Die led ziet er uit alsof hij *iets* meer dan 20mA voor zijn kiezen gekregen heeft,
Het kan de foto zijn, maar ik zie zwart en lichtbreking die daar niet hoort ( gescheurde behuizing )
Moderator
Die led ziet er uit alsof hij *iets* meer dan 20mA voor zijn kiezen gekregen heeft,
Het kan de foto zijn, maar ik zie zwart en lichtbreking die daar niet hoort ( gescheurde behuizing )
1: wat heb ik dan wel niet mishandeld? ik zie het niet.
2: elco's : 2 weken geleden gekocht, gewoon philips hoor (die blauwe dan).
R6:R7 test ik even.
weerstanden zal ik even losmaken.
Moderator
Oke, poging drie ...
Op je foto's lijkt de led verbrand, ( zwarte punt er in, gebarsten behuizing ? )
Maar zoals ik zei, het kan de foto zijn.
ik zie het hier niet hoor.
maar ik soldeer wel even een nieuwe erin
weerstanden zijn fixed, en even die grote weerstanden van de print af halen.
Moderator
Op 29 augustus 2006 01:30:19 schreef BoudewijnEctor:
[...]
2: elco's : 2 weken geleden gekocht, gewoon philips hoor (die blauwe dan).
[...]
In een antiekzaak?
Ze zien er prehistorisch uit, vooral C3 en C4, maar die Philips wordt wordt ook al eeuwen niet meer gemaakt.
Kijk en vergelijk: En mijn C2 is een 63V type.
Verder zie ik geen fouten in de opstelling dus moet het puur aan de componenten en/of solderingen liggen.
Kleurencodes zijn niet te bepalen door het valse licht.
Loop die nog even na voor je zelf.
Moderator
@boudewijn
Hence "lijkt", eventjes testen met een weerstandje aan een 9V blokje ( 470 Ohm tot 2k2 )
Ik heb nog een set philips "deuko's*" van die capaciteit op 40V waar die C van boudewijn 3x in gaat
*(C) KT88
[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 29 augustus 2006 01:48:53
elco's komen bij astelectronica vandaan.
http://www.astelectronica.nl/AstCatalog/PhotoArtikelByGroup.php?Group=…
voila, je antiekzaak
kan verder geen kwaad he?
ik haal morgen wel wat moderne.
ledje brandt prima op 9v.
wat kan er nou nog meer mis zijn? (op die schoonheidsfoutjes na)
Moderator
Kapotte onderdelen.
Wat je met die elco's doet moet je zelf weten, het merk Na Na Na Na zegt ook niet alles (zie m'n elco's), maar of dit estetisch verantwoord is...
Meten en weten wat je meet.
brugcel fsck'ed.
dat is 1 ....
de rest meet ik pas bij nieuwe brugcel
ik heb door de polariteit van een brugcel om te draaien een en ander gesloopt, waaronder 2 elco's en 1 van de 2 potten (hij gloeide wit op, en toen hij doorbrandde begonnen de elco's met hun laatste oplading).
Na meting: allebei de potten dood verklaar.
P2 : oneindig.
P1 : onregelmatig.
kan ik deze voor het testen vervangen door een gewone vaste weerstand? En hoe doe ik dat dan precies qua aansluiting?
Moderator
Vervang alles maar gelijk. De LM317's vinden het niet prettig als de + en - worden verwisseld. De tor, diodes en de fets ook niet.
Het enige dat nog bruikbaar zal zijn, zijn de weerstanden.
okay.
diodes+LM's heb ik nog genoeg (50 en 20 resp).
gaan we zo even vervangen.
stomme actie van mij
Die 1000u en die 4700u mogen wel blijven?
ze zien er nog heel uit.
Moderator
Die zijn waarschijnlijk nog heel, zo niet... dan kan je ze binnenkort uit je plafond plukken.
Of uit je oog, als je pech hebt. Een tijd geleden ben ik zo onoplettend geweest, een 100uF-elko'tje foutief aan te sluiten. Het resultaat was een mooie ronde vlek op mijn kin...
ze zien er nog goed uit atm... ik zal wel oppassen als ik de zaak aansluit.
eerst maar weer eens eens wat prut desolderen \o/
Moderator
Op 25 september 2006 21:24:19 schreef pros:
Of uit je oog, als je pech hebt. Een tijd geleden ben ik zo onoplettend geweest, een 100uF-elko'tje foutief aan te sluiten. Het resultaat was een mooie ronde vlek op mijn kin...
Uhuh ... klinkt bekend ...
Je na een verandering aan een schakeling afvragen waarom die trafo opeens zo bromt.
Nog wat dichter bij komen om eens goed te luisteren of het wel echt de trafo is .. om begroet te worden door een weg schietende aluminuim kan en een fikse rookpluim.
En dat valt dan nog mee, een kennis van mee heeft eens zijn plafond opnieuw kunnen witten nadat een oude philips elco ( met overdruk ventiel bovenop ) die in zijn labvoeding al jaren (!) verkeerdom stond besloot dat het nu maar eens tijd was om van zich te laten horen
[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 25 september 2006 22:22:51
lekker
kan ik als diodes ook 4007's nemen?
heb er nog 50
en geen 48's meer.
welk 5408s maar die zijn paar maatjes groter
Moderator
Jup, ze zijn iets lomper .. maar verder moet dat prima kunnen.
hoe bepaal je dat?
ik neem aan de max spanning die ze kunnen sperren+spanningsval+max stroomsterkte?
Moderator
Ik bedoel fysiek lomper, en dat kun je met het blote oog prima bepalen
Elektrisch kun je in dit geval prima de 4007 toepassen.
Moderator
Mechanisch wat minder ivm de dikkere poten van de 1N4007.
Datasheetjes Boudewijn?
Henry_S:
heb ze hier voor me, maar ik weet niet op welke specs (althans electrische eigenschap) ik in dezen moet letten.
lezen kan iedereen, redeneren moet ik nog leren .
daarom vraag ik ook waar ik op moet letten (zie om: 23:13:37).
Sine: dat je lomp bedoelt qua afmetingen snap ik ook wel. maar hoe bepaal ik de geschiktheid in dit schema? die 3 eigenschappen?
Moderator
1N4148's zijn signaaldiodes, lage maximale sperspanning, lage stroom.
1N4007's zijn voedingsgelijkrichters, hoge sperspanning, redelijk hoge stroom, ook een stuk trager.
Als U en I in de specs hoger zijn dan het gevraagde is er geen probleem in het algemeen, de traagheid voor de eenvoudigheid buiten beschouwing.
Andersom kan wel problemen geven!
Dus:
-specs?
-past het?
De spanningsval kan in dit geval ook wat rommelen, de stroomregeling is stevig gebaseerd op de spanningsval van de 1n4148's.
Die heb je niet meer? Zoiets bestel je per 100...
de 4148 heeft een forward voltage van 1.0 volt (bij 10mA)
dat bedoel je met je spanningsval?
ik koop morgen wel een zooi 4148s... kan dat iig ook niet meer mis gaan.
edit:
de 4007 heeft 1.1v. als forward voltage zelfde is als spanningsval (lijkt me wel) kan ik ze dan gebruiken, ook al wijkt het 0,1v af?
[Bericht gewijzigd door BoudewijnEctor op dinsdag 26 september 2006 01:19:48
als mijn multimeter in diode-stand de diodes goedkeurt die van het printje afkomen... zijn ze dan nog goed?
hiermee bedoel ik:
kan een multimeter een diode voor 100% checken, of alleen de kathode+anode aangeven?
(heb zin om verder te gaan en zit zo weer 2-3 dagen op 4148's te wachten)