Show your projects! Part 19

Dit topic is gesloten

Op 3 augustus 2010 10:12:01 schreef mr.stijntje:
Edit: ontwerpje van mij, voor m'n labvoeding.

Toevallig iets uit '82? :-)
Wat het frontpaneel betreft: dat ziet er goed uit, maar waarom geen vector-georiënteerd tekenpakket? Die dingen zijn ontworpen voor zulke toepassingen.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Veel te weinig tijd voor mijn projecten of heb ik er soms te veel? Laatste Project = = > Router lift

Op 3 augustus 2010 10:12:01 schreef mr.stijntje: Misschien dat er nog wat kleurtjes veranderen, misschien ook niet. Dat is een kwestie van een klik op de goede layer. Daarnaast heeft elke millimeter tien bij tien pixels dus scherp wordt het ook wel.

Op dit fotosoepwerk heb ik ook een layer met drill holes en zo, da's handig straks in de schuur met de boor/dremel. Even erop pritten en lekker aan de slag.

Hallo mr.stijntje,
PhotoSop is een pixel based program en eigenlijk niet zo handig voor dit werk. De maarvoering is minder exact uit te voeren en het is ook minder gemakkelijk te schalen.
Een programma als CorelDraw (vector based) is een veel betere keus, als je niet direct tot een echt CAD programma wilt overgaan. Zelfs de oudere versies zijn uitstekend geschikt voor het werk wat je doet!
Mocht je het willen hebben, maar nergens kunnen downloaden, dan kan ik je wel aan een geschikte versie helpen. Je ontwerp is het alleszins waard!!
Je komt er ook heel goed pixelbeelden met vectorbeelden mee mixen. (zou je je eigen porem op je frontjes kunnen afbeelden :P )

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

@pros & tidak ada:

Photoshop is al lang niet meer alleen pixel-based (hoewel er heel veel pixel-based tools en filters beschikbaar zijn natuurlijk). Je kunt gewoon vectoren tekenen en schalen etc. Het blijft dus ook achteraf gewoon schaalbaar.

Neemt niet weg dat ik ook een ander programma zou gebruiken voor het tekenen van frontjes, CorelDraw biedt echter weinig voordeel boven PhotoShop, het is in dat geval meer een kwestie van persoonlijke voorkeur en - vooral - ervaring die je met een bepaald programma hebt. Mr.stijntje heeft het bijvoorbeeld over een boorgat-layer, wat erg handig is. Dit kan zowel met CorelDraw als PhotoShop, maar als je met één van die pakketten de ervaring mist, zijn dat lastige dingen om 'even' te doen. Als mr.stijntje een echte PhotoShop-wizard is, lijkt het me dus een goed argument om toch dat pakket te gebruiken.

Het ziet er in ieder geval wel prima uit, mr.stijntje. En die van reddevil ook trouwens, ik wou dat ik het op kon brengen om (zelfs de kleine) projectjes zo mooi af te werken.

If you want to succeed, double your failure rate.

Tsja, ik heb inderdaad eerst zitten kijken of ik een vector based programma makkelijk kon vinden. (Al was het een trial om eventjes te proberen) Maar toen ik na een halfuurtje nog niets moois op de HDD had staan ben ik maar gewoon met fotosoep begonnen. En mijn printer doet toch geen 100 pixels op een vierkante millimeter dus met antialiasing over de uiteindelijke frontpanel wordt het mooi zat. =) Daarnaast kan ik nu heel makkelijk groottes aanhouden. Een 28mm draaiknop is bvb 280x280 pixels. Overigens staat antialiasing momenteel bij alles behalve de tekst uit, dus schrik niet als je nog een pixel ontdekt.

Ik had de resolutie nog een factor tien groter kunnen pakken maar dan wordt alles een beetje traaaaag. ;-)

Oh, en ja. Het is inderdaad naar het elektuur dec 1982 ontwerp, met wat eigen fratsen eraan. Als ie af is komt er uiteraard een nieuwe post.

Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag

Op 4 augustus 2010 09:24:10 schreef mr.stijntje: Ik had de resolutie nog een factor tien groter kunnen pakken maar dan wordt alles een beetje traaaaag. ;-)

OT:
Die traagheid ben je kwijt met een vector prog. Ik ben indertijd begonnen met CorlDraw3 op een P486 met 4MB geheugen. Dat werkte perfect, als je geen ellenlange teksten invoegde. Het bijgevoegde PhotoPaint ws niet vooruit te branden: even met een penseel aantippen en dan tig seconden wachte en er verscheen een vlekje op het scherm.
Ik ehb nu nog versie 4, 7, 9, 11 en X3 liggen, de laatste gebruik ik.
Jammer genoeg 3 niet meer, want daar zaten allerlei elektronica symbolen in.Be denk ook dat de kilegrootte van vector tekeningen vele malen kleiner is als die van pixelwerk. Dat scheelt in het archief!

