Op 23 december 2020 10:41:14 schreef Arco:
[...]
Dat is bij iedere router anders. Bij mij lopen de dynamische adressen standaard van 1 t/m 200.
Of een statisch adres binnen of buiten dat bereik zit is totaal onbelangrijk: het werkt altijd. (zolang het maar een 'kloppend' IP adres is)
Ik kan het in de router gewoon instellen welke range dynamisch wordt toebedeeld.
Op 23 december 2020 11:16:47 schreef Hoeben:
De reden niet een MAC te gebruiken:
Je vaste IP staat altijd buiten het DHCP bereik. Dus hoeft je router helemaal niet te weten dat dit apparaat daar zit.
Als je nu een MAC gebruikt om IP toe te wijzen heb je de installatie ineens van de router afhankelijk gemaakt.
Vervang je dit apparaat dan moet je in de router gaan rommelen om dit apparaat te laten werken. Als je iets in een apparaat doet moet je liefst instellingen in dat apparaat zetten (object-oriented-thinking).
Voorbeeld:
- Je hebt DCHP 192.168.0.0 tot 192.168.0.99
- En je hebt 100 netwerkdisks (of iets anders) op 192.168.100 tot 192.168.199
- Nu gaat die op 192.168.25 kapot, die vervang je door een andere waarop je IP adres 192.168.25 instelt en alles werkt weer
- Je bent nu onafhankelijk van de router, je kunt dit als gebruiker zonder systeembeheerder-dingen te doen
Je kunt natuurlijk wel een MAC gebruiken maar dan ben je afhankelijk van of de router dit kan. Later bij een andere router werkt dit misschien niet. En als je ooit de router vervangt moet je al die MACs opnieuw instellen. Ik ben al de tel kwijt hoeveel routers ik heb gehad.
Waar houd je dan bij welke IP al vast zijn uitgedeeld en welk apparaat het is? Ik verwijder gewoon de kapotte disk uit de lijst en wijs het adres toe aan de nieuwe disk. Duurt net geteld 1 minuut. Uitvlooien hoe je het betreffende apparaat van een vast adres voorziet duurt in de meeste gevallen al langer. Elke router dat ik al heb gehad kan gewoon een range ingeven en vaste ip toewijzen. Huidige is een Fritzbox. Zelfs met een vast IP op het apparaat geeft de router dit weer in de aangesloten apparaten.
Op 23 december 2020 11:22:08 schreef Henk H.:
Het hangt van je netwerk af en hoeveel daar in wijzigt.
Ik heb in de netwerken die ik beheer het liefst alles statisch ingesteld op het apparaat zelf. Geen gedoe met routers, switches en servers en als ik eens wil pingen of een apparaat wakker is kijk ik in mijn lijstje wat het IP adres moet zijn. Bovendien heb ik dezelfde IP adressen voor dezelfde apparaten in verschillende netwerken (bijv. de server zit altijd op een bepaald IP adres). De verschillende netwerken zijn uiteraard niet gekoppeld op enige manier.
Aantal systemen is zeer beperkt per netwerk, allemaal vast (komt niet van z'n plaats en voor het overgrote deel bekabeld netwerk) en er verandert weinig.
Bij een groot netwerk met allerlei mobiele apparaten die het ook op andere netwerken (4G, wifi bij de klant) moeten doen zonder gedoe is dynamisch ingesteld op het apparaat natuurlijk makkelijker.
Hangt gewoon af hoe je start. Kijk ik naar de IP verdeling op het werk, dan is 10.0.xxx.yyy de ene server ruimte. 10.1.xxx.yyy een andere. Voor je 255 server ruimtes hebt, heb je al wel wat te verbinden. Wat aangesloten zit op de serverruimte wordt dan weer opgedeeld per gebouw. 10.1.10.yyy is het eerste kunstwerk. 10.1.20.yyy het 2de kunstwerk. In elk kunstwerk zit dan weer de switch op een vast IP, net zoals de PLC, CCTV server, UPS, camera 1, camera 2, ... Tussen de IP wordt ook ruimte gelaten. switch 0...9, PLC 10...19, .... Pingen wordt zo wel heel simpel. Kanaal? Kunstwerk? Toestel?
WiFi zit dan weer per ruimte op een 192.168.xxx.yyy.
[Bericht gewijzigd door
buckfast_beekeeper
op woensdag 23 december 2020 11:43:58
(27%)