Feedback nieuw ontwerp

douwebakker

Golden Member

Ik werk ook vanaf het begin met de nieuwe layout.
Heb er op zich geen problemen mee, maar waarom staan niet de nieuwe berichten bovenaan.
Je moet nu steeds helemaal naar beneden scrollen en dat is vervelend.
Dan zou ik liever anders zien.
Dus laatste berichten bovenaan.
Douwe

Het bezit van de zaak is het eind van vermaak.
marcob

Golden Member

Dat is inderdaad wel een ding, ik zou ook graag de laatste berichten boven aan hebben staan. Of een keuze of je dat wel of niet wil via je profiel.

Daarnaast gaan de 'breadcrumbs' niet lekker, wat niet fijn is.
Je gaat van 'Circuits Online / Forum / Laatste discussies' naar :
'Circuits Online / Forum / Site feedback / Feedback nieuw ontwerp'
terwijl het:
'Circuits Online / Forum / Laatste discussies / Feedback nieuw ontwerp'
zou moeten zijn.

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Jinny

Golden Member

Het zal mijn latente autisme zijn, maar de nieuwe vind ik helemaal niks.
Veel te veel wit.
Wie het gebruiken wil heeft mijn zegen, maar laat ze naast elkaar bestaan aub.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
maartenbakker

Golden Member

Op dinsdag 11 maart 2025 10:23:11 schreef marcob:
Ik ben de nieuwe layout gewoon gaan gebruiken, zonder na te denken hoe iets eruit ziet. En wil ik niet meer terug. Het gebruik is gewoon goed. Eigenlijk is nu teruggaan naar het oude heel vreemd en onwennig.

Dat is leerzaam. Op wat voor scherm/device? En hoe gebruik je normaalgesproken het forum? Via de actieve topics?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
marcob

Golden Member

Op dinsdag 11 maart 2025 12:54:36 schreef maartenbakker:
[...]Dat is leerzaam. Op wat voor scherm/device? En hoe gebruik je normaalgesproken het forum? Via de actieve topics?

Dat is wel een terechte opmerking van je :-)
Ik gebruik 99% van de tijd op een groot PC scherm. Navigatie gaat eigenlijk altijd standaard via laatste discussies. In het weekend neus ik bij 'vraag & aanbod'.

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
benleentje

Golden Member

Eigenlijk is nu teruggaan naar het oude heel vreemd en onwennig.

Voor mij dus precies andersom. De nieuwe lay-out is eng koud en kill. Vooral het kleur gebruik is een verschrikking.

Ik heb het geprobeerd. Voor ongeveer 4 seconden. Ik kan er absoluut niet mee overweg. Alles is veel te groot, alles staat veel te ver uit elkaar, het forum tracker lijstje is pleite, en veel vlakken zijn te opdringerig 'in your face' (op een gewone desktop PC).

Mja, ik kan niet goed tegen verandering, maar er is een groot verschil tussen verandering en verandering die ook daadwerkelijk tot verbetering leidt. De nieuwe lay-out valt daar voor mij zeker niet onder. Sorry voor degene die er veel tijd en werk in hebben gestoken, maar ik ben maar liever eerlijk.

(Ik krijg een beetje een déjà vu gevoel: iets met die klote-tegels van Windows 8.0 :()

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Op dinsdag 11 maart 2025 10:42:52 schreef douwebakker:
Dan zou ik liever anders zien.
Dus laatste berichten bovenaan.
Douwe

Ikke niet!
Voor mij komt dat tegennatuurlijk over.
De laatste berichten zijn meestal een antwoord of reacties van voorgaande berichten. Ik lees van boven naar beneden en dan kan ik gewoon doorscrollen. Ik hoef niet na het lezen van het laatste bericht naar beneden te scrollen om uit te zoeken op welk bericht dat weer een reactie was.
Sommige sites, bijvoorbeeld "GeenStijl" hebben de opties "oudste berichten bovenaan" en "nieuwste berichten bovenaan"

