Profielwerkstuk snelheidsmeter

Joeri de Man,

Je maakt het veel te moeilijk met je spiegelopstelling. voor zo een scan worden gewone vlakke spiegels gebruikt. Die stel je lichtjes onder een hoek op. De hoek bepaald de afstand tussen de weerkaatste stralen. Je moet enkel 2 spiegel strippen laten snijden van vb 1m x 5 cm en ze met fijnregelschroeven op een drager opstellen. Je laser en detector mogen dan op dezelfde plaats zitten zoals op je tekening maar de sensor mag ook aan de kant van de laser zitten. De laserstralen lopen dan iets schuin volgens je gewenste hoek.

Wil je een bal van 5cm nog kunnen detecteren dan zou ik 4 cm nemen als spoed van de stralen. Vanuit dit standpunt kun je dan je maximale fout berekenen als de bal net centraal tussen de 2 stralen passeerd en langs de 2de frame vb juist centraal op een straal. Als je even een tekening maakt kan je direct het verschil in afgelegde weg opmeten. Dit verschil samen met de totale afstand tussen de 2 frames is een maat voor de fout die kan optreden.

Als de laserframes op vb 10 cm van elkaar gemonteerd zijn kun je ze mechanisch gemakkelijk in dezelfde raamhouder monteren. Dit zou tengoede komen aan de stabiliteit. Zitten beide laserkaders slechts op 10 cm dan zal de hoek waaronder de bal doorgaat weinig invloed hebben. Die foutrange berekenen is niet moeilijk. Maar fout zal er altijd zijn. Het is de taak van de ontwerper om dit te omschrijven en eventueel de werkbare hoek in de beschrijving vast te leggen. Die hoekfout ook wegwerken vergt een veel verder doorgedreven meetopstelling en een andere benadering. je moet bijgevolg eerst even uitrekenen voor je met de realisatie begint of het haalbaar is en niet wachten tot alles gemaakt is om deze beperking te ontdekken. Dit maakt deel uit van de voorstudie van je ontwerp.

Met een straalafstand van 4 cm en een hoogte van 1m heb je 25 x de breedte nodig als afstand voor de laser. Dit komt overeen met 25m maar je moet nogeens rekenen op een demping van de stralen. Ook spiegels zijn niet perfect en je gaat nooit de opgegeven ideale afstandsbereik bekomen. Maar lasers zullen niet gauw een beperking zijn. Ik gebruik hier groene 10 mw laserpointers en die zie je overdag in de volle zon heel gemakkelijk op de huizen 300m verder. In het donker zie je ze enorm ver inclusief de straal zelf. De range van zo een straal is minstens 10km.
Ik heb ook IR laserpointers van 940 nm 30 mw. Die liggen in het onzichtbare gebied. Bij die lasers is het vermogen instelbaar met een kleine potmeter. Nadeel van deze lasers is dat je ze zelf ook niet ziet waardoor je gebruik moet maken van een speciale laserdetectiekaart om de straal te zien. Zo een kaartje kost rond de 9 euro maar die lasers kosten rond de 30 euro per stuk.

Andere 850 nm ir lasers heb ik bij digi-key besteld, zitten ook in het onzichtbare gebied en zijn ook regelbaar in vermogen. Kostprijs was iets goedkoper. Bij al mijn ir lasers kun je de straal van de laser afstellen maar op die spiegels weet ik niet zo direct of je dit nog optimaal kunt doen. Met de groene lasers is en blijft de straal over het ganse traject enorm fijn waardoor ik denk dat die beter geschikt zijn. Door hun grote helderheid ook in de volle zon heb je geen last van het omgevingslicht. De ontvanger wordt in een buisje geplaatst zodat zijdelijkse lichtinval geen invloed heeft.

Je buget eerst vastleggen is ook belangrijk. Doorgaans wordt dit vergeten en krijg je de gekste oplossingen die dan achteraf weer totaal zinloos blijken vanwege de hoge prijs. Een prijsschatting maakt deel uit van je ontwerp en staat zeker bovenaan de lijst.

