Het nixie/dekatron/neon etc. topic Part 3

Op 6 oktober 2023 17:21:23 schreef Arco:
Wellicht interessant:
[bijlage]

Ja, dat is een leuk boekje, heb ik hier ook.

Een ander manier om neonlampjes en nixies goed te laten starten is een klein radioactief bronnetje in de sokkel. Helaas niet toegestaan en bovendien gevaarlijk. Sommige gasgevulde buizen hebben kleine hoeveelheden Co60, Cs137 of Ra ingebouwd, maar dat zijn geen huis-tuin-en-keuken buizen. Denk aan ruisbronnen, triggerbuizen en TR-cellen. Vroeger zat er zelfs Ar42 of 39 ? in TL-starters

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
McAwesome

Golden Member

Ik heb hier ook nog radioactieve nixies liggen. Deze waren custom gemaakt door Burroughs voor kopieermachines. Waarschijnlijk omdat die machines dikwijls in duistere kamertjes stonden ofzo...

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

74141 is helaas nergens meer te krijgen. Ali en eBay zijn allemaal fake aanbiedingen. Dus de TTL bak eens omgedraaid en het volgende gebouwd als vervanger. Ietsjes groter, maar werkt perfect met Nixie buisjes. 6x gemaakt. Nu eens kijken hoe ik het klokje met simpele 74 TTL maak. IC's die in de bak zitten uiteraard.
Aanvullingen, commentaar, welkom !!

Arco

Special Member

74141 is helaas nergens meer te krijgen.

???

Het russische equivalent K155id1 is volop overal verkrijgbaar...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
McAwesome

Golden Member

Op 12 oktober 2023 22:05:37 schreef Arco:
[...]
???

Het russische equivalent K155id1 is volop overal verkrijgbaar...

Ik heb hier nog een 40-tal stuks liggen waar ik niks meer ga mee doen (wegens overgeschakeld op HV518PJ schuifregisters). Stuur maar een PM indien interesse. Indien nodig (school) kan ik op factuur leveren (ik heb een BTW-nummer).

De IC's zijn van Integral en die zitten in Minsk, Wit-Rusland. Ik heb ze in elk geval ooit in Oekraïne gekocht...

DCF77 ontvangers zijn erg gevoelig voor storingen van o.a. de step-up converter voor de anodespanning van de nixies én ook schakelende voedingadapters. Een idee is om als de klok in slaap staat, b.v. 's nachts met de buizen uit, om dan de DCF77 tijdsynchronisatie te doen.

Een temperatuursensor sluit je best via een kabeltje aan dat +/- 10 tot 15 cm buiten de behuizing komt.

[Bericht gewijzigd door McAwesome op vrijdag 13 oktober 2023 00:46:02 (27%)

Als die step-up (en die smps) nou netjes flink boven de 77 kHz schakelen, zeg op 500 kHz of hoger, (en je houdt de hot loop klein, en je ontkoppeld/filtert goed, ) dan zou je toch geen storing op 77 kHz verwachten?

Hogere harmonischen heb ik van gehoord, maar lagere? (Goed, scherpe flanken geven een breed spectrum aan ‘ruis’ als je ze door een fft haalt. Misschien dat daar dan 77 kHz bij zit en dat je daar iets tegen moet doen)

(Ik had niet door dat het andere topic een oude koe was en adviseerde Fesz electronics youtubekanaal aan de TS, maar dat is weggeschoffeld, dus dan bij deze. Z’n video’s zijn meer ‘college’ dan ‘youtube’ en erg leerzaam, duidelijke uitleg en ook praktisch gedemonstreerd/gemeten.)

Eluke.nl | handgetypt | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
RAAF12

Golden Member

Op 12 oktober 2023 21:52:47 schreef Eric21:
74141 is helaas nergens meer te krijgen. Ali en eBay zijn allemaal fake aanbiedingen. Dus de TTL bak eens omgedraaid en het volgende gebouwd als vervanger. Ietsjes groter, maar werkt perfect met Nixie buisjes. 6x gemaakt. Nu eens kijken hoe ik het klokje met simpele 74 TTL maak. IC's die in de bak zitten uiteraard.
Aanvullingen, commentaar, welkom !![bijlage]

Het is heel eenvoudig met TTL IC's. Ik gebruikte de 50Hz uit het net als tijdbasis. Liep die iets van 20 sec per week voor, achterop knopjes om gelijk te stellen. Met een kristal zit je op 2 a 3 sec p/w en met een DCF-77 spatsynchroon. Die modules trekken een paar mA en kunnen jaren op een batterij werken. Misschien een tip als de voeding niet goed ontstoord kan worden door het vele man made noise in de omgeving.
Ik had een 6 digit tellerprint met ZM1000/7441/7475/7490 omgebouwd naar klok. Met een paar draadverbindingen naar de resets op de diverse 7490's was dat easy voor een 24 uurs klok, uren, minuten en seconden. De 50Hz van de secundaire kant van de trafo ging naar een 7413 om er een mooie blok van te maken. De 7475 heb je niet nodig voor een klok.

