Opdrukken op Philipslampen

Ik heb vandaag een e14 fitting gekocht voor het mini-lampje van Maarten. Ik kon er niet zo 123 eentje vinden, en die in een inloopkast hangt, daar kreeg ik het lampje niet diep genoeg in. De fitting van het lampje is ietsje korter dan gebruikelijk.

En het spectrum bekeken. Meteen duidelijk is dat er kwikdamp in zit. Maar er zijn ook diverse andere lijnen te zien. Ik moet de boel even vergelijken met andere lampen en met andere spectra, om te achterhalen of de andere lijnen van een edelgas afkomstig zijn, of dat ze afkomstig zijn van de fosfor. Het zou zomaar kunnen zijn dat ze de HPL-N fosfors hebben gebruikt, en dat dit 's werelds kleinste kwikdamplampje met kleurcorrectie is :)

Foto's volgen. Mocht iemand er nog eentje hebben en er van af willen, geef maar een gil.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
revado

Honourable Member

Op vrijdag 9 augustus 2024 20:41:25 schreef Ledlover:
Ik heb vandaag een e14 fitting gekocht voor het mini-lampje van Maarten. Ik kon er niet zo 123 eentje vinden, en die in een inloopkast hangt, daar kreeg ik het lampje niet diep genoeg in. De fitting van het lampje is ietsje korter dan gebruikelijk.

En het spectrum bekeken. Meteen duidelijk is dat er kwikdamp in zit. Maar er zijn ook diverse andere lijnen te zien. Ik moet de boel even vergelijken met andere lampen en met andere spectra, om te achterhalen of de andere lijnen van een edelgas afkomstig zijn, of dat ze afkomstig zijn van de fosfor. Het zou zomaar kunnen zijn dat ze de HPL-N fosfors hebben gebruikt, en dat dit 's werelds kleinste kwikdamplampje met kleurcorrectie is :)

Foto's volgen. Mocht iemand er nog eentje hebben en er van af willen, geef maar een gil.

Ik ben wel heel erg benieuwd waar dat dan wel voor is!

tl-x kom je erg weinig tegen in 20W uitvoering. de 40W versie is veel gangbaarder. echter ook dure buizen, had een klant die er 3 elke 2 jaar kocht oid. uit een doos die al zeker 20 jaar oud was.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op vrijdag 9 augustus 2024 08:38:42 schreef TV museum:
[...]

Hi Marcel, dat is een eerste voor mij te zien!
Het is bijna zelfde als op Thorn tubes die zijn gegraveerd door CO2 laser met de kopnummer van de Sealex machine. Misschien heeft Sylvania ooit met dat geëxperimenteerd voor dat ze hadden de inktjet markering systeem ingevoerd.

Kan het niet geëtst zijn met HF? Dat zal minder impact hebben op de het glas en het risco van barsten door trillingen en schokken. Of werkt dat in het inltjet systeen met HF?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
revado

Honourable Member

Op vrijdag 9 augustus 2024 21:03:28 schreef testman:
tl-x kom je erg weinig tegen in 20W uitvoering. de 40W versie is veel gangbaarder. echter ook dure buizen, had een klant die er 3 elke 2 jaar kocht oid. uit een doos die al zeker 20 jaar oud was.

Er zit er een ( 20 watt) in het armatuur bij de centrale gasmeter.
Maar die mag ik er niet uit halen :)
Pas als we van het gas af gaan (en hopelijk duurt dat nog heel lang)

revado

Honourable Member

Op vrijdag 9 augustus 2024 21:54:37 schreef Tidak Ada:
[...] Kan het niet geëtst zijn met HF? Dat zal minder impact hebben op de het glas en het risco van barsten door trillingen en schokken. Of werkt dat inhtjet systeen met HF?

Daar had ik ook al aan gedacht, die uiteinden worden ook heet en koud.
Wel minder dan een TL-D maar toch.

Op vrijdag 9 augustus 2024 20:41:25 schreef Ledlover:

Je mag deze gewoon houden hoor, als dank voor het uitzoekwerk. Ik heb er meer van, die zullen uiteindelijk hun weg naar mijn webshop vinden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Top, bedankt!

We zijn er uit. Mijn eerste vermoeden was dat het, gezien de kwikdampvulling, een HPL-N fosfor was. Hogedrukkwikdamplampen met europium-geactiveerde yttrium vanadaat fosfor. Maar dat bleek 'm al gauw niet te zijn, omdat het kleine lampje véél meer spectrumlijnen geeft, dan een HPL-N lamp.

