Onbekende counter

Hubie

Golden Member

Dit is VEEL leuker dan een cryptogram invullen.
Spitten en graven in je boeken en je(onder) bewustzijn.
Alle pdf's doorsnuffelen etc.

In WELK BLAD STAAT DIE COUNTER ?? ;-)

Doe vannacht geen oog dicht.

edit\ Hugo : elektuur printen gingen in der loop der tijd van "rond"naar "hoekig" ik denk in de jaren 80.

[Bericht gewijzigd door Hubie op maandag 8 december 2014 01:16:38 (21%)

Thevel

Golden Member

Dit is VEEL leuker dan een cryptogram invullen.

Vind ik ook, maar je hebt toch mensen die een bingo avond :( :( :( spannender vinden

Jinny

Golden Member

Op 8 december 2014 00:10:44 schreef Shiptronic:
Zit er nu ijzervijlsel op die trimmer? en die zwarte pootjes op de IC belooft niet veel goeds, zeker niet als dit nar binnen is getrokken.

Pootjes en socket eerst weer blank zien te krijgen. en dan maar hopen dat er geen wiskers in het IC zitten.

Dat IC zit gesoldeerd en functioneert.
Maak ik me geen zorg om...
Neem aan dat je dat occilatie IC bij het kristal bedoelt?
En op de trimmer zit verf, geen vijlsel....

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Jinny

Golden Member

Op 8 december 2014 00:39:00 schreef Hugo Welther:
Geen Elektuur printen zo te zien, tenzij je een goede foto van de onderkant van de printen kan maken. RB en Elektuur hebben hun eigen signatuur qua print lay-out, vormfactor, pads e.d.

Het X-tal treintje doet wel erg RB aan, evenals de ingangstrap met het pre-scaler combo met opgeplakte koelrib. Die IC's heb ik nog wel ergens liggen.

e.e.a. lijkt ook sterk op het mainboard van de SPI freq. counter. SPI = Small Practice Innovations uit IJmuiden. Maar ik kan het mis hebben.

NB. De hoofdprint is dubbelzijdig? Dat hadden beide nog niet in die tijd. SPI wel dacht ik.

Ik heb ook aan SPI zitten denken, heb ooit nog een 1.3G teller gehad van hun...
Maar de hoofdprint is enkelzijdig.
Alle printen overigens.
Zal vanavond (als ik de fut ervoor heb) een foto van de onderkant van de tellerprint maken.
Dat IC met koelrib, welk zou dat kunnen zijn?

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Shiptronic

Overleden

Het ging over de IC's in de groene voetjes, mar ook die in de rode hebben er last van.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Hugo Welther

Moderator

Het IC onder de koelrib zal een 11C90 zijn.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

De SPI counter was hoofdzakelijk met CMOS ic's opgebouwd. Dit zou nog wel eens een Radio Elektronika ontwerp geweest kunnen zijn.

I thought, I thought of everything
RAAF12

Golden Member

Mooi gemaakt met de busjes op de tellertrein typisch voor een radioamateur. Gokje: Electron jaargang 1976-1977 Zo niet dan wordt het Funkschau of Wireless World uit die periode. Maar met de aanwijzingen van Jinny wordt het plaatje steeds coherenter.
Overigens werkt mijn 8 decadenteller al > 30 jaar met die groene en rode voetjes met TTL IC. OK gedraaide bussen zijn beter maar die blauwe voeten kostten destijds 5 gulden! *
@Ship ijzervijlsel? Nee joh, zo zagen die keramische trimmers er uit! Dat is wel jammer want folietrimmers waren wel koop, toen.Echt oud waren de toltrimmers met echte lucht als dielectricum. Die liggen hier in de bak met klein grut.
* was ook geen p*sbakkenstaal <G>

edit

Thevel

Mooi werk! Blauwe voetje gesignaleerd en nog een ander hoop moois. Kassie en print uit dezelfde tijd, en de mains als referentie.
Met dat ding van mij (8 digits) moest de 10 Mc Xtal op zwevingsnul worden afgeregeld met een ijkzender op de 10 MHz. Dat was wel ff nauwkeurig werk. Piepschuim als isolatie, geen oventje! Mja het laatste cijfer staat toch altijd te springen, zelfs nu in deze ietswat modernere tijd.
Werd hier hoofdzakelijk gebruikt om de wobbler te checken en de marker generator juist in te stellen. Leuk bij de experimenten om de MF doorlaatkromme van een oude TV te trimmen en zichtbaar via de X en Y inputs van de scope.

@Hubie

ontwerp uit Electron of CQ-PA

Right!

@Jinny: no topic kaap <G>

Thevel

Golden Member

Op 8 december 2014 00:46:22 schreef Thevel:
Nu ik het hele topic doorlees bedenk ik dat ik zelf een jaartje of 35 geleden ook zo'n counter gebouwd heb.

