Zeer groot probleem met geplaatste powermodule.

Lambiek

Special Member

Op zaterdag 21 december 2024 23:46:29 schreef Peter112:
heb je geen Cerbo / vrm toegang? Hier staat in de tab geavanceerd flink wat grafiek terreur klaar.

Nee we hebben geen toegang tot het systeem, wel gedeeltelijk natuurlijk. Maar aan toegang krijgen wordt gewerkt, de bewoners zijn er nu echt klaar mee na een half jaar.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Treed dit vooral op smorgens 5uur a 6 uur? tijdens het melken?
Op dit tijdstip heb je nog geen zon en wind nagenoeg windstil.
De 3x25Amp afzekering met de 15 Kwh accu is danwel heel weinig als ik naar mijn kameraad kijk, die alleen al voor de een krachtinstallatie 3x gezekerde 125 Amp kast heeft.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op zondag 22 december 2024 01:24:22 schreef Hunebedbouwer:
De 3x25Amp afzekering met de 15 Kwh accu is danwel heel weinig als ik naar mijn kameraad kijk, die alleen al voor de een krachtinstallatie 3x gezekerde 125 Amp kast heeft.

De accu heeft een capaciteit van 125kWh. Afhankelijk hoe degelijk het 48V systeem is aangelegd is in powerassist modus voldoende vermogen beschikbaar.

In de vrm portal is dat eenvoudig na te zien.

Lambiek

Special Member

Op zondag 22 december 2024 01:24:22 schreef Hunebedbouwer:

Nee, dat gaat de hele dag door. Ook in de avond en dan zie je het heel erg omdat je geen daglicht meer hebt.

Nou de windmolens draaien al snel hoor, gaat in de nacht ook gewoon door.

Als alles goed werkt is het voldoende. Overdag met wind kunnen ze alleen toe met de stroom van het net en de molens.

Op zondag 22 december 2024 10:41:08 schreef Lambiek:

Het was toch 125 kWh?

Als het maar 15kWh is kan ik je direct vertellen wat het probleem is.
Een 15kVA multiplus neemt ruim 300A bij 48 V. Heb je er 3 dan hebben we bij vollast zomaar dik 900A. Dat gaat nog net met het lynx distributie systeem.
Bij dit soort installaties is het DC gedeelte enorm belangrijk dat de aanleg goed is.

Uit de startpost:

Er staan 5 X 5 accu’s paralel met een totaal DC vermogen van 125kW.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Hoeben

Golden Member

Ik denk dat het probleem in de regeltechniek zit. Regelaars met uitgangen parallel is altijd een probleem. Een regelaar houdt niet van lage impedanties op de uitgang, zie ook opamps met capacitieve belasting. De regelaars beïnvloeden elkaar.

Ik denk dat het feit dat dit een boerderij betreft ook toevoegt aan het probleem. Een lange kabel naar het elektriciteitsnet? Meer inductie en weerstand dus een wat hogere impedantie van het net?

Lambiek

Special Member

Op zondag 22 december 2024 12:44:58 schreef Peter112:
Het was toch 125 kWh?

Ja, heb ik ergens iets anders gezegd? En 3 X een 15kVA multiplus 2.

Op zondag 22 december 2024 13:56:56 schreef Hoeben:
.........Ik denk dat het feit dat dit een boerderij betreft ook toevoegt aan het probleem. Een lange kabel naar het elektriciteitsnet? Meer inductie en weerstand dus een wat hogere impedantie van het net?

Dat moeten we allemaal nog uitzoeken, maar het kan inderdaad allemaal problemen geven. En dat alles bij elkaar zorgen voor dit probleem, het blijft dus zoeken.

Op zondag 22 december 2024 13:56:56 schreef Hoeben:
Ik denk dat het probleem in de regeltechniek zit. Regelaars met uitgangen parallel is altijd een probleem. Een regelaar houdt niet van lage impedanties op de uitgang, zie ook opamps met capacitieve belasting. De regelaars beïnvloeden elkaar.

