Het nixie/dekatron/neon etc. topic Part 3

Op 27 juni 2021 16:33:32 schreef McAwesome:
Eindelijk is het nixieklokje waar ik het eerder over had af, zie foto's hieronder. Ik denk dat het in vergelijking met andere klokjes toch wel redelijk uniek is.

Wait a minute… (pun intended :))

Begrijp ik het goed dat dit door jou zelf ontwikkeld is en dus geen bouwpakket oid? De Amerikaanse vlag in je youtube-icon zou me op het verkeerde been kunnen zetten dat de klok door een Amerikaan is ontwikkeld en je een kitje gekocht hebt. (Je kunt natuurlijk ook zelf een Amerikaan zijn, dat mag ook)

De website retrotimes.nl 403’t… axaris.eu 503’t. Ik snap het als je geen linkje in het topic wilt posten om niet commercieel te spammen, maar zo wordt je wel heel onvindbaar.

Ergens kijk ik ook wel (licht kwijlend) naar het moois dat wordt geproduceerd door bv. Dalibor Farny, maar onbetaalbaar natuurlijk. (Althans, een verstandig mens koopt dan denk ik een tweedehands auto of een mooie oscilloscope ofzo). Soortgelijk millclock.

Ik heb zelf nog 4 IN-16’s waar ik wat mee moet/mag/wil. Ik las in je eerdere post dat die je niet bevielen, is dat dan de levensduur of vind je ze gewoon minder mooi oid? (Dan mag ik nog blij zijn dat er destijds bij Xantus IA iets missmurfde dat er in geresulteerd heeft dat ik IN-14’s kreeg)

Vroeger toonde Turbokeu hier ook wel klokken in een uitgefreesd aluminium behuizing. Dat vind ik toch mooier dan plexiglas. (Misschien ook omdat ‘wat je van ver haalt is lekker’, en lasersnijden van plexiglas is minder ‘ver’ dan frezen van alu - ik krijg het misschien nog ontworpen, maar het laten uitfrezen is even een stap lastiger en duurder dan plexi lasersnijden of laten snijden). Bedrijf dat die maakte is waarschijnlijk ook niet meer te vinden…

Al is jouw nixieklokbehuizing wel mooier ‘afgerond’ dan de diverse Chinese kitjes. (Pun again intended: door de mooie ronde hoekjes zit het er netter/afgeronder uit).

Eluke.nl | handgetypt | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Sine

Moderator

Die ALU 'KLOK' behuizingen zijn een heel beperkte run geweest, en die waren meteen al pittig aan de prijs.

Ik heb er destijds twee gekocht in geborstelde uitvoering. Thomas Scherrer (OZ2CPU) http://www.webx.dk/ heeft er een passende print/kit voor ontworpen.

Niet mijn foto ..

Jaren later heb ik nog een kleine versie van de behuizing van marktplaats getrokken, daar zitten nu ZM1210's in.

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 8 januari 2023 17:20:54 (19%)

McAwesome

Golden Member

Op 8 januari 2023 17:04:04 schreef Lucky Luke:
[...]
Wait a minute… (pun intended :))

Begrijp ik het goed dat dit door jou zelf ontwikkeld is en dus geen bouwpakket oid? De Amerikaanse vlag in je youtube-icon zou me op het verkeerde been kunnen zetten dat de klok door een Amerikaan is ontwikkeld en je een kitje gekocht hebt. (Je kunt natuurlijk ook zelf een Amerikaan zijn, dat mag ook)

De website retrotimes.nl 403’t… axaris.eu 503’t. Ik snap het als je geen linkje in het topic wilt posten om niet commercieel te spammen, maar zo wordt je wel heel onvindbaar.

Ik heb deze klok inderdaad zelf ontwikkeld. De hoofdprint is grotendeels opgebouwd met SMT-componenten en het geheel is niet meteen bedoeld als bouwpakket. Je kan met 6 of 7 buizen werken naargelang je persoonlijke voorkeur. Ik werk wel samen met een Amerikaan (www.stocksclocks.com) en ik ben niet zo'n liefhebber van België (veel te veel regeltjes en slecht bestuur), vandaar het Amerikaans vlagje.