Elke dag dat CO nog met de oude forumsoftware draait beschouw ik als mooi meegenomen. En daarna zal het waarschijnlijk grotendeels einde oefening zijn voor mij. Ik kom hier 'ter leringhe ende vermaeck', maar ik ga mezelf niet continu zitten ergeren (zoals ik wel gedaan heb toen ik tijdelijk de nieuwe software heb uitgeprobeerd). Ook ik ben zeker geen liefhebber van verandering, maar als het een duidelijke verbetering is kan ik mezelf er wel overheen zetten. In het geval van de forumsoftware echter daalt m'n waardering van een 9.8 voor de huidige software, naar een 2 voor de nieuwe.

Maar zoals gezegd, het is niet het einde van de wereld, ook ik heb voldoende andere katten te geselen. En als ik ooit met een kapotte wasmachine zit waar ik zelf niet uitkom zal ik zeker niet aarzelen om toch weer in te loggen. Maar zeker niet meer dagelijks, 'voor m'n plezier', en voor het warme gevoel dat ik krijg van anderen te (proberen te) helpen.

set SCE to AUX.
benleentje

Golden Member

Nonius +1 op alles inclusief 4 katten.

Oké klein dingetje op zich hou ik wel van verandering omdat dit vaak ook een verbetering geeft. En dan bedoel ik eens in de 4 a 5 jaar een andere auto is gelijk ook een verbeterde auto. Dat is het voordeel van 2de hands kunnen kiezen.
Mijn katten zijn ook dol op verandering. Hier en daar een nieuwe doos, een nieuw speeltje, nieuwe verbeterde krabpaal.

Ik heb dus ook liever een goede 2de hands website dan iets wat voor mij niet werkt. En daarmee bedoel ik dus ook ik kies mijn eigen website's wel uit en niet dat de website bepaalt hoe het moet.

Maar veel en veel liever zou ik willen dat het hier goed komt en ik hoop ook nog wel op een veel betere versie van de nieuwe lay-out

En dan bedoel ik eens in de 4 a 5 jaar een andere auto is gelijk ook een verbeterde auto.

Hm. Dat 'verbeterde' doet hier toch wat nekharen overeind staan....Ik zou er een klein vermogen voor over hebben om weer een Lada 2105 te kunnen rijden, zoals m'n ouders. Simpel en effectief, wat er niet op zit kan ook niet kapot gaan. Simpel te repareren. De moderne voertuigtechniek met al z'n 'verbeteringen' laat ik HEEEL graag aan me voorbijgaan.

M'n vorige auto is 20 jaar meegegaan. Z'n opvolger, m'n huidge auto, is een beestje uit 1994. Gaat zelden defect, en wanneer er wat mee is heb ik hem vlot weer aan de praat. Maar zeg niet dat ik niet met m'n tijd meega, want er zit zelfs een autoradio in! (wel zonder voorkeurszenders, dus handmatig afstemmen. Maar hij staat toch permanent op Klara, afstemmen is zelden nodig.)

Dus nee, ik verander niet van auto zoals sommigen van kleding veranderen. Sterker nog, als je in m'n klerenkast zou kijken zul je 6 identieke zwarte broeken en 6 identieke lichtblauwe overhemden aantreffen. Kleren kopen is één van m'n grote gruwels, en als ik eenmaal iets heb gevonden dat me bevalt koop ik er meestal gelijk een half dozijn stuks van, dan kan ik de eerste jaren weer vooruit zonder een winkel binnen te hoeven. En 's ochtends hoef ik ook nooit lang te puzzelen om te bedenken wat ik die dag ga dragen....

Maar ik besef dat ik de uitzondering ben t.o.v. de norm. De meeste mensen trendhoppen dat het een lieve lust is. Hopperdehop.

