digitale weegschaal

Ik heb een school opdracht waar ik een Digitale weegschaal met Microcontroller moet maken, daarbij moeten 10 ledjes aan geven hoe zwaar het is op een schaal van 100gram tot 1kg. Maar de weegschaal moet werken op een capaciteitsprincipe het liefste 2 metalen platen met een verende tussen stof, die tussen stof moet dan van weerstandswaarde veranderen als er gewicht opkomt. Nu is mijn vraag of iemand weet wat voor stof ik daar voor kan gebruiken? de rest kan ik zelf wel op lossen.

je zou grafiet kunnen gebruiken. wanneer dit word samengedrukt wordt de weerstand lager.
maar t is misschien niet heel stabiel...

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
joopv

Golden Member

Een capaciteit bestaat uit 2 geleiders (metalen platen in dit geval), gescheiden door een isolator.

De grootte van de capaciteit is omgekeerd evenredig met de afstand tussen de platen.

Als de weegschaal op het capaciteits principe moet gaan werken moet de stof tussen de metalen platen dus:
- meer indrukken naarmate er meer gewicht op komt
- als isolator werken en niet als weerstandsmateriaal.

Kortom: een stuk schuimplastic lijkt me het beste.

Anoniem

Op 9 februari 2007 13:24:40 schreef MAH:
je zou grafiet kunnen gebruiken. wanneer dit word samengedrukt wordt de weerstand lager.

en grafiet zit in je potlood,
dus misschien kan je dat er voorzichtig uithalen en wat experimenten mee doen

ok, bedankt dit heeft me echt geholpen. ga het gelijk uit proberen.
ik denk dat ik er nu wel uit kom, moet alleen nog achter zien te komen hoe groot ik de metale plaatjes en de tussenstof moet maken maar dat komt wel goed.

in iedergeval bedankt allemaal

Anoniem

Op 9 februari 2007 16:57:13 schreef Andreesie:
[...]

en grafiet zit in je potlood,
dus misschien kan je dat er voorzichtig uithalen en wat experimenten mee doen

Met domme opmerkingen kun je geen weegschaal maken, anders kon jij wel een winkeltje beginnen;-)

Afhankelijk van de densiteit , stukje schuimrubber van ca 1cm dikte en 7 cm zijde. weerskanten beplakken met dun plaatje blik of koper. (kun je makkelijker een draad aan vastsolderen dan aan alu)
Opnemen in een brugschakeling met twee weerstanden en een condensator. Voor de waarden , ga je even je opnemer moeten uitmeten met een capaciteitsmeter.
Je voedt de brug met een hoogfrequente wisselstroom. 10kHz-100 kHz.Frequentie hangt een beetje af van de capaciteit van je opnemer.
De uitgang van je brug kun je aan een
lineaire ledmeter ic hangen (LM3914)

mss een klein rekstrookje maken zoals in kleine handweegschalen

ASPA-tech.be
Anoniem

Op 9 februari 2007 17:48:18 schreef bordje:
mss een klein rekstrookje maken zoals in kleine handweegschalen

kun je niet

TS: je spreekt jezelf tegen in de opdracht.
Je zegt dat de tussenstof van weerstand moet veranderen. Even verderop zeg je dat je via een capaciteitsprincipe moet werken?

Misschien is dit een leuke hint indien je via capaciteit moet werken:
http://www.mtmscientific.com/cap3.jpg

[Bericht gewijzigd door No_Brain op zaterdag 10 februari 2007 21:51:37

"What are we going to do tonight, Brain?". "Same thing we do every night, Pinky: try to take over the world!"

Ik zou eens kijken welke oppervlakten je nodig hebt voor een capaciteit van een tiental pF. De afstand tussen de planten laat je veranderen als er gewicht op de weegschaal wordt gezet.
Goed alternatief is die draaicondensator van NB. Snaar om de as ofzo.