Ik denk dat het feit dat dit een boerderij betreft ook toevoegt aan het probleem. Een lange kabel naar het elektriciteitsnet? Meer inductie en weerstand dus een wat hogere impedantie van het net?

Lange kabel kan zijn maar de oude aansluiting was 3x80A met een verlaging naar 3x25A wijzigt daar niets aan, sterker het spanning verlies zou 80/25 lager moeten zijn.
Een goed gemaakt Victron systeem reageert veel stabieler op flinke belasting variaties dan een aggregaat.

Ik zou het Victron systeem goed bekijken, er zij uitgebreide grafieken beschikbaar. En misschien eens een paar dagen de windmolens stilzetten.

hobby-ist

Honourable Member

nog 2 tips:

1]
Probeer bij het begin te beginnen, en dat is de DC-koperbus recht ONDER de omvormers. Dus niet bij de accus zelf.
Monteer een probe met oscilloscope op deze DC-bus en meet wat hier gebeurt.

Probeer een "event" op te wekken dmv inschakelen belastingen on-site en kijk WAT er gebeurt op de DC-bus tijdens dit "event".

Het heeft totaal geen zin om proberen te analyseren wat voor rare dingen er allemaal aan de aC-zijde gebeuren als de DC-zijde al een complete rotzooi is. Shit in is shit out.

2]
Mijn ervaring bij foutzoeken bij klanten:
Vertrouw er niet blind op wat een klant zegt, en wat een klant al heeft geprobeerd. Experimenteer zelf, en geloof alleen 100% wat je zelf hebt gemeten.
Ik heb al zovaak meegemaakt dat klanten zelf poogden te analyseren wat er mis was, en mij voerden met een half verhaal.

Er ist wieder da...
Lambiek

Special Member

Op zondag 22 december 2024 15:15:29 schreef hobby-ist:
1]
Probeer bij het begin te beginnen, en dat is de DC-koperbus recht ONDER de omvormers. Dus niet bij de accus zelf.
Monteer een probe met oscilloscope op deze DC-bus en meet wat hier gebeurt.

Dat moet allemaal nog gebeuren, maar dat wordt nieuwjaar.

Probeer een "event" op te wekken dmv inschakelen belastingen on-site en kijk WAT er gebeurt op de DC-bus tijdens dit "event".

Gaan we zeker doen.

Het heeft totaal geen zin om proberen te analyseren wat voor rare dingen er allemaal aan de aC-zijde gebeuren als de DC-zijde al een complete rotzooi is. Shit in is shit out.

Ben ik met je eens.

2]
Mijn ervaring bij foutzoeken bij klanten:
Vertrouw er niet blind op wat een klant zegt, en wat een klant al heeft geprobeerd. Experimenteer zelf, en geloof alleen 100% wat je zelf hebt gemeten.
Ik heb al zovaak meegemaakt dat klanten zelf poogden te analyseren wat er mis was, en mij voerden met een half verhaal.

Zit inderdaad een kern van waarheid in, maar ik was er zelf bij.

Maar deze mensen zijn om de drommel niet dom, sterker nog ze doen heel veel zelf.

Schrijf alles op wat je ziet, meet en doet met vermelding van datum en tijd!
En niet: "Dat schrijf ik later wel op of dat onthoud ik wel."

Lambiek

Special Member

Daar zijn we weer.

Afgelopen donderdag ben ik weer wezen meten met de bouwer van het systeem en de eigenaar van greenpowersupplies.

Hier een paar metingen:

Het bovenste plaatje is het woonhuis dat direct op de powermodule staat. Hier kun je dus goed zien dat we met harmonische te maken hebben.

Hieronder is de meting van het achterhuis van de boerderij.

Als je naar de piek kijkt hier, kun je zien dat we met een 37ste harmonische te maken hebben. Dat is niet mis dus.

Op het bovenste plaatje zijn er uitschieters naar een 24ste harmonische.