Momenteel loop ik nog steeds tegen het probleem aan dat een hoop onderdelen gewoon niet te krijgen zijn. Vandaar dat ik niet meteen haast heb om mijn websites in orde te maken. Ik ben ook nog met een IV-9 numitron klokje bezig maar dat is ook problematisch qua onderdelen.

Ik heb wel een aantal opgebouwde printen voor die nixieklok, een voorraad buizen en zelfs enkele afgewerkte klokken. Ik kan er dus wel eentje of enkele leveren. Indien interesse stuur je maar een bericht.

Hierbij nog een versie met 6 zm1022 buizen:

Kan ook met donker plexiglas:

Wat de IN-16 betreft zijn of waren er behoorlijk wat slechte batches in omloop die na verloop van tijd begonnen te lekken. Als je een buisje uit een goede batch hebt is er geen probleem, maar dat is niet altijd even duidelijk. Als ze blijven werken is het best wel een mooi buisje maar persoonlijk wil ik het risico niet nemen om klokjes met IN-16 buisjes te verkopen.

Ik vind gefreesde aluminium behuizingen en echte steampunk erg mooi, maar commercieel gezien loopt de prijs wel op natuurlijk, zeker in het licht van de Chinese concurrentie die steeds heviger wordt.

Nog een foto van het numitronklokje maar dat project ligt volledig stil:

Ik heb nog een hele voorraad van die IV-9 buisjes maar ik weet het even niet meer. Moet ik er later nog klokjes mee bouwen als er ooit weer onderdelen zijn of moet ik ze maar verkopen? De prijs is ondertussen maal drie gegaan...

maartenbakker

Golden Member

Ontwerp aanpassen aan verkrijgbare onderdelen?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Ik vind nixieklokjes met een ingebouwd lichtorgel om van te gruwen... :S

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
McAwesome

Golden Member

Ik heb inderdaad gedacht om het ontwerp aan te passen aan verkrijgbare onderdelen maar meestal is dat dan oudere technologie, dus groter. Ook meer through hole componenten kan een oplossing zijn maar dan eindig je op den duur met een grote print met ergens een paar buisjes in een hoekje :)
De IV-9 numitrons zijn op zich al vrij klein.

Eigenlijk is het nu ook wat de regel om eerst onderdelen in het groot in te kopen en dan pas te ontwerpen. Zelfs nu verkrijgbare onderdelen kunnen binnen een week niet meer verkrijgbaar zijn. Voor een klokje als dit is dat riskant want ik kan niet inschatten hoe goed zoiets zal verkopen... Als dat een ontwerpje is voor een bedrijf waar ze een paar honderd stuks van willen, dan ligt dat natuurlijk anders.

@Arco Je kan het lichtorgel uitzetten of zelfs de LED-print niet monteren. Ik moet een beetje commercieel denken want er zullen ook altijd mensen zijn die dit net wél willen hebben. Ook de Chinese klokjes hebben een lichtorgel trouwens...

Ook het IV-9 klokje kan voorzien worden van een lichtorgel met de nadruk op "kan" voor wie dat wil.

Als je het héél puristisch bekijkt is de Karlsson nixieklok uit 1997 van Peter van der Jagt de enige echte nixieklok. Ik heb zo eentje staan (die ik nog moet repareren als ik ooit eens veel tijd heb) en ik ben er toch niet zo fan van, ook niet van het elektronica-ontwerp.

Op 8 januari 2023 22:34:29 schreef McAwesome:
Ik heb inderdaad gedacht om het ontwerp aan te passen aan verkrijgbare onderdelen maar meestal is dat dan oudere technologie, dus groter. Ook meer through hole componenten kan een oplossing zijn maar dan eindig je op den duur met een grote print met ergens een paar buisjes in een hoekje :)
De IV-9 numitrons zijn op zich al vrij klein.
[....]

Je kunt natuurlijk sub-printjes gebruiken, in de ruimte achter de buisjes ;)

@Arco Je kan het lichtorgel uitzetten of zelfs de LED-print niet monteren. Ik moet een beetje commercieel denken want er zullen ook altijd mensen zijn die dit net wél willen hebben. Ook de Chinese klokjes hebben een lichtorgel trouwens...

