF lijkt me om een 50R-dummyload te bouwen, een antenne en een SWR-meter (coax-leiding met twee pick-up lusjes erin voor forward/reflected power). Enfin, dat is zo als ik ooit begonnen ben, in elk geval.
Tenslotte: als u echt vanaf niets iets wilt bouwen (veel werk, veel kosten, afregelen is ook een uitdaging voor wie geen RF-meetapparatuur heeft: een zender bouwen en afregelen is een peuleschil, een ontvanger daarentegen is lastiger en vereist meer apparatuur - maar is te doen), de 'Werkgroep Kunstmanen' (forumlid Bapaktus was/is daar voorzitter van, meen ik) heeft ooit een ontwerp gepubliceerd voor een 137MHz weersatellietontvanger (de WX-137), midden jaren '90. Dat heb ik ooit gebouwd en werkt goed. De VCO zou men kunnen voorzien van een PLL met 8.33 kHz kanaalraster, de FM-demodulatie zou moeten gewijzigd worden in AM, maar de HF-basis is grotendeels al klaar (alhoewel, wil men de hele luchtvaartband ontvangen dan zou het RF-deel wel iets breedbandiger moeten zijn dan wanneer het alleen voor de 136-137MHz bedoeld is, zoals voor een WX-satellietontvanger.
De NE612 is volgens mij gewoon te krijgen, hij wordt in elk geval nog gebruikt in de nano-VNA. De TCA440 weet ik niet, maar ik kwam er hier in m'n rommelbakjes nog eentje tegen (ex-equipment) die evt. naar een goed tehuis mag, als het lastig is om ze nog te vinden. In dat geval leg ik hem klaar bij de spoel.
Ik zou trouwens zelf alleen aan de bouw van een ontvanger beginnen als u een meetzender heeft (of een signaal in de band kunt zetten, bijv. met een luchtvaarporto), om de RF-trappen op 'maximum' af te regelen; en een MF-signaalgenerator (10.7MHz waarschijnlijk, en evt. 455 kHz) om het MF af te regelen. Evt. is het mogelijk om even tijdelijk een VHF-oscillator te bouwen als afregelhulp, mits men de beschikking heeft over een frequentieteller om hem af te kunnen stemmen.
Ik heb m'n eerste ontvanger pas gebouwd nadat ik een tiental zendertjes en RF-versterkers in elkaar had geprutst, en het project heeft 15-20 jaar in een doos gelegen omdat ik niet de apparatuur had om hem fatsoenlijk af te regelen (en ook omdat ik een draadbrug vergeten was, waardoor het MF geen +12V kreeg en daardoor zo doof als een kwartel was; dat heeft ook een rol gespeeld bij het destijds niet afgeregeld krijgen).
RF is leuk, maar vereist specifieke meetapparatuur. Zonder deze apparatuur wordt het een stuk minder leuk, wat mij betreft
De ironie is wel dat, nu ik een klein beetje de apparatuur heb, de uitdaging en het enthousiasme om nog eens wat RF-spullen te bouwen eigenlijk volledig verdwenen is. 'Het bezit van de zaak is het einde van het vermaak'.
Wat is er goedkoop in BE?
Een mensenleven, heb ik wel eens de indruk, wanneer ik in België fiets. Maar gelukkig is het al enorm verbeterd ten opzichte van 30 jaar geleden. Ook goedkoop: je rijbewijs halen. In NL verplicht 20-30 lessen bij een rijschool, in BE les bij papa/mama in de familieauto (met blauwe 'L' achterop), en pas na 2x (!) zakken voor je rij-examen verplicht bij een rijschool lessen volgen. Ook goedkoop: benzine. Melk.
Of was het eigenlijk een retorische vraag? 
[Edit: Elektuur heeft ooit ook een zelfbouw ontvanger gepubliceerd op basis van een VHF en/of UHF TV-tuner, om zo'n beetje het hele bereik tussen 47MHz en 860MHz te ontvangen. Mogelijk is dat wat te verbeteren met een PLL en een smaller MF, zodat hij specifiek geschikter wordt voor de luchtvaartband? Het ruisgetal van die TV-tunerblikjes is niet denderend, maar dat is met een voorversterker wel op te lossen. Ik zou moeten gaan zoeken om het artikel terug te vinden (het zit in één van de dozijn bomvolle Leitz-ordners met oude projecten), maar misschien kan iemand hier het jaartal/maand van de Elektuur zo uit z'n mouw schudden? Ik denk dat het zo rond '87-'88'-'89 geweest moet zijn. ]