Verheldering tussen transistor BD135 en TIP121

Hallo,

Voor mijn ledverlichting op 24V wilde ik transistor TIP121 (Ib=120mA) gebruiken als vermogensgedeelte.
Het lukt echter niet om de 24V op de uitgang te krijgen. Het maximum is +-15V.
Nu deed ik een test met een BD135 (Ib=500mA) en die deed het wel... Hier geraak ik moeiteloos aan de 24V.

Wat ik niet begrijp is dat de TIP121 een darlington is. Ik dacht dan ook dat het geen probleem zou zijn (en zelfs beter zou lukken) om de transistor volledig open te zetten omdat deze werkt op een lagere basisstroom (120mA).

Is het mogelijk een verduidelijking te krijgen hieromtrent?

eSe

Honourable Member

Bd135 is TO225 (of SOT32), TIP121 is TO220, aansluitingen zijn andersom.

BD135 ecb TIP121 bce

Daar wat foutgelopen?

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..

Neen, dat is volledig juist aangesloten volgens de datasheets van beide transistoren.

Thevel

Golden Member

eSe

Honourable Member

Belasting in collector of in emitter (als emittervolger?) Bij de laatste zou je basisspanning wel te laag kunnen zijn, het is een darlington, verlies je 2 overgangen, +/-1.4v.

Schema? /edit: Thevel was eerst.

Groetjes,eSe

Lambiek

Special Member

Ik denk toch dat je iets niet goed doet, want het moet makkelijk gaan met de TIP121. De HFE is > 1000 van de TIP.

Waar stuur je de transistoren mee aan, en wat voor basis weerstand gebruik je?

Schema zou wel handig zijn ja. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Schemaatje kan ik hier niet zo direct op zetten maar ik probeer het te verwoorden.
Ik heb van een ledlamp met afstandsbediening een aftakking gemaakt van de led en deze naar de basis gelegd van mijn transistor(TIP121).
Mijn ledstrip ligt tussen de +24V en de collector.
De negatief van de ledlamp is verbonden met de emitter van mijn transistor en de negatief van de 24V voeding.
Raar gewoon dat als de ledlamp op volle belasting staat de BD135 werkt met uitgangsspanning van +-24V op de ledstrip en de TIP121 maar met een uitgangsspanning van +-15V.
Ik kan niet blijvend de BD135 gebruiken omdat deze te weinig stroom kan leveren...

Lambiek

Special Member

Maar wat is je waarde van je basis weerstand? En zie je duidelijk dat je led strip minder fel brand?

De ledstrip brand heel duidelijk minder fel. Ik heb ook geen 24V maar +-15V...
Ik gebruikte een basisweerstand van 1K. Nu heb ik deze zelfs weggelaten (als test) en ik zie geen verschil.

eSe

Honourable Member

...een aftakking gemaakt van de led en deze naar de basis gelegd van mijn transistor(TIP121).

Vanaf de positieve (anode) kant? Is dat direct op de voeding. Of staat de led en misschien ook wel zijn begrenzingsweerstand hiermee in serie?

Schema van wat jij gedaan hebt, het andere werkt schijnbaar :-)

/edit Is je voeding krachtig genoeg. Je gebruikt een bestaande ledlamp, je wijzigt de transistor omdat je nu een grotere stroom nodig hebt. Probeer met een kleinere belasting.

Groetjes,
eSe

[Bericht gewijzigd door eSe op donderdag 2 november 2017 19:01:18 (21%)

Ik zal morgen kijken voor een schema.
Ik heb enkel de transistor vervangen (en de benaming van de pennen gerespecteerd) van TIP121 naar BD135 het schema is volledig hetzelfde gebleven ...
Tip121 geeft als max uitgang +-15V
BD135 geeft als max uitgang +-24V
Volgens mij kan de TIP121 door de ene of andere reden niet volledig opengestuurd worden.
Maar waarom???

Lambiek

Special Member

Op 2 november 2017 19:03:29 schreef tsjolder:
Volgens mij kan de TIP121 door de ene of andere reden niet volledig opengestuurd worden. Maar waarom???

Door hem niet goed aan te sturen.

Maar persoonlijk zou ik de led strip aansturen met een mosfet, gaat veel beter en met veel minder verlies.

't Is vrij simpel. Het is wat eSe al in zijn 2e post schrijft. De BD135 stuur je open met een spanning van 0,6V en hoger. De TIP121 heeft daarvoor minstens 1,2V nodig. Als je de aangeboden spanning zonder aangesloten BD135 en zonder aangesloten TIP121 controleert zal je merken dat die ca 1,3V is. Een BD135 kan 1A trekken. Trekt je ledlamp zoveel stroom? Je kunt natuurlijk de Sziklai Transistor Paar schakeling nabouwen. Dan heb je ook te maken met slechts één BE-overgang. Zie http://www.electronics-tutorials.ws/transistor/darlington-transistor.h….