(klik voor groter, "onbekend lampje" is het lampje van Maarten)

Na wat rondneuzen en vergelijken met wat er in mijn kamer brandt aan indicators, kwam ik op een neonlampje uit. Neon heeft veel spectrumlijnen. Met bewust strooilicht een spectrumfoto gemaakt van het neonlampje en de halofosfor-TL boven de werkbank, en we hebben een match!

Een heel eigenaardige keuze. De fosfor lijkt zoals Maarten al vermoedde op de standaard lage CRI TL fosfor, maar dat er naast kwik ook neon in het lampje zit, wat de uitgebreide roodweergave en wellicht de wat vuile tint veroorzaakt, had ik niet verwacht.
Mijn gok is dat het neon nodig is om het lampje betrouwbaar te laten starten, terwijl kwik nodig is om UV straling op te wekken waar de fosfor op reageert.
In mijn gekleurde, fosfor coated 'neon' indicatielampjes zit helemaal geen neon, maar waarschijnlijk argon. Maar ook géén kwik!

Het is geen fel lampje, maar gewoon in de lijn der verwachtingen als je het hebt over paneellampjes en indicators. De huidkleur-weergave lijkt niet slecht, maar het is wat lastig te beoordelen omdat het licht zo zwak is.

De lichttemperatuur is omstreeks 4000k, als ik de witbalans instel zodat de weergave op het fotocamera-scherm gelijk is aan wat ik met mijn ogen zie. Wat de afwijking van het schermpje is weet ik natuurlijk niet ;)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Dankjewel!

Mooie match ook met de referentiebronnen, en heel opvallend verschil tussen halofosfaat 33 en modern 640 fosfor.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 10 augustus 2024 19:09:53 (66%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Je moet de spectrumfoto's even op volledig formaat openen. Ik heb de relevante lijntjes van Hg of Ne voorzien, en er rechts naast gezet wat welke lamp is, en zoveel mogelijk alles netjes recht onder elkaar gezet.

'Onbekend lampje' is jouw lampje. Met 'neonlampje' bedoel ik ook echt een neonlampje. Waarvan het overigens de aanname is dat er neon in zit en geen neon-argonmengsel. Ik zal als de scholen weer open gaan, dat even vergelijken met een echte neon spectraallamp.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op zaterdag 10 augustus 2024 19:05:02 (23%)

Ik had mijn eigen verwarring al gespot en het bericht aangepast :)

Wat me nu ook pas opvalt is dat er nog een extra groenlijntje in het spectrum zit. Dat kan het licht ook wat 'vuiler' maken misschien?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 10 augustus 2024 19:11:49 (51%)

Dat extra groenlijntje is onderdeel van het neonspectrum, maar aardig zwak. Als je de professioneel gemaakte spectra bekijkt, zie je dat neon ontzettend veel lijntjes heeft, maar hoe verder je richting blauw gaat, hoe zwakker ze worden.
Maar kijk eens of je een groenfilter hebt, en kijk eens daardoor naar een neonpitje. Wie weet wat je ziet...

Je zult eigenlijk een hele rits van die witte lampjes tegelijk aan moeten sluiten om wat meer te kunnen zeggen over de kleurweergave.

33 en 640 zijn twee namen voor hetzelfde beestje. 840 is de moderne bi/triphosphor variant en heeft naast de kwiklijnen ook fosfor-emissiebanden (geen continuum) in blauwgroen, groen en rood.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op zaterdag 10 augustus 2024 19:27:04 (26%)

Proxxima

Golden Member

Wat leuk die analyse van het spectrum. Ik heb een tijd terug mijn Ocean Optics USB2000 spectraal metertje aan TVmuseum gegeven met hetzelfde doel. Die kan meten van 200 tot 850 nm met een resolutie van 2nm. Ik had het werken op een oude laptop op de universiteit, maar nu blijkt het lastig te zijn de juiste software ervoor te vinden.

Het blijft grappig om dit soort gekke lampjes etc te zien. Ik loop ook alweer de nodige jaren mee in zowel hedendaagse elektronica alsook de elektronica vanaf de jaren 20 van de vorige eeuw. Vanaf de radio tot mini computers uit de jaren 70. Van alle soorten technologie staat hier wel wat... dacht ik ;-)

En dan komt Maarten weer met een lampje waarbij ik moet zeggen: Nope, nog nooit gezien _/-\o_

Op zaterdag 10 augustus 2024 19:25:56 schreef Ledlover:
Dat extra groenlijntje is onderdeel van het neonspectrum, maar aardig zwak. Als je de professioneel gemaakte spectra bekijkt, zie je dat neon ontzettend veel lijntjes heeft, maar hoe verder je richting blauw gaat, hoe zwakker ze worden.