Ik weet dat een CPLD/FPGA chip als oplossing enorm snel gaat maar ik ben ook overtuigd dat eenderwelke AVR of PIC controller deze berekeningen aankan. Enkel de manier hoe je de detectie binnenneemt zal wat kritisch zijn maar een goedgekozen methode zal perfect werken. de controllers hebben voldoende periferie aanboord om deze signalen in de us range te capteren. De omrekening zelf is zeker geen probleem en die kostprijs is zeker heel laag. Je buget zal dus vooral naar de realisatie van je kader met lasers en detectors gaan.

Mocht je afstand van de laserstralen toch te groot zijn dan kun je ook met 2 of meerdere lasers werken. De eigenspoed van de stralen mag dan die factor 2 of meer zijn waardoor je minder heen en weer geloop bekomt per straal. Je moet dan wel de kostprijs van de lasers en detectors in rekening brengen. Detector met een BPW34 en enkele weestandjes kosten heel weinig. Spiegel strippen kun je laten snijden en is ook betaalbaar ( kun je verkrijgen tot verschillende meters lengte)

Er zit nogal wat werk in. Wat laser techniek, algemene electronica, en vooral mechanica. Als je helemaal geen bouw tallent bezit vrees ik een beetje voor het resultaat. Maar er zijn er toch zeker die zoiets aankunnen. Ik zou het in ieder geval een mooie uitdaaging vinden.

Update:

De gewone rode zichtbare laser is de goedkoopste. Ik heb die 8 euro betaald en die zie je perfect. Nadeel van die iets wat goedkopere laserpointers is de spreiding in de straal. ik had er 10 stuks gekocht en ze waren bijna allemaal verschillend. Ze zitten ook niet perfect inlijn met hun behuizing waardoor je regeling ruimer moet voorzien. Die lasers liggen rond de 650 nm. De groene lasers van 10 mw zijn duurder en hebben rond de 60 euro gekost maar zijn intussen wel verlaagd in prijs.

dus als ik het goed begrijp kun je beter de lazer schuin laten lopen tegen een rechte spiegelstrip in plaats van allemaal spiegeltjes onder een hoek plaatsen.
welke laser kunnen we het best gebruiken, die groene laser? en hoe duur is deze?

we willen van dit project leren. we zijn wel redelijk handig, maar weten niet alles. we wilden iets doen met onze pws in plaats van iets theoretisch zoals de wo2.

Ik had net een update gedaan maar waarschijndelijk is die nog niet gerefrescht bij jouw.

Ik zou beginnen met de lowcost rode zichtbare laserpointer van 8 euro. Die vind je in bijna iedere electro zaak. Ze zijn doorgaans 1 mw. Die groene lasers zijn veel krachtiger. Die kun je ook in 5mw tot 100 mw en meer krijgen. 5mw moet zeker voldoen maar ik had ook voor 10 mw gekozen omdat die meerprijs niet zo heel veel hoger lag en je meer reserve hebt als het op vermogen aankomt.

Voor de resultaten te berekenen zou je best iemand zoeken op CO die die voor jou wil programeren. er zijn kleine kitjes die rond de 10 euro liggen en die het aankunnen. Wat ik nog niet vernomen heb was je display eisen. grote display's kunnen zeer duur zijn terwijl de gewone 7 segments lowcost zijn.

Ja de spiegel wordt gewoon iets schuin geplaatst. De stralen lopen hierdoor wat schuin maar dat maakt niet uit voor je detectie.

@HmH: 400-500 uur?!? Ze moeten een microcontroller leren gebruiken, niet er zelf een ontwikkelen!

Natuurlijk gaat er wat tijd in zitten, maar tijdens het eerste jaar op de HTS wordt er toch wel van je verwacht dat je het zonder voorkennis of noemenswaardige begeleiding "iets" sneller door hebt dan dat.