Maar we hebben wat gevonden. Na een lange dag zoeken kamen we uit op een UPS die gevoed werd door de omvormer die fase-1 verzorgt. De UPS is ook een Victron omvormer, een omvormer van 600W. Dat ding verzorgde de voedingsspanning voor de besturing van het systeem en er zat ook een ventilator op. Na loskoppelen van de omvormer was de rommel voor +/- 90% weg, verlichting knipperde niet meer. Na het opnieuw aansluiten van de omvormer was het probleem weer terug.

Ook zijn er wat instellingen veranderd binnen de omvormers, zodat ze niet continu het net op en af gaan. Dat gaf nogal wat spanningspieken op het net van het bedrijf.

Zie plaatje hieronder.

Ik heb even gewacht met het plaatsen van het bericht om er zeker van te zijn dat het goed bleef gaan, tot nu toe zijn de problemen voor 90% weg.

Maar er komt nog wel een bedrijf metingen verrichten deze maand. Ze gaan nog kijken of het nog schoner kan worden, ik heb daar de apparatuur niet voor. Maar ben wel blij dat we wat gevonden hebben en de bewoners ook. :)

Op zondag 22 december 2024 10:41:08 schreef Lambiek:
Nou de windmolens draaien al snel hoor, gaat in de nacht ook gewoon door.

Als het niet "heel hard" waait, koelt de lucht 's nachts vanaf de aarde af. De lucht die het laagst zit, die is het koudst, en dus het zwaarst. Die wil dus onderop blijven liggen en ondervind weerstand van het landschap. Hierdoor ontstaat er vaak een laag die veel minder wind heeft dan "hoger". Ik heb het zelf wel eens waargenomen dat vanaf 3 kwartier VOOR zonsondergang er al een "weinig wind" laag was van 10-20m dik! Die laag wordt in de loop van de nacht dikker. Met een windmolen op 20m zal je relatief vaak vanaf een paar uur na zonsondergang niet heel veel wind meer hebben.

@Lambiek: Misschien heb ik historie gemist, maar ik heb meer "uitleg" nodig over "waar ik naar kijk" bij die plaatjes van jou.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

37e harmonische komt vaak door resonantie, deze kan op allerlei manieren vaak door een combinatie van factoren ontstaan en hoe het net is opgebouwd.

Lambiek

Special Member

Op maandag 6 januari 2025 17:45:50 schreef rew:
@Lambiek: Misschien heb ik historie gemist, maar ik heb meer "uitleg" nodig over "waar ik naar kijk" bij die plaatjes van jou.

Dan heb je waarschijnlijk niet alles gelezen rew. :)

Dat zijn metingen op de net frequentie en metingen op de net spanning.

hobby-ist

Honourable Member

Kun je eens een foto plaatsen van de omvormer die het probleem veroorzaakte?
Of het merk en typenummer van deze omvormer?

Dat een klein apparaatje (600 watt zei je??) zoveel elledne kan veroorzaken op een systeem van kilowatten verbaast me.

Er ist wieder da...
Lambiek

Special Member

Op dinsdag 7 januari 2025 20:29:17 schreef hobby-ist:
Kun je eens een foto plaatsen van de omvormer die het probleem veroorzaakte?
Of het merk en typenummer van deze omvormer?

De omvormer was een multiplus 500 / 24VDC met lader.

Maar het probleem is nog niet helemaal weg.

Wij stonden er ook versteld van dat zo'n kleine omvormer zoveel rommel op de fase kon gooien. Maar er is nog meer aan de hand waarschijnlijk, maar dat kan ik niet meten bij gebrek aan apparatuur. Daarom komt een bedrijf veel uitgebreidere metingen doen deze maand.

En door al die harmonische wordt de LOM beveiliging ook af en toe geactiveerd, is ook nog een dingetje.

hobby-ist

Honourable Member

Wat ik totaal niet begrijp is hoe die multiplus 500W 24Vdc in godsnaam het NET kan vervuilen.
Dat ding HANGT geeneens aan het net.
Hij maakt 230Vac uit 24Vdc.