Dit zijn Fairchild keramische 7441's van het bouwjaar 1971 die op de 1 laags print zitten. Rood zijn de anodeweerstanden.

edit: zoiets klok met TTL https://danyk.cz/hodiny_tesla_en.html 130V DC voor de nixies werd bij mij gevoed uit een 120V (?) wikkeling op de trafo. Maar een converter kan ook.

100.000 Youtube views Gentle on my mind https://www.youtube.com/@fanviewijsselmeer

Dank Raaf12, zoiets ga ik inderdaad maken. Leuke Old School Technology. Alle componenten zijn in de voorraad.
Bedankt voor aanbod McAwesome, maar vooralsnog niet (meer) nodig. Ik heb al de interface printjes kant n klaar gemaakt. En die werken prima.

Leuk dat er weer eens wat te lezen is hier.

Tijdje gelezen heb ik eens zo'n ZIN70 buis besteld bij Millclock. Met een flinke portie geduld na enkele maanden zeer goed verpakt netjes geleverd gekregen. Op het pakket stond een stempel van regio Zaporizja, volgens mij hebben ze het niet makkelijk daar momenteel.

Mooie mega grote buis, netjes afgewerkt. Ernaast op de foto's een Z566M ter vergelijking van het formaat.

Heb hem nog niet getest, er zat verder niets van datasheet bij, hier moet ik nog eens achteraan gaan.

Dat is toch een buis van Glasslinger uit Polen? Die man heeft een fabriekje voor Nixies opgezet. Fantatiesch werk, maar kost wel centjes !!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

"This Museum Is Not Obsolete" heeft een H-tube Nixie voor z'n 'Display Display': https://www.youtube.com/watch?v=HE9XS6gJHA0

Eluke.nl | handgetypt | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op donderdag 19 oktober 2023 23:19:48 schreef Tidak Ada:
Dat is toch een buis van Glasslinger uit Polen? Die man heeft een fabriekje voor Nixies opgezet. Fantatiesch werk, maar kost wel centjes !!

Ik vind de prijs van die ZIN-70 helemaal niet verkeerd. Deze buizen zijn voornamelijk handwerk. Als je hier in Nederland een uurtje een bouwvakker of loodgieter over de vloer hebt ben je dat bedrag ook kwijt.

fripster

Golden Member

Even een vraag: Ik zit ernaar te kijken om de Nixies voor een nieuw te bouwen klok te gaan sturen met Microchip HV5530 chips (32bits HV shiftregister voor 300VDC (!)). Met 6 nixies, en twee gedaisychainede HV5530's, hebben we dan 60 posities voor de digits, en nog 4 over voor andere functies zoals decimale punten.

Lijkt me een goede oplossing... Wat vinden jullie ervan?

HV5530_20005851A.pdf

[Bericht gewijzigd door fripster op vrijdag 1 november 2024 19:20:10 (29%)

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu
Sine

Moderator

Je bent niet de eerste die deze serie chips gebruikt ... dus dat kan prima inderdaad.

In het verleden was verkrijgbaarheid het grootste probleem.

[Bericht gewijzigd door Sine op vrijdag 1 november 2024 19:44:33 (27%)

McAwesome

Golden Member

Het kan ook met een HV518P gevoed met pakweg 75 V. Die is/was ook wat makkelijker verkrijgbaar. De kathodes van de nixies worden zo tussen ground en 75 V geschakeld. In het laatste geval is het verschil tussen de anodespanning en de kathodespanning te laag om de buis te laten ontsteken.

Dit werkt prima en ik heb klokken met dit IC die al jaren lopen.

fripster

Golden Member

Op vrijdag 1 november 2024 20:19:37 schreef McAwesome:
... Die is/was ook wat makkelijker verkrijgbaar. ...

Ik wou eens proberen via "microchip direct" deze te kopen.. we zullen zien. Bedankt voor de tip

Sine

Moderator

Jep, minder spanning werkt ook nog prima.
Ik heb ULN2003A's gebruikt om direct nixies te sturen. Zelfs die 50V verschil is genoeg om nixies betrouwbaar te schakelen. Die heb ik dan met de flyback diodes gezenered op 47V

[Bericht gewijzigd door Sine op vrijdag 1 november 2024 20:38:02 (11%)

fripster

Golden Member

Bedankt! Alleen al voor de inspiratie!