@ Jochem:
Ik werk zowel met PhotoShop als met CorelDraw. Photoshop is vector-steered pixel. Als je echt een vectorprog van Adobe wilt moet je Illustrator nemen, het zit er niet voor niets in de suite bij.
CorelDraw (niet PhotoPaint!) is stukken intuïtiever dan de Adobe programma's (en ACad), vandaar dat ik het voorstel.
/OT

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

Ik heb het wel telkens over fotosoepen, maar ik gebruik jasc paint shop pro 7. Oeroud, maar zo intuitief dat zelfs de duitse versie die ik nu gebruik geen enkel probleem is. Ik heb er ooit goed mee leren werken en ik weiger om anders te doen. Mijn zus probeerde me aan Photoshop CS4 te krijgen maar alleen al de laadtijd stond me tegen. PSP7 start net zo snel op als MS Notepad.

[/Off Topic]

Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag

Op 4 augustus 2010 09:41:02 schreef Tidak Ada:
@ Jochem:
Photoshop is vector-steered pixel.

Klopt helemaal. Ik dacht dat je van mening was dat Photoshop geheel pixel-based was, vandaar mijn opmerking. Overigens maakt het uiteindelijk weinig uit als je werk-resolutie maar groter of gelijk is aan je print-resolutie op het moment dat je afdrukt. Zolang je vector-based tekent blijft het gelukkig schaalbaar.

Paint shop gebruik ik niet, misschien is dat WEL geheel pixel-based. Ik vind visio zich ook altijd wel lenen voor front-panels. Simpel maar doeltreffend. Voor de echte creatieveling misschien weer TE simpel.

Maar SNELLLL weer on-topic voor de mods opstaan :)

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 4 augustus 2010 11:19:56 schreef Jochem:
Zolang je vector-based tekent blijft het gelukkig schaalbaar.

Alsof mijn draaiknoppen opeens groter worden. :P

Sorry ik kon het niet laten.

@hieronder,
Klopt, maar met vectoren doet 'ie raar met layers. Dat negeer ik meestal om die reden. Ik zal er eens een UM over uitpluizen.

[Bericht gewijzigd door mr.stijntje op woensdag 4 augustus 2010 13:20:06 (21%)

paintshop kan ook vectors tekenen, en later omzetten naar pixel...

en dan blijft het ook verschaalbaar... en dat kon ook al in paintshop pro 7

je kan ook wmf en dxf enzo inlezen...

[Bericht gewijzigd door Arjan Swets op woensdag 4 augustus 2010 13:19:05 (12%)

cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com

Schalen betekent ook dat je je knoppen, vierkantjes, enz op 0,01 mm nauwkeurig kan tekenen. Dat geldt ook voor de afstand van die digen onderling.
Misschien niet direct echt interessant voor een voorlopig ontwerp, maar je kunt er dus uitstekend een boormal mee maken!!!

Alle tekenigen zin exporteerbaar naar andere vectorprogramma's (inclusief AutoCad en Extended Post Script (EPS). maar ook naar pixelectensies.
Zolang je de vector modus aanhoud blijft alles schaalbaar zonder verlies aan resolutie.
Dat kun je met geen enke pixelprogramma: Zodra je overgegaan bent naar de pixelmodus, variëer je alleen nog de pixelgrootte, ondaks dat je meer pixels per inch hebt en antialiast. Ani-alias is leuk voor foto's en posters, maar niet voor drukwerk en technische tekeningen.

Henry S.

Moderator

Ontopic, of nieuw topic aanmaken aub!

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Ik ben nu een stap verder met ontwikkeling van een Curve Tracer: de definitieve dubbelzijde print van de stappen generator is nu klaar, gekalibreert en werkt naar behoren.
Maar er blijft nog veel werkt te doen...
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/ct0003.jpg
Grotere foto hier:
http://www.uploadarchief.net/files/download/ct0003.jpg

'n Tijdje geleden had ik hier wat vragen over een schakeling die een computer automatisch uit kon zetten bij het afzetten van het contact van een auto. Dit was voor een project rond m'n vakantie. Hiero

Dit is allemaal succes voltooid, en ik heb 30Gb+ aan ruwe video vanaf de bumper van de auto! Hierbij wil ik een stukje resultaat laten zien!

http://www.youtube.com/watch?v=F_7utuXdFvw

Dit is een stukje van het vertrek vanaf mijn woonplaats. We stoppen nog even om de auto te filmen terwijl we langs het "welkom in ..." bord rijden, vandaar het uitstappende persoon en de 'noodstop' op de provinciale weg.

flash2b

Special Member

Op 4 augustus 2010 19:16:53 schreef Emilien:
Grotere foto hier:
http://www.uploadarchief.net/files/download/ct0003.jpg

Ziet er 'heftig' uit. Zijn dat rode ledjes rond de schakelaars? Wat kan je zo allemaal instellen? Basis stroom, Uce, Frequentie... maar wat nog meer.