Zelf de lichtsluis maken is ook wel een stuk simpeler dan je hier doet voorkomen; een 555je met een stuk of 5 onderdeeltjes, en dan heb je per sluis alleen nog een IR LED, een weerstandje en een TSOP1783 nodig. De basis schakeling kost nog geen 5 euro, en dan ben je per sluis nog zo'n 2.50 euro kwijt. Als je er een stuk of 10 nodig hebt, kost dat 30 euro, tegenover 200. Niet slecht voor een middagje solderen, want het grootste deel van het schema staat gewoon hier: http://www.circuitsonline.net/circuits/view/13

Nu zijn TSOPs niet erg snel, als ze een tijd geen licht hebben gezien. Heeft iemand ooit metingen gedaan van de vertraging, en vooral de spreiding daarin, wanneer de instraling ophoudt, en wanneer deze na zeer korte tijd (de gain kan dan nog niet ver verlopen zijn) weer begint?
Misschien zou dat wel het eerste experiment moeten zijn; als het werkt, is dat, naar mijn idee, verreweg de eenvoudigste en meest betaalbare oplossing.

Ik zie 1 klein, practisch probleem met het gebruik van lasers en spiegeltjes: waterpolo speelt met over het algemeen in water. Het lijkt me dan onvermijdelijk dat er condens en waterdruppels op de spiegels komen. Dan kun je de spiegeltjes nog zo goed en stabiel geplaatst hebben, als er een waterdruppel op ligt, klopt het toch niet meer.

Met glazen spiegels zul je ook moeten oppassen voor het gevaar voor de keeper, als ze eens mochten breken. Je zult ze in ieder geval moeten beschermen tegen ballen, anders is het snel afgelopen.

Op 3 september 2008 18:56:17 schreef BernardV:
...
Als je dan ook weet hoe lang een lichtsluis onderbroken is heb je een aardige indicatie van de snelheid.
...

Dat is ook wel een aardig idee, op die manier blijft het hele ding vlak. Als je zeker weet dat de bal altijd minstens 2 lichtsluizen onderbreekt, kun je uitrekenen hoe hard hij ging, mits je de afmetingen van de bal kent, natuurlijk. Je hebt dan 2 horizontale lijnen door een cirkel met een bekende straal. Met de verhouding tussen de twee tijden kun je de offset van de bal berekenen, en met de straal en de tijd heb je de snelheid.

Hier zit ook nog wel een aardig stukje wiskunde in, want we moeten niet vergeten dat je deze opdracht doet om er iets van te leren, en om je vakken toe te passen. Je zou kunnen beginnen om de tijden te meten, waarbij je de bal van een bekende hoogte laat vallen (dus met een bij benadering bekende snelheid). Je kunt dan handmatig de snelheid uitrekenen, en kijken of het een beetje klopt.

Als je de lichtsluizen op zo'n korte afstand zet (2cm), denk ik niet dat je een goede meting zult krijgen. De tijd is dan erg kort, en alle onnauwkeurigheden (vertragingen, moment van detecteren e.d.) worden dan relatief veel groter.

Een ander probleem van 2 lichtsluizen, is dat je eigenlijk de aanname doet dat de bal er altijd loodrecht doorheen gaat. Nu kun je dit tijdens een training natuurlijk wel doen, maar tijdens een normaal spel wordt er ook onder grote hoeken gegooid, neem ik aan. Bij een hoek van 45 graden is je gemeten snelheid wortel 2 keer te klein. Dat is een hele forse afwijking.

Bij het systeem wat ik net voorstel meet je overigens ook alleen de component die loodrecht op het vlak staat, en heb je dus dezelfde afwijking.

Ik zie dat het doel 3 meter breed is, en 90 cm hoog, klopt dat? Een bal van 10cm? Ik dacht dat een waterpolo bal maar iets kleiner was dan een voetbal?

Maar eh... 100-120 km/h?!? Kunnen mensen echt zo hard gooien? Dit zijn snelheden die bij voetballen en zo gehaald worden, vanwege de veerkracht van de bal waar je tegenaan schopt. Het lijkt me erg hoog voor waterpolo.