Een andere mogelijkheid is om toch de TIP121 gebruiken en dan de aansturende led tussenuit te knippen.

De stuurspanning zou inderdaad wel eens het probleem kunnen zijn.
Ik zal dat in het weekend eens meten, maar in deze uitleg zie ik wel iets.
Dat betekend dan een transistor BC547 of gelijkaardig voor de TIP121 te zetten vermoed ik om de stuurspanning te verhogen?
De ledstrip is zo'n 7m à 8m lang, vandaar mijn keuze van de TIP121.

Zonder schema is het moeilijk om te zien wat mis loopt. Laat alles eens zoals je nu doet. Meet dan eens de spanning tussen basis en emitter met beide transistoren en geef de gemeten waarde door dan worden misverstanden over de aansturing van de transistors uitgesloten en kan men je allicht verder helpen.

Hoeveel Ampére trekt die 7 à 8 meter ledstrip?
Als je een BC547 voor de TIP121 zet, let dan wel op dat de doorlaatspanning niet 2,1V wordt. Dus als je het niet goed doet, dan heeft deze actie een averechtse werking.

Thevel

Golden Member

Als ik het goed begrijp heb je het op deze manier aangesloten.

Dat klopt inderdaad Thevel, zo is het aangesloten.
Ik zal zeker de stuurspanning zoals ohm pi voorstelde nameten.
Als de BD135 open gaat aan 0.6V en de TIP121 op 1.2V dan zoek ik verder in die richting.
ohm pi, waarom zal de stuurspanning plots 2.1V worden?

De stuurspanning wordt niet 2,1V. De stuurspanning is rond de 1,3V. Om 3 BE-overgangen open te sturen heb je minimaal 1,8V tot 2,1V nodig. Als je de BC547 gebruikt om de TIP121 open te sturen, dan heb je 2,1V nodig, dus dat gaat niet goed werken.

Betekend dat dan dat ik in een dood straatje zit?
Ik dacht de schakeling 'gedeeltelijk' te maken op de oude manier, met 'oude componenten'.
Het zou zoveel leuker zijn een gedeeltelijk modern ontwerp (de opengemaakte ledlamp met afstandsbediening) te gebruiken als basis voor het vermogensgedeelte met de TIP121 en de led-strip...

Ik denk van niet.
Hoeveel stroom trekt je led-strip?
Dat zou ik willen weten. Volgens mij is in jouw geval één BD135 gewoon voldoende en heb je de TIP121 niet nodig.

eSe

Honourable Member

@Thevel Dit schema had ik ook (ongeveer) in mijn hoofd.

Maar wat zit er aan de anode van die led, gewoon een begrenzingsweerstand, of een (regelbare) constante stroombron?

/edit TS zegt dat hij de basis "direct" heeft aangesloten zonder weerstand. Dan zit er een begrenzing voor of de TIP121 is nu in het transistorwalhalla.

Is dit een lamp met dimfunctie? Hoe? Direct op het lichtnet met faseaansnijding? Of via PWM?

Vragen, zoveel vragen :-)

/edit/edit A picture tell's a thousand words, or is just plain ugly :-)

Groetjes,
eSe

Uit startpost:

Op 2 november 2017 17:53:42 schreef tsjolder:
Voor mijn ledverlichting op 24V wilde ik transistor TIP121 (Ib=120mA) gebruiken als ..

De sturing en voeding komt uit een ledlamp (peer vorm) waar één RGB led in zat.
Daar heb ik alles uitgehaald om mijn ledstrip van +-7m lengte te sturen na het vermogensgedeelte te hebben aangepast voor een hogere stroomsterkte. Per kleur +-1.5A bij volledige belasting.
Zoals beloofd een foto.
Alles werkt nu zoals het hoort alhoewel...
Bij opstart is de uitgang naar de ledstrip 24V per kanaal bij vollast. (Zoals het ook hoort te zijn)
Die spanning verminderd echter in +-1min a 2min tijd naar 18V.
Na 2min blijft de helderheid stabiel. Met de afstandsbediening kan ik de spanning (helderheid) verminderen en verhogen maar een hogere spanning (helderheid) dan 18V lukt niet meer. De spanning blijft op 18V maximum. Gaat niet naar 24V!!!
Iemand een idee waarom de spanning verminderd naar 18V en niet meer aan 24v komt? De voeding blijft 24V produceren dus daar ligt het probleem zeker niet.

Dus je hebt na 2 minuten 6V tussen de collector en emittor van de BD179 staan?