Ik ben benieuwd naar het totaal....

They say attention is a shovel. It's time to dig 'em out.

Mooi trapje Emilien! Alleen jammer van dat gebroken printje.... ;)

@Ejonk:
Is die camera nu zi IR-gevoelig, dat die bomen op het eind wit kleuren??
Verder een leuk idee. Ik loop zelf al een tijdje met de gedachten rond om een fotocamera op m'n dashboard te monteren. Soms zie je hele interessante beelden tijdens het rijden.

Volgens mij wel IR wat de camera ziet ja, je ziet het ook aan de achterlichten van de auto's (fel wit bij gloeilampen, bij LEDs zie je zwak rood licht).

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

De camera is inderdaad zeer gevoelig voor IR, je moet eens volle zon zien :P Het geeft een iets veranderd beeld, maar geeft 's nachts ook prima beelden!

Ook zitten er IR leds rond de lens, het is voor z'n prijs een hele goede camera geweest. Het enige wat best jammer was, waren muggen. Die rottende lijkjes blijken erg goed te zijn om IR te reflecteren.

Maar vooral, als het je leuk lijkt, zeker doen. Ik heb een aantal 'stuurfoutjes' en gekke dingen zoals wheelie trekkende politie-agenten!

@flash2b: Rode ledjes rond de schakelaars dienen om beter de positie van schakelaars te wijzen... Ik had een paar ledjes thuis, dat kost bijna niets, dus heb ik ze gebruikt.
Instellingen:
- Stappen: 1V/stap x1, x0.5, x0.2, x0.1
- Stroom per stap: 0.1 mA/stap, 1mA/stap, 10mA/stap, 100mA/stap (x1, x0.5, x0.2, 0,1 volgens vorige instelling, dus instelbaar van 0. 01mA/stap tot 100mA/stap)
- winst van Ie uitgangsversterker: 1A/1V, 0.1A/1V, 10mA/1V, 1mA/1V
- Base: driven/open/short
- Aantal stappen (1 tot 9)
- Vermogen begrenzing collector weerstand: 500K, 100K, 50K, 10K, 5K, 1K, 500R, 100R,50R, 10R, 5R, 1R
- Vermogen begrenzing: on/off
- Polariteit van de stappen: + en -
- Stroomstappen (voor bipolar transistoren) / spanningstappen (voor FETs)
- Polariteit van collector spanning: + en -
- One family: on/off. (voor geheugen scopen, alleen een par curves)
- run

@Tidak Ada: de gebroken printje heeft niets te zien met deze ontwikkeling. Dat is een oude simetrische voeding die ik veel jaren geleden heb gemaakt...Ik gebruik alleen tidelijk de transfo 2x16V 1A van deze voeding om de print met wisselspanning te voeden.

via i2c regelbare voeding, voor mijn domotica toepassing.
waarom regelbaar? gewoon omdat het kan :P tevens zit er ook een
stroom meet functie op.

http://robots-online.nl/foto/albums/electronica/demotica/v2/SL737971.jpg

http://robots-online.nl/foto/albums/electronica/demotica/v2/SL737973.jpg

stef

Nice job :) ziet er erg netjes uit :)

Gr. Red-E || There are only 10 types of people in the world. Those who understand binary, and those who don't ||

Ziet er erg netjes uit!!

Ik heb daar straks nog een klein projectje in elkaar geknutselt.
Een LED theelichtje.

Wat heb je nodig?
-theelichtje
-LEDje
-Batterijtje (knoopcel)

Hoe te maken?
-Haal onderaan het theelichtje het ijzere plaatje met de lont eruit.
-Boor een het gaatje waar de lont inzit een beetje uit.
-Steek het letje in het gaatje
-Plooi de min naar de zijkant en zorg ervoor dat het pootje de 'behuizing' kan raken
-Plooi de plus naar de andere kant
-Zet het ledje met een beetje warme lijm vast.
-steek de batterij met de min naar benden in de behuizing
-Plaats de 'kaars' nu terug in de behuizing.
KLAAR!!
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/herschaalde%20kopie%20van%20led%20theeelicht.jpg

@Moitzie: Heb je ook ergens de broncode staan van je led kubus? ik ben wel geinteresseerd in jouw aanpak :)

Op 6 augustus 2010 15:14:56 schreef ledfan:
.............

Leuk bedacht, maar loont het de moeite tegenover die goedkope lichtjes met aan/uit schakelaar en die een beetje flikkeren, die je soms voor nog geen euro ziet?
Maar toch leuk gedaan :)

Dit topic is gesloten