Die capaciteit neem je op in een oscillator. De periode daarvan meet je met de timer van een AVR (danwel: tellen hoever het ding komt in een vastgestelde tijd). Dat is dan een maat voor het gewicht. In software kun je dat vast wel leuk omkrikken naar LEDs.

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

Op 9 februari 2007 13:24:40 schreef MAH:

Dit zou te verhelpen zijn door het in een buisje te doen, en d.m.v een zuiger samen persen.

@ Andreesie.
Grafiet is dus bijna zo vloeibaar als water, zo'n fijn stof is dat , wordt gebruikt o.a om sloten mee te smeren

Op 9 februari 2007 13:06:06 schreef 3mty:
- capaciteitsprincipe
- weerstandswaarde veranderen

maak eerst je keuze :)

capaciteit: neem gewoon lucht...
weerstand: zwart schuiplastic (ik heb wel wat voor je als je het ergens anders niet kan vinden). nadeel: zeer slechte reproduceerbaarheid.

beter: rekstrookje, of veer + afstandssensor (alles met een draaiknop eraan: potmeter, afstemC, spoel waar je een kern in laat zakken, draaischakelaar, rotary encoder, optische encoders....)

Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog

CONRAD
DRUKSENSOR FSR 149
Bestnr.: 182389 - 89

Extra informatie

DRUKSENSOR FSR 149
Bestnr.: 182389 - 89

Type FSR-149NS = (CP1)
Afm. Ø 8 mm

Prijs vanaf 6,39 EUR

Druksensoren zijn vergelijkbaar met folieschakelaars. Ze veranderen echter de weerstand door aangebrachte druk. Het drukken met eenvinger van 10 g tot 10 kg op een sensor zorgt dat de weerstand van ca. 2 MΩ naar ca. > 3 kΩ wordt verlaagd, 10.000.000 cycli.
Type AS met zelfklevend sensorvlak.

AD converter er achter en verder geen moeilijke zaken :-)

meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.
Anoniem

Op 10 februari 2007 21:49:46 schreef No_Brain:
TS: je spreekt jezelf tegen in de opdracht.
Je zegt dat de tussenstof van weerstand moet veranderen. Even verderop zeg je dat je via een capaciteitsprincipe moet werken?

Misschien is dit een leuke hint indien je via capaciteit moet werken:
[afbeelding]

Daar zit wat in, dan moet je met een asje en een veer werken. De neergaande beweging doet dan de as van de C draaien. Mechanisch iets moeilijker maar leuk bedacht.

Anoniem

Op 10 februari 2007 22:42:30 schreef bordje:
[...]

waarom niet?

Om dezelfde reden waarom je geen transistor zelf kunt maken

Op 10 februari 2007 23:53:14 schreef grotedikken:
[...]
Daar zit wat in, dan moet je met een asje en een veer werken. De neergaande beweging doet dan de as van de C draaien. Mechanisch iets moeilijker maar leuk bedacht.

Enige nadeel is dat ze dus geen "verende tussenstof" hebben wat volgens de opdracht nodig is. Kortom, de afstand tussen de platen veranderd niet met een luchtcondensator, wel de effectieve oppervlakte.
Het was een hint richting een eventuele oplossing. TS mag zelf creatief zijn en kijken of ze hier iets mee kunnen doen.

Met een microcontroller kun je op een vrij simpele manier een capaciteit bepalen als je deze met een weerstand samen als hoog of laagdoorlaatfilter schakeld. kijk eens op de site van Bascom (MCS electronics), ze hebben daar een routine die op een vrij makkelijke manier dit weer kan geven zonder moeilijke componenten. De vraag is alleen of je capaciteit groot genoeg is dat externe invloeden geen problemen gaan geven.

Pak een multimeter waarmee je de capaciteit van een condensator gaat meten en zorg eerst dat je een fatsoenlijk werkende sensor hebt. Laat iemand anders uitzoeken hoe je capaciteit om kunt zetten naar een digitale uitlezing.

