Zo, het nieuwe frontje van mijn labvoeding is "af". (Tussen aanhalingstekens, er komt nog een meerslagen knop op de potmeter voor de spanningsregeling. De meerslagenpotmeter die ik er ooit 's ingezet heb was gammel. Een of ander no-name merk)
Zo zag m'n voeding er eerst uit:
Er zat toen een 15VAC/100VA ringkern in. Oorspronkelijk elektuurontwerp gebruikt een 19VAC/6.6A om 0-20V, 0-5A te halen.
Die kast is schots en scheef en lelijk.
Een nieuw frontje helpt daar weinig aan, al ziet 't er iets beter uit.
Maar de schakelaar zat te dicht bij de potmeters, hendeltje zat de knop in de weg.
Dus revisie 3 van het frontje. En dan maar gelijk de hele kast vanaf de grond opnieuw opgebouwd.
Kast is "houtskeletbouw": frame van latjes, en daar zit triplex op geschroefd.
Koelblokken zaten eerst bovenop met ty-wraps, nu netjes vast geschroefd op de zijkant.
En u zag al 2 zekeringhouders. Dat klopt, het is een "2 cilinder" geworden:
(Gelijk het hele binnenste ook maar wat verbeterd, dikker draad, print netjes op metalen afstandshoudertjes ipv met punaises op een houten blokje, paar tyrips om de boel bij elkaar te houden)
2x 20VAC/70VA nu. 2 gelijkrichters, daarna staan ze parallel.
(primair zit ook nog een zekering. En de trafo's hebben temperatuurzekeringen.)
En natuurlijk het nieuwe frontje:
Ik ben nog steeds pros niet, maar het ziet er wel stukken beter uit.
De 20mm powerled is vervalen, de schaalverlichting van de meter neemt die functie over.
Hij haalt wel wat meer dan 3A, (140VA aan trafo's, 9400uF buffercapaciteit, en 5 bypastransistors 2955) maar ik heb de stroombegrenzing daar op begrensd omdat de koeling anders erg krap wordt bij 1,25V uit. (Daarvoor zit dat potmetertje op de print) (Hij haalt ook wel meer dan 25V, onbelast, maar dan is het niet meer geregeld)
't zwarte koelblokje van 1 v.d. gelijkrichters komt uit de TGIMBOEJ. (En die dingen worden niet eens warm, maarja, overengineering...)