Overigens, zodra ik m'n spectro*meter* binnen heb, zal ik dit nog eens onderzoeken en hier posten: https://www.circuitsonline.net/forum/view/166309

Op donderdag 8 augustus 2024 22:31:35 schreef Proxxima:
Wat ik me nog afvroeg is hoe lang die Stabiluxlampen mee gaan. Normaliter gaat een gloeilamp niet zo lang mee als een TL buis. Zouden deze lampen geoptimaliseerd zijn door minder fel te zijn en langer mee te gaan oid?

Of kon je rustig vier Stabiluxlampen verslijten op één TL?

Vandaag op Marktplaats een doos met 19 nieuwe stabilux lampen gevonden.
Dus ik hoef voorlopig geen zorgen te maken dat deze stabilux lampen slijten.

Proxxima

Golden Member

En niet het armatuur meegenomen waar die ene missende Stabilux nu in zit? |:(

Mooie vangst, wel typisch dat er nergens op de doosjes iets van Stabilux staat.

Op zondag 11 augustus 2024 18:58:20 schreef Proxxima:
En niet het armatuur meegenomen waar die ene missende Stabilux nu in zit? |:(

Mooie vangst, wel typisch dat er nergens op de doosjes iets van Stabilux staat.

STA staat erop, wat voor stabilux staat?

Proxxima

Golden Member

Op zondag 11 augustus 2024 19:10:02 schreef testman:
[...]

STA staat erop, wat voor stabilux staat?

Ja duh... ;)

Overal in de foldertjes komt die kreet Stabilux voor. Maar op het doosje wordt in 3 talen STA voor een lamp gezet de kreet nog eens met puntjes er tussen: S.T.A. Verder op het doosje staat Speciaal Lamp etc... Nergens is die kreet Stabilux te vinden op de verpakking. 't zal wel aan mij liggen...

revado

Honourable Member

Op zondag 11 augustus 2024 18:40:30 schreef TV museum:
[...]

Vandaag op Marktplaats een doos met 19 nieuwe stabilux lampen gevonden.
Dus ik hoef voorlopig geen zorgen te maken dat deze stabilux lampen slijten.

Geluksvogel :)
Hele mooie vangst!

Dat STA klopt, wel , staat ook op het ribkartonnen oerdoosje wat ik heb.
Dat doosje is natuurlijhk wel veel mooier om te hebben :P
Deze is, met doosje, voor @ledlover zoals beloofd.

Proxxima

Golden Member

Je hebt schijnbaar STR, STA en STB. Misschien nog meer versies? Die STA staat dus niet eens voor STAbilux... :?

En blijkbaar is in Duitsland deze Stabilux-constructie in 1953 door de VDE verboden wegens het slechte rendement?

Toch gek, want een 40W TLS met Stabilux lamp zal toch meer licht geven dan een gloeilamp van 115W lijkt me zo...

Ik blijf het een boeiende constructie vinden. Philips verkocht graag lampen, zie de K6 TV met twee maal zoveel buizen als een Duits model uit dezelfde tijd. Wellicht was het verdienmodel achter de Stabilux een betere dan die van een VSA ;)

Het is 70w van de gloeilamp met zeg 12lm/w, dus zeg 840 lumen. Dan nog 40w van de TL met ca. 40lm/w, dus 1600lm. Dus 2440lm voor 110w. Dat komt op 22lm/w en dat is niet best natuurlijk.

Maar ik was mij er niet van bewust dat er toen al rendementseisen bestonden. De ML lampen (hogedruk kwikdamp met gloeidraad-ballast) zijn niet heel veel beter, maar bleven gewoon op de markt.

De marketing van Philips is dat de gloeilamp zorgt voor een verbetering van de kleurweergave, wat wel enigzins nodig was met de ouderwetse soort TL's.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op zondag 11 augustus 2024 21:01:13 (17%)

tevens hadden die stabilux buizen een stuk lagere levensduur als de lampen niet lang aan bleven. een 2e start als de buizen nog warm waren, waren niet goed voor de levensduur.

revado

Honourable Member

Ik vond deze advertentie die in een Zeeuwsche courant in 1950 heeft gestaan.
Voor die 79 gulden wil ik er wel een paar hebben :)
Er staan nog meer juweeltjes in die advertentie.

https://krantenbankzeeland.nl/issue/vze/1950-06-16/edition/null/page/4…

Zullen wel meer liefhebbers zijn voor de Stabilux armaturen.
In mijn leven nog nooit eentje gezien. Denk in de jaren 60 en 70 de meeste verwijderd omdat deze erg inefficiënt zijn.

De armatuur met de vier 20 Watt TL buizen links heb ik liggen, nu in restauratie.

flash2b

Special Member

Deze kwam ik nog tegen, ik weet niet of die bijzonder is.

They say attention is a shovel. It's time to dig 'em out.