Breder en breder wordt mijn glimlach, dat moet te maken hebben met de sfeer van feestelijke dagen, lijkt me
DHCP is niet zo makkelijk als het lijkt. Zeker in grote omgevingen is het uitvallen van een DHCP server een drama. Daarom zijn ze vaak redundant uitgevoerd waarbij de een master en de ander slave is.
Eerdere versies van Microsoft DHCP server hadden de onhebbelijke gewoonte voor een corrupte DHCP database. Enige manier om daar uit te komen was om op te starten en de dynamische scope te veranderen zodat clients nooit hetzelfde IP uitgedeeld kregen.
Zelfs fatsoenlijke omgevingen vinden het niet meer dan normaal om essentiële diensten (ntp, smtp, dns, ...) vanuit meerdere servers aan te bieden. Men weet tenslotte nooit wat er mis gaat - en ALLES gaat ooit mis, dat is een zekerheid, alleen weet men nooit wanneer.
Evenzeer is het een oude wijsheid om dhcp te vermijden waar het maar kan, en alle essentiéle diensten en machines op vaste ip-adressen te configureren. Eigenlijk is dhcp in een professionele omgeving alleen maar goed voor client pc's, en (misschien, en enkel mits strikt beheer) voor kantoorprinters.
Waarmee ik alweer terug kom bij de topicstarter: jawel, geef dat relaisding maar een vast ip-adres, en kies het maar buiten de range van uw (eventuele) plaatselijke dhcp-server. Alweer een mogelijke bron van storing minder.