Als je lichtsluizen op de helft van de diameter zet, met aan de onder- en bovenkant maximaal een kwart van de diameter afstand tot het water en de lat, heb je 18 lichtsluizen nodig. Nu is het niet gemakkelijk om tijden van 18 lichtsluizen te meten met een microcontroller, maar je kunt er 2 groepen van maken; alle even sluizen, en alle oneven, zodat je nog maar 2 signalen hoeft te meten. Dit is niet erg moeilijk met een microcontroller met 2 timers met een input capture functie.

Die schakeling met LDRs een aantal keer opbouwen, lijkt me niet zo handig. Ten eerste krijg je waarschijnlijk heel veel last van storing van het omgevingslicht, omdat er onder water ook verlichting is, en omdat de keeper beweegt, waardoor het omgevingslicht varieert. Daarbij heb je geen scherp schakelmoment, waardoor het meten van de tijden waarschijnlijk moeilijk wordt. De schakeling een aantal keer bouwen is ook meer werk dan degene die ik net voorstel, denk ik.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
High met Henk

Special Member

Op 4 september 2008 09:45:29 schreef SparkyGSX:
@HmH: 400-500 uur?!? Ze moeten een microcontroller leren gebruiken, niet er zelf een ontwikkelen!

maar ik denk:

.1 uitzoeken hoe een uC werkt
.2 leren programmeren
.3 leren schema tekenen
.4 leren PCB tekenen
.5 alles opbouwen
.6 alles debuggen
.7 raam maken
.8 opstelling voor raam maken.

ze geven nergens aan dat van eerder genoemde enige kennis genoten is. en ik weet niet of jij dat op de HTS in 4 a 500 uur geleerd hebt, maar ik iig niet uit mezelf, met beetje begeleiding haal je het idd makkelijk ind ie tijd, maar het is nogal een shitload aan kennis die je je eigen moet maken als je het niet kent...

En ja: gaatjesprint kan ook, maar de debugt zo makkelijk (NOT) je zoekt je eigen helemaal scheel. Daarbij kost het daadwerkelijk opbouwen weel meer tijd en een hoger abstractie niveau (daarvan is aangetoond dat vrouwen dat toch over het algemeen minder hebben, sorry marissa)

en dat met die 555 en TSOP: leuk, maar kost WEER extra tijd... daarbij 38 kHz. 26 uS periode tijd, je wilt een code doorsturen van MINIMAAL 8 bits.. kost je dus 0.2 ms.

120 km/h is 33,3 m/s dus je bal moet minimaal 6,66 cm diameter hebben om hem niet te missen, echter je bal kan dus ook met het uiterste puntje door de straal gaan: daar is hij wellicht maar 2 cm door de straal.

Lastig verhaal dus... Een continu lichtstraal blijft de beste optie

het verhaal met LDR's vindt ik idd ook geen strak plan...

[Bericht gewijzigd door High met Henk op donderdag 4 september 2008 09:59:56 (10%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 4 september 2008 09:58:25 schreef High met Henk:
maar ik denk:

.1 uitzoeken hoe een uC werkt
......
.8 opstelling voor raam maken.

Ik denk dat je gelijk hebt Henk. Het is een vrij grote brok om alles te verwerken.

de realisatie met een TSOPxxxx begrijp ik niet echt. 36Khz is je carrier frequentie, niet je bereikbare data bit transfert tijd. Het is niet voor niets dat ze voor de origineele RC5 codes een bittime van 1.77 msec hebben of 64 carrier clocks. Zelfs als je dit grondig verkracht tot 4 carrierpulsen per databit bekom je al een serieuze lange tijd. Door de aard van het IR signaal zal er zeker geen eenduidig punt zijn waarbij je TSOP mooi detecteerd in de overgangszone. Met een laserstraal van slecht 1 mm diameter is dit heel wat beter. Ik ben overtuigd dat je zoiets nooit getest hebt. Met laserstralen is 1us als detectievertraging heel eenvoudig haalbaar.

Voor watersport zijn idd de waterdruppels een groot probleem. Spiegels zal daar niet goed lukken. Dat heb ik over het hoofd gezien.

