DIY jeep waterval

Velen van jullie hebben vast al eens volgende waterval van jeep gezien: http://www.youtube.com/watch?v=Z2LUz2WVcek

Nu lijkt me dit een uitstekend project om eens kleinschalig uit te proberen. Natuurlijk is het behoorlijk lastig, maar valt wellicht enig resultaat mee te behalen.

Er zullen vooral meganisch veel problemen naar voren komen.
Om over timingsproblemen maar te zwijgen.
Maar ja wie niet probeerd komt nergens, dus ben ik me hier in gaan verdiepen.

Voor het laten vallen van de druppels, moet je ten eerste heel snel kunnen schakelen en ten tweede mogen er geen druppels later achteraan komen.

Ik denk dat ik misschien wel iets heb aan onderdelen als brandstofinjectie uit een automotor. ik heb alleen geen idee of dit nu wel zo geschikt voor is en of de injectie elektronisch geregeld wordt.

Weet iemand mij daar meer over te vertellen?

injectie zal je niet zoveel aan hebben denk ik omdat dit geen straal maar sproeien is( en in lang niet zulke grote volumes als uit die waterval komt ). Ik denk dat je dit met kleine hele snelle kleppen moet doen. Ik denk dat timingsproblemen je nog de minste problemen zal veroozaken.

[Bericht gewijzigd door Erik op donderdag 25 januari 2007 02:03:35

In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.
Shiptronic

Overleden

Link werkt niet ?

[edit] nu wel,

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op donderdag 25 januari 2007 13:43:23

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
GJ_

Moderator

Op 25 januari 2007 02:02:54 schreef Erik:
injectie zal je niet zoveel aan hebben denk ik omdat dit geen straal maar sproeien is( en in lang niet zulke grote volumes als uit die waterval komt ). Ik denk dat je dit met kleine hele snelle kleppen moet doen. Ik denk dat timingsproblemen je nog de minste problemen zal veroozaken.

Ik denk dat dat sproeien wel te verhelpen is met een kleine aanpassing. Die supersnelle kleppen die je nodig acht zitten toch in zo'n injektor?

Maar ook MAC heeft ventielen die lucht met frequenties van een kilohertz kan schakelen. Met vloeistoffen loopt deze snelheid natuurlijk hard terug.

Je hebt helemaal niet van die supersnelle kleppen nodig.

Je moet sowieso gebruikmaken van goede nippels, die netjes druppels of straaltjes naar beneden laten vallen.

Ik denk dat stroomvoorziening je grootste probleem is ;)

Er is eerder iemand geweest die dit met MIDI aangestuurd heeft. Hij wist zelf niet zoveel van elektronica af, en toen heb ik hem geholpen met de stroomvoorziening uit te tekenen.

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
GJ_

Moderator

Waar gaat het eigenlijk over? Ik reageerde alleen op die snelle kleppen maar wat de bedoeling is weet ik niet: die youtube link doet niks.

correctie: de link doet het wel maar ik loop tegen een scheduled downtime van youtube aan. Ik kijk vanavond nog wel een keer.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op donderdag 25 januari 2007 10:34:10

Een druppelgordijn waar je patronen mee kan maken die naar beneden vallen. Leuk om te zien ;)

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
High met Henk

Special Member

hmm injectoren sturen?? -> lm1949

automotive injector driver. application schema is in de datasheet te vinden... Lijkt mij een goed idee en alkker simpel.

Idd jouw buis ligt ff down voor onderhoud

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

site doet het alweer, maar ik vraag me af of injectors wel snel genoeg zijn voor dit werk. Zelfs als zal je ze aanpassen dan moet je nogsteeds enorme injectors nodig hebben.

In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.
Shiptronic

Overleden

oeps, foutje

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op donderdag 25 januari 2007 13:43:02

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
High met Henk

Special Member

ehmm ik ziet nog steeds down..

klein is fijn

Moderator

Ik denk dat je verbinding of PC niet helemaal lekker is, ik heb gisteravond, vanacht en nu nog geen problemem gehad met dat filmpje op youtube.

Ik zou eerst eens kijken hoeveel water je moet laten vallen om het leuk zichtbaar te maken, en daar een geschikte (goedkope) klep bij zoeken.