Brrrrr.....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Sine

Moderator

Op 8 januari 2023 22:34:29 schreef McAwesome:

Als je het héél puristisch bekijkt is de Karlsson nixieklok uit 1997 van Peter van der Jagt de enige echte nixieklok.

Whahahaha, ehem ... Echt niet, mocht ie willen.

Ik heb nixie klokken gerepareerd met een mechanisch uurwerk. En zelfs elektronische nixie klokken met een flinke berg 74 logica.
En dan heb ik het niet over zelfbouw dingen of test apparatuur, echt nixie klokken verkocht als klok.

Longines had er zelfs eentje (met 7e digit ;) )

Ik heb zo eentje staan (die ik nog moet repareren als ik ooit eens veel tijd heb) en ik ben er toch niet zo fan van, ook niet van het elektronica-ontwerp.

Ik heb er jaren geleden eens eentje gefixed (gebroken buis)
En het is inderdaad een draak van een ontwerp (beide versies) De killer is de uitvoering die een stukje quartz uurwerk er in heeft zitten voor de 1pps.

Recent heb ik er zelf eentje met een defect van van marktplaats gehaald, het enige wat ik er nog van gebruik zijn de anode drivers en de buizen, de rest heb ik er met de heteluchtbout afgeblazen en vervangen door een eigen print.

@Sine ken jij Graham McGuire? Dat is een heel grote nixie bouwer....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Sine

Moderator

Nee, die zegt me niks. Onder welke naam maakt die dingen?
Ik kom zijn naam wel tegen op de neonixie group (waar ik al jaren niet meer geweest ben, toen yahoo er mee stopte hebben ze de kans gemist er een forum van te maken. Ik heb een gezonde hekel aan de archaïsche groups/mailinglists.)

Er bestaat ook een youtube account onder de naam Graham McGuire, maar dat is verder leeg.

haasje93

Golden Member

Hoi,

Ik bedacht mij dat ik deze nooit geshowd heb, maar ik heb destijds een klok gemaakt met ZM1040 buizen in een mahoniehouten behuizing. :)

Groet,
Christiaan

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?

Op 9 januari 2023 08:22:36 schreef Sine:
Nee, die zegt me niks. Onder welke naam maakt die wat dat etreftdingen?
Ik kom zijn naam wel tegen op de neonixie group (waar ik al jaren niet meer geweest ben, toen yahoo er mee stopte hebben ze de kans gemist er een forum van te maken. Ik heb een gezonde hekel aan de archaïsche groups/mailinglists.)

Er bestaat ook een youtube account onder de naam Graham McGuire, maar dat is verder leeg.

Gek, het kan zijn dat ik namen doorelkaar haal. Ik kom wel corrspomdentie tegen met Grahame Marsh. Die doet ook aan nixie- en dekatron-klokken (en meer!).
Beide namen zitten bij mij in het hoofd.
Hier een mailadres: Grahame [grahame.marsh@googlemail.com]

Wat betreft Nonixie-L en TCA geldt bij mij hetzelfde. Beiden hebben hun forum in google-groups gestopt, wat de breikbaarhid minimaliseert.
Ik heb een grondige afkeer van dat soort groepen, net als van Teams, LinkedIn, Facebook en aanverwanten. Ze zijn allemaal en bron van cyber-problemen.

McAwesome

Golden Member

Grahame Marsh van Sgitheach ken ik. Die werkt trouwens ook samen met Nick Stock van stocksclocks.com

Ik heb hier trouwens een proto van zijn dekatron spinner staan.

Van ene Graham McGuire heb ik nog nooit gehoord.

Op 9 januari 2023 13:04:10 schreef haasje93:
Hoi,

Ik bedacht mij dat ik deze nooit geshowd heb, maar ik heb destijds een klok gemaakt met ZM1040 buizen in een mahoniehouten behuizing. :)
[bijlage]

Groet,
Christiaan

Oeh, dat is ook een hele mooie behuizingsoptie…

Ook uit een massief blok gefreest? (Of met een hamer en een beitel en een boor ;) en veel vlijt?)

Eluke.nl | handgetypt | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 9 januari 2023 16:50:45 schreef McAwesome:
Grahame Marsh van Sgitheach ken ik. Die werkt trouwens ook samen met Nick Stock van stocksclocks.com

Ik heb hier trouwens een proto van zijn dekatron spinner staan.