Eh, ik kan me niet herinneren dat ik een code wilde versturen? Die 38kHz draaggolf kun je gewoon continue aan laten staan. Wel of geen draaggolf, dat is alle informatie die je nodig hebt, dus je zit helemaal niet vast een bittijden e.d.

Ik zie net dat snelheden tot 100km/h inderdaad gehaald worden: http://www.h2opolo.be/trivia.php#snelheid

100km/h lijkt me dan ook een goed uitgangspunt. Laten dan ook even aannemen dat ze op 1km/h nauwkeurig willen meten.

100km/h ~= 28m/s

EDIT2: ik neem aan dat r=125mm

In het meest ongunstige geval is de langste onderbreking (bij een enkel raamwerk met de stralen op r/2) gelijk aan wortel( r^2 - (0.5r)^2 ) * 2 = 216.5mm

Dit komt overeen met 216 / 28000 = 0.0077s ~= 7.7ms
Voor een resolutie van 1km/h zal de resolutie van de timer dus 7.7us moeten zijn, en de spreiding in de reactietijd minder dan dit. Bij 38kHz is de periodetijd al ruim 26us, dus dat gaat inderdaad niet lukken.

EDIT: en dat is zelfs nog aangenomen dat de uitgang van de TSOP bij 1 gemist periode al veranderd, wat ik sterk betwijfel, maar ik heb hier nooit metingen aan gedaan.

Wanneer lasers gebruikt worden, zou dit geen probleem moeten geven, mits de lasers continue licht geven, en dus niet met PWM gestuurd worden.

EDIT2: dit was dus het idee:

http://www.uploadarchief.net/files/download/schematische%20tekening%20snelheidmeting.jpg

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
High met Henk

Special Member

@sparkyGSX: klopt, maar je hebt toch wel iets nodig aan codering bij een TSOP om het niet als fout te zien kan ik me herinneren...

kan me vergissen hoor, is al een eeuwigheid geleden dat ik met die dingen gewerkt heb...
maar volgens mij was er iets dat je codes moest sturen om dagliocht fouten o.i.d. te corrigeren.. hij moest een aantal fluctuaties zien..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Hmm, ja, nu je het zegt, ik kan me iets herinneren dat het niet altijd goed ging als je ze een continue draaggolf gaf. Je moest ze af en toe even met rust laten, geloof ik.

Voor het idee met een enkel raam, en de tijd van de onderbreking meten, zijn ze toch al niet bruikbaar. Het lastige is natuurlijk wel, dat ze daarvoor 18 lasers nodig gaan hebben, als ze tenminste ballen van 10cm diameter willen kunnen meten. Als ze het beperken toch normale waterpolo ballen, die, wat ik zo lees, niet veel kleiner zijn dan een voetbal, wordt dat natuurlijk al wat minder.

Ik bedenk net trouwens dat je aan de boven- en onderkant een hele radius ruimte kunt houden. Voor een bal van 20cm diameter heb je dan 8 laser/fototransistor sets nodig.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
High met Henk

Special Member

of 8 IR led's als ze fel geneog zijn red je het er wel mee: die zijn niet echt duur, nadeel is weer het bereik meestal in ongemoduleerde vorm

als je gaat moduleren kun je nl minder felle led's nemen omdat de modulatie juist zorgt voor een betere discriminatie van signaal en storing...

nadeel van modulatie is zoals je nu al begreep: je gaat eigenlijk "sampelen"

je kunt dus dingen missen..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Het principe van IR LEDs en ontvangers is niet verkeerd, alleen de sample frequentie van 38kHz is te laag. Een input capture unit sampled ook, maar dat kan op een frequentie van 16MHz (bij een AVR).

Je kunt ook met goedkope LEDs een langere afstand overbruggen, door de duty-cycle te verkleinen, en de stroom te verhogen. De zender is dan nog steeds geen probleem; een 555je met een paar onderdelen is niet zo moeilijk.

De ontvangers zijn dan natuurlijk een heel ander verhaal...