Maar veel en veel liever zou ik willen dat het hier goed komt en ik hoop ook nog wel op een veel betere versie van de nieuwe lay-out

Dáár ben ik volstrekt en hartgrondig mee eens!

set SCE to AUX.
maartenbakker

Golden Member

Ik heb geen problemen met een nieuwe auto zo nu en dan, en elke keer iets meer luxe, wegligging en/of comfort is niet verkeerd en dan heb je tweedehands veel keus... Hoewel ik er nog nooit een heb gehad waar alle sterke punten samenvielen, altijd wel ergens een compromis. Maar de interface moet gewoon goed voelen en dat kan ook weer niet op zoveel verschillende manieren. Een auto is tenslotte om in te rijden en geen computer met menubediening bijvoorbeeld.

En ja als ik een FIAT 124 (Lada 2105) had gehad in plaats van een FIAT Doblo dan had ik minder dan 5 uur gedaan over het vervangen van een startmotor (op straat, niet op een brug). Sleutelen is niet m'n allereerste prioriteit.. Maar het is wel mooi meegenomen als het niet al te erg uit de hand loopt. 5 uur kan ermee door, en voor bijvoorbeeld de koppeling ga ik wel naar de garage.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Maar de interface moet gewoon goed voelen en dat kan ook weer niet op zoveel verschillende manieren. Een auto is tenslotte om in te rijden en geen computer met menubediening bijvoorbeeld.

Inderdaad! V.w.b. de interface, Philips heeft ooit ook de user-interface van de oscilloscoop flink onderhanden genomen. M'n PM3055 is daar een 'prachtig' voorbeeld van. Prima oscilloscoop, maar een gruwel om mee te werken (voor mij, en voor vele anderen die ik erover heb gesproken of gehoord).

Ik zal niet ontkennen dat, iemand die nieuw is op oscilloscoopgebied, niet prima zou kunnen leren om met dat apparaat om te gaan. Maar als je heel je leven de tijdbasis en verticale afbuigingen met draaiknoppen hebt ingesteld, dan is de Philips-'innovatie' met drukknopjes toch wel verdraaid verwarrend. Prachtig voorbeeld van een verandering die zeker geen verbetering is. Gelukkig hebben andere fabrikanten, zoals Tek met m'n TDS210 heeft gedaan, gewoon lekker de 'look and feel' van de ouderwetse draaiknoppen gehandhaafd. Wel met rotatry encoders i.p.v. mechanische schakelaars, maar voor de gebruiker voelt het in elk geval erg bekend en vertrouwd; die hoeft niet eerst te zitten nadenken, zoeken en lezen (!) bij de knopjes, om iets in te stellen.

Die Philips uit de jaren '80 is een onding om mee te werken, de nieuwere Tek TDS210, die juist teruggrijpt op de aloude analoge interface, is een genot. (alles persoonlijke mening/opinie, uiteraard).

set SCE to AUX.
revado

Honourable Member

Op dinsdag 11 maart 2025 19:47:08 schreef nonius:
[...]

Sterker nog, als je in m'n klerenkast zou kijken zul je 6 identieke zwarte broeken en 6 identieke lichtblauwe overhemden aantreffen. Kleren kopen is één van m'n grote gruwels, en als ik eenmaal iets heb gevonden dat me bevalt koop ik er meestal gelijk een half dozijn stuks van, dan kan ik de eerste jaren weer vooruit zonder een winkel binnen te hoeven. En 's ochtends hoef ik ook nooit lang te puzzelen om te bedenken wat ik die dag ga dragen....

Maar ik besef dat ik de uitzondering ben t.o.v. de norm. De meeste mensen trendhoppen dat het een lieve lust is. Hopperdehop.