Van ene Graham McGuire heb ik nog nooit gehoord.

Bedankt voor de fresh-up!

Waar ik die Graham McGuire vandaan heb weet ik allen nog niet. Sgitheach is eigenlijk degene, die ik bedoelde.... :)

maartenbakker

Golden Member

Op 9 januari 2023 15:03:27 schreef Tidak Ada:
[...]

Wat betreft Nonixie-L en TCA geldt bij mij hetzelfde. Beiden hebben hun forum in google-groups gestopt, wat de breikbaarhid minimaliseert.
Ik heb een grondige afkeer van dat soort groepen, net als van Teams, LinkedIn, Facebook en aanverwanten. Ze zijn allemaal en bron van cyber-problemen.

Google Groups is in mijn herinnering alleen maar een schaamteloze kaap van (een van) de open voorlopers van de fora: nieuwsgroepen. Ik heb me al een aantal jaar niet meer in de ontwikkelingen verdiept, maar in theorie heb je Google niet nodig om bij die groepen te komen.

Het is in zoverre een bron van cyberproblemen, dat nieuwsgroepen noodgedwongen wel een flinke rol hebben gespeeld in het ontstaan van de netiquette zoals we die als het goed is nog steeds op fora bezigen. Er waren zat trollen en lang niet elke groep was gemodereerd... En dat werkte eigenlijk nog verbazend goed.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sine

Moderator

Op 9 januari 2023 22:24:58 schreef Tidak Ada:
[...]
Sgitheach is eigenlijk degene, die ik bedoelde.... :)

Die ken ik dan weer wel ;)

Hier ligt nog een bak trigger buisjes waar ik nog wat mee wil doen.

Usenet en groups, Het is me een raadsel waarom je dat anno nu nog zou willen gebruiken als discussie platform?

Turbokeu

Golden Member

Op 8 januari 2023 17:14:35 schreef Sine:
Die ALU 'KLOK' behuizingen zijn een heel beperkte run geweest, en die waren meteen al pittig aan de prijs.

Ik heb er destijds twee gekocht in geborstelde uitvoering. Thomas Scherrer (OZ2CPU) http://www.webx.dk/ heeft er een passende print/kit voor ontworpen.

[bijlage]
Niet mijn foto ..

Jaren later heb ik nog een kleine versie van de behuizing van marktplaats getrokken, daar zitten nu ZM1210's in.

De Amerikaan Mike Mayberry heeft inderdaad een paar beperkte runs nixieklokbehuizingen laten CNC'en uit massieve blokken alu (de K8 voor kleine nixiebuizen, de K7 voor in-18 nixiebuizen).
De website was oorspronkelijk klokworks.com, nadien veranderd naar klokmodern.com.
De behuizingen waren beschikbaar in verschillende uitvoeringen (gepolijst alu, mat alu, geborsteld alu en zwart geanodizeerd alu).
Een K8 kostte toen 75US$, een K7 90US$.
Invoer uit de US was duur, ik had dus Mike gevraagd om de waarde van de pakketten te onderschatten om bijkomende douanekosten te vermijden (douanefraude werdt/wordt zwaar beboet in de US).

Ik bezit een K7 en 2x K8 (geborsteld alu), ik had er graag achteraf nog een aantal bijbesteld maar toen was het al te laat vermits hij gestopt is (ik bezit nog zes complete nixiekits v1.06 van Claus Urbach/Thomas Scherrer zonder buizen voor deze behuizingen + bijbehorende display PCB's v1.06a (klein) en 1.06d (groot)).

@Sine: Deze nixieklokkits waren een samenwerking tussen Claus Urbach en Thomas Scherrer (ik weet niet exact meer wie wat ontworpen heeft (HW/SW), web site is/was http://www.nixieclocks.de/english/index.php.
De zes ongeassembleerde nixiekits die ik nog bezit heb ik indertijd omgeruild met Claus tegen de PCB's en componenten om mijn 6-digits blauwe 4" DCF77 LEDklok te kunnen bouwen.
Een aantal display PCB's zijn al voorzien van 6-digits GR112, IN-16 en 2x CD66 nixiebuisjes.

Ik heb een tijd geleden vernomen dat Claus Urbach ondertussen een samenwerking aangegaan is met Dieter Wächter (https://www.nocrotec.com/shop) (o.a. gekend van die enorme CD47/CD414 nixieklok).