Farnell heeft wel ontvangers voor 455kHz, met een gespecificeerde datarate van 20kbps:

http://nl.farnell.com/4913206/optoelectronics/product.us0?sku=vishay-t…
http://nl.farnell.com/4913231/optoelectronics/product.us0?sku=vishay-t…

Ze kunnen dan ook de bijbehorende transmitter, de TSHFxxxx gebruiken.

In de datasheet staat dat ze, bij het testen, een signaal van 45.5kHz verzenden. Verder staan de vertragingen en jitter vrij duidelijk gespecificeerd.

Het grootste probleem, is dat ook deze een burst van maximaal 500us mogen hebben, en daarna moet het even stil zijn. Hoe lang precies zie ik nergens duidelijk staan.

Dat betekend dus, dat je steeds na een burst van max. 500us even moet wachten, en in de tussentijd zie je de bal dus niet. Dit zou je op kunnen lossen door nog eens 2 keer zoveel LEDs en ontvangers te plaatsen, en de twee sets elke 500us te laten afwisselen, waarbij je wel moet oppassen dat je niet wisselt terwijl er straal onderbroken is, want anders heb je natuurlijk geen goede meting.

Erg elegant is het echter niet.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

de snelheid meter moet eigenlijk voor alleen de training worden gebruikt (dus niet in wedstrijden) en voor allerlei sporten (waterpolo handbal voetbal, misschien tennis). in het geval van waterpolo zou de detectieraam op de zwembadrand staan waarna je de snelheid meet. een oplossing voor het probleem met druppels is het geheel in een u-profiel te plaatsen, als er een keer een druppel op komt (het gebeurd niet vaak of je moet precies voor het raam op het water gooien) en om schade te voorkomen.
met condens valt het allemaal wel mee in een zwembad, of het moet erg heet zijn en een hoge luchtvochtigheid, maar dat is bijna nergens het geval.

het exacte idee even kort uitgelegd:
je maakt 1 raam met aan aan de voor en achterzijde allemaal laserstralen die weerkaatst worden door spiegelrand. dus je krijgt twee velden met laserstralen. als de bal door het eerste veld gaat start de tijd, als de bal door het tweede veld gaat (ongeveer 2 cm achter het andere veld, dan heb je geen last van hoeken) dan stopt de tijd waarna een chip alles omrekent en de snelheid weergeeft op een display. het display moet goed leesbaar zijn vanaf een afstandje. maar ook weer niet te groot.

het idee om de afmeting van de bal te meten en dan te kijken hoe lang een straal onderbroken is gaat in dit geval niet op.

hoe kun je een afbeelding invoegen?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 4 september 2008 21:00:33 (1%)

Met 2cm afstand tussen eerste en tweede laserframe gaat het idd reeds. Bij 120km/uur heb je 30 usec per mm verplaatsing. Voor 20mm afstand tussen de frames is je minimaal totaaltijd 20x30 of 600 usec. Een BPW34 fotodiode kun je zeker in 1 usec schakelen. je maximale fout zou dus 1/600 zijn. Bij lagere snelheden verkleint de fout nog meer. Het wordt dan wel belangrijk dat de beide lasers mooi inlijn opgesteld staan. Zo vermijd je dat op de ene frame de bal meer zijdelinks in de straal terrecht komt dan in de andere frame.

Hoekfouten blijven volgens mij en zijn niet afhangkelijk van de frame afstand.

Afbeelding kun je invoegen via *img*link naar je web*/img*

het "*" moet je vervangen [ vooraan en ] achteraan

Op 4 september 2008 16:22:00 schreef Marissa:
hoe kun je een afbeelding invoegen?

FAQ over afbeeldingen en hier over [ img ] tags (halverwege de pagina).

Als je je plaatje niet zelf op het web kwijt kunt gebruik je het Uploadarchief.

If you want to succeed, double your failure rate.

