Wattage wasmachinemotor.

Hallo, ik heb een klein vraagje. Wat is het gemiddelde wattage van een wasmachinemotor. Ik heb er hier 1 liggen maar er staan niet de goede gegevens op! :(

Signature¿ ¡Que¿¿¡
maartenbakker

Golden Member

Het vermogen is doorgaans een paar honderd watt, of zo je wilt twee keer de helft.

Wat staat er wel op jouw motor en waar komt hij uit? Er zijn bovendien zeker 2 hoofdsoorten wasmachinemotoren: universeelmotoren en asynchroonmotoren.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Meestal bij laagtoeren (wasbeweging) 75 tot 100 watt en hoogtoeren (centrifugeren) 350 tot 400 watt.

Mvg. Frits.

Het gaat hier om een universeelmotor. ;) 15000 toeren. Heb vandaag bij de kringloop een stofzuiger met zuigkrachtregeling gekocht, zodat ie langzamer kan draaien, en ook niet meer op hol gaat slaan. :D

Signature¿ ¡Que¿¿¡

dan hoef je je geen zorgen te maken over het vermogen. een stofzuiger is toch wel 1200-2000W. en veel meer als een motor zit er niet in...

bij een wasmachine is de grootste verbruiker juist het verwarmingselement.

ik vermoed dat je de wasmachinemotor wil regelen met de stofzuigerregeling.

dan hangt het af van het type motor en de manier van dimmen (of die te combineren zijn).

Zal toch wel moeten. ;) In principe zijn het exact de zelfde motoren.

Signature¿ ¡Que¿¿¡

dat weet ik niet.

ik heb wel eens een berg verschillende motoren gehad, maar lang niet alles over wat in welke apparaten zit en hun manieren van aansturing.

Ik ga 'm morgen testen. Poef is ho toch? :D Heb 'm laatst kort getest op 230, trok op als een idioot. :) Snel de stekker eruit voordat ie overtoeren maakt. :P

[Bericht gewijzigd door Zanussi52 op maandag 7 maart 2011 22:40:35 (57%)

Signature¿ ¡Que¿¿¡
maartenbakker

Golden Member

Je kan ook een vermogensmeting doen, maar als er wel iets van opschriften opstaat heb je altijd een kansje dat daar wel wat van op te zoeken is, zoals gezegd. Ik denk overigens dat je wel veilig zit met een aanname tussen 75 en 500W.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Bedankt allemaal voor de tips en de info! :)

Signature¿ ¡Que¿¿¡

Net getest.
Motor trok alleen op als de regelaar op MAX stond. :( En volgens m'n moeder zoemde de automaat in de meterkast. :o

Signature¿ ¡Que¿¿¡
Hensz

Golden Member

Ik ben niet erg verbaasd, de belasting die een stofzuiger of een wasmachine vormen zijn nogal verschillend. Een wasmachine moet meteen een trommel en de was erin meesleuren. Een stofzuiger bij aanlopen praktisch niets, de 'luchtweerstand' begint pas goed bij hoge toerentallen. Wasmachine kan onderin ook het vermogen leveren, een stofzuiger niet. Misschien dat het aan de soort regelaar ligt?

Don't Panic!

De motor is nu onbelast, dus hij zou in principe nu minder stroom trekken. ;) Maar het gekke is dat de automaat in de meterkast begon te zoemen. :P

Signature¿ ¡Que¿¿¡
maartenbakker

Golden Member

Dat komt door de faseaansnijding en bijbehorende rommel op het net.

een wasmachinemotor kan ook lopen op 30vdc voor testdoeleinden . let wel op met lopen op 230v want zonder last gaan ze hoger en hoger tot het baf gaat .....

overigens is de regeling van de stofzuiger voor een 1600 watt motor gemaakt , dus is de last van de wasmachinemotor wel wat laag en daarom start deze niet goed op .

het zoemen in de meterkast is idd door de vuile regeling van de motor . als ik dat hier doe gaat de ampmeter op m'n hobby groep 10amp aangeven en de hoofdstroommeter geeft dan 8amp aan voor het hele huis . ze zitten beiden in de hoofdkast maar de inductieve last snapt de meter niet.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dus dat gezoem kan geen kwaad? :) Zaterdag maar een variac op de kop tikken. :P

Signature¿ ¡Que¿¿¡