High met Henk

Special Member

hmm moest refreshen, hij haalde hem uit cache.....

maarem.. EASY met std injectoren uit een motorblok... Gewoon schroot injectoren kopen die druppelen. wel benzine injectoren nemen. Kosten volgens mij 2e hands geen drol

free_electron

Silicon Member

ik denk dat ze zoiets met venturis doen.
bovenaan een bak met water die op niveau gehouden wordt.
ze blazen over het wateroppervlak in een buisje ( de uitlaat buisjes ) de luchtstroom 'zuigt' water mee.

die kleppen moeten zo snel niet kunnen schakelen. het is geen 'dotmatrix' aansturing maar ene 'open' diht.

als je goed kijkt zie je dat alle patronen langwerpig zijn.

ik heb ook de indruk dat het water te snel 'valt' met andere woorden : er zit druk achter ...

en kleppen die snel kunnen schakelen zijn geen probleem.
: clippard

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
High met Henk

Special Member

hmm op brandstof injectoren kun je wel druk zetten hoor. Heb je geen bak water nodig, maar een drukleiding van ca 1 bar.

en daar kan je wel weer een oude brandstofpomp voor gebruiken.

Op 25 januari 2007 10:26:24 schreef elmowww:
Je hebt helemaal niet van die supersnelle kleppen nodig.

Je moet sowieso gebruikmaken van goede nippels, die netjes druppels of straaltjes naar beneden laten vallen.

Ik denk dat stroomvoorziening je grootste probleem is ;)

Er is eerder iemand geweest die dit met MIDI aangestuurd heeft. Hij wist zelf niet zoveel van elektronica af, en toen heb ik hem geholpen met de stroomvoorziening uit te tekenen.

Heb je misschein meer informatie van dat project?

Overigens denk ik niet dat er met behulp van lucht gewerkt word. Dit omdat je dan waternevel gaat krijgen.
De snelheid waarmee het de spuitmond verlaat is volgens mij goed te regelen met de waterdruk

[Bericht gewijzigd door spruce op donderdag 25 januari 2007 18:10:00

Dat ziet er erg leuk uit ik kende die waterval nog niet.

Zal inderdaad iets worden met elektrische klepjes ala brandstof injectie of iets van een wasmachine of warme dranken automaat van die waterklepjes

Tijd kun je regelen met druk (de snelheid van het vallen)
En dan de hoogte van het patroon bijregelen met de openingsduur van de klepjes.

Mechanisch zie ik zulkiets wel zitten maar om dat boeltje aan te sturen moet je niet bij mij zijn :P

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....

iemand een idee over welke diameter we praten als het gaat om benzine injectoren?
Want als dit echt te klein is, dan is je straaltje water nauwelijks waar te nemen.

Ik zag net 4.6 liter V8 bosch auto injectoren en die deden 10 liter per uur +/-

High met Henk

Special Member

dat is dus gelijk aan 500 cc / cilinder

maar je hebt verschillende injectoren. Groene, grijze, en nog wat kleuren, zoek een bij bosch....

[Bericht gewijzigd door High met Henk op vrijdag 26 januari 2007 12:20:08

Op 25 januari 2007 13:54:39 schreef High met Henk:
hmm moest refreshen, hij haalde hem uit cache.....

maarem.. EASY met std injectoren uit een motorblok... Gewoon schroot injectoren kopen die druppelen. wel benzine injectoren nemen. Kosten volgens mij 2e hands geen drol

Ik heb wat zitten rondneuzen wat injectoren kosten.
en zie veel prijzen die over de 100 dollar per paar gaan.
En als je daar zo'n honderd van wilt hebben, dan is dat dus niet te doen

High met Henk

Special Member

ik zeg autosloperij.. zou er eerst paar halen voor je echt meteen volop gaat doen.

ik werk met die dingen qua aansturing. Dat zal het probleem niet zijn. Of je echter daadwerkelijk genoeg water krijgt en of je echt straaltjes kunt krijgen is echter een grotere vraag.....

GJ_

Moderator

Ik zie in het filmpje dat de dikte van de stralen toch behoorlijk is. Ik geloof dus nooit dat het met injectoren gedaan is maar veel eerder met standaard (snelle) ventielen.