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Sine

Moderator

Ik meen dat Claus enkel de verkoop gedaan heeft. Thomas had het ontwerp al op de plank liggen (hw en sw) Het enige wat speciaal ontworpen is voor de KLOK behuizingen zijn de eigenlijke printen waar de nixie buizen op staan.

Thomas heeft minimaal ook de software gedaan voor de versies die werden aangeboden door Claus, ik heb een paar beta versies van zijn nixie klokken en scope clock software gehad.

Dieter en Claus zijn inderdaad al langer samen bezig. Maar ik gok op een laag pitje nadat Dieter door zijn grote aantallen nixies heen was.

haasje93

Golden Member

Op 9 januari 2023 18:43:11 schreef Lucky Luke:
[...]
Oeh, dat is ook een hele mooie behuizingsoptie…

Ook uit een massief blok gefreest? (Of met een hamer en een beitel en een boor ;) en veel vlijt?)

Het zijn eigenlijk 2 blokken op elkaar gelijmd, en ze zijn inderdaad uitgefreesd.

Groet,
Christiaan

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?

Het wordt tijd dit topic weer eens uit de vergetelheid* te halen.

Kennen jullie dit effect?

https://www.eluke.nl/wp-content/uploads/2023/09/IMG_0584-300x225.jpg
Een van de neonlampjes in mijn nixieklok ontsteekt soms niet helemaal goed. Als ik daar een foto van maak, met flits, springt het lichtgevende deel van het neonlampje naar de plek waar het hoort.

In een filmpje:
https://www.eluke.nl/wp-content/uploads/2023/09/MVI_5137_ingekort_exp.…

*) Helaas zijn er aan het begin van dit topic wat foto's 'stuk' door linkrot, then again, anders was ik nog langer aan het lezen geweest.

EDIT:
+ en - zitten goed. Afaik is de voeding zo'n 180 VDC, met een 180 k serieweerstand.
Wel heb ik bij het opbouwen oorspronkelijk + en - omgedraaid gehad, dan licht het indicatorlampje ook verkeerd op, maar dan hersteld het zich niet. (En dat is 5 jaar geleden)

Nu is 'ie weer 'goed' na uit-en-aan zetten, of soms ook spontaan. Of dus na een felle lichtflits.

EDIT2: Ik vind het vooral grappig, niet ergerlijk. Anders haalde ik ergens een nieuw dergelijk neonlampje vandaan en verving 'k 'm.

Arco

Special Member

Die neonpitjes zijn inderdaad gevoelig voor opvallend fel licht...
Kan dat spanning wat laag is of +/- verkeerd-om?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik gok dat het effect erger wordt als het schemer tot duister is?

Truuk is om eventueel UV LEDs in de kast in te bouwen, zodat er altijd enige ionisatie is.
Bij Neonixie dwepen ze met blauwe LED's. Afschuwelijk, het vloekt met het oranje van de nixies. Bovendien vind ik blauwe LED's sowieso al ergerlijk. Die zitten tegenwoordig 'overal in' :(

>> UV-B en -C heeft het gevaar van ozonvorming (O3) <<

McAwesome

Golden Member

Het fenomeen is mij helaas met alle types neonlampjes bekend, van de Russische INS-1, IN-3 tot gewone lampjes met twee staafvormige elektroden.
Ook thyratrons zoals de TH4B die al eens als neonlampje gebruikt worden hebben er last van.

Het lijkt ook dat het fenomeen van verkeerd oplichten of flikkeren met de loop van de tijd erger wordt van zodra de lampjes in gebruik worden genomen. Misschien treedt een soort cathodevergiftiging op?

Neonlampjes zijn gevoelig voor licht en dan vooral voor kortere golflengten zoals blauw en UV-A. Dat verklaart de invloed van de flits.

Wat mij opvalt is dat de allerkleinste gewone neonlampjes er minder last van hebben. Voor het overige heb ik ook al gedacht om wisselspanning te gebruiken waardoor beide elektroden (zeer snel afwisselend) oplichten. Hopelijk treedt het effect dan minder op maar ook neonlampjes in stekkerdozen flikkeren soms...

Arco

Special Member