Om de kosten laag te houden had ik de uitlezing beperkt tot slechts 4 displays.

Volgens mij was het ontwerp gebaseerd op het elektor ontwerp van de link van RAAF12

Eens kijken of ik het ding nog kan vinden en zal er ook wat foto's van posten.
(zullen niet zo fraai zijn al die van Jinny :()

Ding na een jaartje of 25 van de plank gehaald, hij lijkt nog gewoon te werken.
Ziet er allemaal niet echt netjes uit, maar het is ook iets van zo'n 35 jaar geleden en veel (financiële) middelen had ik toen niet.
Had eerst de displays op de print zitten, later heb ik alles in en kast gebouwd, vandaar de bedrading achter de displays.
Trafo's komen bij een dumpzaak vandaan, waren lekker goedkoop, echter 115V, vandaar dat er 2 in zitten.

Henry S.

Moderator

Op 8 december 2014 08:05:44 schreef paulp:
De SPI counter was hoofdzakelijk met CMOS ic's opgebouwd. Dit zou nog wel eens een Radio Elektronika ontwerp geweest kunnen zijn.

De SPI counter is ook een stuk nieuwer, die zweeft hier ook nog ergens rond.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.
Jinny

Golden Member

Met dank aan Gyula Kiss, sommigen zullen hem wel kennen, komt de SPI counter ook weer in mijn bezit.
Hij had nog een nieuw in onderdelen liggen.
Allemaal zakjes en dergelijke.....

Mevrouw Jinny weer dolgelukkig....
Ga ik direct die oude 10MHz kristaloven bij inbouwen als referentie....

Foto vd onderkant is er nog niet van gekomen door drukte en bijbehorende vermoeidheid aan mijn kant.
Heeft de baas mijn vrije woensdag ook nog verkloot deze week, is verschoven naar de donderdag.
Jinny is minder blij.... :(
Maar goed, het loon wordt nog over gemaakt, dus....

RAAF12

Golden Member

Aha, een highspeed Fairchild 9582 ECL Triple line receiver op 1GHz (?) aan de input, (me) gaat verder zoeken.

edit: de Heathkit SM-118A counter gebruikt hetzelfde IC als input. (min.10 mV rms)

mel

Golden Member

ik denk 99%zeker een ontwerp uit electron in de jaren 80

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Hubie

Golden Member

Alle Electron's van de jaren 80 weg gedaan of verkocht.
Stom natuurlijk,zoveel ruimte nemen ze niet in beslag.
Zal wel een afwijking zijn,iets wegdoen en dan later heb je het weer nodig.

pietplof

Golden Member

Hubie; denk dat ik alle electrons uit de tachtiger jaren nog heb.
Mocht je een copy nodig hebben..

festina lente
Jinny

Golden Member

Inmiddels het SPI bouwpakket in huis....
Maar....... daar zat nog een verrassing bij, een Rotex RFC-250 countertje.
(item nummer 8 in de link http://www.pi4utr.nl/wp-content/uploads/2012/11/Apparatuur-PD0IIA.pdf )
Eigenlijk twee, maar een deed het niet volgens Gyula.
En ook nog een berg weerstanden uit de 192 reeks denk ik...
En nog meer......
De bouw van de 1.3 GHz counter ga ik fotograferen deze keer...

Maar dat gaat pas na zaterdag gebeuren.....

Jinny

Golden Member

Een van de Rotex countertjes in werking...

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/v/t1.0-9/10858002_359213000925071_204903993405126905_n.jpg?oh=d56e46765839f9a82a0ab8f8526840bb&oe=55470831

De binnenzijde van het defecte exemplaar...
Lijkt qua constructie op de counter waar ik het topic mee startte..

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/v/t1.0-9/1604754_359212874258417_876365556718832692_n.jpg?oh=634601fbdb017c1c2a10751158c84600&oe=553966C8

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Jinny

Golden Member

Dat gaat ook netjes aangepast worden...

RAAF12

Golden Member

Deze is niet autoranging, maar verder wel leuk, die zelfbouw is wel een klasse beter. Blijkbaar was de brugcel kapotgegaan en zat ie op de trafo aansluitingen gesoldeeerd? Niet erg netjes voor een fabrieksapparaat. Maar het spreekwoord luidt dat je een gegeven paard niet in de bek mag kijken.

Jinny

Golden Member

Ik ga alle counters inmiddels in mijn bezit gewoon werkend maken, maar eerst de 1.3 GHz bouwen....

Edit, die Rotex heb ik twee keer, en ze staan dus beide op de foto....
Een defect, en die iig tot 10 MHz werkt...

[Bericht gewijzigd door Jinny op vrijdag 19 december 2014 17:56:54 (38%)