Henry, Dat is waarschijnlijk 'katodevergiftiging'. Zou ontstaan door lange stilstand van een cijfer.
Op de site van Dieter Waechter en ik dacht ook Ronald Dekker (dos4ever), staat een en ander om de cijfers weer goed te laten werken. Iets met overspanning en -stroom. Net zoiets als het formeren van een oude elco, of het regenereren van beeldbuizen om ze weer meer licht te geven. Ik heb het zelf nog nooit gedaan.
Katodevergiftiging komt ook voor bij buizen in logische schakelingen. Juist op de plaatsen waar weinig geschakeld wordt. IBM had speciale uitvoeringen van bijvoorbeeld ECC90 en ECC83 (onder eigen nummer, die op de een of andere manier resistent waren voor katodevergiftiging.
Die zijn nu zeer gewild bij 'audiofools'. Ze zouden 'beter klinken'. Voor mij is het gewoon een kwestie van 'paarlen voor de zwijnen'
Het is aan te bevelen om (nixie)buisjes van tijd tot tijd hard te laten werken. Ik heb ergens gelezen dat iemand een µP gebruikte om de uren-cijfers van een klok 'snachts een periode snel te laten draaien om het verschijnsel te voorkomen.
@geronimoos:
Ik sta onder m'n eigen naam bij NEONIXIE-L (alleen kleine letters)
Door een fout bij Yahoo wil het overigens nog wel eens wisselen ,vanwege andere groepen waar ik wel eens in schrijf.