Hier nog een :)
Ik heb een bepaald merk jeans, die zit en past perfect, koop ze per 10.
T-shirts, die extra lange van een bekend merk ook per 10 in donker grijs of blauw.
Schoenen, per 5 paar...
Er zijn er dus meer die een gruwelijke hekel hebben aan kleding kopen en iedere dag denken "wat trek ik aan " ;)

Dat de layout wel een verbetering kan gebruiken is wel overal aan te zien. Alleen is dat mijns inziens wat te abrupt gedaan. Dan rijst nog de waarom?-vraag, wat is de reden van de wijziging? Daar is het nodige over gezegd zoals responsive en verbeterde leesbaarheid. En met dat in het achterhoofd hadden wat tussenstappen genomen kunnen worden waarbij de website telkens iets veranderd:

• Geen gebruik meer maken van afbeeldingen in de styling zoals nu gebeurt
  • Samenvoegen van het menu gedeelte bovenaan en de zijkant, alles verplaatsen naar de zijkant. Je krijgt dan een kop balk en een drie kolommen layout zoals nu. Dit is goed responsive te maken in een later stadium
  • Modernere CSS toepassen. Hiervoor kan bijvoorbeeld BeerCSS gebruikt worden wat puur een CSS framework is. Door eigen wijzigingen zal de data dichtheid van de website praktisch gelijk zijn aan de huidige. Voordeel van BeerCSS is dat je meteen dark mode krijgt en kleurenthema's
  • Forum aanpassen zodat die er ook wat frisser uit komt te zien met mooiere icoontjes en smilies etc.
  • Website verder optimaliseren voor mobiel gebruik, misschien wat mindere data dichtheid in verband met touch, maar door de breakpoints in de CSS kan de data dichtheid op de desktop groot blijven.

Deze lijst kwam zomaar op, dus misschien kan het wel helemaal niet, maar door kleinere stappen te nemen is het voor iedereen overzichtelijker en zijn de veranderingen klein en hopelijk klein genoeg voor iedereen om te blijven en iets mee te bewegen.

Om constructief bezig te zijn, heb ik een forum pagina als HTML gedownload en hier BeerCSS op los gelaten. Uiteraard werkte dat niet, dus er zal op de achtergrond het één en ander gewijzigd moeten worden kwa HTML. De vraag is af dat mogelijk is. Zo ja, dan ben ik wel bereid om die pagina tot voorbeeld uit te bouwen.

Ook al post ik niets, ik lees veel en zou het jammer vinden dat mensen die dagelijks hier rondstruinen niet meer komen vanwege de layout. En laat dit nu net een deel zijn waar ik in mijn werkzaamheden ook mee te maken heb. Klanten die roepen om meer data dichtheid voor hun webapp, niet genoeg hebben aan tabel met 60 kolommen etc. En ja, het kost tijd en moeite om aan dat soort eisen te voldoen, maar door kleine stapjes te nemen is het goed overzichtelijk kwa werk en tijd.

Terug naar de nieuwe layout; zo maar enkele opmerkingen:

• maak de kop vast en over de gehele breedte
  • maak de kopteksten een stuk kleiner
  • knoppen wat kleiner maken en kleine afgeronde hoeken of geen hoeken maken
  • informatie blok aan de rechterkant weghalen en onder of naast de koptekst zetten
  • idem voor het zoekveld
  • haal van de diverse delen de padding en margin eens vanaf en kijk wat je over houdt en pas eventueel eigen CSS toe

Wat bedoel je met CSS ?
Die afkkorting is voor niet-ontwerpers onbegrijpelijk.

Overigens vind ik de tabelaire lay-out van de oude versie prima, alleen zou de lettergrote van de tekst beter en continue schaalbaar gemaakt kunnen worden: Kleiner voor een snel overzicht en grote letters voor hen, die een wat slechtere visus hebben.

Ik heb in ieder geval de indruk dat de meerderheid toch flink verknocht is aan de huidige versie. Grote veranderingen zijn ook voor een categorie lezers met een 'karakter' dat veel onder techneuten vookomt een schier onoverkomelijke drempel. Dat blijkt ook uit de veel voorkomende reactie: "Als dit door gaat haak ik af...." en dat wordt niet door de minsten geuit.

Ook voor ouderen (ja die vindt je hier ook!) zijn grote veranderingen een handicap.

Misschien is het een idee alleen een speciale mobiele versie te maken om onderweg te kunnen gebruiken, maar achter een (of twee) monitoren en een toetsenbord is die vernieuwing alleen maar onnodig.