De andere omvormers waren zware omvormers die uit (ik meende 48Vdc of 96Vdc) 230Vac maken.
Ik snap dan niet wat je nog met zo'n superklein omvormertje kan of moet.

Er ist wieder da...
Lambiek

Special Member

De kleine omvormer dient als UPS, die stuurt een ventilator aan bij calamiteiten en de lader houd een paar accu's op pijl voor de Cerbo en wat relais.

Wij snappen ook niet hoe het kan, maar het is toch echt zo. De meeste rommel is nu weg.

Er is voor een test ook nog een nieuwe op gezet, maar die vertoonde het zelfde probleem.

Maar zoals ik al zei, er zijn meer problemen, maar die kan ik niet meten. Ze gaan ook kijken of er EMC problemen zijn. Dus wordt vervolgd.

EricP

mét CE

Ga er maar vanuit dat die kleine omvormer die ellende niet zelf op het net zet. Die zorgt ervoor dat er bij een 'grote jongen' ergens een regeling het bos in gaat. En dat lukt doordat er 'randvoorwaarden' per ongeluk gunstig zijn.

Victron zal er wel over nagedacht hebben, maar je hebt toch niet per ongeluk ergens een (ground) loop te pakken? Dan kunnen dit soort dingen heel snel heel naar gaan doen... De 'ups' heeft er dan in principe niks mee te maken, maakt alleen deel uit van de loop en zodra je enig deel weg haalt, is het geen loop meer en daarmee is het probleem opgelost.

Als Eric gelijk heeft, dan zal de groundloop/grond-oorzaak in de belasting van de UPS zitten. Controleer of het probleem in de uPS of zijn belasting zit: Belasting direct in het stopcontact. Wat als de UPS geen belasting heeft?

Kijk of de plaatsing van de UPS uitmaakt. Wat gebeurt er als je hem in een stopcontact aan de andere kant van het terrein steekt.

Dit alles niet om "zo dan is het opgelost" te bereiken maar om meer "meetpunten" te verkrijgen zodat die gebruikt kunnen worden om de eigenlijke oorzaak te vinden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
hobby-ist

Honourable Member

Zijn er mensen van Victron geweest kijken op deze site?

Ik heb een vermoeden dat het iets te maken heeft met de interfaces die aan de zware omvormers zitten. EMC, groundloops zoiets.
Er zitten divers kleine connectortjes op een omvormer met zaken zoals een alarmrelais, en de Vbat meting, en veel meer.

Mijn ervaring was dat als een apparaat van die leuke user-uitgangen hadden, de klanten daar vaak allemaal gekke dingen mee gingen doen die niet voorzien waren.

Voorbeeld: een kleine 12V uitgang waar je een mini-applicatie aan kon hangen.
Echter, als deze 12V niet begrenst was kon je dan de INTERNE 12V plattrekken van het apparaat zelf waardoor er veel mis ging.

Ook kun je via "kleine interfaces" allemaal storing van buiten het apparaat inkrijgen.

Er ist wieder da...
Lambiek

Special Member

Op woensdag 8 januari 2025 09:23:31 schreef EricP:
Ga er maar vanuit dat die kleine omvormer die ellende niet zelf op het net zet. Die zorgt ervoor dat er bij een 'grote jongen' ergens een regeling het bos in gaat. En dat lukt doordat er 'randvoorwaarden' per ongeluk gunstig zijn.

Daar ben ik ook bang voor, die grote gooit de rommel op het net, niet die kleine. Maar die kleine beïnvloed die grote, dat is wel duidelijk.

We gaan wachten wat dat bedrijf gaat meten, we kunnen niet iederekeer de spanning eraf halen om te testen en te proberen of we iets vinden.

Lambiek

Special Member

Op woensdag 8 januari 2025 09:28:19 schreef rew:
Controleer of het probleem in de uPS of zijn belasting zit: Belasting direct in het stopcontact.

De UPS heeft normaal geen belasting, alleen bij calamiteiten gaat er een ventilator aan.