@ fotoopa
dus jij zou ook voor dit idee gaan?

we willen het dan eerst proberen met een goedkope laser, maar wat voor sensor enz. heb je dan nodig??

een ander ding is de hoek. het word gebruikt voor een training. wij nemen aan dat je dan recht voor het frame gaat gooien of schieten en niet schuin. dan is de hoekfout om het maar even zo te noemen aanzienlijk klein.

eigenlijk zou je dan moeten proberen om de laservensters precies gelijk aan elkaar te maken zodat de lasers op precies dezelfde plek onderbroken worden.

dus de spiegel laat je gewoon verticaal lopen en je zorgt ofdat de laser scheef staat ofdat de straal gebroken word door een spiegeltje.

ps: kan je die goedkope laser met het blote oog waarnemen?

Op 4 september 2008 16:34:14 schreef Jochem_S:

Als je je plaatje niet zelf op het web kwijt kunt gebruik je het Uploadarchief.

maar hoe kun je een afbeelding toevoegen aan het uploadarchief?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 4 september 2008 21:00:59 (17%)

Hier: http://www.uploadarchief.net/register.html registreren en dan inloggen.

Hier verkopen ze overigens deze laserdiodes, prima geschikt voor jullie toepassing. Bij deze actie worden ook lichtsensoren, pics en nog meer nuttige dingen verkocht tegen bodemprijzen, wellicht geschikt?

maar welke dingen hebben we dan nodig?
en wat is het bereik van die laser?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 4 september 2008 21:01:28 (77%)

Op 4 september 2008 16:39:23 schreef Marissa:
@ fotoopa
dus jij zou ook voor dit idee gaan?
we willen het dan eerst proberen met een goedkope laser, maar wat voor sensor enz. heb je dan nodig??
ps: kan je die goedkope laser met het blote oog waarnemen?

Ik gebruik volgend schematje voor de sensor:

http://users.skynet.be/fotoopa/fpga/sensor.png

De gewone 650 nm laserpointers kun je idd perfect zien. Opgepast nooit direct inkijken want het blijft een laser!
Die BPW34 fotodiode heeft enkele mm oppervlakte. Er is een kleine speling mogelijk door warmte uitzetting van je frame. Alles valt of staat met de goede konstructie van de frame. Kan die teveel bewegen dan zal de eindprojectie niet meer op de fotodiode vallen. Maar dat kun je heel snel uittesten met 1 laser en 1x de boverstaande schakeling en een multimeter kostprijs is heel laag, 50 stuks bc546 kosten 2 euro, 100 weerstandje ook zoiets, die BPW34 kost bij digi-key 0.5 euro. Maar er zijn ook andere types die in aanmerking komen.

bedankt fotoopa!!
welke onderdelen hebben we precies nodig? (zou iemand een lijstje kunnen maken?)
en waar kunnen we die het beste halen?

In welke omgeving woon je?
Als je een beetje in de buurt woont mag je dit wel komen halen, dan ben je al aardig in de richting denk ik:

12V 3.2VA printtrafo
B250R gelijkrichter
7805CV (spanningsregelaar)
1000uF elco
100uF elco
2x 100n cap (ontkoppeling)
2x 22p cap (voor kristal)
PIC 18F2550
Eurokaart gaatjesprint 1-gats eilandjes
2x16 LCD wit op blauw

//EDIT: Alles is ongebruikt, behalve de PIC en het LCD.
Je moet zelf nog even een kristal halen, daar zit ik niet zo rijk in op het moment, die moet ik weer bestellen.

Henry S.

Moderator

Topic opgeschoond!

Op 4 september 2008 16:14:30 schreef Marissa:
hoe kun je een afbeelding invoegen?

Door de FAQ te lezen, wat duidelijk niet gedaan is:

Graag alleen relevant quoten, en niet de hele lap tekst uit de vorige post:
http://www.circuitsonline.net/forum/faq#replys
Gebruik binnen 24 uur altijd de edit als jouw post de laatste is:
http://www.circuitsonline.net/forum/faq#topickicks

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

@ bernardv we wonen in regio tiel. is opsturen ook mogelijk?
we hebben niet zoveel verstand van de onderdelen, maar wat ik begreep zijn de onderdelen voor de chip enz. dus de omzetting van de signalen van de sensor en de uiteindelijke weergave op het display. regelt het ook de stroom?

als er een bal door heen is geschoten, zou het op het display moeten staan. dus dan moet het systeem gereset worden als er een andere bal doorheen gaat. dat moet wel mogelijk zijn toch? het is te lastig om een resetknop op het apparaat zelf te zetten.