TS: wat is de precieze opdracht (graag copy paste hier in het form) want ik merk dat er veel onduidelijkheden (o.a. bij mij en andere) zijn.

[Bericht gewijzigd door No_Brain op zondag 11 februari 2007 04:16:18

"What are we going to do tonight, Brain?". "Same thing we do every night, Pinky: try to take over the world!"

Dit is de sensor uit mijn weegschaal:
http://k-ray.vranken.org/journal_files/misc/Csensor.jpg
Je ziet in het geboorde stuk duidelijk de twee condenstator elektroden. Ertussen niets meer dan lucht.
Door het gewicht worden de platen uit elkaar getrokken en daalt de capaciteit. Een opamp als meetversterker en µC/lcd-driver doen de rest.

Andere weegschalen die ik heb onderzocht werken met rekstrook.

Dat is een grappig idee (zat eigelijk een rekstrookje te zoeken maar het zijn gewoon twee metalen plaatjes). Voordeel van deze manier is dat de platen loodrecht t.o.v. elkaar bewegen want als je ze scheef naar elkaar laat gaan heb je kans dat de platen contact maken en dan kun je niks meer meten.

gewoon capacitatief meten. Een zware metalen plaat, schuim, en nog een plaat. 5mm schuim ertussen, platen van 40 bij 40 cm, en dus een capaciteit die rond de 50pF. Da's perfect meetbaar op vele manieren.
Een capaciteit->frequentie convertor kan. (simpelweg een LC-osc)
Maar je kan ook de RC tijd meten. Al deze methoden leveren ene prima nauwkeurigheid op. Veel meer dan je nodig hebt.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
free_electron

Silicon Member

Op 10 februari 2007 23:55:40 schreef grotedikken:
[...]
Om dezelfde reden waarom je geen transistor zelf kunt maken

mmmmmm. kzal maar zwijgen zekerst ? >:)

kheb gisteren nog ene diode gemaakt. in een winkeltje waar ze allerhande spul verkopen vond ik stukjes gallium ( galene ) voor 1 dollar.
een roestige naald erop en jawel hoor : puntcontact diode ...

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

ok omdat er wat onduidelijk heid is zal ik de complete opdracht er even op zetten,

Realiseer m.b.v een microcontroller een weegschaal die werkt op het capacitietsprincipe (2 platen met een verende tussenstof)
de meetwaarden dienen optisch te worden weergeven met een reeks van 10 leds, waarbij bij iedere led de daarbij behorende waarde van het gemete gewicht aangegeven moet worden.

Dus dat van die druksensor van conrad en dat soort dingen kunnen niet.

joopv

Golden Member

Je vraag was:

Nu is mijn vraag of iemand weet wat voor stof ik daar voor kan gebruiken? de rest kan ik zelf wel op lossen.

En ik schreef reeds op vrijdag 9 februari 2007 13:30:52:

Als de weegschaal op het capaciteits principe moet gaan werken moet de stof tussen de metalen platen dus:
- meer indrukken naarmate er meer gewicht op komt
- als isolator werken en niet als weerstandsmateriaal.

Kortom: een stuk schuimplastic lijkt me het beste.

Koop bij een matrassen winkel een stukje schuimplastic en je probleem is opgelost. Het is mij niet duidelijk waarom dit topic daar meer dan 20 berichten voor nodig heeft.

.

Op 11 februari 2007 16:08:34 schreef free_electron:
[...]

mmmmmm. kzal maar zwijgen zekerst ? >:)

kheb gisteren nog ene diode gemaakt. in een winkeltje waar ze allerhande spul verkopen vond ik stukjes gallium ( galene ) voor 1 dollar.
een roestige naald erop en jawel hoor : puntcontact diode ...

kheb vorig jaar op men ander werk rekstroken helpen maken voor vis-weeg/sorteer machines, veel werk is het toch niet, meer calibreerwerk

shit, verkeerde quote, moest die van grotedikken zijn, achja

ASPA-tech.be