Top, bedankt!
We zijn er uit. Mijn eerste vermoeden was dat het, gezien de kwikdampvulling, een HPL-N fosfor was. Hogedrukkwikdamplampen met europium-geactiveerde yttrium vanadaat fosfor. Maar dat bleek 'm al gauw niet te zijn, omdat het kleine lampje véél meer spectrumlijnen geeft, dan een HPL-N lamp.
(klik voor groter, "onbekend lampje" is het lampje van Maarten)
Na wat rondneuzen en vergelijken met wat er in mijn kamer brandt aan indicators, kwam ik op een neonlampje uit. Neon heeft veel spectrumlijnen. Met bewust strooilicht een spectrumfoto gemaakt van het neonlampje en de halofosfor-TL boven de werkbank, en we hebben een match!
Een heel eigenaardige keuze. De fosfor lijkt zoals Maarten al vermoedde op de standaard lage CRI TL fosfor, maar dat er naast kwik ook neon in het lampje zit, wat de uitgebreide roodweergave en wellicht de wat vuile tint veroorzaakt, had ik niet verwacht.
Mijn gok is dat het neon nodig is om het lampje betrouwbaar te laten starten, terwijl kwik nodig is om UV straling op te wekken waar de fosfor op reageert.
In mijn gekleurde, fosfor coated 'neon' indicatielampjes zit helemaal geen neon, maar waarschijnlijk argon. Maar ook géén kwik!
Het is geen fel lampje, maar gewoon in de lijn der verwachtingen als je het hebt over paneellampjes en indicators. De huidkleur-weergave lijkt niet slecht, maar het is wat lastig te beoordelen omdat het licht zo zwak is.
De lichttemperatuur is omstreeks 4000k, als ik de witbalans instel zodat de weergave op het fotocamera-scherm gelijk is aan wat ik met mijn ogen zie. Wat de afwijking van het schermpje is weet ik natuurlijk niet