Edit:
Goed gebruik van lettertype, bij voorkeur schreefloos voor monitorgebruik is essentiéerl en allerlei fancy fonts zijn uit den boze voor leesbaarheid. Ze komen uit de reclamewereld.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

Op dinsdag 11 maart 2025 00:05:23 schreef maartenbakker:
[..]
Voor je hobby ga je als developer liever niet tegen een (al dan niet zelf gestelde) deadline in lopen werken, denk ik.

Juist wel naar mijn mening ;) . Toen ik eind 2015 (goh, alweer 10 jaar terug) aan het nieuwe ontwerp begon, heb ik heel duidelijk het doel voor mezelf gesteld dat ik eind 2016 klaar wou zijn.

En de reden daarvoor was gewoon heel simpel: anders zou het nooit klaar zijn én het noopte me tot heel, heel goed nadenken over hoe ik het wou hebben, zodat ik niet tijdens het her-ontwerpen allemaal nieuwe dingen ging zitten bedenken.

Op dinsdag 11 maart 2025 18:32:43 schreef ohm pi:
[...]Ikke niet!
Voor mij komt dat tegennatuurlijk over.
De laatste berichten zijn meestal een antwoord of reacties van voorgaande berichten.

Ik vermoed dat hier wat spraakverwarring is en dat met 'laatste reacties' eigenlijk de topics bedoeld worden?

Overigens, en dat zou ik echt, écht zonde vinden als dat zou verdwijnen: alle lof voor CO wat betreft de huidige opmaak met de lijst van actieve topics. Ik ken geen enkel ander forum dat gewoon een lijst met topics toont in volgorde van meest recente reactie > minst recente reactie, zonder daarbij enig onderscheid te maken tussen categorieën of er gewoon na 30 topics of zo mee op te houden.

Bij elk ander forum moet ik of een knop 'nieuwe berichten' aanklikken (en dan krijg je alle topics te zien waar jij sinds je laatste bericht niet of nog niet in gereageerd hebt), dat forum biedt een overzicht van maar 25 of 30 meest recente topics, of er is gewoon helemaal geen overzicht en je moet elk subforum apart aanklikken.

CO was het allereerste forum waar ik me voor registreerde (en amper nog voor te stellen tegenwoordig, ik moest toestemming vragen aan m'n ouders) en vanaf het begin heb ik daardoor aangenomen dat het op elk forum zo werkte.
Mede daarom vind ik eigenlijk elk ander forum onoverzichtelijk.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Op dinsdag 11 maart 2025 22:14:19 schreef Tidak Ada:
Wat bedoel je met CSS ?
Die afkkorting is voor niet-ontwerpers onbegrijpelijk.

Sorry .... blinde vlek maar CSS staat voor Cascading Style Sheets en is een soort "programmeertaal" om de styling van een website te regelen. Dus je kunt bijvoorbeeld kijken naar schermbreedte en als die klein is de styling daar op aanpassen. HTML is de basis taal van het internet en verdeeld de website in blokken, koppelt deze aan elkaar linkt naar andere sites etc.

Overigens vind ik de tabelaire lay-out van de oude versie prima, alleen zou de lettergrote van de tekst beter en continue schaalbaar gemaakt kunnen worden: Kleiner voor een snel overzicht en grote letters voor hen, die een wat slechtere visus hebben.

Je ziet veel websites die een knop A+ en een knop A- hebben waarmee de tekstgrootte aangepast kan worden. De nieuwe layout ondersteund dit al door in de browser met <CTRL> + en <CTRL> - de boel te verschalen.

Ik heb in ieder geval de indruk dat de meerderheid toch flink verknocht is aan de huidige versie. Grote veranderingen zijn ook voor een categorie lezers met een 'karakter' dat veel onder techneuten vookomt een schier onoverkomelijke drempel. Dat blijkt ook uit de veel voorkomende reactie: "Als dit door gaat haak ik af...."