Wat je aan deze onderdelen hebt is echt de basis.
Dit is een uC (microprocessor) die nog niets doet, deze zal geprogrammeerd moeten worden. Daarbij zitten er ook geen sensoren e.d. bij. Deze zul je dus moeten vinden en deze moet je ook aan kunnen sluiten op deze uC.
Ik weet dat je eerder hebt aangegeven dat je niet de "tijd" hebt om zelf te leren programmeren, maar ik raad je aan het toch eens te proberen. Als je wilt dan stuur ik je de basis benodigdheden op voor de cursus die op http://www.picbasic.nl staat.
Je zult met picbasic waarschijnlijk niet de nauwkeurigheid halen die je wilt halen met je systeem, maar ik denk (weet zeker) dat als jij een systeem weet te maken die op 5-10% nauwkeurig de snelheid weet te meten, dat je een zeer goede voldoende krijgt.

De onderdelen die ik heb genoemd zijn nodig om een uC "normaal" te laten draaien.
Een PIC uC heeft een voedingsspanning nodig van 5 volt, deze wordt gemaakt door de 7805. Een 7805 IC kan een hogere spanning omzetten naar een stabiele 5 volt spanning. Een transformator geeft een wisselspanning en dat is niet bruikbaar voor deze toepassing, dus gebruik je een gelijkrichter die deze wisselspanning omzet naar een gelijkspanning. Om ervoor te zorgen dat de omgezette wisselspanning mooi strak is en dat de 5 volt spanning die de 7805 maakt niet gaat inzakken als er opeens meer stroom gevraagd wordt zijn de elco's aanwezig. De 1000uF tussen de transformator en de 7805 en de 100uF tussen de 7805 en de PIC. Ook plaats je een 100nF condensator over de 7805 om deze te ontkoppelen (tegen oscillatie), een 100nF plaats je ook over de + en - poten van de PIC om dezelfde reden.

De rest is ook te lezen op de site picbasic die ik net noemde. Lees dat eens door, als je denkt dat je bezig wilt met PIC's programmeren... hoor ik het graag.

dus op dit standaard uitrusting kun je het schema en de onderdelen waar fotoopa het over heeft op toepassen??
en heb je met pic heel snel de snelheid op het display, alleen iets minder nauwkeurig?
bedankt voor de goede uitleg!!

wat voor voedingsbron moeten we gebruiken?

Ja dat is mogelijk, maar....
Verwacht geen wonderen ;) De snelheid en nauwkeurigheid heeft ook heeel veeel te maken met je kennis van programmeren.
Deze uC kan maximaal geklokt worden op 48Mhz, dat is snel genoeg voor je toepassing.
Als je dit wilt doen, meen ik echt dat je eerst de cursus die Frits heeft staan op zijn site moet doorlopen. Dit alleen al om je de basis te geven van de mogelijkheden en onmogelijkheden. Hiervoor wordt een andere uC gebruikt, maar de basis blijft hetzelfde.
Als je na deze cursus al moeite zou hebben om een paar ledjes te laten knipperen m.b.v. een pic is het meten van de snelheid van een bal al helemaal ondoenlijk.

Die cursus geeft je gewoon een goed inzicht in mogelijkheden en de daarbij benodigde kennis.
//EDIT:
Voor echt "hoge" snelheden programmeer je namelijk niet in picbasic maar in Assembler, alleen om dat even te leren is niet echt reëel. Basic is een goed alternatief wat een deel snelheid inlevert, maar een lagere leerdrempel heeft.

[Bericht gewijzigd door BernardV op donderdag 4 september 2008 23:05:58 (14%)