Het grootste probleem wat ik lees is dat er veel te veel ruimte om alles heen zit waardoor data niet meer in één keer op het scherm past. Het zijn niet alleen techneuten die daar over vallen. En door de grote verandering op te delen in kleiner veranderingen is het hopelijk voor iedereen te behappen.

High met Henk

Special Member

@nonius: en dan is de TDS2xx serie nog de grootste draak die tek afgelopen 30 jaar gemaakt heeft. Die trigger trekt op niets.
Ding is traag als dikke stront. De oudere tds 3xx is beter. Ook de nieuwere tds1xxx en tds2xxx waren veel beter.

Maar ik deel wel uw standpunt. Met de nieuwe interface ben ik minder vaak op CO te vinden; kost teveel tijd en moeite.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op dinsdag 11 maart 2025 22:37:53 schreef EdbO:
... CSS...
Dus je kunt bijvoorbeeld kijken naar schermbreedte en als die klein is de styling daar op aanpassen. HTML is de basis taal van het internet en verdeeld de website in blokken, koppelt deze aan elkaar linkt naar andere sites etc.

Ik vind dat voor "beginners" niet een handige uitleg.

In den beginnen kon je per stukje text opgeven "dit is een kopje" en "dit moet groen".

Als dan een CEO langskwam en zei: Die kleur groen voor de kopjes vind ik niet mooi, dat doet me aan m'n ex denken! dan mocht de ontwerper over de hele site alle groene kopjes gaan lopen editen.

CSS lost dat probleem op: Enerzijds kan je voor bestaande elementen zoals "kopjes" aangeven: "die moeten in deze keur groen", maar je kan ook andere "soorten" definieren zoals "gebruikersnamen". Als je dan in je HTML vertelt dat iets een "gebruikersnaam" is, dan wordt dus in de CSS opgezocht dat deze in zus font zo groot en die kleur moeten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fatbeard

Honourable Member

Op dinsdag 11 maart 2025 22:37:53 schreef EdbO:
[...]
De nieuwe layout ondersteund dit al door in de browser met <CTRL> + en <CTRL> - de boel te verschalen.
[...]

Euhh...
Da's niet de layout maar de dienstdoende browser die het regelt met <ctrl>+ en <ctrl>- (of met <crtl>scrollwheel): in de oude opmaak werkt dit net zo goed...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Henk H.

Golden Member

En eigenlijk is het in- en uitzoomen in de brower een ramp. Vaak gaat de opmaak helemaal aan de haal, worden afbeeldingen ook groter of kleiner terwijl je alleen grotere of kleinere letters wil, en het verandert niets aan de verhouding informatie/lege vlakken wit. Dus dat zie ik niet echt als een oplossing, ik wil graag alles in mijn browser gewoon fatsoenlijk op 100% kunnen bekijken.

Wat heb je overigens aan uitzoomen in de browser als de titels 60px zijn en de kleinste tekst 12px? Ik zou dan naar 50% willen zoomen om de titels op een enigszins behapbare grootte te krijgen, maar dan is de kleinste tekst niet meer leesbaar.

Het lijkt erop dat Jeroen onze zeer talrijke opmerkingen niet ter harte neemt, en dat is jammer.

Op woensdag 12 maart 2025 11:06:30 schreef subsonik:
Het lijkt erop dat Jeroen onze zeer talrijke opmerkingen niet ter harte neemt, en dat is jammer.

Mogelijk is hij er op de achtergrond al wel druk mee aan de slag en gooit hij het (tussen)resultaat t.z.t. in één keer over de schutting.

Overigens wil ik nog even opmerken dat er bij de nieuwe opmaak (veel te) veel gelet is op hoe het er op een mobieltje uitziet. Afgezien van het feit dat ik mobieltjes alleen al om die reden haat (die stomme hokken gebruiken voor internet browsing), ben ik (en volgens mij meerdere met mij) van mening dat de prioriteit vooral en nog steeds bij desktop gebruikers moet liggen.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Ook ik ben weer terug naar de oude lay-out. een tijdje de nieuwe geprobeerd maar het compacte van de oude staat mij toch wel meer aan.